گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Lego 2K Drive | پیش به سوی قهرمانی

سواری با ماشین‌هایی از جنس لگو، شاید آخرین و محال‌ترین ایده‌ای باشد که نسبت به بازی‌های سبک Racing به ذهنتان خطور می‌کند. در کمال ناباوری، این ایده‌ی عجیب و ناممکن به واسطه شرکت 2k (ناشر بازی) و استودیوی ویژوال کانسپت (سازنده بازی)، به مخلوق جالب و خوبی تبدیل شده است. بازی Lego 2K Drive با وجود برخی ایرادهای بزرگ و کوچک در پیرامون خود، توانسته تجربه‌ی قابل قبولی را برای گیمر رقم بزند.

در همان ابتدای ورود به بازی، از ماهیت رنگارنگ بودن این عنوان باخبر می‌شوید. در واقع بازی توانسته با استفاده از رنگ‌های مختلف، منوی جذاب و با نشاطی را مقابلمان قرار دهد. نکته مهم در رابطه با بررسی منو، وصل کردن اکانت 2k خودتان به کنسول است. به عبارتی، برای تجربه‌ی بخش‌های آنلاین، ملزم به انجام این کار هستید. اگر هم اکانت 2K ندارید خب بسازید. ساخت این اکانت کار سختی نیست. تنظیمات نیز با گزینه‌های تقریبا زیادی که در خود دارد، توانسته دست شما را برای تغییرات دلخواه آزادتر کند. پس از وصل کردن اکانت 2K به کنسول و تغییر‌های مورد نظر در تنظیمات، حالا لحظه‌ی تجربه کردن کامل بازی Lego 2K Drive فرا می‌رسد.

قبل از اینکه بخش‌های مختلف و گیم‌پلی بازی را بررسی کنیم، باید به بزرگ‌ترین سوالی که در رابطه با این عنوان وجود دارد، پاسخ دهیم. بازی Lego 2K Drive قرار است به چه شکلی سبک Racing خود را به ما نشان دهد؟ بدون هیچ شکی، در ظاهر این عنوان کاملا مشخص بوده که فاز Racing آن به صورت آرکید ایجاد شده است. در واقع تجربه‌ی یک بازی ماشین‌سواری آرکید با چاشنی ماجراجویی و گشت و گذار در مکان‌های مختلف، شکل اصلی Lego 2K Drive بوده که بدون هیچ‌گونه نکته‌ی منفی و عجیب در خصوص این موضوع، به تصویر درآمده است. در طول انجام گیم‌پلی نیز تشابه زیادی در خصوص این عنوان با دو بازی ماریو کارت و بلور شاید احساس کنید.

گیم‌پلی بازی Lego 2K Drive در سه حالت مختلف، لذت ماشین‌سواری را به وجود آورده و هرکدام آن‌ها به شیوه‌ی متفاوتی در بازی به نمایش در می‌آیند. در واقع ماشین‌های خیابانی، آفرود و قایق‌ها، با ارتباط مهمی که بر محیط رانندگی دارند، به صورت خودکار و با ایده‌ی جذاب جابه‌جایی آجرهای لگو، تغییر حالت می‌دهند. مثلا روی یک جاده آسفالتی با ماشین خیابان در حال حرکت هستید که ناگهان مسیرتان خیلی اتفاقی به آب ختم می‌شود. در این هنگام خیلی سریع، خودروی لگویی شما به قایق تغییر شکل می‌دهد. همچنین وقتی وارد جاده‌ی خاکی ‌می‌شوید، وسیله‌ی نقلیه‌تان به ماشین آفرود در می‌آید. سرعت بالا و مناسب جابه‌جایی وسایل نقلیه به علاوه‌ی ارتباط شدیدا خوب این قضیه با محیط، ظاهر جذابی را از گیم‌پلی نشان داده است. در کنار این سه حالت، با وسیله‌ی نقلیه‌ی خود قادر به انجام سه حرکت مختلف هستید. دریفت، توربو و پرش، سه اقدامی بوده که برای تمامی ماشین‌ها و قایق‌ها ایجاد شده است. دریفت زدن به شدت در گیم‌پلی جذاب و عالی خلق شده و با نور بنفشی که در اثر این کار ایجاد می‌شود، زیبایی خود را در ظاهر نیز به تصویر می‌کشد. یادگیری این حرکت در ابتدا شاید سخت باشد اما به مرور، ترفند کار با آن دستتان می‌آید. همچنین بازی در ابتدا توانسته آموزش مناسبی نسبت به این حرکت برای گیمر رقم بزند. اقدام بعدی، توربو است. توربو همان‌طور که در اسمش پیدا بوده، سرعت وسیله‌ی نقلیه شما را افزایش می‌دهد. یک نوار آبی رنگ در پایین صفحه وجود دارد که مقدار نیتروی شما را در بازی نشان می‌دهد. وقتی از تمامی نیترو خود استفاده کنید، این نوار خالی می‌شود و با گذر مدتی، دوباره پر می‌شود. در ظاهر نیز نیترو با دو موتور جت روی وسیله نقلیه به نمایش گذاشته شده که به شدت جذاب است. هماهنگی مدت زمان پر و خالی شدن نوار نیترو نیز مناسب بوده و ضعفی از خود به تصویر نمی‌کشد. همچنین نیترو بسیار در مسابقه‌ها مهم بوده و یادگیری درست استفاده کردن از آن، باعث بیشتر شدن درصد پیروزی شما می‌شود. اقدام آخر، پرش است. این حرکت بیشتر برای رد کردن موانعی که در مقابلتان وجود دارد، صورت گرفته است. البته پرش همانند دریفت و توربو در مسابقه‌ها از اهمیتی زیادی برخوردار بوده. همچنین یادگیری این حرکت به نسبت دو اقدام قبلی، خیلی آسان‌تر است. ارتباط جالب و عالی پرش با وزن وسایل نقلیه، استفاده از این حرکت را چالش برانگیز کرده و هوش شما را برای انتخاب ماشین‌ها و قایق‌هایتان امتحان می‌کند. در کل این سه اقدام بسیار عالی توانسته‌اند گیم‌پلی بازی را جذاب و مهیج شکل دهند و فاز آرکید بازی را خیلی خوب به گیمر منتقل کنند.

نقاط ضعف گیم‌پلی بازی Lego 2K Drive، در دوربین و نقشه کوچک درون صفحه اصلی قرار گرفته است. در اکثر عناوین Racing شاهد زاویه دوربین‌های مختلفی هستیم که لذت ماشین‌سواری را به این واسطه بیشتر می‌کنند. در خصوص این موضوع، درون بازی Lego 2K Drive فقط یک نوع زاویه‌ی دید به چشم می‌آید. البته همین مورد داخل گیم‌پلی ضعف‌هایی هم دارد. در هنگام دنده عقب، توربو زدن، دریفت کشیدن و دور زدن، دوربین بازی جا می‌ماند و به صورت دستی باید حالت درست آن را تنظیم کنید. مثلا وقتی می‌خواهید به عقب حرکت کنید، باید خودتان با دسترسی نامناسبی که شکل گرفته، به سختی پشت خود را برای این اقدام بیبنید. در واقع در تضاد خودکار بودن جابه‌جایی وسایل نقلیه، زاویه دوربین اکثر کارهایش را باید خودتان به صورت دستی انجام دهید. این قضیه باعث شده در هنگام حرکت، راست و چپ خود را نیز خیلی بد مشاهده کنید. مینی مپ یا همان نقشه‌ی کوچک، درون گیم‌پلی فاقد اهمیت است. به عبارتی، محیط‌های مختلف بازی آنقدر بزرگ و پیچیده نیستند که شما برای تشخیص آ‌ن‌ها، نیازمند نقشه‌ی کوچک باشید. همچنین خود نقشه‌ی اصلی، قابلیت علامت‌گذاری را برای رفتن به مکان مورد نظرتان ایجاد کرده و شما را برای استفاده از نقشه‌ی کوچک بی‌نیاز ساخته است. مینی مپ می‌توانست همانند عناوین Racing مختلفی مثل مجموعه‌ی فورتزا، با نشان دادن مسیرتان بر جاده، اهمیت خود را بیشتر کند که متاسفانه این کار را نکرده است.

در خصوص گیم‌پلی باید به بخش بزرگ گاراژ اشاره کرد. گاراژ در واقع بخشی بوده که قابلیت تغییر رنگ و شکل وسایل نقلیه‌ی شما را ایجاد کرده است. همچنین این بخش خلاقیت گیمر را می‌سنجد و با ساخت ماشین‌ها و قایق‌های مختلف، فضای آزاد و بزرگی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بخش گاراژ با وجود نکات زیاد و خوبی که در خصوص شخصی‌سازی وسایل نقلیه دارد، آنچنان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به عبارتی، فاز بخش گاراژ در حدی نیست که ساعات زیادی را برای ساخت ماشین مورد نظر خود صرف کنید. علت این مشکل نیز به جذابیت وسایل نقلیه‌ای مربوط می‌شود که در بخش Story با انجام مسابقه‌ها به دست می‌آورید. ماشین‌ها و قایق‌هایی که به عنوان جایزه برای اول شدن در مسابقات به شما داده می‌شوند، نیاز‌های شما را برای پیشرفت در این زمینه برطرف می‌کنند. به همین دلیل بخش گاراژ به خاطر این جوایز مهم و خوب، در سایه فرو رفته و کارایی خاصی از خود نشان نمی‌دهد. تنها موردی که شاید گاراژ را در گیم‌پلی ارزشمند به نمایش بگذارد، تغییر رنگ وسایل نقلیه بوده است. جوایز مسابقه‌ها (ماشین‌ها و قایق‌ها) اکثرا رنگ جذابی ندارند. به همین دلیل برای تغییر رنگ‌ آن‌ها، حتما گذرتان برای یک بار هم که شده، به گاراژ می‌افتد.

تجربه‌ی بازی Lego 2K Drive در چهار بخش Story ،Cup Series ،Race و MiniGame خلاصه می‌شود. تمامی بخش‌ها به غیر از Story، به صورت دو نفره (و بیشتر) قابل انجام است. بخش Cup Series با انتخاب محیط مسابقه مورد نظر خود، یک مسابقه‌ی چند جانبه و کسب بیشترین امتیاز برای قهرمانی را ترتیب می‌دهد. تجربه‌ی دو نفره‌ی (یا چند نفره) این بخش به شدت جذاب و هیجان‌انگیز است و ساعات زیادی شما را به واسطه لذت مسابقه‌هایش، سرگرم می‌کند. بخش Race همانند Cup Series بوده اما با این تفاوت که فقط یک مسابقه را در مکان مورد نظرتان ترتیب می‌دهد. لذت تجربه‌ی این بخش به صورت چند نفره به پای Cup Series نمی‌رسد اما در حالت تک نفره، جذاب است. همچنین این بخش در صورت تک نفره می‌تواند جنبه‌ی تمرینی نیز داشته باشد. بخش MiniGame چالش‌های جالبی در محیط‌های مختلف برایتان ایجاد کرده که باید با وسیله‌ی نقلیه خود، آن‌ها را با امتیاز مناسب رد کنید. مثلا در یکی از ماموریت‌های آن، باید از سه منبع نیرو در مقابل ربات‌های فضایی محافظت کنید. هدف این بخش بیشتر به سمت رفع حوصله سر بر نشدن بازی به مرور زمان خلاصه شده است. در واقع با ماموریت‌های مختلفی که MiniGame در خود دارد، قصد داشته شما را به شکل متفاوتی نسبت به سایر بخش‌ها سرگرم کند. این بخش موفق شده به شیوه‌ی خیلی مناسبی لذت بازی را پس از تکراری شدن سایر بخش‌ها، حفظ کند. همچنین MiniGame به نسبت سایرین، چالشی‌تر است و همین مورد باعث شده از اهمیت بالایی در این عنوان برخوردار باشد. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش بازی، Story است. در Story، باید برای تبدیل شدن به بهترین راننده مجمع الجزایر Bricklandia و قهرمانی جام نهایی تلاش کنید. سایر بخش‌ها زیر مجموعه‌ی Story بوده است. به عبارتی با به دست آوردن وسایل نقلیه‌ی مختلف و افزایش سطح، خود را برای سایر بخش‌ها قوی‌تر و بهتر می‌کنید. بخش Story به غیر از مسابقه‌های اصلی خود، دارای چالش‌های زمانی، مراحل فرعی و مسابقه‌های افزایش سطح است. در واقع آنقدر لذت تجربه‌ی این بخش وسیع و طولانی بوده که می‌تواند ساعات زیادی شما را سرگرم کند. همچنین روند Story فقط در یک محیط خلاصه نشده و در طول مسابقه‌های مختلف، به سایر جزایر Bricklandia خواهید رفت. در کل Story و سایر بخش‌ها توانسته‌اند عملکرد خوبی را در تجربه‌ی یک بازی Racing برای گیمر رقم بزنند. در خصوص آنلاین بودن نیز دو بخش بازی با دوستان و افراد دیگر شکل گرفته که کار را برای تجربه‌ی آنلاین شما به خوبی محیا کرده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی، Loadout و Perk است. در Loadout، قایق، راننده، ماشین‌های آفرود و خیابانی خود را می‌توانید در 3 حالت مختلف انتخاب کنید و با هر کدام به طور مجزا مسابقه دهید. این بخش در ابتدا خیلی کارآمد نبوده اما با بیشتر شدن وسایل نقلیه، نقش آن در بازی بهتر می‌شود. همچنین درون Loadout باید Perks مورد نظر خود را انتخاب کنید. کارایی Perks در روند مسابقه‌ها خلاصه شده و در نظر گرفتن بهترین آن برای Loadout‌ خود، می‌توانید درصد بردتان را در رقابت بیشتر کنید. به طور کلی قادر هستید 3 نوع Perks برای خود در نظر بگیرید. در کلاس‌های C تا A با افزایش سطح، قفل انتخاب Perks باز می‌شود و می‌توانید موارد دلخواه خود را انتخاب کنید. گوناگونی Perks باعث شده چالش جالبی برای 4 دسته مهم Top Speed، Acceleration، Health و Handling وسایل نقلیه گیمر ایجاد شود و تصمیم‌های متفائتی برای بهبود آن‌ها در نظر بگیرد. همانند وسایل نقلیه، Perks را نیز باید در جوایز مسابقه‌ها به دست آورید. در کل Loadout و Perk موفق شده‌اند شکل مناسبی از خود در بازی نشان دهند.

بزگترین ایراد بازی Lego 2K Drive، اجبار گیمر به انجام مسابقه و افزایش سطح است. از همان ابتدای تجربه بخش Story، بازی برای پیگیری روند داستان شما را وادار به انجام رقابت با سایر راننده‌ها می‌کند. این قضیه در خصوص این بخش قابل درک بوده اما موردی که باعث شده با این موضوع ارتباط برقرار نکنیم، اجبار به افزایش سطح برای انجام زورکی این مسابقه‌ها است. برای بیشتر شدن سطح خود، باید چالش‌های زمانی و مراحل فرعی  مختلفی که در هر منطقه وجود داشته را انجام دهید. اکثر این فعالیت‌ها خسته کننده، بی‌معنی و رو مخ هستند. به همین دلیل، روند افزایش سطح برای ادامه‌ی انجام مسابقه‌های داستانی، اذیت کننده است و گیمر را نسبت به تجربه بازی دل سرد می‌کند. خود رقابت‌های اصلی بخش Story نیز به مرور جذابیت ابتدای خود را به خاطر تکراری شدن از دست می‌دهند. به گونه‌ای که شاید اصلا این بخش را نتوانید به علت کسلی به اتمام برسانید.

مشکل دیگری که خیلی در خصوص بازی Lego 2K Drive به چشم می‌آید، اهمیت زیاد از حد استفاده از واحد پول است. بخشی در این عنوان با نام Unkies Emporium وجود داشته که فضای مورد نظر برای استفاده از پول درون بازی گیمر را محیا می‌کند. به طور خلاصه و کلی، این بخش شبیه به یک آیتم شاپ است. تمامی موارد درون گیم‌پلی بازی از جمله وسایل نقلیه و راننده در Unkies Emporium قرار گرفته. با پولی که در اختیار دارید، قادر هستید آیتم‌های مختلف این بخش را خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنید. همچنین Unkies Emporium همیشه در دسترس نبوده و بعضی اوقات برای ارائه موارد جدید، غیرفعال می‌شود. حالا مشکل این بخش چیست؟ با ارزش بودن پول بازی باعث شده خریدهای آن نیز مهم واقع شود. این قضیه مسبب شده تا خرید‌های درون برنامه‌ای برای افزایش پول این عنوان تاثیرگذار باشد. در کنار این مورد بتل پس برای بازی نیز وجود داشته که خرید آن هم در روند بازی موثر است. تاثیر این خرید‌ها را می‌توانید در تجربه بخش‌های آنلاین بازی خیلی واضح مشاهده کنید.

به طور کلی، در مجمع الجزایر Bricklandia بخش Story، 4 جزیره‌ی Turbo Acres ،Big Butte County ،Prospecto Valley و Hauntsborough به نمایش گذاشته شده است. خلاقیت جذابی که در ظاهر هر جزیره شکل گرفته، خیلی خوب بوده. مثلا Big Butte County با حال و هوای وسترن وحشی خود را به حضور گیمر معرفی می‌کند. در کنار جذابیت ظاهری محیط‌ها، تطابق فعالیت‌ها و مراحل با هر جزیره نیز خیلی مناسب بوده است. در مکان‌های شلوغ و حین توربو زدن، کمی محیط‌های اطراف دیر لود می‌شوند اما در آن حدی نیست که بخواهیم خیلی این موضوع را به عنوان نکته منفی جدی بگیریم. چون در حالت کلی خیلی این موضوع در چشم نیست. صرفا یک مشکل کوچک بوده که می‌توان با به‌روزرسانی‌های آینده، آن را رفع کنند. موسیقی بازی Lego 2K Drive متوسط بوده و خیلی فاز آرکید آن را در مسابقه‌ها، با ریتم خودش همراه نمی‌کند. موسیقی در کل می‌توانست خیلی بهتر و گوش‌نوازتر باشد. همچنین در طول تجربه‌ رقابت‌ها، به شدت ارتباط مناسبی بین دسته‌ی خود و بازی به شما وارد می‌شود. به حدی این موضوع خوب ایجاد شده که توانسته هیجان مسابقه‌ها مخصوصا حالت چند نفره بازی را هیجان‌انگیز کند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه ویژه منتقدین، پس از 10 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Lego 2K Drive در کنار گیم‌پلی مهیج و بخش‌های جذاب برای تجربه یک ماشین‌سواری ناب آرکید، نتوانسته یک عنوان شاهکار در سبک Racing باشد. این بازی با مشکل‌های بزرگ و کوچکی که در کنار موارد مثبت خود داشته، عملکرد متوسطی را از خود نشان داده است. اگر علاقه به تجربه‌ی عناوین آرکید سبک Racing را دارید، Lego 2K Drive می‌تواند به واسطه نکات مثبت خود، چند ساعتی شما را سرگرم کند.

نکات مثبت

بخش‌های متعدد و جذاب

گیم‌پلی مناسب

ارتباط خیلی خوب بین 3 وسایل نقلیه‌ اصلی بازی

خلاقیت جذاب در ظاهر محیط‌های بصری

وجود موثر و مفید Loadout و Perk

نکات منفی

زاویه‌ی نامناسب دوربین

فاقد اهمیت بودن مینی مپ

اهمیت نه چندان زیاد بخش گاراژ

اجبار به انجام مراحل و افزایش سطح برای پیگیری روند بخش Story

خرید‌های درون برنامه‌ای تاثیرگذار در خصوص بخش Unkies Emporium

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *