گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش‌نمایش بازی Lies of P | قاتل عروسک‌ها

بازار الهام‌گیری از کتاب‌ها، داستان‌ها و افسانه‌های مختلف همیشه داغ بوده و منبع بسیار غنی و خوبی برای ساخت بازی‌ها و فیلم‌های مختلف است. این‌گونه الهام گرفتن‌ها چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم، سال‌ها است که به سازندگان این اجازه را داده تا با آمیختن منبع اصلی با آن‌چه در زوایای پنهان ذهن خود دارند، دنیایی متفاوت‌تر از هر آن‌چه که تا کنون دیده‌ایم، به تصویر بکشند. از همین رو، جای تعجبی نیست که سازندگان Lies of P نیز داستان کارلو کلودی یعنی پینوکیو را به عنوان منبع الهام خود قرار داده و با تلفیق آن با سبک گوتیک و اضافه کردن درون‌مایه‌های ترس، سعی دارند که جای خالی عنوان Bloodborne که این روزها بسیار حس می‌شود را پر کنند.

 

در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

 

عنوان Lies of P در سبک سولز لایک بوده و از قوانین مرسوم این سبک پیروی می‌کند. بدین معنا که چالش‌های پی در پی همواره پیش روی شما خواهند بود و قرار نیست به شما آسان بگذرد. تقریبا می‌توان گفت با نوعی ادامه‌ی معنوی برای عنوان Bloodborne روبرو هستیم که جدا از گیم‌پلی، طراحی‌، لول دیزاین و اتمسفر نیز به شدت یادآور Bloodborne بوده و طرفداران آن عنوان، تا حد زیادی خود را در خانه حس خواهند کرد.

بر خلاف تصور عموم، این بار خبری از پینوکیوی شاد و خندان و اشعار کودکانه و دنیایی رنگ و وارنگ نیست. بلکه با نسخه‌ی جدی‌تری از او روبرو هستیم که با دنیایی بی‌رحمانه و تاریک و جدی دست و پنجه نرم می‌کند. پینوکیویی که این بار از چوب ساخته نشده و بلکه رباتی پیشرفته و شاهکار پدر ژپتو است.

طبق قوانین سبک سولز لایک، مبهم بودن دنیای بازی و اتفاقات در ابتدای کار، بخش مهمی از داستان را تشکیل داده است. با شروع بازی، پینوکیو در ایستگاه قطاری که متروکه، بیدار شده و بازی شروع می‌شود. تنها چیزی که در ثانیه‌های ابتدایی می‌فهمید، جنازه‌های انسان‌ها بر روی زمین و پرسه زدن دیگر ربات‌های جانی در شهر است و به سرعت متوجه خواهید شد که عامل یا عواملی، سبب خیزش ربات‌ها شده و شهر Krat که ستینگ اصلی بازی را تشکیل می‌دهد، توسط آن‌ها به ورطه‌ی نابودی کشانده شده است. بیشتر ساکنین شهر کشته شده‌اند و تنها تعداد اندکی در گوشه و کنار پنهان شده‌اند. در همین حین، افرادی به شما می‌گویند که به هتل اصلی شهر بروید، جایی که هیچ عروسکی قادر به ورود نیست و تنها مکان امن در سرتاسر شهر به حساب می‌آید. اینجاست که یکی از مکانیزم‌های اصلی بازی یعنی راست و دروغ گفتن برای اولین بار خود را به بازیکن نشان می‌دهد. بنا به گفته سازندگان، اتفاقات پیش‌ روی شما و چهره دنیای بازی بسته به دروغ یا راست بودن حرف شما که در واقع حکم انتخاب‌های کلیدی را ایفا می‌کنند، تغییر می‌کنند و در نهایت منجر به پایان‌های مختلف می‌شوند.

 

 

در حیطه‌ی گرافیکی و طراحی‌ها به نظر می‌رسد بالاخره با یک کاندید واقعی برای جانشینی Bloodborne روبرو هستیم. شهر Krat که بی‌شباهت به لندن دوران ویکتوریایی نیست، مملو از خیابان‌های سنگ فرش شده، ساختمان‌های خاکستری بلند و گرفته و چیدمانی هزارتو مانند است که به خوبی هدف سازندگان برای ساخت عنوانی درخور را پوشش می‌دهد. گرافیک بازی نیز بسیار زیبا و اتمسفر بازی به گیرا است و ترکیب اون دو مورد، جلوه‌ی بصری خوبی به بازی داده است که در همان دقایق ابتدایی بازی و هنگامی که برای اولین بار قدم به خیابان‌های شهر می‌گذارید و با منظره‌ی باران‌زده‌ی Krat روبرو می‌شوید خود را به خوبی نمایان می‌کند.

همان‌طور که در بالاتر نیز گفته شد، شهر Krat همانند Yharnam ساختار هزارتو مانند داشته و با پیشروی و گشت و گذار، زوایای پنهان مختلفی آشکار خواهند شد. در عین حال میان‌برهای مختلفی برای دست‌یابی سریع‌تر بین نقاط تعبیه شده است که در وقت بازیکنان صرفه‌جویی شود. خطرات بسیار زیادی در خیابان‌ها منتظر بازیکنان است و هر عروسک حتی ضعیف‌ترین آن‌ها، زمانی که به صورت گروهی یا از نقاط کور به شما حمله کنند، اوضاع رو دوچندان سخت می‌کنند. دشمنان بازی در نسخه‌ی دمو تنوع خوبی از منظر قدرت و نوع حملات داشته که هر کدام استراتژی مختلفی را برای مقابله طلب می‌کنند. باس فایت‌ها که عموما بخش جدا ناپذیر عناوین سولز لایک است نیز در اینجا با قدرت ظاهر شده و به خصوص باس دوم، چالش بسیار سختی را به بازیکنان تحمیل می‌کرد.

و اما تنها چیزی که این عنوان به امیدوارکننده را کامل می‌کند، مطمئنا گیم‌پلی بازی و سیستم مبارزات است که به جرأت می‌توان گفت هسته‌ی اصلی عناوین سولز لایک را تشکیل می‌دهد. عمده‌ی سیستم مبارزات بازی از عنوان Bloodborne الهام گرفته شده و بازیکنانی که در این سبک خبره هستند، پیشروی نسبتا ساده‌تری خواند داشت. در ابتدای دمو و بسته به استایل بازی کردن خود، می‌توانید از بین 3 کلاس مختلف انتخاب کرده و پیشروی را آغاز کنید. مبارزات به طور کلی از ضربات سبک، سنگین، دفاع و پری و داج کردن تشکیل شده و هر کدام را باید بسته به موقعیت و سرعت واکنش خود انجام دهید. در صورتی که تنها ضربات دشمنان را دفاع کنید، باز هم آسیب خواهید دید و باید به سرعت با حمله کردن و وارد کردن ضربات پی در پی، در صدد رفع آسیب برآیید. این مکانیزم کاملا شبیه مکانیزم موجود در سیستم مبارزات Bloodborne هست و بدون کم و کسر از آن عنوان به اینجا آمده است. بازیکنانی که سرعت واکنش بیشتری داشته باشند، می‌توانند ضربات را با زمان‌بندی مناسب، پری کنند اما کند بودن سرعت ریکاوری و انیمیشن‌ آن سبب شده تا این مکانیزم آن‌گونه که باید و شاید عمل نکرده و بعضا مبارزات را چالش برانگیز‌تر می‌کنند. این موضوع در مورد سیستم داج کردن نیز به طور کامل صادق بوده و بعضا احساس خواهید کرد که داج کردن دردی را دوا نمی‌کند و بیخیال آن می‌شوید. خوشبختانه سازندگان انتقادات وارده از جانب بازیکنان در رابطه با این دو مورد را مد نظر قرار داده و به نظر می‌رسد با نسخه‌ی نهایی با مکانیزم‌های بهبود یافته‌ای روبرو باشیم.

 

 

با نابود کردن دشمنان، Ego دریافت خواهید کرد که در واقع حکم ارز رایج بازی برای لول آپ کردن، خرید آیتم‌ها و دیگر موارد خواهد داشت. با به دست آوردن Ego، می‌توانید لول آپ کنید و Statهای خود را بالا ببرید که سهولت بیشتری در پیشروی بازی داشته باشید.

مکانیزم جالب توجهی که بی‌شباهت به حالت دوم سلاح‌های عنوان Bloodborne نیست نیز در این بازی وجود دارد و هر سلاح را به دو بخش تیغه و دسته تقسیم می‌کند. البته نمی‌‎توانید سلاح‌ خود را به دو قسمت تبدیل کنید اما هر قسمت قابلیت‌های منحصر به فرد خود را داشته که در مبارزات شما را یاری می‌کند. این قابلیت‌ها که Fable Arts نام دارند، بسته به استایل مبارزه شما متفاوت بوده و تنوع خوبی از جمله وارد کردن ضربات قدرتمند، پری کردن‌های سنگین و موارد دیگر از این دست در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید سلاح مورد نظر خود را از ترکیب تیغه و دسته سلاح‌های مختلف بسازید که متناسب با سبک بازی شما باشد. هر چه بیشتر از سلاح خود در مبارزات استفاده کنید، سلاح شکننده‌تر شده و باید با آیتم خاصی در صدد تیز کردن مجدد آن برآیید.

عنوان Lies of P به نظر می‌رسد دنباله‌ی معنوی شایسته‌ای برای عنوان Bloodborne باشد که سالیان سال است طرفداران را برای حضور دوباره‌ای جان به لب کرده است. طراحی‌ها و اتمسفر عالی است و گیم‌پلی امیدوار کننده به نظر می‌رسد و در عین حال، نسخه‌ی دمو از نظر پالیش و بهینه‌سازی، فوق‌العاده عمل کرده است. همگی این موارد نوید عنوانی را می‌دهد که به نظر می‌رسد سنت کلون‌های عناوین سولز را شکسته به عنوان اولین کلون درست و حسابی عنوان Bloodborne شناخته شود. باید منتظر ماند و دید آیا این سازندگان نو پا، خواهند توانست که در این مسیر پر چالش، سر بلند بیرون آیند یا خیر.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *