گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 | سمفونی بی‌نهایت اتومبیل‌ها

سرانجام انتظارها به پایان رسید. انتظاری از جنس بوی سوختگی لاستیکی که روی پیست به خاطر یک ترمز شدید ساییده شده و روی آسفالت کشیده می‌شود. انتظاری از جنس لحظه‌ای که در نهایت سرعت صدای موتور سوبارو WRX دارد منفجر می‌شود و چیزی تا رسیدن به خط پایانی باقی نمانده است. انتظاری برای رسیدن به خط پایان، خطی که چندین سال است عاشقان رانندگی منتظر آن هستند و بالاخره بعد از سال‌ها ایستادن در منتظر ماندن آقای یامائوچی به خوبی جواب صبر و شکیبایی عاشقان رانندگی را داد. با ما همراه باشید برای بررسی بهترین عنوان رانندگی ساخته شده تا به حال با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 | سمفونی بی‌نهایت اتومبیل‌ها

عنوان Gran Turismo 7 یک شبیه‌ساز واقعی مسابقات رانندگی است که به صورت انحصاری برای کنسول‌های پلی‌استیشن منتشر شده است. سری بازی‌های گرن‌توریزمو از دیرباز به عنوان یکی از پرچم‌داران سبک بازی‌های ریسینگ/رانندگی شناخته می‌شوند و نسخه‌های ابتدایی از این مجموعه به خاطر ارائه محصولی با کیفیت توانسته بودند به محبوبیت بسیار زیادی در بین مخاطبین بازی‌های ویدئویی و البته به دلیل دقت در جزییات شبیه‌سازی، مورد توجه اهل فن و ماشین باز در سرتاسر دنیا قرار بگیرد. دقت به جزییات در سری گرن‌توریزمو به قدری بالا و حساب شده است که در طول دو دهه گذشته به عنوان یکی از سمبل‌های شبیه‌ساز واقعی از این مجموعه یاد می‌شود. آقای کازونیرو یامائوچی به عنوان طراح، کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه از بازی‌ها مورد ستایش اهالی بازی‌ساز در طول سالیان اخیر قرار گرفته است. آخرین ساخته این مرد پابه سن گذاشته یعنی Gran Turismo 7 به‌قدری زیبا و خوش‌ساخت است که جا دارد به احترام این مرد ایستاد و کلاه از سر برداریم.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 | سمفونی بی‌نهایت اتومبیل‌ها

با وجود این که نسخه‌های ابتدایی از این سری از کیفیت بسیار بالای برخوردار بودند اما روند کیفی این مجموعه در میانه راه با افت مواجه شد که به موجب این اتفاق با انتقادهای فراوانی روبرو شد. نسخه‌های 6 و نسخه فرعی (Sport) با این که در بخش‌هایی کیفیت مطلوب و بالایی داشتند اما در پکیج کلی طرفداران را راضی نکرده بودند تا این که بعد از معرفی نسخه هفتم همه چشم‌انتظار عنوانی بودند که دیگر ایرادات نسخه‌های قبلی را نداشته و دوباره با برگشتن به اوج دل طرفداران را به دست بیاورد که از قضا آقای یامائوچی در نسخه هفتم، گل کاشته و نسخه هفتم نه تنها یک اثر تمام عیار و با کیفیت است بلکه از طرفی مخاطبان قدیمی این سری را یاد نسخه‌های کلاسیک انداخته است.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 | سمفونی بی‌نهایت اتومبیل‌ها

در اولین قدم چیزی که بیشتر از همه در GT7 به چشم می‌خورد، محتواست. بازی از نظر محتوا غنی است و امکان ندارن در بخشی احساس کمبود داشته باشید. پیست‌ها متنوع، زیاد و ترکیبی از پیست‌های کلاسیک و جدید است. تعداد اتومبیل‌ها در کلاس‌های مختلف زیاد و متنوع است به طوری که برای انتخاب اتومبیل باب میل خودتان دچار اختلاف سلیقه با خودتان خواهید شد. تنوع بخش‌های مختلف مسابقاتی از مراحل گرفتن لیسانس گرفته تا مراحل (میشن) به همراه تور کافه که خط داستانی اصلی بازی را دنبال می‌کند در کنار مسابقات اختیاری که هر پیست در هر کشور به چند مدل وجود دارد که این قابلیت را دارد شما را مدت‌ها سرگرم و سیراب از رانندگی کند.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 | سمفونی بی‌نهایت اتومبیل‌ها

با وجود قسمت‌های متنوعی که در بازی وجود دارد، بخش کافه را اگر یک مسیر داستانی در نظر بگیریم، همین بخش به تنهایی بسیار جذاب و کامل از آب درآمده است. توضیحات افراد حاضر در کافه که به عنوان مشاور در کنار شما حضور دارند به مرور مسیر پیشروی شما را شرح داده و تا انتها در کنار شما خواهند بود. هر بار در صورت‌های مختلف در کشورهای مختلف وارد مسابقات مختلف در شکل‌ها و تنوع‌های مختلف خواهید شد که هر بار با چالش‌های متنوعی از انتخاب اتومبیل مناسب یا تیونینگ کردن ماشین آن هم به شکلی صحیح روبرو خواهید شد. صحبت از تیونینگ یا تنظیم ماشین‌ها شد، اجازه بدهید بگوییم که با یکی از دقیق‌ترین و کارآمدترین سیستم‌های تیونینگ‌ تاریخ بازی‌های رانندگی روبرو هستیم. تیونینگ چه از نظر فنی و چه از نظر ظاهری در گرن توریزمو 7 عالی است و کلاس درسی برای هر بازی‌ساز دیگری است.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 | سمفونی بی‌نهایت اتومبیل‌ها

توجه به جزییات بخش تیونینگ در قسمت فنی به دو حالت مجزا تقسیم شده است. این مدل از تقسیم به شکلی است که به صورت علنی برای مخاطب مشخص نشده است اما مخاطب به مرور متوجه آن می‌شود. مخاطبی که گرن توریسمو 7 بازی می‌کند به مرور متوجه می‌شود که اگر از سیستم ارتقا و قطعات فنی ماشین اطالعات کافی نداشته باشد با مشکل روبرو خواهد شد. درواقع از یک جایی به بعد اگر یک کاربلد ماشین‌باز باشید انگار که وارد بهشت شده‌اید و همه چیز دقیقا همان است که شما می‌خواهید. توجه به کوچک‌ترین قطعه باعث شده تا در مسابقات به بهترین شکل ممکن اتومبیل خودتان را کنترل کنید و در جایگاه مناسبی قرار بگیرید. برای مثال وقتی فقط یک قسمت از ماشین را مورد توجه قرار داده و ارتقا بدهید، مطمئنا ضعیف بودن قسمت‌های دیگر و بالانس نبودن سیستم مکانیکی ماشین، در طول مسابقه شما را اذیت خواهد ‌کرد.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 | سمفونی بی‌نهایت اتومبیل‌ها

اما زیاد نگران نباشید، بازی در هر لحظه و در هر قدمی که برمی‌دارید شما را راهنمایی می‌کند. از قطعه‌ای که می‌خواهید برای ماشین‌تان انتخاب کنید تا پیستی که قرار است در آن به مسابقه بپردازید. همگی به مرور به طور دقیق به شما توضیح داده می‌شود. اگر به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید حتما با کلمات مخصوص به مسابقات رانندگی و پیست‌های رانندگی نیز برخورد خواهید کرد که در نوع خود جذاب به نظر می‌رسد. به همان اندازه که تیونینگ کردن بخش فنی گسترده و دقیق است، تنظیم و رسیدگی به بخش طراحی ظاهری بازی نیز متنوع و گسترده عمل کرده است. تنوع بسیار زیاد رینگ‌های مختلف از شرکت‌های مختلف با اسم و رسم برندی که دارند. وجود رنگ‌ها و تنوع بسیار بالای علامت‌های مختلفی که می‌توان روی اتومبیل نصب کرد از جمله مواردی است که در گرن ترویسمو 7 به یک نکته مثبت تبدیل شده است. ما حتی می‌توانیم اتومبیل خودمان را بعد از مسابقه به یک کارواش ببریم یا روغن آن را عوض کنیم.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 | سمفونی بی‌نهایت اتومبیل‌ها

بازی یک اتاق مخصصوص مثل یک لابراتوار عکاسی دارد. به مانند یک آتلیه که در آن می‌توانید اتومبیل محبوب خودتان را برده و در استیج‌های واقعی قرار داده و یک عکس یادگاری بگیرید. جزییات به کار رفته در این بخش به قدری زیاد و دقیق است که شما را وادار می‌کند تا به یک عکاس واقعی تبدیل شوید. وجود بخش خرید و فروش ماشین‌های دست دوم در کنار وجود ماشین‌های کلاسیک قدیمی که از شهرت بالایی برخوردار هستند از جمله بخش‌های جذاب و هیجان انگیز بازی است. اما در کنار همه این موارد جذاب، این قسمت خرید اتومبیل است که جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت بازی به حساب می‌آید. تنوع بالای خودرهای مختلف از برند‌های مختلف در قیمت‌های مختلف با جزییات دقیق و بالایی که به مخاطب ارائه می‌دهد به قدری زیاد و هیجان انگیز است که شما را به مرز جنون می‌رساند. اتومبیل‌ها با این که قیمت بالایی دارند اما کسب درآمد و خرید آنها به یکی از لذت‌بخش‌ترین عملکردهای بازی تبدیل خواهد شد.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 | سمفونی بی‌نهایت اتومبیل‌ها

اگر به طور منظم بخش کافه را انجام دهیم، خط مسیر بازی به شکلی است که به مرور شما را مجبور می‌کند تا از تمامی اتومبیل‌های موجود در بازی استفاده کنید و جالب‌تر این که اتومبیل‌های زیبایی هم بعد از هر بار مقام آوردن در مسابقات، به شما هدیه داده می‌شود. به این شکل که بعد از انجام یک سوم بازی خواهید دید که حداقل 50 عدد اتومبیل در گاراژ خود دارید و هر کدام از آنها به تنهایی می‌تواند به اتومبیل منتخب شما تبدیل شود. بعد از هر بار مسابقه آن هم در شکل‌ها و تایم‌های مختلف؛ نه تنها جوایز نقدی دریافت خواهید کرد بلکه به اندازه تلاش شما، رتبه بندی‌خواهید شد. و بعد از هر بار پیروزی یک کارت هدیه که به ارزش ماسبقه‌ای که داید، مشخص شده و به قید قرعه هدیه‌ای به مخاطب تقدیم خواهد شد. درواقع مجموعه‌ای از پاداش‌های نقدی و غیر نقدی در طول بازی در اختیار شما قرار داده می‌شود که با این که در مقابل گرران بودن قیمت اتومبیل‌ها و قطعات مبلغ جوایز هنگفتی نیستند اما تا حدودی می‌تواند به پیشرفت در بازی کمک کند. که البته بعد از آپدیتی که تیم پولی‌فونی دیجیتال (استودیوی سازنده) انجام دادند، وضعیت جوایز و مبالغ هزینه شده تا حدودی چشم‌گیری بهبود پیدا کردند. با این وجود باز هم جوایز و مبالغ دریافتی بعد از مسابقات به قدری است که نیاز مخاطب برای انجام تیون‌های مختلف را برطرف می‌کند.

چطور می‌شود از لذت رانندگی در داخل پیست‌های زیبای شبیه‌سازی شده گذشت و حرفی نزد؟ رانندگی با اتومبیل‌های مختلف با کنترل‌ها و بالانس‌های مختلف نهایت لذت و اوج هیجانی‌ست که یک سرگرمی می‌تواند برای مخاطب خود شبیه‌سازی کند. چه چیزی زیباتر از حس قدرت بالای موتور اتومبیل BMW M3 GTR می‌تواند آدرنالین خون را زیاد کند؟ یا وقتی با یک پورشه که هم قدرت و سرعت بالای دارد و هم این‌که در مسیر‌های پیچ در پیچ کنترل محشری دارد که هیجان سبقت گرفتن و تلاش برای قرار گرفتن در بین 3 نفر برتر را دو چندان می‌کند. مسیر‌های مجزا و تفکیک شده از قاره‌ها و کشور‌های مختلف که هر کدام پیست مشخص و مشهور به خود را دارد. اتومبیل‌های مختلف برای هر کشور که مسابقات خاص خودشان را دارد و مهم‌تر از همه حس زیبای تفاوت هر اتومبیل و هر پیست در هر شرایطی به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل می‌شود.

گرن‌توریسمو 7 به مانند یک بازی نقش‌آفرینی است. همه چیز به شما و انتخاب شما بستگی دارد. از انتخاب نمای داخل کابین گرفته تا تصمیم به خرید ماشین به جای تیونینگ کردن قطعات به شما بستگی دارد تا بتونید از صحنه و از بازی لذت ببرید. به پیشروی در مسابقات ریسک انجام حرکات دقیق نیز افزایش پیدا می‌کند. سرعت زیاد نیازمند دقت زیاد هم است. هر دو در کنار هم وقتی به بهترین شکل ممکن رعایت شود باعث موفقیت شما خواهد شد. هوش‌مصنوعی اتومبیل‌های مسابقه دهنده بسیار بالااست و از هر لغزش شما نهایت استفاده را خواهند کرد. به‌خصوص در پیست‌هایی که بسیار پرپیچ وخم هستند، کوچکترین تعللی تاوان سختی خواهد داشت. تعامل گیم‌پلی و سرعت با چاشنی دقت به قدری دقیق و بالانس در گیم‌پلی گنجانده شده که این امکان وجود دارد که یک پیست را بارها و بارها برای ثبت رکوردی بهتر تکرار کرده و هر بار بیشتر از آن مسیرتکراری لذت ببرید. این نکته عطف در گرن‌توریسمو یعنی یک امتیاز مثبت، یعنی هیجان و لذت در اتومبیل‌رانی به بهترین شکلی که در یک بازی ویدئویی می‌توانست تا به حال در سبک رانندگی وجود داشته باشد.

اما هیجانی که کنترلر کنسول به مخاطب منتقل می‌کند، لذت مسابقات را دو چندان می‌کند. تریگر‌های کنترلر به مانند پدال گاز و ترمز وشعصیت و شرایط موتور را در هر نقطه و هر بخش از پیست به ظریف‌ترین شکل ممکن به مخاطب منتقل می‌کند. ترکیب صدای داخل کاپوت با دریفت‌ها و لغزش‌های لاستیک روی پیست‌های خیس از یک طرف و سفتی و شل شدن تریگر‌ها به هنگام رانندگی از طرف دیگر باعث شده تا لحظات دلچسبی از رانندگی برایمان به وجود بیاید.

زیبایی‌های گرن‌ترویسمو 7 همچنان ادامه دارد. گرافیک، موسیقی و البته صداگذاری در نقطه اوج صنعت بازی‌های ویدئویی در سبک ریسینگ قرار دارد. صداگذاری به قدری دقیق است که حتی در برخی مواقع حس‌می‌کردم که متوجه خراب شدن یکی از قطعات داخل موتور نیز شده‌ام. صدای داخل کابین به قدری دقیق و درست شبیه‌سازی شده است که حتی می‌توانیم صدای یک پیچ شل شده در داشبورد را نیز متوجه شویم. اما مهم‌ترین بخش صداگذاری زمانی است که در لابه‌لای دو یا سه ماشین در هنگام پیچیدن گیرکردید و زمان و سرعت و مکان و جاذبه و البته صدای دلچسب اتومبیل‌ها همگی در یک آن و در یک لحظه آن هم در سرعت بالای 100، وضعیتی هیجان‌انگیز از تمام وصف‌های مثبتی که تا به حال اختراع نشده‌اند را شکل می‌دهد. و این اوضاع وصف ناپذیر را بگذارید در کنار قطعات نابی که بازی در هر بخش در هر لحظه در هر قسمت از بازی برایتان قرار می‌دهد. موسیقی دقیقا و درست در لحظه چیزی که باید را می‌نوازد و از نظر تعداد قطعات با لیستی کامل و بی‌نقص روبرو هستیم.

گرافیک؛ مکثل زیادی لازم است تا بتوانیم به خوبی از جلوه‌های گرافیکی بازی صحبت کنیم. فیزیک، جلوه‌های بصری، قدرت فنی و تکنیکی، همه چیز در کنار هم پکیجی کامل از یک مثلث قدرت در بازی شکل داده‌اند که توضیح دادن درباره آن به واقع سخت است. گرن‌تورسیمو 7 یکی از بهترین عناوینی است که به خوبی از تکنیک ری تریسینگ در آن استفاده شده است. برای مثال شما حتی می‌توانید شکل و ظاهر اتومبیل خود را به هنگام سبقت گرفتن از اتومبیل کناری، روی آن ببینید و لذت ببرید. زیباترین ماشین‌هایی که در تاریخ ویدئوگیم وجود داشته‌اند را می‌توانید در گرن‌ترویسمو 7 ببینید. همگی دقیق، درست، با دقیق‌ترین فیزیکی که در یک اتومبیل واقعی وجود دارد و متعلق به همان خودرو هست را می‌توانیم در بازی ببینیم. فیزیک حرف اول و آخر را می‌زند و رابطه مستقیمی با نحوه رانندگی شما و کسب مقام دارد. بازی هیچ‌گونه افت فریمی ندارد و حتی می‌توانیم با انتخاب گزینه 60 فریم از نهایت سرعت برثانیه لذت ببریم.

امتیاز به پست :

سخن پایانی

گرن‌توریسمو 7 دقیقا همان چیزی است که می‌تواند شما را به عنوان یک عاشق شبیه‌ساز رانندگی به اوج لذت و به عنوان یک طرفدار بازی‌های ویدئویی به اوج هیجان برساند. هفتمین ساخته آقای یامائوچی یک اثر کامل و بدون نقص است که نه تنها طرفداران قدیمی این سری را راضی و خوشحال کرده است بلکه با ارائه تکنیک‌های جدید توانسته است طرفداران جدیدی را نیز به سمت خود جذب کرده و نسل جدید را وارد پیست مسابقات کند. گرن‌ترویسمو 7 فقط برای یک یا چند روز نیست، این بازی می‌تواند به مدت‌های طولانی مخاطب خود را سرگرم کرده و لحظات به یادماندی را برای عاشقان رانندگی رقم بزند.

نکات مثبت

کامل‌ترین شبیه ساز رانندگی ساخته شده تا به حال

گیم پلی اعتیاد آور و جذاب

بخش تیونینگ کامل پر جزئیات دقیق

فیزیک دقیق و کامل تمام اتومبیل‌ها

رعایت و بالانس و توجه به جزئیات فنی ماشین ها به بهترین شکل ممکن

نکات منفی

اتصال دائم به اینترنت

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *