گیمینگرویتی

ثبت نام

اختصاصی: اولین نگاه به بازی Island of Insight | جزیره پازلی

حل پازل‌ها و بازی‌های فکری از آن دست فعالیت‌هایی است که سن و سال نمی‌شناسد و همه از انجام آن لذت می‌برند؛ حال فکر کنید که در دنیایی مملو از انواع پازل‌ها هستید و هر چقدر که بخواهید می‌توانید پازل و معما حل کنید. به لطف بازی‌های رایانه‌ای این ایده را می‌توانید در عنوان Island of Insight به واقعیت تبدیل کنید. این بازی چندی پیش معرفی شد و در حال حاضر هنوز تاریخ انتشاری برای آن اعلام نشده است؛ اما توسعه دهندگان اولین دوره آزمایشی این بازی را در بازه 7 الی 21 سپتامبر در دسترس علاقه‌مندان قرار دادند و ما هم توانستیم بخشی از نسخه آزمایشی را در این مدت تجربه کنیم. در این مقاله به بحث و گفت و گو درباره این تجربه خواهیم پرداخت. با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.
island-of-insight-playtest-1
بازی Island of Insight در سبک پازل و جهان باز است که توسط استدیو Lunarch در حال توسعه است و Behaviour Interactive هم وظیفه نشر آن را بر عهده دارد. این بازی حدود 3 ماه پیش و در طول رویداد PC Gaming Show با نمایشی کوتاه معرفی شد. در این نمایش کوتاه شاهد دنیایی معلق و زیبا با فضایی تاریخی بودیم که پازل‌ها و معماها در نقاط آن وجود داشت و بازیکنان در حال حل کردن آن‌ها بودند. در حال حاضر این بازی فقط برای پلتفرم استیم تأیید شده و تاریخ انتشار دقیقی نیز برای آن مشخص نیست.
IOI-PT-2در بدو ورود در منوی بازی شاهد منظره زیبایی از دنیای بازی هستیم که ناخودآگاه من را به یاد جلد بازی Create انداخت، بازی نسبتا قدیمی که البته با وجود تفاوت‌های مختلف بین آن‌ها اما بی شباهت هم نیستند و هدف اصلی هر دو حل پازل‌ها و معماها بود. منوی اولیه بازی ظاهری بسیار ساده دارد که در کنار موارد اصلی یعنی شروع بازی، تنظیمات و خروج، گزینه‌هایی هم برای دعوت دوستان و ایجاد گروه آنلاین قرار دارد. بازی Island of Insight یک بازی با دنیای کاملا آنلاین و در حضور سایر بازیکنان است به همین علت تنها زمانی امکان انجام بازی را خواهید داشت که به اینترنت متصل باشید. در اولین قدم شما باید شخصیت قابل بازی خود را طراحی کنید. هنوز نمی‌توان گفت که ابزار شخصی سازی ارائه شده در نسخه آزمایشی کامل است یا خیر اما آنچه که در این نسخه ارائه شد را می‌توان یک ابزار نیمه حرفه‌ای دانست. موارد مختلفی برای آماده سازی شخصیت ارائه شده است مانند رنگ پوست، طرح مو، نشان‌‌ها (تتوها) و غیره که البته بیشتر آن‌ها متمرکز بر چهره شخصیت است. شاید در نسخه نهایی بتوانیم امکانات بیشتری را شاهد باشیم با این حال ابزار فعلی هم قابل قبول است اما در کل مسئله اصلی این است که وجود شخصی سازی شخصیت در یک بازی پازلی کمی عجیب است!
island-of-insight-playtest-3با ورود به دنیای بازی شاهد یک متن هستیم که در آن گفته شده The Auroral (که به معنای شفق قطبی است) این جهان را بر اساس خاطراتی از یک جهان دیگر خلق کرده (که طبیعتا منظور از آن سیاره زمین است) و بر اثر اتفاقاتی زندگی در آن وارد شده است. اکنون موجوداتی که به نام جوینده شناخته می‌‌شوند قرار است تا در این دنیای زیبا به جست و جو و حل اسرار آن بپردازند. پس از این با مسیری مشخص طرف خواهیم بود که طی آن آموزش‌های اولیه داده می‌شود و سپس وارد بخش پازل‌ها خواهیم شد. دنیای بازی به شکل یکپارچه نیست بلکه به صورت بخش بندی شده است که هر بخش آن شبیه به یک جزیره معلق در هوا است. در شروع کار توضیحاتی از پازل‌ها، امتیاز دهی و سطح بندی بازیکنان و مواردی از این قبیل داده می‌شود. هر بخش (یا همان جزیره معلق) تعدادی پازل دارد که البته همه آن‌ها از یک نوع نیستند، به عنوان مثال ممکن است یک جزیره چهار نوع پازل مختلف داشته باشد و از هر نوع 5، 10 یا تعداد دیگری پازل وجود داشته باشد. با حل کردن هر یک از این موارد امتیازات خود را افزایش خواهید داد و از این طریق می‌توانید سطح خود را هم ارتقاء دهید. با ارتقاء سطح می‌توانید به سراغ درخت مهارت رفته و امکانات جدیدی مانند امکان شناسایی بهتر معماهای مخفی را کسب کنید.
IOI-PT-4
همانطور که اشاره شد پازل‌های موجود انواع مختلفی دارند که با توجه به تجربه‌ نسخه آزمایشی تنوع ‌آن‌ها بسیار زیاد است. برخی از این پازل‌ها مانند پازل‌های منطقی (Logic Puzzles) با وجود طراحی ساده اما بسیار جذاب و سرگرم کننده هستند، در این نوع پازل یک صفحه شطرنجی ارائه می‌شود و شما باید بر اساس قوانینی که مطرح می‌شود (مثلا در آوردن الگویی خاص) آن‌ها را با خانه‌های سفید و سیاه پر کنید. برخی دیگر از پازل‌ها هم مانند یافتن حلقه‌ها یا دروازه‌های مخفی جذابیت کمتری دارند. البته جذابیت یا عدم جذابیت معماها و پازل‌ها کاملا سلیقه‌ای هست و مواردی که مطرح شد نظر شخصی نویسنده است. اما آنچه که در این تجربه کوتاه داشتیم، می‌توان با قطعیت گفت که در این بازی برای همه نوع سلیقه معما و پازل وجود دارد. اما اینکه در نسخه نهایی مورد جدیدی اضافه شود یا از موارد موجود حذف شود در حال حاضر مشخص نیست. یکی از موارد جالب توجه دید اول شخص در این بازی است. بخشی از پازل‌ها مانند پازل‌های منطقی نیاز دارند تا در صفحه‌ای جداگانه که برای بازیکن باز می‌شود حل شوند اما بخش عمده‌ای از آن‌ها به صورت زنده و لحظه‌ای در دنیای بازی حضور دارند و شما می‌توانید در همان دنیای بازی آن‌ها حل کنید. اغلب اوقات حل کردن معماها تنها از راه موس و کلیک‌های چپ و راست انجام می‌شود و این ساز و کار با توجه به تنوع بالای پازل‌ها و پیاده این روش برای آن‌ها جالب به نظر می‌رسد.
island-of-insight-playtest-5
موتور گرافیکی استفاده شده در این بازی Unreal Engine است که البته نسخه آن دقیق مشخص نیست ولی با توجه به کیفیت گرافیکی بازی احتمالا Unreal Engine 4 باشد؛ در نسخه آزمایشی بازی از تکنولوژی‌های روز نظیر رهگیری پرتو نور یا DLSS و FSR خبری نیست اما با توجه به اینکه هنوز تا انتشار بازی فاصله داریم بعید نیست که در نسخه نهایی شاهد حضور آن‌ها باشیم. از نظر محیطی شاهد دنیایی نسبتا گسترده و بزرگی هستیم که در آن المان‌های تاریخی در کنار طبیعت بکر به چشم می‌خورند که اتفاقا متناسب با سبک و سیاق بازی بوده و این موضوع در کنار استفاده از موسیقی‌های متن ملایم فضا سازی خوبی را برای بازی انجام داده است. البته با توجه به برخی از تصاویر بازی که پیش از این منتشر شده شاهد دنیای گسترده‌تری در آن‌ها هستیم و احتمالا تنها بخشی از این جهان طی نسخه آزمایشی در دسترس قرار گرفته است.
IOI-PT-6
طراحی و مدل‌های به کار رفته در بازی از دور زیبا و چشم نواز هستند اما اگر از نزدیک به آن‌ها نگاه کنیم نتیجه کار کمی متفاوت است که البته ما هنوز در فاز آزمایشی قرار داریم و احتمالا در نسخه نهایی شاهد بهبودهای مختلفی از جمله کیفیت گرافیکی باشیم. ناگفته نماند که صرف زیبایی طراحی محیطی برای چنین بازی کافی نیست بلکه طراحی‌های زیرکانه و خاص هم برای چالش برانگیزتر کردن پازل‌ها نیاز است. خوشبختانه توسعه دهندگان به این نکته هم توجه خوبی داشتند و ما شاهد مسیرها و نکات مخفی زیادی در بخش‌های مختلف از دنیای بازی هستیم. این مورد را هم اضافه کنم که بازی در ابتدا به شکلی خطی پیش می‌رود و در بخش‌های اولیه برای اینکه بازیکن بهتر با دنیای بازی ارتباط برقرار کند، طراحی‌ها ساده‌تر و با حالت خطی را شاهد هستیم؛ حتی تعداد پازل‌ها کم و درجه سختی آن‌ها بسیار سبک هستند اما بعد از گذر مناطق اولیه که شاید در حدود 1 ساعت زمان ببرد عملا تمام نقاط بازی در اختیار شما قرار خواهد گرفت و این امر از طریق آزاد شدن یک جفت بال که به شخصیت اضافه خواهد شد صورت می‌گیرد. بعد از آن شما می‌توانید آزادانه با بال‌های خود به نقاط دیگر بازی بروید که ایده جالبی به نظر می‌رسد. این نکته را هم اضافه کنم که در حال حاضر بازی به شدت سنگین بوده و نرخ فریم جالبی نمی‌توان گرفت، امیدوارم این موضوع هم در نسخه نهایی مد نظر قرار داده شده و شاهد بازی بهینه‌تری باشیم.
island-of-insight-playtest-7
یکی از مواردی که در تجربه نسخه آزمایشی برایم عجیب بود بحث دنیای کاملا آنلاین و حضور بازیکنان بسیار زیاد در آن بود، این ماهیت تمام آنلاین باعث شده بود تا فرآیند ورود به بازی به سختی و به شدت سنگین صورت بگیرد. همان‌طور که احتمالا تا الان متوجه شدید گیم‌پلی و روند بازی بیشتر بر مبنای حل معماها و پازل‌ها است و این موضوع روندی کاملا آفلاین است. ممکن است بخواهید برخی از مواردی که در نقاط مختلف بازی مخفی شده و نیاز به جست و جوی بیشتر دارند را با یک دوست یا یک همراه تجربه کنید، مشکلی نیست برای چنین مواردی می‌توان یک لابی دو الی چهار نفره در نظر گرفت و عملا نیازی به حضور این تعداد بازیکن در آن نیست. حتی برای رقابت هم می‌توان جداول ثبت امتیاز که در اغلب بازی‌ها مرسوم است را در نظر گرفت. به شخصه هدف از خلق یک دنیای آنلاین با حضور سایر بازیکنان را نتوانستم درک کنم به خصوص اینکه تمام پازل‌ها، حتی با وجود یک همراه در نهایت باید به صورت انفرادی حل شود. ممکن است توسعه دهندگان موارد خاصی مد نظر داشته باشند که فعلا آن را نمایش ندادند و باید تا عرضه نسخه نهایی صبر کنیم.
IOI-PT-8
به طور کلی بازی Island of Insight در نسخه آزمایشی عنوان بدی ظاهر نشده است، حل معماها و پازل‌ها آن هم در دنیای خوش رنگ و لعاب ایده جالبی است. درجه سختی پازل‌ها هم نرخ رشدی ملایمی دارد که باعث می‌شود مخاطب را به خود جلب کند. اگر توسعه دهندگان توانایی رفع ایراداتی مانند بهینه سازی و هدفمند سازی این دنیای آنلاین را داشته باشند به نظر می‌رسد نتیجه نهایی قابل قبول باشد؛ هر چند با حل شدن این موارد هم به شخصه احتمال این را می‌دهم که بازی کشش جذب طولانی مدت مخاطب را نداشته باشد اما باز هم از الان برای قضاوت نهایی زود است و ممکن است در نسخه نهایی شاهد شگفتی‌های جدیدی از سوی توسعه دهندگان باشیم.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *