گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش‌نمایش بازی King Arthur: Knight’s Tale | افسانه‌ای در آن سوی گور

افسانه‌ی شاه آرتور و شوالیه‌های میز گرد یکی از شناخته شده‌ترین افسانه‌های دنیاست که بارها در مدیوم‌های مختلف—از جمله بازی‌های رایانه‌ای—به سبک‌های گوناگون به نمایش در آمده. بازی King Arthur: The Role-Playing Game که توسط استودیوی لهستانی NeocoreGames به سبک تاکتیک همزمان (Real-Time Tactics) ساخته شده بود یکی از چنین عناوین است. حال بیش از یک دهه از انتشار این بازی، شاهد بازگشت این استودیو به افسانه‌ی شاه آرتور هستیم؛ اینبار در قالب سبک تاکتیک نوبتی.

عنوان جدید کیک-استارتر شده‌ی King Arthur: Knight’s Tale که اخیراً به صورت Early Access عرضه شده، شما را به دنیایی می‌برد که نبرد میان شاه آرتور و دشمن دیرینه‌اش موردرد (Mordred) با مرگ هر دو به پایان رسیده و ردی از ویرانی از خود بجا گذاشته است. علاوه براین به دلایل نامعلومی، شاه آرتور از مرگ بازگشته و تمام سرزمین را گرفتار ارتش پلیدی متشکل از هیولاهای مختلف و انواع Undeadها کرده است. به منظور مقابله با او، بانوی دریاچه چاره‌ای جز بازگرداندن موردرد از مرگ را ندارد. اینجاست که شما کنترل آنتاگونیست معروف این افسانه‌ را بدست می‌گیرید و مأمور می‌شوید تا با تأسیس یک میزگرد جدید، جلوی آرتور و نیروهای پلیدش را بگیرید.

از نظر گیم‌پلی، این عنوان برای روایت داستانش، ترکیبی از سبک‌ها و مکانیک‌های مختلف را در بازی پیاده کرده است. از این رو شاهد نبردهای تاکتیک نوبتی مانند XCOM، مکانیک‌ها و سیستم‌های نقش‌آفرینی مانند D&D و طراحی Rogue-Like مانند Darkest Dungeon هستیم. با توجه به آنچه در Early Access این عنوان دیده می‌شود، سازندگان به خوبی توانسته‌اند این سبک‌ها را باهم ترکیب کنند تا مکمل یکدیگر باشند و به نقطه‌ی قوت اثر تبدیل شوند. در این Early Access، ۲ مأموریت داستانی و ۷ مأموریت فرعی در اختیارمان قرار داده شده تا بتوانیم این ترکیب منحصربه‌فرد را با ۷ قهرمان در ۵ کلاس تجربه کنیم.

می‌توان گفت سبک تاکتیک نوبتی، برجسته‌ترین ویژگی این بازی است، چراکه بخش اصلی گیم‌پلی آن را تشکیل می‌دهد. شما در نبردها درست مثل عناوین XCOM و Fire Emblem، قهرمانان خود را در میدان جنگ مستقر می‌کنید و با مصرف Action Point یا AP برای حرکت دادن آن‌ها بر روی خانه‌های شطرنجی، سعی در از میان برداشتن دشمنان دارید. همچنین با جایگذاری هوشمند شوالیه‌هایتان قادر هستید با اعمالی مثل پناهگرفتن پشت دیوارها و از پشت حمله کردن به دشمنان، شانس موفقیت خود را افزایش دهید. برای افزایش عمق نبردها، کلاس‌های مختلف برای شوالیه‌ها در نظر گرفته شده که سبک مبارزه و قابلیت‌های خاصی به آن‌ها داده. برای مثال “مدافعان” سپر بدست، کند ولی مقاوم هستند و برای جلب توجه دشمنان ایده‌آل‌اند؛ در عین حال “تک‌تیراندازان” قادرند به راحتی از راه دور دشمنان را هدف قرار دهند، اما در صورت درگیری مستقیم با دشمنان بی‌دفاع‌اند. همچنین قابلیت‌هایی مثل حمله قدرتمند Championها و سحرهای تضعیف کننده‌ی Arcanistها گزینه‌های تاکتیکی‌تان را افزایش می‌دهند.

با وجود چندین کلاس مختلف و حتی وجود قابلیت‌های منحصربه‌فرد برای هر کاراکتر، شما تنها قادرید ۴ شخصیت را در هر مأموریت با خود همراه کنید. شما باید با دقت ترکیب مورد نظرتان را انتخاب کنید و وارد دانجن‌های خطرناک و روگ‌لایک بازی شوید. درست است، مراحل بازی عملاً دانجن‌های روگ‌لایکی هستند که پر از دشمنان مختلف و گنجینه‌های گوناگون‌اند. مانند بسیاری از روگ‌لایک‌ها شما می‌توانید برای جمع‌آوری تمام لوت‌های موجود، کل نقشه را درنوردید و همه دشمنان موجود در آن را شکست دهید، یا در غیر اینصورت قادرید مستقیم سراق هدف اصلی مأموریت رفته و آن را به اتمام برسانید. همچنین در ابتدای بازی قادر هستید توانایی سیو کردن را محدود کنید تا مرگ‌ها را همیشگی باشند و بازی‌تان به این سبک نزدیک‌تر شود.

سلامتی هرکدام از کاراکترهای شما به ۲ پارامتر بستگی دارند: Hitpoint و Vitality. هیت‌پوینت شما با استفاده از آیتم‌های سلامتی و برخی مکان‌های خاصی که در نقشه پراکنده شده‌اند، قابل تجدید است و حتی به صورت خودکار میان مأموریت‌ها پر می‌شود. در مقابل Vitality یا حیات شخصیت شما که پس از اتمام هیت‌پوینت کاهش می‌یابد، تنها از طریق استراحت در میان مراحل قابل تجدید است و از دست دادن آن ممکن است به زخمی شدن یا حتی مرگ کاراکترهای شما منجر شود. اینجاست که بخش میان-مرحله بازی—که نمایی سه‌بعدی از شهر کملوت و سرزمین Avalon ارائه می‌دهد—اهمیت خود را نشان می‌دهد.

در بخش نقشه کمپین، شما با بخش مدیریتی بازی روبرو می‌شوید. در این بخش، شما با مصرف پاداش‌های حاصل از مأموریت‌ها، به ترمیم کملوت و آپگرید کردن ساختمان‌های مختلف ‌آن می‌پردازید. باوجود آنکه اکثر این ساختمان‌ها در حال حاضر قابل دسترسی نیستند، اما Hospice یا آسایشگاه که برای درمان حیات کاراکترها بکار می‌رود، فعال بوده و همچنین قابلیت معامله با تاجر نیز فراهم بود. لازم بذکر است هرکدام از این بناها نیز دارای آپگریدهای خاص خود هستند و از این رو، ارتقای آن‌ها بخش مهمی از بازی خواهی بود. علاوه بر بازسازی کملوت، در این بخش شاهد تعدادی از الهامات نقش‌آفرینی بازی نیز هستیم، بگونه‌ای که شما قادر به لول-آپ کردن کاراکترها، انتخاب مأموریت‌ها و مدیریت آیتم‌ها نیز هستید.

اما المان‌های نقش‌آفرینی بازی تنها به مدیریت‌های بخش کمپین محدود نمی‌شوند. در حین بازی—خصوصاً در مأموریت‌های اصلی—شما ممکن است با شخصیت‌هایی روبرو شوید که حرف‌هایی برای گفتن دارند. مکالمه با این شخصیت‌ها توسط سیستم دیالوگی مشابه سری Witcher صورت می‌گیرد؛ به این ترتیب که گزینه‌های سفید اطلاعات بیشتری از Lore بازی در اختیارتان می‌گذارند و گزینه‌های زرد مکالمه را به پیش می‌برند. گاهی اوقات این مکالمه‌ها به گزینه‌های مهمی ختم می‌شود که می‌توانند به شکل‌گیری شخصیت موردرد کمک کنند. البته لازم بذکر است که مکالمه‌های موجود در بازی هم از نظر صداپیشگی و هم از نظر نویسندگی بهتر از متوسط نیستند.

علاوه بر المان‌های ذکر شده، در این بازی مانند بسیاری از عناوین نقش‌آفرینی، شاهد مکانیک خوبی و بدی هستیم که بنظر می‌رسد نقش مهمی در داستان بازی و حتی روند گیم‌پلی داشته باشند. طی انتخاب‌های شما، موردرد به راستایی و مستبدی یا مسیحیت و مذهب‌های Pagan متمایل می‌شود. مورد اول مشخص می‌کند که آیا شما قصد دارید وارث واقعی آرتور باشید یا می‌خواهید اهداف ناتمام موردرد را برآورده کنید. علاوه بر تأثیرات واضح این انتخاب بر داستان بازی، راستایی یا ظالمی موردرد تأثیر مستقیمی بر شوالیه‌های تحت فرمان او خواهد داشت. هر شوالیه در بازی اعتقادات خودش را دارد—چه درباره‌ی طریقه‌ی حکومت موردرد و چه درباره‌ی عقیدت‌های دینی—و بسته به انتخاب‌های شما ممکن است برخی از آن‌ها شما را ترک کنند. البته با توجه به کوتاهی این نسخه‌ی بازی، مشاهده‌ی این تأثیرات عملاً غیرممکن بود و تنها می‌توان به توضیحات آموزشی بازی اکتفا کرد.

این عنوان در همین ابتدای کار از گیم‌پلی خوب و سرگرم کننده‌ای برخوردار است که می‌تواند به نقطه‌ی قوت محصول نهایی تبدیل شود. با این حال علاوه بر ضعف‌های نویسندگی و صداپیشگی که به آن‌ها اشاره کردیم، نسخه‌ی کنونی بازی از یک سری مشکلات فنی نیز رنج می‌برد. اولین این ایرادات به کیفیت اجرای بازی بر می‌گردد که در برخی مراحل و گاهی در نقشه‌ی کمپین ضعیف عمل می‌کند. در ادامه، گزینه‌های کنونی موجود در بخش تنظیمات بازی در حال حاضر ناکافی هستند و در برخی موارد عملاً تزیینی هستند؛ بطوری که تغییر دادن‌شان تأثیری در بازی ندارد. البته می‌توان انتظار داشت در نسخه‌های آینده بسیاری از این ایرادات فنی برطرف شود که با توجه به کیفیت خوب گرافیکی شخصیت‌ها و محیط، می‌توانیم شاهد نقطه‌ی قوت دیگری برای این بازی باشیم.

خرده‌ی دیگری که می‌توان به این بازی گرفت این است که آیتم‌های بدست آمده، هیچ تغییر ظاهری در کاراکترها ایجاد نمی‌کنند. در اصل شما زره یا سلاح‌های جدیدی پیدا نمی‌کنید، بلکه Runeهایی بدست می‌آورید که قدرت ادوات‌تان را تغییر می‌دهد. این مسئله کمی از هیجان بدست آوردن آیتم‌های جدید می‌کاهد و ممکن است انگیزه‌ی جمع‌آوری آن‌ها را کاهش دهد. از طرف دیگر این Runeها پارامترهای زیادی مثل میزان AP یا قدرت زره‌شکنی ادوت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند که باعث شده ساختن Buildهای تخصصی برای هر کاراکتر سرگرم کننده باشد.

در کل King Arthur: Knight’s Tale از نظر عمق و کیفیت گیم‌پلی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. الهامات این عنوان از سبک‌های مختلف بسیار مؤثر بوده و نوید تجربه‌ای خاص را می‌دهد که می‌تواند برای ساعت‌ها ما را سرگرم کند. با این حال عملکرد کنونی این عنوان در بخش‌های داستانی، صداپیشگی و موسیقی بهتر از متوسط نبوده و جذابیت بخصوصی برایش ایجاد نکرده است. متأسفانه احتمال بهبود این بخش‌ها بسیار پایین است و انتظار می‌رود در نسخه‌ی نهایی نیز گیم‌پلی ستاره‌ی بازی باشد. طبق صفحه‌ی استیم بازی، انتظار می‌رود این بازی ۳ تا ۷ ماه را در Early Access سپری کند و آپدیت‌های بسیاری در این مدت دریافت خواهد کرد. اگر به سبک‌های تاکتیک نوبتی یا حتی روگ‌لایک علاقه‌مند هستید حتماً این عنوان را در نظر داشته باشید.

امتیاز به پست :

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *