گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Immortals of Aveum | غول مدفون

واقعیت این روزهای دنیای بازیها نشان می‌دهد خلق یک IP جدید که صرفا بر پایه مکانیک‌ها، ایده‌ها و ارزش‌های هنری بنا شده باشد، برای موفقیت کافی نیست. از این رو، بسیاری از ناشران سعی می‌کنند عناصر ترند شده در بازار را وارد بازی کنند تا توجه درصد بالاتری از گیمرها را به خود جلب کنند. این باعث ایجاد بازیهایی می‌شود که ظاهر و باطن آنها بسیار با هم متفاوت است. این تا حد زیادی در مورد Immortals of Aveum نیز صحت دارد و فقط پس از ساعت‌ها غرق شدن در آن می‌توان به ماهیت اصلی‌اش پی برد. با نقد و بررسی این عنوان همراه گیمین‌گرویتی باشید.

با اینکه Immortals of Aveum در واقع اولین عنوان استدیوی Ascendant محسوب می‌شود اما افراد کارکشته‌ای که بازیهای ارزشمندی مانند Dead Space و سری Call of Duty را در کارنامه خود دارند، این تجربه را خلق کرده‌اند. با این حال در اولین نگاه، بازی نمی‌تواند تصویر دلپذیری از خود ارائه کند و در ساعات ابتدایی ممکن است از آن ناامید شوید.

بازی سعی می‌کند با عناصر نامناسبی هویت واقعی خود را پنهان کند و پر زرق و برق به نظر برسد. یکی از این عناصر، استفاده از چهره بازیگران برای شخصیت‌ها است. مانند اکثر بازیهایی که به این کار رو می‌آورند، باورپذیری شخصیت‌ها و دنیای بازی برای مخاطب سخت می‌شود و کمی زمان می‌برد تا بتوان با تفاوت فاحش جزئیات انیمیشن‌های صورتِ این شخصیت‌ها و دیگر شخصیت‌های عادی کنار آمد.

مورد بعدی شوخ‌طبعیِ مبتدیانه‌ای است که به صورت نابجا و مشخصا برای جلب توجه قشر جوان‌تر به بخش‌های مختلف بازی تزریق شده است. حتی در لحظات مهم و پرتنش نیز شخصیت‌ها به طور زننده‌ای از جو سنگین آن لحظه خارج شده و سعی می‌کنند شوخ و سربه‌هوا به نظر برسند. البته این سبک تعامل با مخاطب می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و با اینکه پیاده‌سازی آن سخت است، اما بارها دیده‌ایم که در عناوین دیگر به شکل صحیحی اعمال شده باشد. مشکل اصلی این است که اکثر شوخی‌ها در Immortals of Aveum، صرفا بازی با کلمات و عکس‌العمل‌های بی‌مزه بوده و بسیاری از این موارد با درون‌مایه جدی و غم‌انگیز داستان سنخیتی ندارد و به نظر می‌رسد چیزی است که به همراه بازیگران، به منظور جلب توجه بیشتر به بازی اضافه شده است.

با این حال زمانی که با این دو مانع بزرگ کنار بیایید، کم کم بازی شروع می‌کند هویت واقعی‌اش را نشان دهد. رویدادهای بازی در دنیایی سرشار از انرژی جادویی به نام Aveum روایت می‌شود که در آن جنگی بزرگ به نام Everwar بدون وقفه برای هزاران سال در جریان بوده است. جنگی که بسیاری حتی نمی‌دانند منشا آن چه بوده است، اما ناچار به موقعیتی که در آن هستند و پروپاگاندایی که در معرض آن قرار دارند، در آن شرکت کرده و می‌میرند.

به لطف لحظات عظیم و پر زد و خورد بازی و پیش‌زمینه جذاب داستان، ریتم روایت بازی تا انتها پایدار باقی می‌ماند و حتی با وجود نویسندگی ضعیف و دیالوگ‌های بی‌مزه، پس از ساعات اولیه، می‌توان با ماجرا همراه شده و از آن لذت برد. در واقع بیشترین اثرگذاری روایی بازی به وسیله داستانسرایی از طریق محیط، گفتگوهای جزئی بین شخصیت‌ها و توضیحات در مورد ساختار دنیای بازی و رویدادهای گذشته در آن، انجام می‌گیرد. ممکن است دیالوگ اختیاری که با یک شخصیت دارید، بسیار تاثیرگذارتر از یک لحظه احساسی بزرگ در بازی باشد. به طور کلی اکثر جادوی Immortals of Aveum در همین لحظات کوچک نهفته شده است که متاسفانه ممکن است بسیاری از مخاطبان به آن توجهی نداشته باشند.

Jak جوانی است که کنترلش را بر عهده می‌گیریم. او می‌تواند برخلاف بسیاری از سربازان دیگر، به سه نوع اصلی جادو با رنگ‌های آبی، قرمز و سبز، مسلط شده و آن را کنترل کند. بنابراین از همان ابتدا می‌توانید خاص و قدرتمند بودن شخصیت خود را در مقابل دشمنان حس کنید. با اینکه برای تیراندازی در بازی، اسلحه‌ای استفاده نمی‌شود اما حس و حال شلیک گلوله‌های جادویی دقیقا مانند سلاح اتوماتیک که در عناوین شوتر اول شخص تجربه‌ کرده‌ایم، طراحی شده است. جادوی قرمز مانند شلیک سنگین گلوله‌های شات گان است، جادوی سبز اجازه شلیک رگباری گلوله‌ها را می‌دهد و از جادوی آبی می‌توان برای ضربات دقیق‌ و کشنده استفاده کرد.

به طور کلی حس مبارزه و شلیک در بازی بسیار سرگرم‌کننده و دلنشین است و مخصوصا زمانی که به آزمون و خطا بپردازید و با پیدا کردن Sigilهای مختلف، ترکیب موردعلاقه خود را پیدا کنید و به آن مسلط شوید، می‌توانید به پتانسیل نهایی مبارزات پی ببرید. یکی از ایده‌های جذاب گیم‌پلی بازی، استفاده بهینه از هر دو دست است. در حین شلیک و اجرا کردن انواع جادو‌ها با یک دست، می‌توانید با دست دیگر یک سپر محافظ برای خود ایجاد کنید، کریستال‌ها را برای افزایش سلامتی خود استفاده کنید یا با لیزر مخصوص جلوی اجرای افسون‌های دشمنان را بگیرید.

این مکانیک‌های چند‌جانبه که می‌توان همزمان آنها را به کار گرفت، باعث می‌شود مبارزات همیشه درگیرکننده باشد و صرفا به نشانه‌گیری و شلیک و تکرار این روند، ختم نشوند. البته سیستم مبارزات بی‌نقص نیست و زمانی که درگیری به فاصله نزدیک می‌رسد، ممکن است نتوانید به طور کامل از توانایی‌های خود استفاده کنید و جابه‌جایی و خروج از مهلکه نیز به اندازه‌ای که باید سریع و روان انجام نمی‌شود. البته با کمک از سیستم ارتقای مهارت‌ها می‌توانید سرعت و جابه‌جایی خود را بهبود ببخشید و تا حد زیادی این مشکل را برای خودتان رفع کنید.

به طور کلی بازی از یک سیستم پیشروی بسیار کاربردی بهره‌مند است که هم می‌توانید Sigilها یا در واقع سلاح خود را ارتقا دهید و به انواع مختلفی از ابزار که شلیک در آنها متفاوت است دسترسی پیدا کنید و هم جادوی خود را تقویت نمایید. تاثیر اکثر ارتقاها را بلافاصله می‌توان در حین گیم‌پلی حس کرد. هر سه نوع جادو دارای بخش ارتقای متفاوتی هستند اما در عین حال به هم متصل بوده و نمی‌توان صرفا تنها یک بخش را انتها ارتقا دهید و بخش‌های دیگر را نادیده بگیرید.

دشمنان در مبارزات چالش کافی را ایجاد می‌کنند و مجبور خواهید شد از تمام ابزاری که در اختیار دارید برای شکست دادن آنها استفاده کنید. البته تنوع دشمنان تا حدودی کم است و ممکن است در ساعات انتهایی، مبارزه با آنها به ورطه تکرار بیفتد. چیزی که به این روند تکرار کمک می‌کند، چینش متفاوت و خلاقانه آنها و همینطور امکان به کارگیری استراتژی‌های مختلف در مقابل‌شان است. از طرف دیگر باس‌فایت‌های نفس‌گیری در فواصل مناسب در بازی تعبیه شده‌اند که به بهترین شکل مهارت های شما را به چالش می‌کشند.

برگ برنده دیگر در گیم‌پلی که ممکن است انتظارش را نداشته باشید، معماهای محیطی هستند که دقیقا با همین قابلیت‌های جادویی عمل می‌کنند. این معماها تاثیر بسیار مثبتی در گشت و گذار و ماجراجویی در محیط‌های بزرگِ بازی دارند و اجازه می‌دهند در بین درگیری‌ها و لحظات پرتنش، به کاوش در مناطق متنوع بازی بپردازید. با باز کردن درب‌های مختلف از طریق حل معماهای هوشمندانه، می‌توانید به پاداش‌های جذاب یا حتی مناطق مخفی فرعی دست پیدا کنید. البته تمام معماها را نمی‌توانید در مواجهه اول حل کنید و با توجه به ذات مترویدونیایی ساختار دنیای Aveum، ممکن است نیاز به یک قابلیت خاص برای حل کردن معما داشته باشید و این مورد ارزش بازدید چندباره از مناطق مختلف را بالا می‌برد.

از نظر ظاهری مطمئنا نمی‌توان Immortals of Aveum در را زمره بهترین کیفیت‌های بصری قرار داد اما به لطف محیط‌های متنوع، افکت‌های جادویی چشم‌نواز و ست‌پیس‌های عظیم با جزئیات و اشیای فراوان، تجربه بصری آن دلپذیر است. البته افت فریم جزئی در برخی مناطق می‌تواند تا حدودی آزاردهنده باشد. به طور کلی از نظر فنی بازی حداقل در نسخه PS5 در شرایط مناسبی قرار دارد و با اینکه از امکانات پیشرفته کنترلر دوال‌سنس استفاده خاصی نشده است، اما از نظر باگ و ایرادهای گرافیکی، با مشکلی مواجه نخواهید شد. با این حال کمی ناامیدکننده است که تنظیمات گرافیکی پیشرفته‌ای ارائه نشده است و بازی تنها در یک مود قابل اجرا است.

صداگذاری در چنین عنوانی که تاکید بالایی بر لحظات پر‌زرق‌وبرق و درگیری‌های پرتعداد دارد، مهم است و تیم سازنده به خوبی از پس آن برآمده است. صدای شلیک‌ها، تاثیری که جادوها روی دشمنان می‌گذارد و تفکیک آنها به خوبی انجام شده است. البته در پایگاه‌ها و مکان‌هایی که NPCهای بسیاری حضور دارند و در آن زندگی می‌کنند، صداگذاری مناسبی وجود ندارد و با جو بی‌روحی روبه‌رو هستیم. موسیقی نیز باهویت، متفاوت و موثر خلق شده است و چیزی نیست که مشابه آن را در عناوین زیادی شنیده باشید.

رابط کاربری در منوهای ارتقا و بهبود سلاح، جذاب و کاربردی طراحی شده است و می‌توان Sigilها را در هنگام خرید یا ارتقا روی شخصیت خود مشاهده کرد. در حین گیم‌پلی نیز تمام ابزار و جادوها و وضعیت آنها به شکلی خوانا و تفکیک‌شده توسط نوارها و علامت‌ها به تصویر کشیده شده‌اند. کنترل بازی نیز برای اکثر مکانیک‌ها، به طور هوشمندانه تعبیه شده است و از تمام دکمه‌های در دسترس استفاده شده است. البته یک مشکل خاص و آزاردهنده در مورد دکمه مربع وجود دارد که هم برای تعامل با محیط و هم استفاده از کریستال‌های Mana، باید آن را نگه دارید. این باعث می‌شود زمانی که می‌خواهید درب یا صندوقی را باز کنید، به اشتباه یک کریستال خود را هدر دهید.

با وجود اینکه بخش داستانی و ماموریت اصلی بازی کوتاه نیست و می‌تواند از 15 تا 20 ساعت شما را سرگرم کند، اما محتویات اضافه‌ و فرعی قابل توجهی نیز در بازی وجود دارد که می‌توانید در حین تجربه یا پس از به پایان رساندن داستان اصلی، به سراغش بروید. این شامل باس‌فایت‌های فرعی و چالش‌برانگیز، معماهای اختیاری، جمع‌آوری آیتم‌ها و پاکسازی محیط می‌شود. با این حال چیزی که بازی به شدت به آن نیاز دارد و متاسفانه در حال حاضر در دسترس نیست، یک حالت NewGame+ است تا در آن مهارت‌های تقویت شده و بهترین سلاح‌های خود را محک بزنید.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه منتقدین و پس از 25 ساعت تجربه بازی روی پلتفرم PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

Immortals of Aveum ممکن است در نگاه اول بی‌هویت به نظر برسد اما در عمق آن یک دنیای منحصربه‌فرد با گیم‌پلی هوشمندانه و درگیرکننده پنهان شده است که می‌تواند غافل‌گیرتان کند.

نکات مثبت

سیستم مبارزات فوق‌العاده

پیش‌زمینه منحصربه‌فرد داستان

سیستم پیشروی و ارتقای کاربردی

معماهای محیطی سرگرم‌کننده

صداگذاری دقیق و موسیقی باهویت

نکات منفی

نویسندگی ضعیف و شوخی‌های بی‌مزه

تنوع کم دشمنان

عدم ارائه تنظیمات گرافیکی پیشرفته و NewGame+

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *