گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Made in Abyss Binary Star Falling | ساخته شده در باگ

ساخت بازی‌ها از روی فیلم‌ها، انیمه‌ها و محتوای چندرسانه‌ای در دنیای امروز به یک مسئله عادی تبدیل شده است. شرکت‌ها معمولاً برای کسب سود بیشتر یا افزایش تعداد مخاطبان محصولات اصلی، سعی می‌کنند به سرعت یک بازی ایجاد کرده و در دسترس مخاطبان قرار بدهند. یکی از این محصولات مانگا و انیمه پرطرفداری به نام «ساخته شده در آبیس» (Made In Abyss) است. مانگای این فرنچایز از سال 2013 در حال انتشار بوده و سازندگان تاکنون دو فصل انیمه سریالی و 3 انیمه سینمایی نیز از آن منتشر کرده‌اند. این اثر برخلاف طراحی‌های به ظاهر شاد از مفاهیم عمیق و بسیاری تاریکی بهره می‌برد. حال به تازگی شرکت «Chime» بر پایه اثر مورد بحث یک بازی با نام «ساخته شده در آبیس: افول ستاره دوتایی» (Made In Abyss: Binary Star Falling) ساخته و به واسطه شرکت «Spike Chunsoft US» برای سوییچ و PS4 به بازار عرضه کرده است. در ادامه قصد داریم این بازی را روی کنسول سوییچ مورد بررسی قرار دهیم. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

سقوط آبیس

نقد و بررسی بازی Made in Abyss Binary Star Falling | ساخته شده در باگ

بازی Made in Abyss Binary Star Falling دارای 2 بخش و دو داستان کاملاً متفاوت است. داستان در بخش اول دقیقاً مشابه با انیمه و مانگا پیش می‌رود. این محتوا بیان می‌کند، در بخشی غیرقابل دسترس از دریا، جزیره‌ای وجود دارد که یک گودال بسیار عمیق در آن دیده می‌شود. این گودال، آبیس (Abyss) نام داشته و افراد بسیاری برای کشف رازهای آن، اقدام به غار و صخره‌نوردی به اعماق زمین می‌کنند. داستان در رابطه با دختری به نام ریکو (Riko) است که قصد دارد جا پای مادرش گذاشته و برای پیدا کردن وی به اعماق این گودال سفر کند. در این بین یک روبات به نام رگ (Reg) نیز با وی همراه می‌شود. آن‌ها باید در این راه با نفرین آبیس و خطرات بی‌شمار آن مقابله کنند. بر اساس نفرین آبیس هر کس در این گودال پا بگذارد دیگر نمی‌تواند به سطح بازگردد، مگر این که با عواقب جسمی و روحی شدیدی مواجه شود.

نقد و بررسی بازی Made in Abyss Binary Star Falling | ساخته شده در باگ

داستان ریکو تنها تا لبه ورود به لایه سوم آبیس ادامه پیدا می‌کند و حتی به طور کامل فصل یک انیمه را هم پوشش نمی‌دهد؛ بنابراین به شدت در ذوق طرفداران خواهد خورد که چرا به یک‌باره همه‌چیز رها می‌شود. از طرفی کسانی که مانگا یا انیمه را دنبال نکرده باشند نسبت به موقعیت فعلی داستان در حالت یاد شده چیزی برایشان فاش نمی‌شود.

داستان بخش دوم نیز در رابطه با یک غارنورد جدید است که قصد دارد به یک سوت سفید (بالاترین رده میان غارنوردها) تبدیل شود. خیالت را راحت کنم داستان این بخش به شدت از روایت ریکو ضعیف‌تر است و اصلاً به انگیزه‌ای برای ادامه بازی تبدیل نمی‌شود. به علاوه شخصیت‌پردازی‌ها آن نیز بسیار ضعیف است و هرگز با آن‌ها همزادپنداری نخواهید کرد.

 

نفرین باگ‌ها

نقد و بررسی بازی Made in Abyss Binary Star Falling | ساخته شده در باگ

بازی Made in Abyss Binary Star Falling یک اکشن ماجرایی با زاویه دید سوم شخص و ته‌مایه‌های نقش‌آفرینی است. همان‌طور که در بالا گفته شد، بازی به دو بخش «Hello Abyss» و «Deep In Abyss» تقسیم می‌شود و در ابتدا تنها به Hello Abyss دسترسی دارید.

در Hello Abyss بازی همان داستان انیمه و مانگا را دنبال کرده و بیشتر حکم بخش آموزشی را ایفا می‌کند. در این حالت از بازی هیچ خبری از اکتشافات نیست شما تنها باید داستان و مأموریت‌ها را دنبال کنید. از طرفی تقریباً هیچ نیازی به ساخت‌وساز ندارید. مبارزات بازی نیز در این حالت کاملاً نمایشی هستند؛ به عبارت دیگر در Hello World شما رگ را با خود به همراه دارید که جور شما را می‌کشد و با دشمنان مبارزه می‌کند. شما هیچ نیازی نیست به خودتان زحمت بدهید. یک گوشه پناه بگیرید تا رگ با قدرت فضایی خود همه را از پای در آورد. به علاوه در این بخش هیچ باس فایت خاصی نیز وجود ندارد و در مقابل تنها نمونه موجود هم فرقی نمی‌کند که پیروز شوید یا شکست بخورید. نتیجه یکسان است. این بخش در کمتر از 6 ساعت و اگر سریع حرکت کنید در حدود 2 ساعت به پایان می‌رسد و در انتها یک ضد حال داستانی عظیم به شما می‌زند.

نقد و بررسی بازی Made in Abyss Binary Star Falling | ساخته شده در باگ

برخلاف Hello Mode، بخش Deep In Abyss بسیار زیباتر طراحی شده و این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا از اول امکان ورود به آن را نداشتید. شما در این بخش احساس یک غارنورد واقعی را درک خواهید کرد. البته اگر سازندگان این اجازه را به شما بدهند. در این حالت با مواردی کاملاً جدید مواجه خواهید شد که بخش مثلاً آموزشی بازی فراموش کرده است به شما یاد بدهد. برای نمونه در Deep In Abyss سلاح‌های شما کمی بعد از استفاده تخریب می‌شوند، به شدت به ساخت‌وساز و مدیریت منابع نیازمند هستید و نقشه کاملاً به درد نخور است. از طرفی در این بخش به یک‌باره با درخت مهارتی مواجه می‌شوید که قبلاً وجود خارجی نداشت. مأموریت‌ها محل دقیق را به شما نمی‌گویند و از روی رابط کاربری به درد نخور نقشه هم معمولاً نمی‌توانید محل صحیح را پیدا کنید و احتمال دارد با اشتباه رفتن در یک دو راهی مجبور شوید چندین ساعت وقت بگذارید تا به ابتدای مسیر بازگردید. به این مسئله نفرین آبیس را هم اضافه کنید.

رابط کاربری کاراکتر شما دارای 3 نوار سلامتی، گرسنگی و استقامت است. نوار اول که تکلیفش مشخص است. نوار دوم با خوردن مواد غذایی پر می‌شود و با حرکت بین لایه‌های مختلف یا گرفتار نفرین شدن خالی می‌گردد. نوار سوم هم در صورت دویدن، مبارزه یا صخره‌نوردی خالی خواهد شد و با استراحت پر می‌گردد. از طرفی اگر نوار گرسنگی خالی باشد تا زمانی که غذا نخورید از استقامت خبری نیست. بازی مورد بحث از مکانیزم‌های بقای بسیار خوبی بهره می‌برد؛ اما بی‌دقتی سازندگان و باگ‌های موجود همه ظرفیت‌ها را از بین برده‌اند.

نقد و بررسی بازی Made in Abyss Binary Star Falling | ساخته شده در باگ

آبیس به نفرینش معروف است. در داخل بازی نیز اگر شروع به بالاتر رفتن کنید پس از مدتی گرفتار نفرین می‌شوید. اگر به این کار خود ادامه داده و نخواهید استراحت کنید نیز به شخصیت اصلی خود آسیب وارد می‌آورید؛ اما مشکل این است که سرعت گرفتار نفرین شدن بسیار بالا است و در اکثر مواقع بیش از دو برابر زمان بالا آمدن را مشغول استراحت میان راه هستید که حوصله شما را سر می‌برد. موضوع زمانی بدتر می‌شود که به خاطر باگ‌های بازی گاهی مواقع حتی حرکت در زمین مسطح نیز شما را گرفتار نفرین می‌کند. موضوع عجیب‌تر این که گاهی مواقع زمانی که می‌پرید بازی نشان می‌دهد بیش از یک متر در راستای عمود جابه‌جا شده‌اید! اگر در این مواقع ثابت ایستاده و چند بار پشت سر هم بپرید باز هم گرفتار نفرین خواهید شد. حتی بالا رفتن از یک تک پله نیز می‌تواند آن را به وجود آورد.

نقد و بررسی بازی Made in Abyss Binary Star Falling | ساخته شده در باگ

به علاوه شما به دفعات دچار سافت لاک می‌شوید. به این معنی که در گوشه‌ای از منطقه بازی گیر افتاده و هیچ راه پس‌وپیش جز برگشتن به چندین دقیقه یا ساعت قبل ندارید که باعث می‌شود پیشرفت شما از بین برود. برای نمونه هنگام مبارزه مسموم شدم. (مسمومیت در این بازی پس از گذشت یک زمان خاص از بین نمی‌رود و تا ابد با شما خواهد بود مگر درمانش کنید.) در نتیجه آن، نوار گرسنگی و استقامتم خالی شد. مواد اولیه برای ساخت پادزهر در منطقه وجود نداشت. همه دشمنان از بین رفته بودند و امکان صعود هم از من صلب شده بود. در نتیجه هیچ راهی جز شروع مجدد بازی نداشتم. این موضوع نشان می‌دهد سازندگان احتمالاً حتی سعی نکرده‌اند چینش محیط را به درستی انجام دهند و شما بدون این که مقصر باشید گیر می‌افتید.

 

 

بفرمایید باگ

نقد و بررسی بازی Made in Abyss Binary Star Falling | ساخته شده در باگ

بازی Made in Abyss Binary Star Falling با Unreal Engine 4 توسعه پیدا کرده است؛ اما نتوانسته از ظرفیت‌های آن استفاده کنید. طراحی هنری بازی به نسبت خوب است؛ اما بخش فنی از باگ‌های زیادی رنج می‌برد. برای نمونه می‌توان به همان موارد بخش قبل اشاره کرد. یا به عنوان مثالی دیگر به گیر کردن روگ به موانع و عدم توانایی مناسب وی در مسیریابی اشاره نمود. صداگذاری‌ها نیز کاملاً معمولی هستند و پس از پایان بازی چیزی از آن‌ها به خاطر نخواهید داشت.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 30 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

با توجه به موارد مطرح شده در بالا به نظر می‌رسد بازی Made in Abyss Binary Star Falling تنها یک محصول تبلیغاتی است که با عجله به بازار عرضه شده و کیفیت مناسبی ندارد. یک بار دیگر این سؤال را مطرح می‌کنم اصلاً چه نیازی به بخش Hello Abyss و نقص‌های بی‌شمار آن به خصوص در بخش داستانی بود؛ زیرا طرفداران را به شدت دلسرد می‌کند. توصیه می‌کنم به خصوص اگر از طرفداران انیمه یا مانگای Made in Abyss هستید؛ حتی برای کنجکاوی هم سمت بازی آن نروید؛ زیرا به شدت پشیمان خواهید شد. به جای این کار مانگای آن را مطالعه کنید یا انیمه را از اول ببینید، قطعاً بیشتر لذت خواهید برد.

نکات مثبت

حس اکتشاف در آبیس

مکانیزم بقا که البته هدر رفته است.

نکات منفی

همه چیز

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *