گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Genshin Impact | یک ماجراجویی رایگان

حتما تا به حال این حرف به گوشتان خورده است که محصولات کشور چین در چند درجه کیفیت ساخته می‌شوند و بی‌کیفیت‌ترین محصولشان را به کشورهای جهان سومی(!) صادر کرده و محصولات درجه یکشان را خودشان و البته کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌دهند. خوشبختانه در زمینه بازی‌های ویدئویی این مورد صدق نمی‌کند و تنها یک محصول از یک برند تولید می‌شود که آن یک مورد هم مورد استفاده کل دنیا قرار می‌گیرد. Genshin Impact  عنوانی است که توسط یک استودیوی چینی به نام miHoYo ساخته شده است و از قضا عنوانی است با کیفیت و خوش‌ساخت که نه تنها تمام ویژگی‌های یک اثر با کیفیت را در خود دارد بلکه در کمال شگفتی بازی رایگان است. در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا این بازی را بررسی کنیم.

چینی‌ها ثابت کرده‌اند که در امر کپی‌کاری مهارت ویژه‌ای دارند. در موردGenshin Impact  با این که از عناوین بزرگی الهام گرفته‌اند اما ترکیب این اتفاق باعث شده تا اثر نهایی ویژگی‌های مستقل به خود را داشته باشد و ما با یک اثر صرفا کپی محض روبرو نیستیم و اثر نهایی یک عنوان در خور توجه است. Genshin Impact یک بازی جهان‌باز در سبک نقش‌آفرین (آنلاین) است که به صورت رایگان (F2P) در اختیار مخاطبین قرار دارد. این بازی از سیستم “گاچا” استفاده می‌کند. اگر بخواهیم به طور مختصر سیستم گاچا رو توضیح دهیم به این شکل است که در این سیستم مخاطبین می‌توانند با جمع‌آوری مقدار معینی واحد پول مشخص شده در طول بازی از طریق فروشگاهی که در بازی وجود دارد خرید کنند. این خرید می‌تواند از طریق پرداخت پول واقعی نیز انجام شود و در این صورت آیتم خریداری شده مشخصه‌های بهتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که در این سیستم آیتم دریافتی در سیستم پول داخل بازی به شانس بستگی دارد و ممکن است چندین بار یک آیتم ضعیف یا به درد نخور نصیب بازیکن شود.

شاید وجود سیستم گاچا در همان ابتدا مخاطب را دلسرد کرده و البته این فکر به وجود بیاید که هر کسی پول بیشتری خرج کند به همان اندازه قدرتمندتر خواهد شد که خوشبختانه Genshin Impact اصلا این‌طور نیست و بالانس در میان بازیکنان به خوبی رعایت شده است. این نکته هم باید اضافه کنم که این بالانس فقط در حد خوب و راضی‌کننده است و نمی‌توان به آن لقب عالی و فوق‌العاده را داد، اما با این وجود همین سطح خوب نیز لذت‌بخش بوده و هیجان بازی حفظ شده است. در واقع، این هیجان به واسطه ارزشی است که بازی برای مخاطبینش قائل می‌شود. وقتی بازیکنی در طول بازی تلاش می‌کند تا امتیاز و واحد پول بازی را کسب کند، نتیجه این تلاش به درستی به بازیکن داده می‌شود و در نهایت لذت بازی همچنان پابرجا باقی می‌ماند.

همان‌طور که اشاره کردیم Genshin Impact یک عنوان در سبک نقش‌آفرینی است. انتخاب در بازی از همان لحظه ابتدایی شروع می‌شود و شما باید یک نفر را از میان یک خواهر و برادر انتخاب کنید. داستان بازی از این قرار است که این خواهر و برادر در حال سفر کردن بین دنیاها هستند که در طول مسیر خود و به هنگام گذر از منطقه‌ای به نام Teyvat با موجود اهریمنی و قدرتمندی روبرو می‌شوند. این دیدار چندان خوشایند پیش نمی‌رود و تنشی بین آن‌ها رخ می‌دهد که در نهایت موجود قدرتمند یکی از این دو خواهر و برادر را اسیر می‌کند. اولین انتخاب شما این است که بین یکی از خواهر و برادر یک نفر را انتخاب کنید و ماجراجویی خود برای پیدا کردن خواهر یا برادر اسیر شده  را شروع کنید.

خوشبختانه داستان بازی خوب و قابل‌قبول ظاهر شده است. این نکته مثبت زمانی درخشان می‌شود که به مرور شخصیت‌های مهم و جالبی به بازی اضافه می‌شوند که نه تنها به داستان بازی پر و بال می‌بخشند بلکه به یکی از ارکان اصلی گیم‌پلی تبدیل می‌شوند. با این وجود داستان بازی در اواسط از آن کشش لازم می‌افتد و این احساس شکل می‌گیرد که برخی از ماموریت‌های بازی به درد نخور و اضافی هستند و همین امر بخش میانی بازی را خسته‌کننده می‌کند. داستان در اواخر بازی دوباره اوج می‌گیرد اما انتهای بازی به شکل ساده یا به زبان ساده‌تر خیلی معمولی تمام می‌شود که تا حدودی توی ذوق می‌زند. البته این نکته نمی‌تواند یک نکته منفی تلقی گردد اما نسبت به انتظاری که در طول بازی به خاطر اتفاقات داستانی برای مخاطب شکل می‌گیرد، پایان بازی آن را برآورده نمی‌کند.

هر چقدر کهداستان بازی فراز و نشیب‌های خودش را دارد اما بازی در بخش گیم‌پلی در سطح خوبی قرار دارد. Genshin Impact بیشتر از هر عنوانی از آخرین نسخه سری بازی‌های زلدا یعنی Breath of the Wild الگوبرداری کرده است. الگوبرداری زمانی خوب است که نتیجه نهایی فقط یک کپی محض نباشد و تیم سازنده تمام تلاش خود را کرده‌اند تا به این هدف برسند که باید گفت تا حدودی توانسته‌اند به این مهم دست پیدا کنند. ما با یک دنیای جهان باز بزرگ روبرو هستیم که سرتاسر آن مملو هست از دانجن‌ها، ماموریت‌های فرعی مختلف، مکان‌ها و آیتم‌های مخفی که جستجو و گشت و گذار در این دنیا برای یافتن آنها لذت بخش است. با این که روند گیم‌پلی تا حدودی یکنواخت می‌شود و اثر بخشی ساعات ابتدایی خودش را از دست می‌دهد، اما جستجو برای یافتن آیتم‌ها و کسب امتیاز و به همان میزان ارتقای مهارت، سیستم شخصی‌سازی و برنامه‌ریزی برای استفاده کاربردی از هر شخصیت باعث می‌شود تا بازی حفظ شده و افت نکند.

در طول بازی ما قابلیت کنترل ۴ شخصیت را خواهیم داشت که تعویض شخصیت‌ها در آن واحد و به سرعت انجام می‌پذیرد. با این که شخصیت‌های متنوع و زیادی به ما اضافه خواهند شد اما ما فقط می‌توانیم از ۴ شخصیت در طول بازی و در مبارزات خود استفاده کنیم. شخصیت‌ها از نظر ظاهری بسیار متفاوت هستند ولی از نظر توانایی‌ و مهارت‌های فردی به خاطر وجود سیستم گاچا در طول روند بازی تا حدودی به هم شبیه هستند. اجازه دهید به این موضوع بهتر بپردازم. روند بازی تلاش می‌کند که تمامی شخصیت‌ها مهارت‌های ویژه خودشان را داشته باشند که این امر در مراحل ابتدای بازی به درستی دیده می‌شود. چهار شخصیت ابتدایی هر کدام قدرت‌های مخصوص به خودشان را دارند اما در ادامه به واسطه وجود سیستم گاچا و البته تنوع زیاد شخصیت‌هایی که به دست می‌آید و دخیل بودن شانس و اقبال در آیتم و شخصیت به دست آمده بعضا شاهد شخصیت‌هایی خواهیم بود که شاید از نظر سطح مهارت متفاوت باشند اما در عملکرد کلی در حین مبارزات شبیه به شخصیت‌های قبلی عمل می‌کنند. البته این اتفاق آنچان به چشم نمی‌آید و با دقت در انتخاب شخصیت‌ها می‌توانیم تیم منتخبی برای مبارزه با دشمنان ایجاد کنیم.

مبارزات از لذت‌بخش‌ترین نکات بازی است. به خاطر مهارت‌ها و قابلیت‌های مختلفی که در هر کدام از شخصیت‌ها و تنوع زیادی که در بین دشمنان وجود دارد، مبارزات لذت‌بخش و هیجان‌انگیز می‌شود. شاید اوایل بازی دشمنان ضعیف و ساده به نظر بیایند اما به مرور سطح هر کدام از دشمنان بالا رفته و اگر بدون برنامه ریزی به مصاف آنها بریم قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد. یک برنامه‌ریزی دقیق نه تنها در نحوه مبارزات به ما کمک می‌کند بلکه چینش دست و استفاده مناسب از آیتم‌های مختلفی که در اختیار داریم به پیروزی ما در میدان نبرد کمک خواهد کرد.

هر اندازه که مبارزات شیرین و هیجان‌انگیز است، گشت و گذار و پیدا کردن مکان‌های مخفی از دیگر اتفاقات لذت بخش بازی است. برای مثال، دنبال کردن یک نور برای دسترسی به یک صندوق و حل کردن یک پازل برای رسیدن به آیتم موردنظر باعث شده تا بازی از نظر ماجراجویی بسیار قوی ظاهر شود. تقریبا همه جای نقشه در دسترس است و اگر یک آیتم در بلند‌ترین نکته کوه قرار دارد می‌توانیم با کوه‌نوردی به آیتم مورد نظر برسیم. خوشبختانه با وجود بزرگ بودن نقشه، سازندگان دنیای زنده و پویایی را خلق کرده‌اند که از همه نظر برای یک عنوان نقش‌آفرینی ایده‌آل به نظر می رسد. با وجود این که طراحی مراحل بازی مناسب است اما تحت تاثیر افت داستانی در اواسط بازی قرار گرفته و تا بازی تا حدودی یک‌نواخت می‌شود.

Genshin Impact از نظر گرافیکی بسیار زیبا‌ست. از نظر بصری بازی در دنیای انیمه‌ی شکل روایت می‌شود که زیبایی خاصی به گرافیک بازی بخشیده است. همه چیز رنگارنگ و کاملا پویا هستند. دشت‌هایی وسیع که چرخش شب و روز و شرایط آب و هوایی در آن به زیبایی احساس می‌شود. مناظر زیبا و چشم‌نوازی در گوشه کنار بازی وجود دارند که زیبایی خاصی را به بازی بخشیده است. این زیبایی با وجود آهنگ‌های مختلف دو چندان شده است. برخی از قطعات بازی واقعا گوش‌نواز و شنیدنی هستند و قطعه اصلی بازی که در مواقع گشت و گذار نواخته می‌شود، حس و حال خستگی را از بازیکن دور می‌کند.

بازبینی تصویری

محیط بازی بسیار زیباست.

سیستم ارتقا و آیتم‌های مورد استفاده در درخت مهارت بسیار گسترده و کاربردی است.

آیتم‌های متنوع و زیادی در طول بازی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

جهان بازی به قدری بزرگ و پرجزئیات است که از گشت گذار در آن خسته نخواهید شد.

با این که روند مبارزات آسان است اما هر مرحله بخش‌های متنوعی از مبارزات را در اختیار ما می‌گذارد.

سخن پایانی

Genshin Impact هرچقدر هم ایراد داشته باشد یک حسن بسیار بزرگی دارد و آن هم رایگان بودن بازی است. اعتراف می‌کنم که در زمان حال وجود چنین اثری آن هم رایگان نعمتی است که شخصا تجربه‌ی آن را را به همه مخاطبین بازی‌های ویدئویی توصیه می‌کنم.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

11 پاسخ به “بررسی بازی Genshin Impact | یک ماجراجویی رایگان”

  1. MohammadReza گفت:

    زباله ترین بازی تاریخ بشر

  2. Ramin گفت:

    خیلی خوبه که هم رایگانه و هم عنوان خوش ساختیه
    دوس دارم همچین عناوینی بیشتر بشه

  3. Ramin گفت:

    خیلی خوبه که هم رایگانه و هم عنوان خوش ساختیه
    دوس دارم همچین عناوینی بیشتر بشه

  4. موزيار گفت:

    دوست عزيز اين بازي يك بازي Action-Adventureه با المان‌هاي RPG. هربازي‌اي كه مكانيك لول آپ داشته باشه كه RPG نيست. براي همين، خيلي در نقد به “نقش‌آفريني” بودن بازي اشاره كرديد و مي‌خوام چند تا سوال بپرسم :
    ۱٫ آيا بازي Perk ها و Attribute هاي مختلفي داره؟
    ۲٫ آيا اين Skill ها بر استايل بازي كردن شما تاثير مي‌ذارن؟ اين شامل قابليت انجام دادن بازي با يك استايل خاص مي‌شه، مثلا من در طول بازي كركترم رو براساس يك شخصيت گفت‌وگو محور مي‌سازم، و اتريبيوهام رو براساس مذاكره گسترش مي‌دم، درنتيجه بايد بتونم با راه‌هاي خلاقانه، بدون «فقط» جنگيدن بازي رو به پايان برسونم، از اونجايي كه بازي RPGعه و نه اكشن‌ادونچر
    ۳٫ آيا با لول آپ كردن شما دنياي بازي به شما پاسخ مي‌ده؟ يا بهتره بگم، آيا دنياي بازي اصلا وجود داره وقتي لول‌آپ مي‌كنين؟
    ۴٫ آيا آزادي عملتون در حركت كردنتون در بازي خلاصه مي‌شه، يا انتخاب‌هاتون روي داستان بازي تاثير دارن؟
    اين بازي زير ساب‌ژانراي Action-Adventure عه. يك بازي اكشن‌ادونچر با مزه‌اي از آر‌پي‌جي با ستايل JRPG، و آره اين اصلا نزديك زلدا هم نيست.

    • سلام
      اره درسته بازی بیشتر اکشن ادونچره تا نقش آفرینی اما خب واقعیتش من اکثرا دیدم که در گتگوری نقش آفرینی آوردنش.
      Perk های خوبی داره اما از نظر Attribute ها به اندازه ی که بشه گفت بازی رو با استفاده از گفتگو یک مرحله رو رد کنیم باید بگم که نه اون مورد رو نداره و فقط باید از طریق اکشن و مبارزه و رد کردن یک مانع با اکشن اون مرحله یا بازی رو تموم کنیم.
      این جور بازی ها خیلی زیاد شدن و نگاه هم کنی میبینی که همین ریمیک فاینال فانتزی ۷ هم با این که اکشن ادونچره با المان های نقش آفرنیی ولی میبینی که بهترین بازی سبک نقش آفرینی انتخاب میشه.
      ۳- اره با لولو آپ کردن قشنگ اون چرخه دنیای بازی هم تغییر می کنه و میشه گفت حالت مترویدوانیایی رو به وجود میاره.
      ۴- آزادی عمل فقط در حرکت کردن هست و میتونم بگم هیچ گونه انتخاب داستانی وجود نداره. حتی دیالوگ ها هم اون طوری نیست که با انتخاب یکی دیگه تاثیری در بازی داشته باشه و نهایت ما باید همون دیالوگ اصلی رو انتخاب کنیم.

      • موزيار گفت:

        آره اكثرا آرپي‌جي ذكر مي‌كننش، نه آرپي‌جي نيست اصلا
        راجع به ۴، صرفا انتخاب ختم نمي‌شه به يك ديالوگ(از اونجايي كه فالوت ۴ مي‌توني ديالوگ انتخاب كني ولي بازي Shoot ‘n’ Loot عه)
        راجع به FF7 Remake هم، درست مي‌گيد، بايد توي كتگوري خودش برنده بشه

  5. موزيار گفت:

    دوست عزيز اين بازي يك بازي Action-Adventureه با المان‌هاي RPG. هربازي‌اي كه مكانيك لول آپ داشته باشه كه RPG نيست. براي همين، خيلي در نقد به “نقش‌آفريني” بودن بازي اشاره كرديد و مي‌خوام چند تا سوال بپرسم :
    ۱٫ آيا بازي Perk ها و Attribute هاي مختلفي داره؟
    ۲٫ آيا اين Skill ها بر استايل بازي كردن شما تاثير مي‌ذارن؟ اين شامل قابليت انجام دادن بازي با يك استايل خاص مي‌شه، مثلا من در طول بازي كركترم رو براساس يك شخصيت گفت‌وگو محور مي‌سازم، و اتريبيوهام رو براساس مذاكره گسترش مي‌دم، درنتيجه بايد بتونم با راه‌هاي خلاقانه، بدون «فقط» جنگيدن بازي رو به پايان برسونم، از اونجايي كه بازي RPGعه و نه اكشن‌ادونچر
    ۳٫ آيا با لول آپ كردن شما دنياي بازي به شما پاسخ مي‌ده؟ يا بهتره بگم، آيا دنياي بازي اصلا وجود داره وقتي لول‌آپ مي‌كنين؟
    ۴٫ آيا آزادي عملتون در حركت كردنتون در بازي خلاصه مي‌شه، يا انتخاب‌هاتون روي داستان بازي تاثير دارن؟
    اين بازي زير ساب‌ژانراي Action-Adventure عه. يك بازي اكشن‌ادونچر با مزه‌اي از آر‌پي‌جي با ستايل JRPG، و آره اين اصلا نزديك زلدا هم نيست.

    • سلام
      اره درسته بازی بیشتر اکشن ادونچره تا نقش آفرینی اما خب واقعیتش من اکثرا دیدم که در گتگوری نقش آفرینی آوردنش.
      Perk های خوبی داره اما از نظر Attribute ها به اندازه ی که بشه گفت بازی رو با استفاده از گفتگو یک مرحله رو رد کنیم باید بگم که نه اون مورد رو نداره و فقط باید از طریق اکشن و مبارزه و رد کردن یک مانع با اکشن اون مرحله یا بازی رو تموم کنیم.
      این جور بازی ها خیلی زیاد شدن و نگاه هم کنی میبینی که همین ریمیک فاینال فانتزی ۷ هم با این که اکشن ادونچره با المان های نقش آفرنیی ولی میبینی که بهترین بازی سبک نقش آفرینی انتخاب میشه.
      ۳- اره با لولو آپ کردن قشنگ اون چرخه دنیای بازی هم تغییر می کنه و میشه گفت حالت مترویدوانیایی رو به وجود میاره.
      ۴- آزادی عمل فقط در حرکت کردن هست و میتونم بگم هیچ گونه انتخاب داستانی وجود نداره. حتی دیالوگ ها هم اون طوری نیست که با انتخاب یکی دیگه تاثیری در بازی داشته باشه و نهایت ما باید همون دیالوگ اصلی رو انتخاب کنیم.

      • موزيار گفت:

        آره اكثرا آرپي‌جي ذكر مي‌كننش، نه آرپي‌جي نيست اصلا
        راجع به ۴، صرفا انتخاب ختم نمي‌شه به يك ديالوگ(از اونجايي كه فالوت ۴ مي‌توني ديالوگ انتخاب كني ولي بازي Shoot ‘n’ Loot عه)
        راجع به FF7 Remake هم، درست مي‌گيد، بايد توي كتگوري خودش برنده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *