گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی GetsuFumaDen: Undying Moon | خاطرات بعد از مرگ

در سال‌های اخیر عناوینی در سبک روگ لایک منتشر شده‌اند که توجه مخاطبان زیادی را جلب کرده‌اند، عناوینی مانند «Hades»، «Children of Morta» یا «Returnal» این بار نیز کونامی سعی کرده است تا با انتشار بازی جدیدی از عنوان «Getsu Fuma Den» که در اصل در سال 1987 منتشر شده است خود را وارد بازار بازی‌های سبک روگ لایک و دید ساید اسکرولر کند. عنوانی که تا حد مطلوبی خواسته‌های یک بازیکن‌را برآورده می‌کند. با گیمین‌گرویتی برای ادامه این نقد و بررسی همراه باشید.

 

دنیای بی‌رحم

نقد و بررسی بازی GetsuFumaDen: Undying Moon | خاطرات بعد از مرگ

متاسفانه یا خوشبختانه «Getsu Fuma Den» اولین تجربه من از سبک روگ لایک بود، سبکی که معروف به بی‌رحم و سخت بودن است. سبکی که شما با هر بار مرگ تمام داشته‌های خود را از دست داده و به ابتدای بازی برمی‌گردید یعنی نه وسیله‌ای از قبل مرگ خود دارید و نه قدرت‌هایی که آزاد کرده‌اید .

وقتی شما مرگ را تجربه می‌کنید در بازی متنی نشان داده می‌شود که نشان از این می‌دهد که تنها خاطرات است که از شما باقی می‌ماند و در تناسخ بعدی شخصیت هیچ چیز دیگری ندارید. شما با هر بار بازی کردن تجربه‌های جدیدی کسب می‌کنید، دفعه اول هیچ کدام از دشمن‌ها یا سلاح‌های خود را نمی‌شناسید ولی دفعه بعد کمی با همه آشنا می‌شوید ولی باز خواهید مرد‌‌، دفعه بعد با غول مرحله اول آشنا می‌شوید و باز خواهید مرد، دفعه بعد با دشمنان جدید کمی آشنا خواهید شد ولی باز . . . بله خواهید مرد. مرگ تجربه‌ای است که نه تنها در«Getsu Fuma Den» بلکه در تمامی عناوین سبک روگ لایک بسیار تجربه خواهید کرد و آن به دلیل بی رحم بودن این سبک است که شما هیچ یک از سلاح‌ها یا مهارت‌های یادگرفته شده را بعد از مرگ نخواهید داشت و همه آن‌ها را از دست خواهید داد.

نقد و بررسی بازی GetsuFumaDen: Undying Moon | خاطرات بعد از مرگ

پس چه چیزی مرا بعد از هر مرگ قوی‌تر می‌کند؟ جواب این سوال بیشتر همان خاطرات یا در واقع تجربه بازیکن است. در دفعات اول بازی شما باید به آزمون و خطا بپردازید و از مرگ نترسید، سعی کنید دشمنان خود را شناسایی کنید ببینید غول هر مرحله چه نقاط ضعفی دارد و کدام حملات آن‌ها خطرناک و چگونه باید جان سالم به سر برد، وقتی همه این موارد را تا حد قابل قبولی فهمیدین وقت برگشت به خانه است. در«Getsu Fuma Den» شما بعد از مبارزه با غول هر مبارزه قابلیت برگشت به پایگاه اصلی را دارید جایی که می‌توانید سلاح‌های خود را قوی کنید یا مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید اما با برگشت به پایگاه اصلی شما تمامی سلاح‌های خود را از دست می‌دهید ولی برخلاف مرگ تمامی آیتم‌های مورد نیاز برای ارتقا سلاح یا آموزش مهارت‌های جدید را با خود به پایگاه اصلی می‌برید و می‌توانید خود را برای شروع مجدد قوی‌تر کنید‌، و بله با هر بار برگشت به پایگاه اصلی حتی با وجود اینکه نمرده‌اید باز از ابتدای بازی شروع خواهید کرد ولی این بار با توجه به ارتقا سلاح خود و مهارت‌های جدید قوی‌تر خواهید شد ولی مواظب باشید که اگر بمیرید تمامی ارتقا سلاح‌های خود را از دست خواهید داد ولی خوشبختانه مهارت‌های شما باقی خواهند ماند. جا دراد که بگویم قرار است زیاد در این بازی عصبی بشید زیرا پیدا کردن یک سلاح بسیار قوی و کمیاب در بازی و از دست دادن آن بعد از مرگ بسیار عصبی کننده است، تجربه‌ای که زیاد قرار است آن‌را داشته باشید.

یکی از نکات جالب بازی تحقیر کردن بازیکن برای بازی کردن روی درجه سختی آسان است. اگر مثل من تجربه اول شما از سبک روگ لایک است و فکر می‌کنید بازی کردن روی درجه سختی آسان (البته سازنده‌ها درک درستی از درجه سختی آسان ندارند و حتی در درجه سختی آسان بازی چالش‌های زیادی دارد) کار مناسبی است باید بگویم که حتی اگر بازی را با این درجه سختی تمام کنید در انتهای بازی تحقیر خواهید شد چون وقتی شما به غول یکی مانده به آخر بازی می‌رسید این دشمن حتی اگر شکستش بدهید شمارا تحقیر می‌کند و می‌گوید شما بسیار ضعیف هستین و اجازه ورود به مرحله آخر بازی را نمی‌دهد و شما را به ابتدای بازی برمی‌گرداند پس اگر می‌خواهید تجربه کامل«Getsu Fuma Den» را داشته باشید باید روی درجه سختی بالاتر بازی را انجام دهید.

 

زیبایی بی‌رحمانه

نقد و بررسی بازی GetsuFumaDen: Undying Moon | خاطرات بعد از مرگ

«Getsu Fuma Den: Undying Moon» بدون شک یکی از زیباترین بازی‌هایی است که تجربه کرده‌ام، بازیی با سبک گرافیکی بسیار جذاب که توجه شما را جلب خواهد کرد و ترکیب آن با طراحی محیط‌ها و دشمنان الهام گرفته از داستان‌های ژاپنی چشمان شما را با جاذبه‌ای زیاد به خود می‌کشاند.

موسیقی بازی نیز یکی از دیگر نقاط قوت به حساب می‌آید، موسیقیی که همچون طراحی مراحل و دشمنان از آثار سنتی ژاپنی الهام گرفته شده است و نسبت به موقعیتی که در مرحله هستین عوض می‌شود، برای مثال اگر مرحله‌ای نیاز به کلید برای باز کردن دروازه ورود به غول آن مرحله است شما تا قبل از گرفتن کلید موسیقی معمولی مربوط به مرحله را خواهید شنید ولی لحظه‌ای که کلید را بدست می‌آورید موسیقی مرحله جای خود را به یک موسیقی هیجان انگیز با ریتم تند خواهد داد و شما را برای مبارزه با غول آن مرحله به هیجان می‌آورد.

یکی از ویژگی‌های اکثر بازی‌های سبک روگ لایک مراحلی هستند که هر بار پس از مرگ عوض می‌شوند که در«Getsu Fuma Den» نیز تقریبا اتفاق می‌افتد. ساختار خود مرحله عوض نمی‌شود بلکه جای صندوق‌ها و دشمنان عوض می‌شود تا شما نتوانید به صندوق‌های ارزشمند داخل بازی به راحتی بعد از هر بار مرگ دسترسی داشته باشید و شما را وادار به گشت و گذار در مرحله می‌کند.

داستان بازی هیچ ارتباطی با نسخه اول ندارد و بهتر است گفته شود که اصلا داستان خاصی ندارد، کل داستان بازی در 4 خط دیالوگ در ابتدای بازی گفته می‌شود و تا آخر بازی شاید سرجمع بتوان گفت 5 کلمه به داستان اضافه می‌شود و آن هم بسیار خسته کننده است، داستان‌ خیلی کلیشه ای نجات دنیا و از بین بردن هیولاها و موارد خسته کننده دیگر.

 

سلاح خسته سلاح بهتر

نقد و بررسی بازی GetsuFumaDen: Undying Moon | خاطرات بعد از مرگ

در بازی شما دو نوع سلاح دارید یکی سلاح اصلی و دیگری سلاح فرعی، سلاح‌های اصلی شامل مواردی مانند شمشیر معمولی، شمشیر دوتایی، نیزه، زنجیر، چکش و دستکش‌های فلزی است که هر کدام از این سلاح‌ها چندین نوع مختلف با چندین درخت مهارت متفاوت هستند. بعضی از سلاح‌ها کاملا بی استفاده هستند برای مثال دلیلی برای استفاده از زنجیر که بسیار کند است ندارید، با اینکه دامنه دسترسی ضربات شما بیشتر از برای مثال شمشیر است ولی بسیار کند‌تر و خسته کننده‌تر است چون تنها یک ضربه دارد و مدام آن ضربه تکرار می‌شود بر خلاف سلاحی مانند شمشیر که ترکیب ضربات مختلفی دارد و حس بهتری موقع استفاده به شما می‌دهد. سلاح دیگر بدون استفاده دستکش‌های فلزی هست که دلیل خاصی برای استفاده از آن وجود ندارد زیرا هم اندازه شمشیر قدرت دارند ولی سخت‌تر پیدا می‌شوند و ضرباتش برد کمتری نسبت به شمشیر دارد. در کل بهترین سلاح بازی برای سرمایه گذاری شمشیر معمولی است زیرا همیشه یک عدد از نوع اولیه شمشیر معمولی در پایگاه اصلی وجود دارد و شما با هر بار مراجعه به این پایگاه می‌توانید شمشیر را بردارید، حتی نوع‌های بهتر شمشیر نیز نیازی به سرمایه گذاری و قوی‌سازی ندارد زیرا نوع‌های قوی‌تر که جلوتر باید آزاد بکنید بسیار کمیاب هستند. خود من توانستم با نوع اولیه شمشیر بازی را با درجه سختی “سخت” تمام کنم و با وجود چالش‌های بازی هیچوقت سلاحم به نظرم ضعیف نیامد و کار خود را خوب انجام داد ولی می‌توانم تصور کنم که درجه‌ سختی‌های بالاتر شما را وادار به استفاده از نوع‌های بهتری سلاح‌ها کند که با این کار شما نیاز به تکرار مراحل بدون مرگ هستین آن هم بسیار، بسیار زیاد.

نقد و بررسی بازی GetsuFumaDen: Undying Moon | خاطرات بعد از مرگ

یکی از مکانیزم‌های جالب بازی استفاده از “روح” ها است. با کشتن بعضی دشمنان قوی شده بازی در مراحل یا با باز کردن صندوق‌های بزرگ در مراحل شما روح‌های آبی دریافت می‌کنید و می‌توانید از آن‌ها برای قوی سازی خود استفاده کنید. این قوی سازی بسته به تعداد روحی که قبل از استفاده از آن‌ها داشته‌اید متفاوت است برای مثال شما اگر تنها 1 روح دریافت کنید و استفاده بکنید، قدرت سلاح‌های اصلی شما کمی افزایش پیدا خواهد کرد، با استفاده از 2 روح سلاح‌های فرعی شما کمی قوی خواهد شد، با استفاده از 3 روح حداکثر جون شما افزایش پیدا می‌کند، با استفاه از 4 روح شما وسیله پر کردن جان خود را دریافت می‌کنید و اگر پنجمین روح را دریافت کنید تعداد روح به 0 بر می‌گردد ولی تعدادی وسیله برای ارتفا سلاح خود بدست می‌آورید که در بین تمامی این موارد استفاه برای افزایش حداکثر جان بهترین گزینه است و می‌تواند بسیار به شما کمک کند چرا که بعضی غول‌های بازی می‌توانند با یک ضربه شما را نابود کنند.

نقد و بررسی بازی GetsuFumaDen: Undying Moon | خاطرات بعد از مرگ

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 13 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم نینتندو سوئیچ انجام شده است.

سخن پایانی

«Getsu Fuma Den: Undying Moon» اولین تجربه‌ی من در سبک روگ لایک بود که باعث شد از یک سبک و یک بازی در ابتدا متنفر بشوم و وقتی یاد گرفتم چجوری زنده بمونم، عاشقش بشوم. «Getsu Fuma Den: Undying Moon» با سبک گرافیکی و طراحی‌های خود و همچنین گیم‌پلی بی رحم خود من را با وجود مشکلاتش در زمینه داستان و طراحی‌ نقص دار بعضی سلاح‌ها به سمت خود با جاذبه کافی جذب کند.

نکات مثبت

سبک گرافیکی و طراحی‌ها

تحقیر کردن بازیکن برای بازی در درجه سخته آسان

نکات منفی

داستان بسیار ضعیف

بی خاصیت بودن بعضی سلاح‌ها

بخش آموزشی ضعیف

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *