گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut | سامورایی‌ها هرگز نمی میرند!

در طی چند سال گذشته کمتر کمپانی بازی‌سازی باتجربه و صاحب سبکی را دیده‌ایم که دست و دلش به ساخت یک بازی جدید و دنیایی متفاوت از آن چیزی که در آن تجربه و تبحر داشتند برود، اما Sucker Punch جزو یکی از آن معدود استودیوهایی بود که تصمیم گرفت خودش را از دنیای Infamous با بیش از 10 سال سابقه جدا کند تا یک شاهکار هنری دیگر را خلق کند. آن‌ها با این تصمیم، خود را وارد یک چالش جدید و دنیایی کاملاً متفاوت کردند که نتیجه‌ی این ریسک، بازی خوش ساخت Ghost of Tsushima بود. در این نقد قصد داریم نسخه‌ی Director’s Cut – PS5 Edition این بازی رو باهم بررسی کنیم. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut | سامورایی‌ها هرگز نمی میرند!

شروع داستان Ghost مصادف با حمله‌ی مغول‌ها به جزیره‌ی زیبا و آروم Tsushima است که نبرد حماسی بین ارتش کم تعداد سامورایی‌ها و مغول‌های وحشی و غارت‌گر را به تصویر می‌کشد. در همان ابتدا، تقریباً تمام سامورایی‌ها در نبرد کشته می‌شوند و جزیره به تصرف مغول‌ها در می‌آید. از این پس شما در نقش Jin Sakai تمام تلاش خودتان را انجام می‌دهید تا سرزمین مادریتان را از دستان Khotun Khan، فرمانده‌ی اصلی لشکر مغول و نوه‌ی چنگیزخان مغول، نجات داده و جان دوباره‌ای به آن بدمید. هدف اصلی Jin آزاد کردن Lord Shimura است که بعد از کشته شدن پدر Jin، او را به یک سامورایی تمام عیار تبدیل کرده است. داستان بازی شامل سه Act می‌شود که هر یک وقایع متفاوتی را روایت خواهد کرد. به عقیده‌ی من تیم کارگردانی و نویسندگی فوق‌العاده عمل کرده‌اند و دلیل اصلی این موضوع ظرافت‌های به کار رفته در Side Missionهای بازی است. این Side Missionها علاوه بر تاثیر مستقیم بر گیم‌پلی، چهره‌های مختلفی را با دیدگاه‌های متفاوت در آن دوران به تصویر می‌کشند و این موضوع علاقه‌ی بازیکن به مراحل جانبی را بیش از پیش می‌کند. یکی از کارکترهایی که بیشترین تاثیر را بر روی Jin گذاشته است Yuna بود. Yuna پیش از شروع جنگ یک دزد بوده و به همین دلیل مهارت‌های مخفی‌کاری را در Jin تقویت می‌کند و این در حالی است که سامورایی‌ها همیشه اعتقاد به نبرد تن به تن دارن و این موضوع خلاف عقاید آن‌ها است و در طول داستان شاهد کش مکش‌های Jin با این موضوع خواهید بود. البته این همه‌ی ماجرا نیست و فراز و نشیب‌های داستانی به خوبی شما را تا پایان و آخرین نبرد بازی تشنه نگاه می‌دارد.

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut | سامورایی‌ها هرگز نمی میرند!

بدون شک گیمرهایی که با استودیو Sucker Punch آشنایی دارند به تسلط این تیم بر گیم‌پلی بازی‌هایشان واقف هستند. سلاح اصلی شما در این بازی شمشیر و خنجرتان است که به اسم Katana و Tanto شناخته می‌شوند. Katana در نبردهای تن به تن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور کلی به چهار کلاس و شیوه‌ی متفاوت در مبارزه (Stance) تقسیم می‌شود. هر یک از این Stanceها در مقابل یک سری از دشمنان بازی کاربرد دارد. به عنوان مثال اگر مغول‌ها سپر داشته باشند باید از Water Stance استفاده کنید و یا Wind Stance مختص دشمنانی است که نیزه به همراه دارند. در نقطه‌ی مقابل دومین سلاح اصلی شما، Tanto، برای کشتن دشمنانتان به صورت مخفیانه استفاده می‌شود. البته این همه‌ی تجهیزات شما برای مقابله با مغول‌های نخواهد بود و با پیشروی بیشتر آیتم‌های دیگری را نیز به دست خواهید آورد. یکی از اولین آیتم‌هایی که به دست می‌آورید تیر و کمان است که کاربرد فوق‌العاده‌ای در مبارزات خواهد داشت زیرا پیش از هر نبرد، Jin ابتدا موقعیت میدان نبرد را بررسی می‌کند و خیلی اوقات با کمی دقت می‌توانید از مواد منفجره‌ی واقع در میدان جنگ، کندوهای زنبور و آیتم‌هایی مشابه برای پیروزی آسان و بی‌دردسر استفاده کنید. البته با پیشروی در مراحل بازی، یک تیر و کمان دیگر را نیز به دست خواهید آورد که تیرهای قوی‌تر و سنگین‌تری را می‌تواند پرتاب کند. در کنار تیرهای معمولی، شما به تیرهای انفجاری و آتشی نیزدسترسی خواهید داشت که این موضوع باعث تنوع بیشتر در استراتژی‌های جنگی شما خواهد شد.

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut | سامورایی‌ها هرگز نمی میرند!

با اینکه از سیستم Rage Attack در این بازی استفاده شده اما یکی از مشکلات گیم‌پلی Ghost کمبود کمبوهای متنوع در حملات است که متاسفانه بعد از چند ساعت می‌تواند باعث یک نواخت شدن مبارزات شود. البته سازنده‌های بازی با اضافه کردن برخی المان‌های جدید سعی در رفع این مشکل داشتند. المان اول وسیله‌ای به اسم Kunai است که در مبارزات تن به تن می‌توانید آن را به سمت دشمنان پرتاب کنید و راحت‌تر آن‌ها را شکست دهید. وسیله‌ی بعدی Black Powder Bomb است که با پرت کردن آن در نقطه‌ی مشخص، می‌توانید انفجار کوچکی ایجاد کنید و گاها‌‌ً به مغول‌ها صدمات جدی را وارد کنید. در زمینه‌ی مخفی‌کاری هم المان‌های متفاوتی مثل Wind Chime یا Firecracker وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها حواس دشمنانتان را به نقطه‌ی خاصی معطوف کنید و به راحتی از میان لشکر آن‌ها بدون دیده شدن عبور کرده و یا تک تک آن‌ها را به صورت مخفیانه از صفحه‌ی روزگار محو کنید. در کنار تمامی این آیتم‌ها، Jin یک سلاح‌ خطرناک دیگر نیز دارد که به شخصه از وجود آن در بازی خیلی خوشحال شدم. اسم این اسلحه‌ دارت است که دو نوع تیر متفاوت دارد؛ تیر اول باعث مسموم شدن و مُردن دشمنانتان می‌شود ولی تیر دوم یک تیر توهم‌زا است که به محض اصابت کردن آن به دشمنتان، باعث حمله‌ور شدن او به سمت همرزمان خود می‌شود و تا پای جان برای شما مبارزه خواهد کرد. نکته‌ی جالب در مورد این تیرها نحوه‌ی جمع‌آوری کردنشان است که باید از گل‌های خاصی که در سراسر جزیره می‌روید برای ساختشان استفاده کنید.

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut | سامورایی‌ها هرگز نمی میرند!

سازنده‌های Ghost یک سری نوآوری‌های جالب را برای اولین بار در این بازی آزمایش کرده‌اند. در صفحه‌ی اصلی بازی هیچ خبری از رادار یا نقشه‌ی کوچک کنار صفحه‌ نیست و شما می‌توانید هر نقطه از نقشه را که می‌خواهید انتخاب کرده و به راحتی و با استفاده از تاچ‌پد کنترلر و دنبال کردن باد، خودتان را به نقطه‌ی مورد نظر برسانید. البته سیستم Fast Travel بازی به لطف قدرت کنسول Playstation 5 باعث می‌شود که تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری را داشته باشید و در کمتر از چند ثانیه به هر نقطه از جزیره که می‌خواهید سفر کنید. از نکته‌های جالب دیگر، استفاده از دایره‌های طلایی رنگی به اسم Resolve است که در طول مبارزات این دایره‌ها پر می‌شود. این دایره‌ها در واقع نماد استقامت Jin است و به شما اجازه‌ی استفاده از کمبو‌های خاص و ویژه‌ای را می‌دهد و یا اینکه در صورت نیاز می‌توان از آن برای بهبودی نوار جان خود استفاده کرد. در طول بازی مینی‌گیم‌های مختلفی نیز وجود دارد که هر یک به نحوی تاثیر مثبتی را بر روی کارکتر Jin خواهد گذاشت. به عنوان مثال در یکی از مینی‌گیم‌ها باید به سرعت چوب‌های بامبو را قطع کنید تا بتوانید تعداد Resolveهای خودتان را افزایش دهید؛ یا در یک مینی‌گیم دیگر باید به تیراندازی به اهداف از پیش تعیین شده بپردازید و بسته به سرعت عملی که دارید، جوایز متفاوتی را دریافت خواهید کرد.

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut | سامورایی‌ها هرگز نمی میرند!

در این بازی سازندگان از سیستم آپگرید برای تجهیزات Jin استفاده کرده‌اند که در منوی اصلی بازی قابل مشاهده است. برخی از آن‌ها با استفاده تکنیک پوینت‌ها قابل ارتقا خواهد بود و برخی دیگر با جمع‌آوری آیتم‌هایی مثل طلا، چوب، بامبو، فلز و آذوقه. به عنوان مثال برای هر یک از Stanceهای Jin، چهار آپگرید وجود دارد که باعث ارتقای حملات شما در حین استفاده از آن Stance خاص می‌شود. اما بخش مورد علاقه‌ی من در مورد آپگریدها مربوط به Samurai و Ghost می‌شود. در بخش سامورایی بازیکنان می‌توانند از دو دسته‌ی Deflection و Evasion آپگریدهای مختلفی را انتخاب کنند تا تکنیک‌های جدید را برای دفع و یا مواجهه با دشمنان آموزش ببینند. البته در این بخش قسمتی به اسم Mythic وجود دارد که شامل تکنیک‌هایی افسانه‌ای و خرافی می‌شود که باید از طریق مراحل جانبی بازی آن‌ها را به دست آورید و این تکنیک‌ها هیجان بازی را دو چندان خواهند کرد. آخرین زیرمجموعه‌ی بخش سامورایی نیز Exploration نام دارد که به کمک آن می‌توانید محل مینی‌گیم‌ها و یا مکان‌های خاصی که باعث افزایش قدرت‌های Jin می‌شود را پیدا کنید. بعد از بخش سامورایی نوبت به بخش Ghost است که در آن می‌توانید سلاح‌های جانبی خودتون مثل Kunai یا Black Powder Boom را آپگرید کنید و تاکتیک‌های خود رو ارتقا ببخشید؛ مثل تعداد نفراتی که به صورت مخفیانه‌ می‌توانید از میان بردارید و یا استفاده از Resolveها برای بازگشت از مرگ!

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut | سامورایی‌ها هرگز نمی میرند!

در نقطه‌ی مقابل، همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد برخی موارد همچون سلاح‌های اصلی Jin که شامل تیر و کمان، Katana و Tanto می‌شود، قابلیت آپگرید دارد که این امر به وسیله‌ی آیتم‌های متفاوتی که در سراسر جزیره وجود دارد انجام می‌شود. این موارد در منوی اصلی و در بخش Gear قابل اجرا خواهد بود. به عنوان مثال برای Sakai Steelهای خودتان می‌توانید از Charmهای مختلفی که در طول بازی جمع‌آوری کرده‌اید استفاده کنید. این Charmها می‌تواند قابلیت تدافعی و یا تهاجمی داشته باشد. برای استفاده‌ی همزمان از تعداد بیشتری از این Charmها، مینی‌گیمی در بازی طراحی شده که باید در نقاط خاصی از جزیره، روباهی را دنبال کنید و به آرامگاهی که هدایت می‌شوید ادای احترام کنید. قابلیت‌های شخصی‌سازی یکی دیگر از نقاط قوت بازی است زیرا در بخش Outfit شما به راحتی می‌توانید با تجهیزاتی که به دست آورد شکل و شمایل Jin را مطابق با سلیقه‌ی خودتان تغییر دهید. البته به خاطر داشته باشید که هر یک از لباس‌های کارکتر شما قابلیت‌های نهفته‌ای دارد که با آپگرید کردن آن می‌توانید خود را در سطح بالاتری نسبت به دشمنانتان قرار دهید.

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut | سامورایی‌ها هرگز نمی میرند!

از همه‌ی این حرف‌ها که بگذریم بهتر است کمی به بررسی Iki Island بپردازیم که از لحاظ بصری کاملاً متفاوت نسبت به Tsushima، اما به همان اندازه زیبا و چشم‌نواز ساخته شده است. داستان این بسته‌ی الحاقی به عقیده‌ی من جذاب و جالب اما بسیار کوتاه بود به‌ نحوی که می‌توانید آن را در کمتر از 3 ساعت تمام کنید؛ اما گیم پلی‌ بازی تغییرات قابل توجهی نسبت به جزیره‌ی اصلی داشت. به عنوان مثال شما می‌توانید با استفاده از اسب خود به سمت دشمنان یورش ببرید و آن‌ها را نابود کنید؛ البته این کار باعث کاهش ذخایر Resolve شما خواهد شد و البته از تکنیک پوینت‌های بازی نیز می‌توانید برای ارتقای این مکانیزم جدید استفاده کنید. در کنار این مورد، المان‌های پلتفرمر بهتری در جزیره‌ی Iki به کار رفته که کمی چالش‌برانگیزتر از قبل خواهد بود. در این بخش از بازی از سیستم Haptic کنترلر نیز استفاده‌ی بهتر و بهینه‌تری نسبت به قبل شده است بخصوص زمانی که قصد دارید بخشی از ورود‌های پوشیده‌ شده با چوب را از بین ببرید. در این جزیره نیز مثل گذشته می‌توانید با ورود به میدان نبرد دشمنان خودتان را به Standoff دعوت کنید و در یک مبارزه‌ی تن به تن آن‌ها را از زیر تیغ تیز شمشیرتان عبور دهید. البته دوئل‌های جذاب این بازی رو هم نباید فراموش کنیم که در مقابل مغول‌ها و دشمنان جدید بازی، قبیله‌ی Eagle، حال و هوای تازه‌ای دارد مخصوصاً با اضافه شدن دشمنانی جدید که علاوه بر شمشیر، از سپر و نیزه نیز استفاده می‌کنند و در حال تغییر سلاح خود هستند و این کار آن‌ها باعث می‌شود تا شما مجبور به تعویض چندباره‌ی Stance خودتان در حین مبارزه شوید. متاسفانه در جزیره‌ی Iki نیز برخی از مشکلات کارگردانی همچنان به چشم می‌خورد و در صحنه‌های مثل پیاده شدن از کشتی و رسیدن به ساحل و یا خاکسپاری کردن یاران هیچ انیمیشنی طراحی نشده و تنها دیالوگ‌ها بازگو می‌شود و تنها صفحه‌ای سیاه نشان داده خواهد شد. بد نیست به دیالوگ‌های بازی نیز اشاره‌ای داشته باشیم که متاسفانه با ریتم بازی هم‌خوانی ندارد و در برخی موارد گفت‌وگوی میان کارکترها بیش از اندازه آرام، با صبر و تمئنینه انجام می‌شود که گهگاه کسالت‌بار خواهد بود.

نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut | سامورایی‌ها هرگز نمی میرند!

آخرین بخش جدید Ghost of Tsushima بخش Legend است که بازیکنان در این قسمت می‌توانند به صورت گروهی مراحل از پیش تعیین شده را بازی کنند و در مقابل ارتش مغول‌ها به صورت Co-op به مبارزه بپردازند. یکی از نکات جالب توجه این بخش که در همان قسمت ابتدایی و بعد از آموزش‌های لازم به آن پی می‌برید وجود 4 کلاس مختلف است. این کلاس‌ها شامل Samurai، Hunter، Ronin و Assassin می‌شود که هر یک قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال Ronin همانند Healerها عمل می‌کند و سامورایی حالت کلاسیک کارکترهای موجود هستند و با تمرکز بر مبارزات تن به تن طراحی شد‌ه‌اند. در نقطه‌ی مقابل Hunter از قابلیت‌های بالایی در تیراندازی و مبارزات از راه دور برخوردار خواهد بود و Assassin نیز همان‌طور که از اسمش مشخص است در خفا راه خود را پیش خواهد برد. در بخش Legend، علاوه بر یک قسمت داستانی، چلنج‌های روزانه‌ای نیز وجود دارد که می‌توانید با دوستان خود آن را تجربه کنید و از جوایز و Perkهای مختلفی که دریافت می‌کنید برای شخصی‌سازی کرکتر خودتان استفاده کنید و لازم به ذکر است که سرورهای بازی نیز از کیفیت عالی و فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند.

 

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 30 ساعت تجربه بر روی کنسول PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

در پایان Ghost of Tsushima را می‌توان به عنوان یکی از بهترین بازی‌های عرضه شده برای کنسول PS5 قلمداد کرد که با وجود مشکلات کم و پیش پا افتاده، یک گیم پلی بی‌نظیر را در کنار داستانی جذاب در دنیایی پر از رنگ و البته باد برای مخاطبان خود روایت می‌کند که تا ساعت‌ها می‌تواند بازیکنان را سرگرم و تشنه‌ی جست‌وجو در جزیره‌های Tsushima و Iki نگاه دارد. پس فرصت را از دست ندهید و هرچه زودتر این بازی را تهیه کنید.

نکات مثبت

داستان جذاب و بی‌نظیر

رابطه‌ی نزدیک بین مراحل اصلی و جانبی

گرافیک بی‌نظیر جزیره‌های Iki و Tsushima

سیستم آپگرید و تجهیزات متنوع Jin

بالانس بین مراحل Ghost و Samurai

نکات منفی

کارگردانی ضعیف در برخی سکانس‌ها

تکراری شدن گیم‌پلی در برخی قسمت‌های بازی

کوتاه بودن بخش داستانی Iki Island

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *