گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Layers of Fear | وقتی که نقاش بالاخره شاهکار خود را تکمیل میکند!

استودیو لهستانی Bloober Team مسیر زیاد و پر فراز و نشیبی را طی کرده است که تا به استاندارد امروزی، یعنی تمرکز بر روی ساخت بازی‌های Psychological Horror یا همان وحشت روان‌شناختی برسد؛ Bloober Team نوامبر ۲۰۰۸ توسط پیتر بابینو و پیتر بیلاتوویچ در شهر کراکوف کشور لهستان تأسیس شد و از آن زمان تا سال ۲۰۱۶، استودیو Bloober Team تقریباً در تمامی سبک‌ها عنوانی ساخته بود تا اینکه سال ۲۰۱۶ فرارسید و بازی ترسناک Layers of Fear برای پلی‌استیشن 4، پی‌سی و ایکس‌باکس وان منتشر شد و موفقیت بازی باعث شد توجهات را به خودش معطوف کند.

بعد از موفقیت بازی «لایه‌های ترس» یا همان Layers of Fear – هرچند که الهامات زیادی از بازی‌های این سبکی گرفته بود – سازندگان مستقر در استودیو Bloober Team احساس می‌کردند در این سبک بیشتر توانایی دارند و با تمامی اوصاف، رسماً پای خود را در مسیر ساخت آثار Psychological Horror گذاشتند که این تغییر بزرگ باعث به‌وجودآمدن بازی‌های Observer (منتشر شده در سال ۲۰۱۷)، Blair Witch (منتشر شده در سال ۲۰۱۹) و The Medium (منتشر شده در سال ۲۰۲۱) شد.

عملکرد ناموفق The Medium باعث اعتراضات فراوان به این استودیو شد و مدتی استودیو Bloober Team در سکوت خبری فرورفت تا اینکه اعلام شده این استودیو در کنار ساخت ریمیک Silent Hill 2 – بازی ای که مدت‌ها بود که استودیو به دنبال ساخت آن بود – پروسه ساخت Layers of Fear جدیدی را شروع کرده است؛ بازی ای که در حقیقت ریمیک ۲ نسخه اول Layers of Fear و بسته الحاقی Layers of Fear: Inheritance (این بازی ادامه مستقیم نسخه اول است.) هست که بر اساس شالوده‌های آنها بنا نهاده شده.

اما آیا Bloober Team توانسته با نسخه جدید «لایه‌های ترس» عنوانی در خور نام آن عرضه کند – مخصوصاً به‌خاطر اینکه بازی در اصل ادای احترامی به نسخه اول مجموعه است – یا در حد یک عنوان «خوب» مانند Layers of Fear 2 (منتشر شده در سال ۲۰۱۹) باقی می‌ماند. در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

نزدیک به واقعیت!

همان‌طور که بالاتر اشاره کرده بودیم، بازی به معنای واقعی ادای احترام به نسخه اول – که به‌شدت باعث خلق توانایی جدیدی برای استودیو شد – و همچنین «نامه‌ای عاشقانه» برای طرف‌داران نسخه اول است و بزرگ‌ترین نکته مثبت بازی – طوری که تا مدت‌ها آن را فراموش نخواهید کرد! – گرافیک فنی و هنری بازی است!

استودیو Bloober Team با همکاری Anshar Studios (توسعه‌دهنده اصلی بازی) و باقدرت عظیم Unreal Engine 5، توانستند زیباترین تصاویر را در بازی خلق کنند؛ طوری که در بیشتر مواقع بجای اینکه بازی را انجام دهید، متوجه می‌شود که در اصل در حال عکس‌گرفتن از محیط زیبای بازی هستید!

بافت‌ها در بالاترین سطح خود قرار دارند که با نورپردازی فوق‌العاده، جو و اتمسفر سنگین، رهگیری پرتو، فریم ۳۰ (با افت فریم محسوس البته بر روی حالت Quality)، بازی را به‌راحتی جز زیباترین بازی‌های سبک «ترسناک» در سال ۲۰۲۳ می‌کند!

قلم‌موی آغشته‌به‌خون!

اگر جز طرف‌داران سبک ترسناک باشید، مطمئناً نسخه اول بازی «لایه‌های ترس» را بازی کردید؛ جایی بازیکن کنترل یک نقاش روانی – با افکاری به‌شدت آشفته – را در دست دارد که تلاش می‌کند که هرطورشده شاهکار خود را که داستان بازی در یک عمارت ویکتوریایی اتفاق می‌افتد، کامل کند، اما در نسخه ۲۰۲۳ «لایه‌های ترس»، بازی به‌طورکلی گیمر را غافلگیر خواهد کرد؛ مخصوصاً برای کسانی که عاشق داستان و روایت نسخه ۲۰۱۶ شدند!

فرمول روایت داستان بازی همانند نسخه اصلی است، اما این بار به داستان پروبال داده شده و تمام سؤالاتی که در نسخه اصلی ناتمام مانده بود بالاخره و بعد از ۷ سال به بهترین شکل ممکن به آن جواب داده شده؛ بهتر بگوییم که داستان بازی اصلی دوباره کوبیده شده و در طول چند سال اخیر بازنویسی شده است؛ داستان نسخه ۲۰۲۳ بازی Layers of Fear در مورد نویسنده رمان‌های ترسناک هست که برای نوشتن آخرین رمان خود و به‌خاطر اینکه برای نوشتن این رمان نیاز به «آرامش و سکوت» دارد، وارد فانوس دریایی شهر می‌شود و کمی بعد متوجه می‌شویم شخصیت‌های حاضر در رمان نویسنده، در اصل کسانی هستند که در نسخه اول و اصلی «لایه‌های ترس» با آنها آشنا شده بودیم!

البته باید در این میان به این نکته «مهم» اشاره کرد که اگر فکر می‌کنید وظیفه اصلی سازندگان بازی «لایه‌های ترس» ۲۰۲۳ فقط و فقط تکمیل داستان نسخه اصلی و پر کردن خلأهای داستانی هست، سخت در اشتباه هستید، زیرا شخصیت اصلی بازی یا همان نویسنده، خود درگیر ماجرای عجیب‌وغریبی می‌شود که نشان‌دهنده نبوغ و خلاقیت سازندگان در خلق یک داستان چندلایه فوق‌العاده است!

داستان بازی از چندین فصل مختلف تشکیل شده و داستان‌های Painter نقاش، Daughter دختر – این  قسمت به‌عنوان DLC برای نسخه اصلی عرضه شده بود – نقاش دیوانه، موسیقیدان (Musician) و بازیگر (Actor) را شامل می‌شود و شخصیت اصلی داستان یعنی نویسنده، در طول هر فصل داستان درباره شخصیت‌هایی که درباره آنها می‌نویسد و نظر می‌دهد.

این واقعیت که فصل‌های بازی همان داستان‌هایی هستند که در بازی‌های اصلی «لایه‌های ترس» دیده‌ایم، به این معنی نیست که آنها درخشش قابل‌توجهی دریافت نکرده‌اند؛ همه دیالوگ‌ها و تقریباً هر دست‌نوشته‌ای که در اطراف عمارت و کشتی اقیانوس‌پیما پراکنده شده است، به بهترین شکل ممکن بازنویسی شده است؛ البته این را هم باید گفت که وقتی که وارد داستان قسمت دوم Layers of Fear، به طرز عجیبی سازندگان کم‌کار  ظاهر شدند و به طور مثال دست‌نوشته‌های که گیمر در طول داستانی بازی پیدا می‌کند، صداگذاری نشده است که بازیکن بتواند بیشتر باشخصیت و سرگذشت تلخ آنها ارتباط برقرار کند!

در کنار داستان «نویسنده» که به‌عنوان راهی برای اتصال همه داستان‌ها عالی عمل می‌کند، محتوای جدیدی نیز سازندگان برای بازی در نظر گرفتند که آن هم چیزی نیست جز فصل The Final Note که گیمر دیوانگی و جنون نقاش را از دیدگاه زن این شخصیت دنبال می‌کند!

فانوس به دست در تاریکی مطلق

استودیو Bloober Team همیشه علاقه زیادی به ساخت بازی‌های که هسته آن بر اساس Walking Simulator یا همان

شبیه‌ساز پیاده‌روی بنا نهاده شده است، داشته و ریمیک «لایه‌های ترس» ۲۰۲۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما با

تفاوت‌های زیاد و برخلاف بازی‌های دیگر این استودیو!

برخلاف نسخه اصلی سال ۲۰۱۶ «لایه‌های ترس»، گیم‌پلی بازی در نسخه ۲۰۲۳ دستخوش تغییرات زیادی شده است و

به طور مثال، در بازی اصلی شما فقط می‌توانستید از دشمنانی که در پرسه‌زدن در محیط بازی بودند و به‌محض دیدن

شخصیت اصلی به او حمله‌ور می‌شدند، فرار کنید، اما در نسخه ۲۰۲۳ این‌گونه نیست و سازندگان به‌خاطر اینکه بازی یک

ریمیک موبه‌مو نباشد، مکانیزم مبارزات را وارد بازی کردند!

بازیکن در قسمت اول بازی با استفاده از فانوس و در قسمت دوم با کمک چراغ‌قوه، می‌توانند دشمنان را چند ثانیه

متوقف کند و تاریکی درون آنها را نابود کنند؛ باوجوداینکه سازندگان این مکانیزم را به‌خاطر اینکه بازی تفاوت‌های با

نسخه اصلی داشته باشد، وارد ریمیک ۲۰۲۳ کردند، اما در همان دقایق اولیه ارزش خود را از دست می‌دهد و به‌جای اینکه

استرس و تنش در مبارزات تزریق کند، حتی در برخی از مراحل به ویژگی اعصاب خورد کن برای بازیکن تبدیل می‌شود!

در برخی از مراحل بازی سازندگان معماهای برای بازیکن تدارک دیدند و با وجود راهنمایی فراوان، اما چگونگی حل

معماها بسیار لذت‌بخش هست و از طرفی دیگر، چگونگی تعامل با اجسام – مخصوصاً نسخه دوم – نیز نکته مثبتی

برای گیم‌پلی محسوب می‌شود.

وقتی که موسیقی حرف اول را در یک بازی ترسناک می‌زند!

اما صدا و موسیقی برای یک بازی وحشت روان‌شناختی نیز بسیار مهم و اینجا هم Layers of Fear نیز می‌درخشد؛استودیو بار دیگر با آرکادیوس ریکوفسکی ۴۰ساله در نسخه جدید «لایه‌های ترس» همکاری کرده و نتیجه کار فوق‌العاده بوده است؛ آرکادیوس ریکوفسکی چنان در این بخش قدرتمند ظاهر شده است و وظیفه اصلی بازی یعنی انتقال ترس به بازیکن از طریق صدا و موسیقی را به نحو احسن انجام داده است که مو بر بدن بازیکن سیخ می‌کند و تا مدت‌ها آن را فراموش نخواهد کرد!

 

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین و پس از 10 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PS5 انجام شده است.

سخن آخر

۷ سال، ۷ سال طول کشید تا نقاش شاهکار خود را تکمیل کند و Bloober Team با همکاری Anshar Studios هدیه‌ای فوق‌العاده به طرف‌داران ژانر ترسناک دادند؛ آن هم در سالی که شاهد انتشار عناوینی معروف بودیم!

نکات مثبت

اتمسفر و جوی فوق‌العاده با کمک Unreal Engine 5

گرافیک هنری چشم‌نواز و زیبا

موسیقی و صداگذاری بی‌نقص

معماهای جالب که به گیم‌پلی عمق زیادی می‌بخشند

بازی در انتقال ترس موفق عمل می‌کند.

نکات منفی

چگونگی مبارزات با دشمنان هیچ‌گونه جذابیت خاصی ندارند و به‌سرعت فراموش می‌شود!

عدم صداگذاری برخی از دست‌نوشته در قسمت دوم

تنها تفاوت نسخه دوم نسبت به نسخه اصلی، فقط وجود چراغ قوه هست

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *