گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Lego Builders Journey | ماجراجویی به سبک لگو

عناوین لگو در چند سال اخیر با توجه به روند جذابی که از خودشان به نمایش گذاشتند، بسیار به چشم گیمر‌ها به نمایش گذاشته شدند. البته بیشتر محبوبیت این بازی‌ها به خاطر نشان دادن دنیای لگویی مجموعه‌های بزرگی مثل جنگ ستارگان بود. بازی Lego Builders Journey یک تجربه‌ی بسیار متفاوت را از عناوین لگو ایجاد کرده است. این عنوان با جهان کوچک خود حرف‌های بزرگی را می‌زند و عملکردش را بهتر از برخی بازی‌های معروف لگویی به نمایش می‌گذارد. با نقد و بررسی بازی Lego Builders Journey همراه گیمین‌گرویتی باشید.

بازی Lego Builders Journey یک عنوان مستقل از استودیوی Light Brick است. این اثر اولین کار منتشر شده از استودیوی Light Brick بوده که بسیار برای آن‌ها موفقیت‌های زیادی را رقم زده است. جایزه بهترین ویژوال و صدا از SPILPRISEN در سال 2019 و جایزه بهترین بازی موبایل Golden Joystick در سال 2020 را این عنوان برنده شده است. در واقع این بازی اولین بار در سال 2019 منتشر شد و مدتی بعد با توجه به نسل فعلی، نسخه جدیدتر و باکیفیت نسل نهمی آن عرضه شد. ناشر بازی نیز Lego Games بوده که تقریبا مسئولیت تمامی عناوین لگویی را انجام داده و از قبل با نام آن آشنا هستیم. این عنوان روی کنسو‌ل‌های نسل هشتم و نهم، رایانه‌های شخصی و ios عرضه شده است.

داستان بازی حول رابطه‌ی زندگی سرشار از ماجراجویی یک پدر و پسر بی‌نام می‌چرخد که به خاطر برخی مسئولیت‌های روتین پدر، شیوه‌ی رفتاری پسر تغییر کرده و از آن جدا می‌شود. به عبارتی او خودش به ماجراجویی می‌پردازد. البته به دلیل اطلاعات کمی که از ماهیت این دو شخصیت در داستان نشان داده می‌شود، ارتباط آن دو در ظاهر برادر کوچک و بزرگ نیز قابل قیاس است. روایت، فراز و نشیب این خانواده را به مرور نشان می‌دهد و ماجرا خیلی آرام و مناسب به واسطه این دو شخصیت، وارد بعد احساسی خاصی می‌شود. داستان قصد دارد تمامی عملکردش را در قالب این خانواده کوچک و چگونگی ارتباط جالب آن‌ها، به تصویر بکشد. در این کار بخش روایت توانسته به خوبی عمل کند و ماجرای تاثیرگذاری را به گیمر نشان دهد.

هدف اصلی داستان چیست و قصد دارد چه چیزی را به نمایش بگذارد؟ در واقع هدف اصلی روایت بازی Lego Builders Journey به دو مورد مجزا تقسیم می‌شود. اولین و مهم‌ترین موضوع آن خانواده است. به عبارتی خانواده‌ای که در داستان وجود دارد عملا یک بخش بزرگی به نام مادر در خود ندارد. در واقع روایت قصد داشته تا در کنار ماجراجویی این پدر و پسر (و یا برادرها) اهمیت پایدار بودن خانواده در هر حالت روحی و روانی را نشان دهد. به عنوان مثال در همان ابتدای بازی شخصیت بزرگتر قصد دارد به واسطه گیم‌پلی بازی، ارتباط مناسبی را با شخصیت کوچکتر ایجاد کند. رابطه‌ای که رفته رفته گرم‌تر می‌شود ولی به یک باره مانند آتش، شعله خود را از دست می‌دهد. البته که با فرض روی خوش داستان، خانواده هیچ‌ وقت به خاکستر تبدیل نشده و آتش ماجرا دوباره جان می‌گیرد. در واقع عوامل مختلف احساسی در بین این دو شخص مخصوصا شخصیت بزرگتر، باعث می‌شود آتش ماجرا دوباره گر بگیرد. موضوع دوم داستان به رابطه پسر و سگ ربط دارد. در هنگامی که شخصیت بزرگتر به خاطر فعالیت‌های روتین و مداوم خود مجبور به ترک پسر بوده، این شخص در تنهایی خود یک سگ رباتی خلق می‌کند. در واقع این سگ نماد همدم شخصیت کوچکتر را دارد. داستان عملا با نشان دادن سگ قصد دارد موضوع افسردگی و راه حل‌هایش را در بطن یک خانواده‌ی کاری مخصوصا در رابطه با فرزندان آن‌ها نشان دهد. این سگ یار وفادار پسر می‌شود و جای خالی شخصیت بزرگتر را پر می‌کند. ارتباطی که سرانجام با فداکاری سگ رباتی برای خانواده به شیوه‌ی خیلی احساسی به اتمام می‌رسد و او را به یک موضوع مهم در داستان تبدیل می‌کند. در کل روایت بازی فراتر از چارچوب مستقل بودن آن عمل می‌کند و دل گیمرها مخصوصا افراد کم سن و سال‌تر را می‌برد.

بازی Lego Builders Journey یک تجربه‌ی پلتفرمر پازلی با چاشنی ماجراجویی را برای گیمر رقم می‌زند. در اصل، درون گیم‌پلی به چیدن آجرهای لگو برای حل پازل‌ها مشغول می‌شوید؛ اما در این مورد نکته‌ای وجود دارد. تجربه‌ی گیم‌پلی بازی با اینکه در ظاهر چیز جدیدی در خود ندارد ولی با سایر عناوین لگو که به ساخت و ساز مربوط می‌شود، فرق دارد. در واقع بزرگترین تفاوت در داستانی بوده که همراه چیدن آجرهای لگو در بازی به نمایش در می‌آید. همچنین سایر نکات Lego Builders Journey نیز شکل جدید‌تری نسبت به این عناوین لگو دارد. تجربه‌ی کوتاه مدت بازی کمی به بخش گیم‌پلی صدمه زده است. سادگی حل کردن اکثر پازل‌ها باعث شده بخش داستانی خیلی شما را این مراحل سرگرم نمی‌کند. به طور کلی بازی دارای این عنوان 65 مرحله دارد. پیچیده بودن پازل‌ها شاید می‌توانست تاثیر بزرگی بر تجربه بازی بگذارد. همچنین در مراحلی که آجرهای زیادی قرار دارد، کنترل بازی و انتخاب آجرها سخت می‌شود. در کل در همین مدت کوتاه، گیم‌پلی این عنوان پلتفرمر، موفق شده کارش را بهتر از برخی عناوین هم سبک خودش نشان دهد.

مدتی بوده که بخش جدیدی در نسخه تازه بازی به عنوان افزونه به آن اضافه شده است. بخش Creative در 7 محیط مختلف این اجازه را به شما می‌دهد تا هرچه که دوست دارید را خلق کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. به عبارتی این بخش قصد دارد خلاقیت گیمر را به چالش بکشد. البته که تجربه آن نیز پس از مدتی کسل‌کننده می‌شود. در واقع این حس در این بخش بیشتر به کسانی دست می‌دهد که زیاد با عناوین لگو آشنا نیستند و تا به اکنون این مدل بازی‌ها را انجام نداده‌‌اند. در کل ایجاد بخش Creative ایده‌ی مبتکرانه و خلاقانه‌ای بوده که سازندگان از پس آن بر آمده‌اند.

 

ظاهر بازی Lego Builders Journey خیلی زیبا است. از همان آغاز بازی، آمیخته شدن رنگ‌ها با هم، ‌محیط‌های بصری را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند. در واقع در طول داستان با محیط‌های جدیدتر آشنا می‌شوید که هرکدام اتمسفر خاص خودش را دارد. این مورد باعث شده در طول رد کردن مراحل به هیچ وجه خسته نشوید. حالت ری تریسینگ نیز در بازی وجود دارد. این حالت باعث شده تا کیفیت خیلی بالاتر و جذاب‌تری را از محیط‌های این عنوان مشاهده کنید. گرافیک بازی نیز توانسته علاوه بر نسل نهمی بودن، حس واقع گرایانه‌ای از خود به تصویر بکشد. به حالتی که برخی اوقات حس می‌کنید واقعا در واقعیت در حال گذاشتن آجرها کنار هم هستید. موسیقی نیز چاشنی جذابیت کیفیت بوده و توانسته به صورت خیلی خوب گوش شما را با آواهای مناسب گرم کند. در کل دنیای مینیمال بازی Lego Builders Journey به بهترین شکل ممکن همه‌ی مواردش با هم ترکیب شده است.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه ویژه منتقدین، پس از 2 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Lego Builders Journey به خوبی موفق شده تجربه‌ی یک عنوان لگو پلتفرمر پازلی را به نمایش بگذارد. با اینکه تجربه‌ی کوتاه مدتی را از بخش داستانی بازی شاهد هستیم، انجام مراحل با مواردی که در پیرامونش قرار گرفته بسیار جذاب است. استودیو Light Brick با وجود مستقل بودن، توانسته خیلی عالی اولین بازی خود را در مسیر شگفت‌انگیزی قرار دهد. مسیری که هم گیمر از بازی راضی بوده و هم خود سازندگان.

نکات مثبت

ظاهر جذاب

محیط‌های بصری و اتمسفر عالی

موسیقی گوش‌نواز

داستان زیبا

خلاقیت جذاب سازندگان در ایجاد گیم‌پلی و مراحل

نکات منفی

تجربه‌ی کوتاه مدت بخش داستانی

تکراری شدن به مرور بخش Creative

کنترل سخت و انتخاب دشوار آجرهای لگو در مراحل شلوغ

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *