گیمینگرویتی

ثبت نام

همکاری Obsidian و Bethesda زیر پرچم مایکروسافت: آنجا و بازگشت دوباره

پرده نخست: تراژدی نیو وگاس

هر کمپانی و استدیویی فراز و نشب‌های خاص خود را دارد. چه در بازی‌های رایانه‌ای، چه در سینما، چه در تلویزیون و چه در هر مدیوم و صنعت دیگر. Bethesda، ناشر شناخته شده و خالق مجموعه‌ی بزرگی چون Fallout و Elder Scrolls هم از این قاعده مستثنی نبود، ولی خیلی کم پیش می‌آید که اتفاقات به قدری ناگوار باشند که علاوه بر متضرر شدن خود کمپانی، به مورد تنفر واقع شدن و از دست دادن نیروهایشان نیز بیانجامد. باز گردیم به سال ۲۰۰۸، زمانی که Fallout 3 منتشر شد و توانست موفقیت مورد انتظار استدیو را هم بدست آورد. Bethesda Game Studios قصد داشت بعد از این موفقیت تمرکز کاملش را روی نسخه پنجم Elder Scrolls یعنی Skyrim بگذارد و برای اینکه Fallout هم از یاد نرود، تصمیم بر آن شد که ساخت شماره بعدی این فرنچایز به استدیویی غیر از زیر مجموعه‌‌های بتزدا محول شود و بهترین گزینه، Obsidian بود.

وقتی که بتزدا این پیشنهاد را به آبسیدین داد، آنها نیز بلافاصله قبول کردند و با عقد قراردادی، مکتوب شد که حق ساخت بازی بعدی از Fallout تمام و کمال به Obsidian تحویل داده شده است. اما بتزدا شرطی نیز برای استدیوی کوچک‌تر از خود، که دیگر مثل برادر هم شده بودند تعیین کرد: بازی آنها «باید» میانگین متاکریتیک ۸۵ یا بالاتر از آن را کسب کند، در غیر این‌صورت هیچ سودی به آبسیدین نخواهد رسید! مدیریت و اعضای ارشد Obsidian نیز که انگار از کار خودشان مطمئن بودند این شرط را قبول کرده و در عرض ۲ الی ۳ سال توانستند یکی از بهترین نسخه‌های سری Fallout  را تحت عنوان Fallout: New Vegas  روانه بازار کنند.

این بازی توانست علاوه بر رضایت حداکثری مخاطبان، نمرات بسیار خوبی هم کسب کند، اما اتفاقی افتاد که کسی انتظارش را نداشت، برخی وبسایت‌های حاضر در متاکریتیک بجای نمره دادن از ۱۰ یا ۱۰۰، از ۵ نمره می‌دادند، و بازی‌ای که ۴ می‌گرفت، به شکل اتوماتیک به ۸۰ تبدیل می‌شد، چون باید با معیارهای متاکریتیک همسان می‌شد، به همین دلیل و به خاطر چندین نمره ۴ از ۵، میانگین نمرات Fallout: New Vegas به ۸۴، فقط یک نمره کمتر از انتظارات بتزدا رسید!

کارگردان ارشد Fallout: New Vegas در توییتر اعلام کرد: «چیزی که دریافت کردیم یک دستمزد مستقیم بود و هیچ مزایا و امتیازی به ما پرداخت نشد. تنها در صورتی به مزایا می‌رسیدیم که متای بازی بالای ۸۵ شود، که نشد».

دومینوی مشکلات از همینجا آغاز شد، فضای مجازی بر علیه بتزدا شده بود، پروژه بزرگ و در دست ساخت آبسیدین با نام North Carolina به دلیل کمبود بودجه کنسل شد، و بسیاری از اعضای تیم به دلیل عدم پرداخت حقوق از استدیو جدا شدند و قطعا مقصر تمامی این‌ها Bethesda بود.

در پی این تراژدی، رابطه بتزدا و آبسیدین تیره شد، و استدیوی سازنده Fallout: New Vegas برای جلوگیری از ورشکستگی مجبور شد حق امتیاز چندین بازی و مجموعه را به دیگر ناشران بفروشد، مثل South Park که به دستان یوبیسافت تحویل داده شد. همکاری با بتزدا نیز به پایان رسیده بود.

پرده دوم: در دوران جدایی چه گذشت؟

آبسیدین تنها مانده بود و پولی هم برای ادامه فعالیت نداشت، بتزدا اما، بعد از انتشار Skyrim  مشغول پول پارو کردن و جایزه درو کردن بود. و توانسته بود جو منفی نسبت به خودش را برطرف کند. آبسیدین نیاز داشت کاری کند، هیچ ناشری مایل به همکاری با آنان نبود و خودشان نیز دوست نداشتند دیگر برای دیگر کمپانی‌ها کار کنند، برای همین یک کیک استارتر راه انداختند، بازی مد نظر نیز عنوانی بسیار کوچک و در سبک و سیاق Point and Click بود، مشخصا هدف این کمپین نیز چیزی جز جمع‌آوری بودجه برای زنده نگه داشتن استدیو نبود.

در نتیجه‌ای باور نکردنی کمک مردم به استدیو به مبلغ هنگفت ۳٫۳ میلیون دلار رسید! در کیک استارتر دوم نیز که با نام Project Eternity برگزار شد تنها در یک روز ۱٫۱ میلیون دلار، و در پایان دوره به ۴٫۴ میلیون دلار رسیده بود! Obsidian Entertainment در سال ۲۰۱۲، با عشق طرفداران و اطمینان آنها به حیات خود ادامه داد و توانست در عرض چند سال، بازی‌های فوق العاده‌ای مثل Pillars of Eternity, Tyranny و The Outer Worlds را ساخته و منتشر کند. آنها زنده ماندند تا به مخاطبان خودشان ادای دین کنند.

تصاویری از بازی RPG و کنسل شده آبسیدین؛ با نام Stormlands

در آن سوی ماجرا ولی اوضاع چندان بر وفق مراد Bethesda Game Studios نبود، آنها بعد از انتشار Skyrim چند سال مشغول توسعه Fallout 4 بودند و گرچه توانستند یک تجربه عالی از جهان Fallout به ارمغان بیاورند، ولی بازی چیزی نبود که انتظارش را داشتیم و بعد از آن هم Elder Scrolls Online و بدتر از آن، Fallout 76 کاری کردند که ذهنیت بسیاری از هواداران نسبت به مهم‌ترین استدیوی بتزدا منفی شود.

پشتیبانی بی‌چون و چرا از هر ۲ بازی ذکر شده آنها را به عناوینی آبرومند تبدیل کرده، اما معرفی Starfield و The Elder Scrolls VI در یک مراسم بود که باعث شد باز هم همه به Bethesda Game Studios امید بندند و فرصتی دیگر برای آنها قائل شوند، حال باید دید که نتیجه این اعتماد دوباره چه می‌شود و تاد هاوارد چه چیزی برای هاداران به ارمغان می‌اورد.

همانطور که باید متوجه شده باشید، آبسیدین حتی با وجود مشکلات فراوان در عملکرد و ارزیابی کلی توانست بهتر از بتزدا عمل کند و در میدان عمل خودش را نشان دهد، اما در سال‌های بعد سرنوشت مهره‌های خود را حرکت داد و صفحه‌ای خلق کرد که هیچ شطرنج بازی فکرش را هم نمی‌کرد؛ آبسیدین و بتزدا باری دیگر به دیدار هم رسیدند…

پرده سوم: آنجا و بازگشت دوباره

در سال ۲۰۱۸ مایکروسافت آبسیدین را خریداری کرد، و در سال ۲۰۲۰ بتزدا را! کسی فکرش را نمی‌کرد، کسی تصورش را هم نمی‌کرد، اما فارغ از تمام جنجال‌ها و سر و صداهای این خرید اعجاب آور، یک نکته که احساس می‌کنم تمام هم و غم آبسیدین بوده باشد، هم‌تیمی شدن آنها با بتزدا بود. برادر بزرگ‌تر باز هم هماسیه آبسیدین شده، و این بار زیر نظر پدر، یعنی مایکروسافت مشغول به فعالیت شده بود. بسیاری با خود می‌گفتند حالا باید منتظر Fallout: New Vegas 2 باشیم! بسیاری هم معتقد بودند که آبسیدین بعد از اتفاقاتی که در ۱۰ سال قبل برایشان روی داده به هیچ وجه مایل به همکاری دوباره با بتزدا نخواهد بود. بالاخره خود Obsidian به این اتفاقات واکنش نشان داد: آنها در حساب توییتری خود به بتزدا خوش آمد گفتند، درست مثل برادر کوچکتری که هرچند گناهکار نیست، اما باز هم به رسم ادب پیش قدم صلح می‌شود، در قدم بعدی به یکی از کاربران جوابی مبهم دادند که به جای آشکار کردن ماجرا، آن‌را پیچیده‌تر کرد: آبسیدین به کاربری که پرسیده بود حالا نیو وگاس ۲ ساخته می‌شود، با شکلکی که انگار می‌گفت: «نمی‌دانم» جواب دادند، که گویا بدین معنی است که تمام تصمیمات به ناشر اصلی بازی یعنی بتزدا بر می‌گردد و برای پی بردن به جواب به آنها مراجعه کنید!

شایعاتی هم اخیرا پخش شده‌اند که از یک مبع موثق می‌آیند، منبعی که پیش از این اینسایدر Valve بوده و مدعی است Fallout: New Vegas 2 در نیمه دوم دهه میلادی، یعنی چیزی میان ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ ساخته و منتشر خواهد شد! در هر صورت امیدواریم این اتفاق بیفتد و شاهد همکاری مجدد این ۲ استدیو باشیم.

ولی این تمام ماجرا نیست، آبسیدین در ۲۰۱۹ با منتشر ساختن The Outer Worlds به شکلی غیر مستقیم جار زد که «های! اگر بتزدا فالوت ۷۶ را می‌سازد، ما می‌توانیم جای خالی یک بازی خوب از این مجموعه را با محصول خود پر کنیم.» The Outer Worlds اغلب سازندگان Fallout: New Vegas را در جمع توسعه دهندگان خود داشت و تقریبا یک نسخه‌ی معنوی از همین فرنچایز بود. مدتی بعد نیز در رویداد اکس‌باکس شاهد رونمایی آبسیدین از بازی جدیدشان، Avowed بودیم، اثری که در همان نگاه اول مشخص بود با الهام از Elder Scrolls ساخته شده و گرچه در دنیای Pillars of Eternity و جهان اِئورا جریان دارد، قرار است باز هم کنایه‌ی آبسیدین به بتزدا باشد و احتمالا یک نسخه معنوی از الدر اسکرولز.

اما چیزی که ماجرا را جالب‌تر و هواداران را هیجان زده‌تر می‌کند این است که بتزدا حال می‌تواند یک مشاور خوب و راهنمایی عالی برای آبسیدین باشد، تا بازی‌هایشان را بزرگ‌تر، غنی‌تر و جاه‌طلبانه‌تر بسازند. آبسیدین نیز می‌تواند همین نقش را برای برادر بزرگتر بازی کند و شاهد یک همکاری قدیمی، از این ۲ استدیو باشیم.

در هر صورت امیدواریم که این هم تیمی شدن هم برای ما قشر مصرف کننده، و هم Obsidian Entertainment و هم Bethesda خوش یمن باشد و دیگر تراژدی‌ای مثل نیو وگاس گریبان‌مان را نگیرد.

آدرس شبکه های اجتماعی :

10 پاسخ به “همکاری Obsidian و Bethesda زیر پرچم مایکروسافت: آنجا و بازگشت دوباره”

  1. Mahdi hoszdh گفت:

    زیبا بود. آفرین.

  2. Mahdi hoszdh گفت:

    زیبا بود. آفرین.

  3. Amish گفت:

    شخصا هیچوقت فکر نمی‌کردم که بتزدا و آبسیدین رو دوباره کنار هم ببینم!
    ولی خب میگن !Never say never
    خسته نباشی رضا جان. مقاله جذاب و خوندنی‌ای بود.

  4. Amish گفت:

    شخصا هیچوقت فکر نمی‌کردم که بتزدا و آبسیدین رو دوباره کنار هم ببینم!
    ولی خب میگن !Never say never
    خسته نباشی رضا جان. مقاله جذاب و خوندنی‌ای بود.

  5. malk گفت:

    واقعا که کار مایکرو ستودنی میباشد
    ۷٫۵ میلیارد دلار خرج کرده
    که بیاد برا سونی انحصاری بسازه
    LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

    • ببین اگه انحصاری زمانی مایکروسافت بذاره در اصل به نفع خودش هست چون از طرفی می‌تونه گیمرها رو به سمت کنسولش بکشونه و حتی اگه همچین چیزی هم مشتری نخواد با منتشر کردن روی پلتفرم‌های دیگه باز سود به جیب مایکروسافت میره!
      و نمیدونم این فکر چطور به ذهنتون رسیده که شرکت رقیب بیاد برای اون یکی بازی بسازه!?

  6. malk گفت:

    واقعا که کار مایکرو ستودنی میباشد
    ۷٫۵ میلیارد دلار خرج کرده
    که بیاد برا سونی انحصاری بسازه
    LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

    • ببین اگه انحصاری زمانی مایکروسافت بذاره در اصل به نفع خودش هست چون از طرفی می‌تونه گیمرها رو به سمت کنسولش بکشونه و حتی اگه همچین چیزی هم مشتری نخواد با منتشر کردن روی پلتفرم‌های دیگه باز سود به جیب مایکروسافت میره!
      و نمیدونم این فکر چطور به ذهنتون رسیده که شرکت رقیب بیاد برای اون یکی بازی بسازه!?

  7. واقعا کاری که بتزدا با آبسیدین کرد اوج نامردی بود و از طرفی هم نمره دادن از ۵ کار رو بدجوری خراب کرد. خب حداقل ۴.۵ میدادن! با اینحال اگه شرایط جور بشه که بتونن با همدیگه کار کنن خیلی جالب میشه و شاید دوباره شاهد یه بازی شگفت انگیز دیگه باشیم.
    مرسی خیلی خوب بود. خسته نباشی

  8. واقعا کاری که بتزدا با آبسیدین کرد اوج نامردی بود و از طرفی هم نمره دادن از ۵ کار رو بدجوری خراب کرد. خب حداقل ۴.۵ میدادن! با اینحال اگه شرایط جور بشه که بتونن با همدیگه کار کنن خیلی جالب میشه و شاید دوباره شاهد یه بازی شگفت انگیز دیگه باشیم.
    مرسی خیلی خوب بود. خسته نباشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *