گیمینگرویتی

ثبت نام

دخترها گیمر نمی‌شوند؛ نگاهی بر معضلات زنان در جوامع گیمینگ

طبق مطالعات واشنگتن‌پست، تقریبا دو سوم ژورنالیست‌های مونث با تهدیدها و مزاحمت‌های آنلاین در فضای مجازی مواجه شده‌اند. تصور کنید: دو سوم! و این فقط ژورنالیست‌ها را شامل می‌شود. بنا به تحقیق (Anti-Defamation League (ADL، تقریبا ۳۸ درصد زنانی که در بازی‌های آنلاین از نام کاربری زنانه استفاده می‌کنند، مورد مزاحمت قرار گرفته‌اند. این شرایط قابل قبول نیست.

صنعت گیم مدت‌هاست که «کلوب پسرانه» تلقی شده‌است. اما با گذر زمان، زنان نیز مشتاق شدند که وارد این صنعت شوند. ولی مانند ورود به هر فضایی که توسط مردان احاطه شده، این پروسه به دلایل مختلف سخت و دشوار بوده‌است. احساس اینکه باید دائما خودت را ثابت کنی، یکی از بزرگترین مشکلات است. در کنار آن، این عقیده وجود دارد که زنان بخاطر جلب توجه وارد گیم می‌شوند یا اینکه جایگاه خود را فقط بخاطر زن بودن بدست آورده‌اند. در بیشتر موارد قضیه در حقیقت برعکس می‌باشد. زنان فقط می‌خواهند فرصت‌های برابر داشته‌ باشند، بدون اینکه بخاطر جنسیت‌شان زیر سوال بروند و احساس معذب بودن داشته باشند.

این مشکل در سراسر صنعت گیم دیده می‌شود. منتقدان، یوتوبرها، استریمرها و حتی گیمرهای عادی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. نوع برخوردها از جملات کلیشه‌ای مانند «برگرد به آشپزخانه» تا آزار و اذیت پی‌درپی ادامه دارد و هیچکدام از این موارد نباید قابل قبول باشد.

گزارشات اخیر

بیایید به تجارب ناگواری در صنعت گیم نگاه کنیم که زنان تنها بخاطر جنسیت‌شان پشت سر گذاشتند.

چند روز پیش، نقدهای یکی از مورد انتظارترین عناوین سال یعنی Cyberpunk 2077 منتشر شد. مسلما باید دوران هیجان‌انگیزی برای همه باشد. اما همه چیز به فاجعه ختم شد. چندین ژورنالیست‌ مونث بازی مذکور را نقد کردند و نظرات و انتقادات خود را ارائه دادند. پس نمره‌ای که به نظرشان مناسب بود را به بازی دادند. اما این نظرات با برخوردهای منفی شدید روبرو شد. ما درباره عده‌ای فن بوی عصبانی در توییتر صحبت نمی‌کنیم، موضوع صدها پیامی است که برای تحقیر این ژورنالیست‌ها ارسال شده و شامل تهدید به مرگ، القاب ناشایست و مزاحمت می‌شود. برخی از افراد حتی اعضای خانواده این زنان را نیز مورد حمله قرار دادند.

تعدادی از یوتوبرها نیز شروع به پخش دروغ و نفرت درباره بی‌لیاقتی این زنان کردند. که باعث شد فالوورها دست به کار شوند و اقدام به آزار و اذیت منتقدین گفته شده کنند. همانطور که می‌بینید نظرات تعدادی فن بوی عصبانی به سرعت به ارسال هزاران پیام نفرت و توهین به یک زن، خانواده‌اش و رئیسش منتهی شد. برای چه؟ فقط بخاطر یک بازی؟ به دلیل انجام دادن رسالت شغلی؟

اوضاع وقتی بدتر شد که منتقد مونث دیگری به این نکته اشاره کرد که یکی از صحنه‌های Cyberpunk 2077 باعث شد که دچار سردرد و تشنج شود و چندین بار دیگر نیز نزدیک بود که مجددا این شرایط را تجربه کند. اعتراف به چنین چیزی نه تنها شجاعانه است؛ بلکه می‌تواند به دیگران نیز هشدار دهد که با شرایط مشابهی مواجه نشوند. او فقط داشت به گیمرها درباره تجربه‌اش، هشدار می‌داد. با این حال، در فضای مجازی با مزاحمت و نفرت روبرو شد.

گیمرهای عادی و به اصطلاح کژوال

نباید رفتاری که با گیمرهای مونث عادی می‌شود را فراموش کرد. فقط کافی‌ست که نام کاربری شما زنانه باشد و جنسیت شما را لو دهد تا با موجی از پیام‌های منفی روبرو شوید. شرایط وقتی بدتر می‌گردد که در هنگام بازی آنلاین میکروفون روشن باشد و سوالات نامناسب و نظرات عجیب آغاز شود که در نهایت آرامش از بین برود و معذب شوید. این نوع رفتار باعث می‌شود که گیمرهای مونث از تجربه این سبک بازی‌ها زده شوند؛ حتی با اینکه بازی لذت‌بخش باشد.

در برخی موارد دیگر، گیمرهای مونث در داخل بازی مورد مزاحمت قرار می‌گیرند که حتی راه‌های تجربه بازی را برایشان محدود می‌کند و گیمرهای دیگر همه لذت آن‌ها از این عناوین را از بین می‌برند.

گاهی اوقات حتی زنان و دختران مجبور می‌شوند برای حضور در دنیای گیم جنسیت خود را پنهان کنند یا وانمود کنند که مذکر هستند تا برخوردی مساوی با آن ها شود. شاید در ظاهر به نظر برسد که این موضوع چندان مهم نیست اما تصور کنید که دائما مجبور باشید از اسم ساختگی مستعار استفاده کنید. هنگام مسابقات استرس داشته باشید و پیوسته میکروفن خود را چک کنید که مبادا صدایتان شنیده شود و لو بروید. حتی حضور در سایت‌های گیمینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تاثیر منفی

نمی‌توان تاثیر شدید پیام‌های منفی و سرشار از نفرت، القاب وحشتناک، مزاحمت‌ها، زیر سوال بردن کارتان و بی‌ارزش خطاب شدن را با کلمات بیان کرد. این موارد بر روی زندگی فرد و سلامت روانی‌اش اثر می‌گذارد. اعتماد به نفس شخص به این ترتیب از بین می‌رود و حتی باعث می‌شود که از شغل یا تفریح خود دست بکشند. همیشه در حالت دفاعی بودن در صنعت گیم، فقط بخاطر جنسیت‌تان یک جدال دائمی است.

رفتاری‌های ناشایست نه تنها خود فرد، بلکه دوستان و خانواده‌اش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات مزاحمت‌ها تا حدی پیش می‌رود که با خانواده زن، دوستانش و همسرش تماس می‌گیرند. یا به افرادی که دوست دارد نیز پیام‌های نامناسب ارسال می‌‌شود.

نکته‌ای که فراموش می‌شود این است که حتی آینده صنعت گیم نیز از این شرایط متاثر می‌گردد. زنان جوان مستعدی که ممکن است علاقه داشته باشند که وارد این صنعت شوند؛ این نوع رفتار را می‌بینند. ممکن است که آن‌ها اشتیاق خود را از دست بدهند و راهی مسیر دیگری شوند. در حالی‌که شاید بتوانند ایده‌های جدید و جالبی را وارد دنیای شگفت‌انگیز گیم کنند. این رفتار نامناسب و پیامدهایش نباید ادامه داشته باشند تا زنان احساس امنیت داشته باشند تا خودشان باشند.

راه‌حل‌ها

پلتفرم‌های گیمینگ آنلاین مایکروسافت و سونی یا حتی رسانه‌های جمعی و توییچ، راه‌هایی را در نظر گرفته‌اند تا به شکایت‌های آنلاین کاربران رسیدگی کنند. کاربران می‌توانند رفتار گیمرهای دیگر و یا پیام‌هایی که دریافت کرده‌اند را گزارش دهند. متاسفانه این سیستم نمی تواند جلوی فرد مزاحم را بگیرد که با ساخت یک اکانت جدید به رفتار خود ندهد. از طرف دیگر، نمی‌تواند آسیب وارد شده را جبران کند. اما در هر صورت آغاز خوبی است.

قوانین باید سخت‌گیرانه‌تر شوند زیرا در حال حاضر با مزاحمان برخورد جدی نمی شود. ممکن است که یک هفته بن شوند یا یوزرنیم خود را از دست بدهند؛ اما در نهایت بدون حس پشیمانی برمی‌گردند. البته ما فقط درباره «القاب زشت» صحبت نمی‌کنیم، ما درباره تهدیدها و فحاشی صحبت می‌کنیم.

زنان نیز به نوبه خود مقاومت کرده‌اند. حدودا در سال ۲۰۱۴ جنبش Gamergate به منظور نبرد فرهنگی در فضای گیم بوجود آمد. با اینکه شاهد ادعاها و ماجراهای زیادی پیرامون این جنبش بودیم، اما برای اولین بار مردم متوجه بی‌عدالتی‌ای شدند که زنان در صنعت گیم تحمل می‌کنند. مثال دیگر در اوایل سال ۲۰۲۰ بود که زنان زیادی پیش‌قدم شدند تا داستان‌ها و تجارب وحشتناک آزارهایی که در شرکت‌های بزرگ مانند یوبی‌سافت متحمل شدند را به اشتراک بگذارند. نتیجه آن چه بود؟ اقدامات جدی. با اینکه همه چیز عالی پیش نرفت اما به آهستگی شاهد این بودیم که اشخاص مزاحم از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند. همچنین شرکت‌ها نیز عذرخواهی کردند و وعده تغییر شرایط را دادند.

صنعت گیم چندین قدم رو به جلو برداشته که شرایط برای حضور زنان مساعدتر باشد، اما خود زنان چندین قدم رو به عقب برداشتند.  با اینکه بانوان تشویق می‌شوند و از آن‌ها استقبال می‌گردد، اما هنوز بخاطر مونث بودن با قضاوت‌ها و مزاحمت‌ها مواجه می‌شوند. حتما با خود فکر می‌کنید که آینده چگونه خواهد بود؟ چندین راه‌حل داریم:

اول از همه، اگر این مزاحمت‌ها برای‌ شما آزاردهنده است، باید علنی درباره آن صحبت کنید. دوم اینکه اگر کامنت نامناسبی دیدید یا مشاهده کردید که کاربری در حال ایجاد مزاحمت برای شخصی می‌باشد، فرد مذکور را ریپورت کنید. اگر خودتان این شرایط را تجربه می‌کنید، داستان خود را به اشتراک بگذارید. سوم، قوی باشید و سعی کنید که بهترین کار خود را ارائه دهید.

آدرس شبکه های اجتماعی :

102 پاسخ به “دخترها گیمر نمی‌شوند؛ نگاهی بر معضلات زنان در جوامع گیمینگ”

  1. شیما جان دست مریزاد و خسته نباشی!
    دختر نیستم ولی می‌تونم کاملا بفهمم تک‌تک جملات رو، و واقعا بعضی رفتارها باید اصلاح بشن و تاکسیک بودن فضا برطرف بشه تا توی یه جو مسالمت آمیز و راحت، هر کسی به زندگی و گیمینگ خودش برسه، امیدوارم واقعا همچین اتفاقی بیفته و مقدار فضای سمی تموم که نه، لااقل کم بشه!
    باز هم ممنونم ازت بابت مقاله‌ی پربار و عالی :))

    • Amish گفت:

      قربانت ممنونم رضا جان!
      نظر لطفته. همکاری خیلی خوبی بود 🙂
      منم واقعا امیدوارم که شرایط تغییر کنه و فضا بهتر بشه که همه بتونن به تفریح موردعلاقشون برسن
      اول و آخرش همگی گیمر هستیم و هر کسی باید با اخلاق و رفتار و مهارت‌هاش قضاوت بشه نه با جنسیتش.

  2. شیما جان دست مریزاد و خسته نباشی!
    دختر نیستم ولی می‌تونم کاملا بفهمم تک‌تک جملات رو، و واقعا بعضی رفتارها باید اصلاح بشن و تاکسیک بودن فضا برطرف بشه تا توی یه جو مسالمت آمیز و راحت، هر کسی به زندگی و گیمینگ خودش برسه، امیدوارم واقعا همچین اتفاقی بیفته و مقدار فضای سمی تموم که نه، لااقل کم بشه!
    باز هم ممنونم ازت بابت مقاله‌ی پربار و عالی :))

    • Amish گفت:

      قربانت ممنونم رضا جان!
      نظر لطفته. همکاری خیلی خوبی بود 🙂
      منم واقعا امیدوارم که شرایط تغییر کنه و فضا بهتر بشه که همه بتونن به تفریح موردعلاقشون برسن
      اول و آخرش همگی گیمر هستیم و هر کسی باید با اخلاق و رفتار و مهارت‌هاش قضاوت بشه نه با جنسیتش.

  3. برای من بطور حتم تک تک این اتفاق‌ها افتاده. خیلی فضای سمی ایجاد میکنن و تهمت‌های فراوونی هم به ما دخترا میزنن. خدا رو شکر که گرویتی اینجوری نیست.❤ انقد فضا رو یه جوری میکنن که مجبور میشی با هویت پسرونه وارد دنیای گیمینگ بشی و وقتی هم نظرات رو توی جاهای مختلف میخونی و میبینی، خدا رو صد هزار مرتبه شکر می‌کنی که چه خوب شد به عنوان پسر اومدی. تک تک این کلمات رو حس کردم انگار تمام اینا درد و دل خودم بود.
    از مقاله‌ای که نوشتی فوق‌العاده ممنونم?

    • Amish گفت:

      قربانت شیما جان. مرسی که وقت گذاشتی و خوندیش
      خودمون هم نباید تو سایه بمونیم و خودمونو مخفی کنیم.
      امیدوارم این شرایط عوض بشه و دیگه دختری مجبور نباشه وانمود کنه که پسره تا بتونه تو فضای گیمینگ حضور داشته باشه.

  4. برای من بطور حتم تک تک این اتفاق‌ها افتاده. خیلی فضای سمی ایجاد میکنن و تهمت‌های فراوونی هم به ما دخترا میزنن. خدا رو شکر که گرویتی اینجوری نیست.❤ انقد فضا رو یه جوری میکنن که مجبور میشی با هویت پسرونه وارد دنیای گیمینگ بشی و وقتی هم نظرات رو توی جاهای مختلف میخونی و میبینی، خدا رو صد هزار مرتبه شکر می‌کنی که چه خوب شد به عنوان پسر اومدی. تک تک این کلمات رو حس کردم انگار تمام اینا درد و دل خودم بود.
    از مقاله‌ای که نوشتی فوق‌العاده ممنونم?

    • Amish گفت:

      قربانت شیما جان. مرسی که وقت گذاشتی و خوندیش
      خودمون هم نباید تو سایه بمونیم و خودمونو مخفی کنیم.
      امیدوارم این شرایط عوض بشه و دیگه دختری مجبور نباشه وانمود کنه که پسره تا بتونه تو فضای گیمینگ حضور داشته باشه.

  5. SamSk گفت:

    خب…
    اول باید بگم که مشکلات مزاحمت در فضای مجازی برای هر فردی هست ولی اماری که شما رو میکنید روی یه قشر تمرکز داره و این حس گل و بلبل بودن برای سمت دیگه رو منتقل میکنه ولی کسی امار نمیگیره چقدر از جنس مذکر داخل این صنعت مورد مزاحمت قرار گرفتن و… این باعث میشه یه طرفه نگاه کنیم و دید بزرگ و منطقی نداشته باشیم، مثلا در مورد آزار جنسی زنان صحبت میکنید ولی چیزی در مورد آزار جنسی مرد ها تو صنعت نمیدونید?‍♂️ این تحلیل ها کار درستی نیست از نظر من (اگر منو بشناسید یه رایت وینگ افراطی نیستم بیام به خانم ها فحش بدم) پس این حرف ها رو بدون جهت گیری مینویسم، در مورد راه حل ها، تمام اون جنبش ها کاری جز فشار روی سازنده گیم و ساپورت انجام ندادن، شما با بن کردن اکانت های افرادی که کار اشتباهی انجام دادن وضعیت رو فقط بد تر میکنید چون افرادی رو میسازید که بخاطر رفتار شما شروع به رادیکال تر شدن میکنن و تنفر نسبت پیدا میکنن این راهش نیست، راهش جز تغییر فرهنگ نیست و تغییر فرهنگ به صورت درست به زور نیست.
    به هر حال خسته نباشید میگم به نویسنده با اینکه این مقاله با ذهنیت من کاملا متفاوت هست.

    • Amish گفت:

      مرسی که مطالعه کردی
      ببین من یا نویسنده اصلی مقاله منکر این نیستیم که مردها هم بخاطر فضای تاکسیک مورد آزار قرار می‌گیرن
      ولی خود من بنا به تجربم می‌گم که هر بار که تو بازی‌های آنلاین یا توی سایت‌های گیمینگ وانمود کردم پسر هستم تجربه خیلی بهتر و مثبت‌تری داشتم. اما وقتی فقط خودم بودم، با مزاحمت‌های عجیب و غریب روبرو شدم. مثلا وسط مچ بهم گفتن برو ساندویچ درست کن. یا وقتی MKX آنلاین بازی می‌کردم، رقیبم چون نمی‌تونست باخت رو تحمل کنه تو چت حرفایی نوشت که نمی‌تونم بازگو کنم.
      اگه تو این شرایط فرد مزاحم ریپورت و بلاک نشه که همچنان به مزاحمت و آزار ادامه میده. تنفر این افراد ریشه عمیق‌تری داره که یه نفر به تنهایی نمی‌تونه نقش روانشناس و روانکاو رو ایفا کنه که سیستم اعتقادی و فرهنگ دیگران رو اصلاح کنه.

    • اینکه به نظر من بگی آره واسه همه هست قبول دارم که درسته ولی دختر نبودی نمیدونی! بعد چرا آزار جنسی رو میکشی وسط؟ به عنوان یه کسی که قبلا به صورت پسر میومده میدونم تو حالت عادی توی بازی آنلاین پسرا همینجوری بهم فحش میدن حالا چه میخواد دوست باشن یا دشمن. ولی نمیدونی هر روز ازت بپرسن واقعا این بازی رو انجام دادی چه حالی داره! مگه من مثلا دروغ دارم بگم؟! که بازخواست بشم؟ ولی دقیقا یه جوری رفتار میکنن که “وا دختر رو چه به این کارا”?
      اتفاقا با بن کردن افراد به نظرم یه جورایی از خشمی که طرف داره کم میکنه و وقتی دوباره میاد میدونه نباید مزاحمت ایجاد کنه. وقتی میبازن سریع میان پی ام میدن انواع فحش‌هایی که لیاقت هیکل خودشونه به خانمها میدن که چیه یه دختر ازشون برده?
      پس در نتیجه به نظر من راه حل خوبیه.

    • TheDragonGhost گفت:

      دقیقا باهات موافقم
      بیگ لایک

  6. SamSk گفت:

    خب…
    اول باید بگم که مشکلات مزاحمت در فضای مجازی برای هر فردی هست ولی اماری که شما رو میکنید روی یه قشر تمرکز داره و این حس گل و بلبل بودن برای سمت دیگه رو منتقل میکنه ولی کسی امار نمیگیره چقدر از جنس مذکر داخل این صنعت مورد مزاحمت قرار گرفتن و… این باعث میشه یه طرفه نگاه کنیم و دید بزرگ و منطقی نداشته باشیم، مثلا در مورد آزار جنسی زنان صحبت میکنید ولی چیزی در مورد آزار جنسی مرد ها تو صنعت نمیدونید?‍♂️ این تحلیل ها کار درستی نیست از نظر من (اگر منو بشناسید یه رایت وینگ افراطی نیستم بیام به خانم ها فحش بدم) پس این حرف ها رو بدون جهت گیری مینویسم، در مورد راه حل ها، تمام اون جنبش ها کاری جز فشار روی سازنده گیم و ساپورت انجام ندادن، شما با بن کردن اکانت های افرادی که کار اشتباهی انجام دادن وضعیت رو فقط بد تر میکنید چون افرادی رو میسازید که بخاطر رفتار شما شروع به رادیکال تر شدن میکنن و تنفر نسبت پیدا میکنن این راهش نیست، راهش جز تغییر فرهنگ نیست و تغییر فرهنگ به صورت درست به زور نیست.
    به هر حال خسته نباشید میگم به نویسنده با اینکه این مقاله با ذهنیت من کاملا متفاوت هست.

    • Amish گفت:

      مرسی که مطالعه کردی
      ببین من یا نویسنده اصلی مقاله منکر این نیستیم که مردها هم بخاطر فضای تاکسیک مورد آزار قرار می‌گیرن
      ولی خود من بنا به تجربم می‌گم که هر بار که تو بازی‌های آنلاین یا توی سایت‌های گیمینگ وانمود کردم پسر هستم تجربه خیلی بهتر و مثبت‌تری داشتم. اما وقتی فقط خودم بودم، با مزاحمت‌های عجیب و غریب روبرو شدم. مثلا وسط مچ بهم گفتن برو ساندویچ درست کن. یا وقتی MKX آنلاین بازی می‌کردم، رقیبم چون نمی‌تونست باخت رو تحمل کنه تو چت حرفایی نوشت که نمی‌تونم بازگو کنم.
      اگه تو این شرایط فرد مزاحم ریپورت و بلاک نشه که همچنان به مزاحمت و آزار ادامه میده. تنفر این افراد ریشه عمیق‌تری داره که یه نفر به تنهایی نمی‌تونه نقش روانشناس و روانکاو رو ایفا کنه که سیستم اعتقادی و فرهنگ دیگران رو اصلاح کنه.

    • اینکه به نظر من بگی آره واسه همه هست قبول دارم که درسته ولی دختر نبودی نمیدونی! بعد چرا آزار جنسی رو میکشی وسط؟ به عنوان یه کسی که قبلا به صورت پسر میومده میدونم تو حالت عادی توی بازی آنلاین پسرا همینجوری بهم فحش میدن حالا چه میخواد دوست باشن یا دشمن. ولی نمیدونی هر روز ازت بپرسن واقعا این بازی رو انجام دادی چه حالی داره! مگه من مثلا دروغ دارم بگم؟! که بازخواست بشم؟ ولی دقیقا یه جوری رفتار میکنن که “وا دختر رو چه به این کارا”?
      اتفاقا با بن کردن افراد به نظرم یه جورایی از خشمی که طرف داره کم میکنه و وقتی دوباره میاد میدونه نباید مزاحمت ایجاد کنه. وقتی میبازن سریع میان پی ام میدن انواع فحش‌هایی که لیاقت هیکل خودشونه به خانمها میدن که چیه یه دختر ازشون برده?
      پس در نتیجه به نظر من راه حل خوبیه.

    • TheDragonGhost گفت:

      دقیقا باهات موافقم
      بیگ لایک

  7. مقاله خیلی خوبی بود و ترجمه خیلی روونی هم داشت. امیدوارم که افراد زیادی بخونن‌ش و کمک کنه تا دخترها جدی‌تر با این موارد برخورد کنن و پسرها هم خودشونو اصلاح کنن
    به نظرم خیلی زشته کسی که خودشو گیمر میدونه دست به همچین کارایی بزنه. مثلا یه پسر گیمر وقتی داره فاینال فانتزی ۱۵ بازی ‌می‌کنه و ماشین ناکتیس رو میبره تعمیرگاه و میفهمه که مسئول تعمیرگاه خانومه خیلی هم خوشش میاد و بعد یه مدت هم کاملا با شخصیت‌ش ارتباط برقرار می‌کنه ولی همون پسر اگه تو دنیای واقعی ماشین‌شو ببره تعمیرگاه و بفهمه مسئول اونجا خانومه چه رفتاری باهاش می‌کنه؟ به نظرم در اکثریت مواقع یکی از این دو حالت میشه یا اینکه برخوردش تند میشه و منتظر یه اشتباه میمونه تا تقصیر رو بندازه گردن جنسیت طرف یا اینکه با خودش میگه همچین شخصیتی حتما مثل دخترای دیگه نیست و می‌تونم ازش سو استفاده کنم. حالا این مورد که تو کشور ما اصلا شدنی نیست ولی خب جای دختر گیمر میشه دختری که به فوتبال علاقه داره هم گذاشت که از همه طرف رفتار بدی باهاشون میشه. کلا که برابری زن و مرد تو هیچ چیزی تقریبا وجود نداره ولی خب باز تو یه سری فضاها خانما آرامش بیشتری دارن ولی اینجور موارد که توسط مذکرها اشباع شدن، خیلی فضا برای دخترا بد میشه و امیدوارم که هرچه زودتر انسان‌ها بتونند متمدنانه‌تر و فارغ از جنسیت‌شون در آرامش کنار هم زندگی کنن.

  8. مقاله خیلی خوبی بود و ترجمه خیلی روونی هم داشت. امیدوارم که افراد زیادی بخونن‌ش و کمک کنه تا دخترها جدی‌تر با این موارد برخورد کنن و پسرها هم خودشونو اصلاح کنن
    به نظرم خیلی زشته کسی که خودشو گیمر میدونه دست به همچین کارایی بزنه. مثلا یه پسر گیمر وقتی داره فاینال فانتزی ۱۵ بازی ‌می‌کنه و ماشین ناکتیس رو میبره تعمیرگاه و میفهمه که مسئول تعمیرگاه خانومه خیلی هم خوشش میاد و بعد یه مدت هم کاملا با شخصیت‌ش ارتباط برقرار می‌کنه ولی همون پسر اگه تو دنیای واقعی ماشین‌شو ببره تعمیرگاه و بفهمه مسئول اونجا خانومه چه رفتاری باهاش می‌کنه؟ به نظرم در اکثریت مواقع یکی از این دو حالت میشه یا اینکه برخوردش تند میشه و منتظر یه اشتباه میمونه تا تقصیر رو بندازه گردن جنسیت طرف یا اینکه با خودش میگه همچین شخصیتی حتما مثل دخترای دیگه نیست و می‌تونم ازش سو استفاده کنم. حالا این مورد که تو کشور ما اصلا شدنی نیست ولی خب جای دختر گیمر میشه دختری که به فوتبال علاقه داره هم گذاشت که از همه طرف رفتار بدی باهاشون میشه. کلا که برابری زن و مرد تو هیچ چیزی تقریبا وجود نداره ولی خب باز تو یه سری فضاها خانما آرامش بیشتری دارن ولی اینجور موارد که توسط مذکرها اشباع شدن، خیلی فضا برای دخترا بد میشه و امیدوارم که هرچه زودتر انسان‌ها بتونند متمدنانه‌تر و فارغ از جنسیت‌شون در آرامش کنار هم زندگی کنن.

  9. محمد سلیمان پور گفت:

    به نظرم کلا این صنعت مثل خیلی از دیگر رشته ها چون زن ها دیر تر واردش شدن مقداری زمان نیاز داره تا درست شه و نگاهی فرای جنسیت داشته باشه
    اینجوری به دور از فضای تاکسیک و با اعصاب و روان سالم از این صنعت همگی با هم لذت ببریم
    ممنون از مقاله عالیییییی??

  10. محمد سلیمان پور گفت:

    به نظرم کلا این صنعت مثل خیلی از دیگر رشته ها چون زن ها دیر تر واردش شدن مقداری زمان نیاز داره تا درست شه و نگاهی فرای جنسیت داشته باشه
    اینجوری به دور از فضای تاکسیک و با اعصاب و روان سالم از این صنعت همگی با هم لذت ببریم
    ممنون از مقاله عالیییییی??

  11. قلمی شیک با متنی جذاب! خسته نباشی…

  12. قلمی شیک با متنی جذاب! خسته نباشی…

  13. MohammadReza گفت:

    حدود ۴٩ درصد گیمرهای جهان زن هستن.
    امیدوارم روزی برسه که مردم فارغ از جنسیت قضاوت بشن

  14. MohammadReza گفت:

    حدود ۴٩ درصد گیمرهای جهان زن هستن.
    امیدوارم روزی برسه که مردم فارغ از جنسیت قضاوت بشن

  15. . N@S3R . گفت:

    چند روز پیش داشتم ویدیو ی ریلود مربوط به بازی IGI رو میدیدم که یکی از کسایی که توی کار باهاش در ارتباطم (گیمر هم هست) رسید و بخش هایی از ویدیو رو با هم دیدیم
    پوز خندی زد و گفت “مگه دختر ها هم بازی میکنن”
    حرفش برای من قابل تأمل بود
    چون قبلا دیده بودم دختری که بخاطر خریدن بازی کال اف دیوتی تو مغازه فروشنده یواشکی مسخره میشود
    یا خانمی که به بهانه ی برادرش ، برای خودش بازی میخرید
    و فکر نمیکردم هنوزم جو جوری باشه که نشه اونا رو به عنوان گیمر قبول کرد
    بنظر من حضور هر چه بیشتر خانم ها و جنس مونث در بخش های مختلف گیم ( از استریمر گرفته تا خبرنگار و حتی اجرای برنامه ی مربوط به حوزه ی گیم ) کمک زیادی میکنه تا حضور اونها بیشتر احساس بشه و بهتر بشه قبول کرد که اونها هم حرف برای گفتن کم ندارن
    مثل کاری که در اینجا و بعضی از سایت های دیگه داره انجام میشه
    ممنون از “خانم میلان” بابت ارائه ی این مقاله ی خوب

    • Amish گفت:

      مرسی نظر لطفته و واقعا ممنونم کامنت خیلی خوبی بود!
      همش هم حقایق تلخیه که بارها و بارها اتفاق افتاده. 🙁
      و کاملا موافقم که دخترا بجای ترسیدن باید خودشون باشن و نشون بدن که جزوی از جامعه گیمینگ هستن
      تا زمانیکه پشت یوزرنیم‌های پسرونه مخفی بشن، شرایط عوض نمیشه و همه فکر میکنن که یا وجود ندارن یا اینکه اقلیتن و در نتیجه جایی ندارن تو این فضا.

      • محمد سلیمان پور گفت:

        دقیقا هر چه قدر بیش تر خودشون رو نشون بدن و باشند تو این صنعت این روند فرهنگ سازی سریع تر پیش میگیره امیدوارم ما هم تو این سایت و بستر بتونیم قدم های خوبی برای این فرهنگ سازی انجام بدیم?

  16. . N@S3R . گفت:

    چند روز پیش داشتم ویدیو ی ریلود مربوط به بازی IGI رو میدیدم که یکی از کسایی که توی کار باهاش در ارتباطم (گیمر هم هست) رسید و بخش هایی از ویدیو رو با هم دیدیم
    پوز خندی زد و گفت “مگه دختر ها هم بازی میکنن”
    حرفش برای من قابل تأمل بود
    چون قبلا دیده بودم دختری که بخاطر خریدن بازی کال اف دیوتی تو مغازه فروشنده یواشکی مسخره میشود
    یا خانمی که به بهانه ی برادرش ، برای خودش بازی میخرید
    و فکر نمیکردم هنوزم جو جوری باشه که نشه اونا رو به عنوان گیمر قبول کرد
    بنظر من حضور هر چه بیشتر خانم ها و جنس مونث در بخش های مختلف گیم ( از استریمر گرفته تا خبرنگار و حتی اجرای برنامه ی مربوط به حوزه ی گیم ) کمک زیادی میکنه تا حضور اونها بیشتر احساس بشه و بهتر بشه قبول کرد که اونها هم حرف برای گفتن کم ندارن
    مثل کاری که در اینجا و بعضی از سایت های دیگه داره انجام میشه
    ممنون از “خانم میلان” بابت ارائه ی این مقاله ی خوب

    • Amish گفت:

      مرسی نظر لطفته و واقعا ممنونم کامنت خیلی خوبی بود!
      همش هم حقایق تلخیه که بارها و بارها اتفاق افتاده. 🙁
      و کاملا موافقم که دخترا بجای ترسیدن باید خودشون باشن و نشون بدن که جزوی از جامعه گیمینگ هستن
      تا زمانیکه پشت یوزرنیم‌های پسرونه مخفی بشن، شرایط عوض نمیشه و همه فکر میکنن که یا وجود ندارن یا اینکه اقلیتن و در نتیجه جایی ندارن تو این فضا.

      • محمد سلیمان پور گفت:

        دقیقا هر چه قدر بیش تر خودشون رو نشون بدن و باشند تو این صنعت این روند فرهنگ سازی سریع تر پیش میگیره امیدوارم ما هم تو این سایت و بستر بتونیم قدم های خوبی برای این فرهنگ سازی انجام بدیم?

  17. Exodus گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود ، خسته نباشی میلان جان

    حرف دل خیلی ها زده شد تو این متن

  18. Exodus گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود ، خسته نباشی میلان جان

    حرف دل خیلی ها زده شد تو این متن

  19. Hojjat گفت:

    مقاله عالی ای بود واقعا این مشکلاتی که ذکر شد باعث میشن گیمرها نتونن لذت واقعی بازی هارو بچشن و شخصا امید وارم روزی برسه همه بتونن با نهایت عدالت و برابری مشغول انجام بازی های مورد علاقشون بشن و لذت ببرن چون خودم کامیونیتی های تاکسیک زیاد دیدم و تجربه کردم واقعا خیلی اذیت کننده میشه.خسته نباشید هم میگم به میلان عزیز لذت بردم از مقاله

    • Amish گفت:

      مرسی حجت جان سلامت باشی عزیز!
      دقیقا. خوبی گیم اینه که مرزها رو پشت سر گذاشته و همه مردم دنیا رو کنار هم قرار داده
      امیدوارم سدهای جنسیتی هم از بین بره که همه کنار هم اوقات خوبی رو تجربه کنیم و دوستای جدید بدست بیاریم
      همونطوری که توی گرویتی همه با هم و کنار هم هستیم و هم کاربرا و هم اعضای تحریریه با هم راجب گیم‌های مورد علاقمون حرف میزنیم و لذت می‌بریم. 🙂

  20. Hojjat گفت:

    مقاله عالی ای بود واقعا این مشکلاتی که ذکر شد باعث میشن گیمرها نتونن لذت واقعی بازی هارو بچشن و شخصا امید وارم روزی برسه همه بتونن با نهایت عدالت و برابری مشغول انجام بازی های مورد علاقشون بشن و لذت ببرن چون خودم کامیونیتی های تاکسیک زیاد دیدم و تجربه کردم واقعا خیلی اذیت کننده میشه.خسته نباشید هم میگم به میلان عزیز لذت بردم از مقاله

    • Amish گفت:

      مرسی حجت جان سلامت باشی عزیز!
      دقیقا. خوبی گیم اینه که مرزها رو پشت سر گذاشته و همه مردم دنیا رو کنار هم قرار داده
      امیدوارم سدهای جنسیتی هم از بین بره که همه کنار هم اوقات خوبی رو تجربه کنیم و دوستای جدید بدست بیاریم
      همونطوری که توی گرویتی همه با هم و کنار هم هستیم و هم کاربرا و هم اعضای تحریریه با هم راجب گیم‌های مورد علاقمون حرف میزنیم و لذت می‌بریم. 🙂

  21. Genji گفت:

    درسته که پسرهای زیادی توی فضای مجازی موجب رنجش خانمهای گیمر میشن، ولی خیلی از پسرهام از وجود اونها خوشحال میشن 🙂 امیدوارم همونطور که اقای مدرسی گفتن روز به‌روز از اون فضای سمی کاسته شه، و همچین نوشته‌های پرباری میتونه تو این راه کمک‌کننده باشه. ارزو میکنم از دوران گیمریتون لذت ببرید خانم میلان :))

    • Amish گفت:

      خیلی ممنونم مرسی. 🙂
      نظر لطفتونه. امیدوارم همگی از حضور توی فضاهای سالم گیمینگ، لذت ببریم!

    • همه امیدواریم! و قول میدم دیر یا زود به همین چیزی که امیدش رو داریم می‌رسیم و بعد از چند سال، تبدیل میشن به جوک‌هایی که بجز خندیدن کار دیگه‌ای باهاشون نمی‌کنیم، فقط یکم همت می‌خواد که خود دخترها هم بتونن بدون واهمه ابراز وجود بکنن و بگن که ما هم هستیم. واقعا جالبه، نویسنده بازی خانمه، ولی وقتی یک دختر مشغول به تجربه همون بازی میشه بهش میگن نه تو نمیتونی، جدا عجیب‌تر از این منطق ندیدم، و امیدوارم دیگه نبینم :))

  22. Genji گفت:

    درسته که پسرهای زیادی توی فضای مجازی موجب رنجش خانمهای گیمر میشن، ولی خیلی از پسرهام از وجود اونها خوشحال میشن 🙂 امیدوارم همونطور که اقای مدرسی گفتن روز به‌روز از اون فضای سمی کاسته شه، و همچین نوشته‌های پرباری میتونه تو این راه کمک‌کننده باشه. ارزو میکنم از دوران گیمریتون لذت ببرید خانم میلان :))

    • Amish گفت:

      خیلی ممنونم مرسی. 🙂
      نظر لطفتونه. امیدوارم همگی از حضور توی فضاهای سالم گیمینگ، لذت ببریم!

    • همه امیدواریم! و قول میدم دیر یا زود به همین چیزی که امیدش رو داریم می‌رسیم و بعد از چند سال، تبدیل میشن به جوک‌هایی که بجز خندیدن کار دیگه‌ای باهاشون نمی‌کنیم، فقط یکم همت می‌خواد که خود دخترها هم بتونن بدون واهمه ابراز وجود بکنن و بگن که ما هم هستیم. واقعا جالبه، نویسنده بازی خانمه، ولی وقتی یک دختر مشغول به تجربه همون بازی میشه بهش میگن نه تو نمیتونی، جدا عجیب‌تر از این منطق ندیدم، و امیدوارم دیگه نبینم :))

  23. TheDragonGhost گفت:

    بنظرم که این وضعیت بخواد تغییر کنه، به این زودی‌های نخواهد بود
    یادمه پارسال توسط یک نظر سنجی که در ایالت متحده امریکا انجام شده، تقریبا تنها ۷ درصد دخترا به گیم علاقه داشتن
    درحالی که پسرا، با ۸۷ درصد آمار بسیار بالایی داشتن
    خب اینجا یه چیزی رو ثابت میکنه و اون این است که حضور بیشتر دخترا در صنعت گیم، به کندی پیش میره
    حالا با فرض محال، بگیریم که حضور دخترا تو این صنعت بیشتر بشه، بازم تغییری ایجاد نخواهد شد
    زیرا این مشکل فرهنگی است و باید با تغییر فرهنگ انجام بشه تا تغییراتی احساس بشه
    که خب فعلا هیچ گونه اقدامی برای تغییر فرهنگ انجام نشده، بنابراین دخترا همچنان بایتسی با این مشکل دست و پنجه نرم کنند

    • Amish گفت:

      “که خب فعلا هیچ گونه اقدامی برای تغییر فرهنگ انجام نشده، بنابراین دخترا همچنان بایتسی با این مشکل دست و پنجه نرم کنند”
      جالبه که با خوندن مقاله و بعدش کامنت‌های دوستان به همچین نتیجه جالبی رسیدین!
      لابد چون دخترا با ورود به گیمینگ دارن پاشون رو از گلیم‌شون درازتر می‌کنن، فضای تاکسیک هم حقشونه! 😐
      واقعا متاسفم که واکنشت به مشکلات و سختی‌های دیگران اینه!!!!

      • TheDragonGhost گفت:

        من نمیدونم که شما سوادتون در چه حده، که قادر به درست خواندن یه کامنت ساده رو هم ندارین
        من دقیقا کجا گفتم که باید وضع همین باشه؟؟
        من گفتم که به این زودی‌ها تغییری تو جامعه ایجاد نخواهد شد همین و بس
        و سلام

        • آخر کامنتتون رو بخونین! خودتون نمیدونین چی نوشتین؟
          همین کامنت شما چقدر سرشار از احترام بود… به‌به!

          • TheDragonGhost گفت:

            چیزی نگفتم
            وقتی که شما تحمل همچین حرفی هم ندارین
            پس…………………………..

        • Amish گفت:

          اولا احترام گذاشتن کار سختی نیست. چرا با توهین میخواین جو رو بهم بریزین؟
          دوما جمله خودتون رو هم قبول ندارین؟ عین متن جمله رو کپی کردم و بهش جواب دادم!

    • هر جوری حساب میکنم جامعه آماری شما ۹۴ درصد هست?
      حالا بماند جامعه آماری ۱۰۰ درصد هست و نسجیده هیچوقت نباید سخن گفت. برای تغییر فرهنگ ذهنها باید آماده باشه که متاسفانه یکسری نمیخوان و اینجوری به دخترا میگن که “تو اصلا راجع به گیم نظر نده!”
      هیچ جاده‌ای از اول هموار نبوده ولی با تلاش دخترا و پسرا میشه که پیشرفت کرد. پس بایستی وجود نداره که بخواد تحمیل کنه همه چیو?

      • TheDragonGhost گفت:

        نمیدونم که چرا، ولی هیچ وقت نگفتم که این آمار درصد کل گیرماس
        گفتم که ۷ درصد از کل
        و ۸۷ درصد از کل
        و این دو هیچ ربطی به هم ندارن و هرکدام درصد خودشون رو دارن
        و سلام

        • پس عقیدتون به اینه که تو کل دنیا درصد کمی هم گیمرن یعنی؟?
          اگه آمار فقط آمریکا بوده پس بازم باید ۱۰۰ درصد میبود نه ۹۴ درصد?
          وقتی دارین میگین این درصد گیمر مرد و این درصد گیمر خانم… پس از ۱۰۰ درصد دارین میگین دیگه نه کمتر که

          • Ramin گفت:

            سوتی خوبی بود
            من نمیدونم که شما چرا دوتا درصد رو باهم جمع کردین
            واسه اینکه من گفتم ۷ درصد از دختر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            نگفتم ۷ درصد از کل گیمرا
            تمام

  24. TheDragonGhost گفت:

    بنظرم که این وضعیت بخواد تغییر کنه، به این زودی‌های نخواهد بود
    یادمه پارسال توسط یک نظر سنجی که در ایالت متحده امریکا انجام شده، تقریبا تنها ۷ درصد دخترا به گیم علاقه داشتن
    درحالی که پسرا، با ۸۷ درصد آمار بسیار بالایی داشتن
    خب اینجا یه چیزی رو ثابت میکنه و اون این است که حضور بیشتر دخترا در صنعت گیم، به کندی پیش میره
    حالا با فرض محال، بگیریم که حضور دخترا تو این صنعت بیشتر بشه، بازم تغییری ایجاد نخواهد شد
    زیرا این مشکل فرهنگی است و باید با تغییر فرهنگ انجام بشه تا تغییراتی احساس بشه
    که خب فعلا هیچ گونه اقدامی برای تغییر فرهنگ انجام نشده، بنابراین دخترا همچنان بایتسی با این مشکل دست و پنجه نرم کنند

    • Amish گفت:

      “که خب فعلا هیچ گونه اقدامی برای تغییر فرهنگ انجام نشده، بنابراین دخترا همچنان بایتسی با این مشکل دست و پنجه نرم کنند”
      جالبه که با خوندن مقاله و بعدش کامنت‌های دوستان به همچین نتیجه جالبی رسیدین!
      لابد چون دخترا با ورود به گیمینگ دارن پاشون رو از گلیم‌شون درازتر می‌کنن، فضای تاکسیک هم حقشونه! 😐
      واقعا متاسفم که واکنشت به مشکلات و سختی‌های دیگران اینه!!!!

      • TheDragonGhost گفت:

        من نمیدونم که شما سوادتون در چه حده، که قادر به درست خواندن یه کامنت ساده رو هم ندارین
        من دقیقا کجا گفتم که باید وضع همین باشه؟؟
        من گفتم که به این زودی‌ها تغییری تو جامعه ایجاد نخواهد شد همین و بس
        و سلام

        • آخر کامنتتون رو بخونین! خودتون نمیدونین چی نوشتین؟
          همین کامنت شما چقدر سرشار از احترام بود… به‌به!

          • TheDragonGhost گفت:

            چیزی نگفتم
            وقتی که شما تحمل همچین حرفی هم ندارین
            پس…………………………..

        • Amish گفت:

          اولا احترام گذاشتن کار سختی نیست. چرا با توهین میخواین جو رو بهم بریزین؟
          دوما جمله خودتون رو هم قبول ندارین؟ عین متن جمله رو کپی کردم و بهش جواب دادم!

    • هر جوری حساب میکنم جامعه آماری شما ۹۴ درصد هست?
      حالا بماند جامعه آماری ۱۰۰ درصد هست و نسجیده هیچوقت نباید سخن گفت. برای تغییر فرهنگ ذهنها باید آماده باشه که متاسفانه یکسری نمیخوان و اینجوری به دخترا میگن که “تو اصلا راجع به گیم نظر نده!”
      هیچ جاده‌ای از اول هموار نبوده ولی با تلاش دخترا و پسرا میشه که پیشرفت کرد. پس بایستی وجود نداره که بخواد تحمیل کنه همه چیو?

      • TheDragonGhost گفت:

        نمیدونم که چرا، ولی هیچ وقت نگفتم که این آمار درصد کل گیرماس
        گفتم که ۷ درصد از کل
        و ۸۷ درصد از کل
        و این دو هیچ ربطی به هم ندارن و هرکدام درصد خودشون رو دارن
        و سلام

        • پس عقیدتون به اینه که تو کل دنیا درصد کمی هم گیمرن یعنی؟?
          اگه آمار فقط آمریکا بوده پس بازم باید ۱۰۰ درصد میبود نه ۹۴ درصد?
          وقتی دارین میگین این درصد گیمر مرد و این درصد گیمر خانم… پس از ۱۰۰ درصد دارین میگین دیگه نه کمتر که

          • Ramin گفت:

            سوتی خوبی بود
            من نمیدونم که شما چرا دوتا درصد رو باهم جمع کردین
            واسه اینکه من گفتم ۷ درصد از دختر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            نگفتم ۷ درصد از کل گیمرا
            تمام

  25. اولا؛ دقیقا با کدوم مِتُد ریاضی، ۸۷ با ۷، میشه صد در صد؟!
    ثانیا؛ آماری که دادی از ریشه غلطه، من با آمار جهانی کار ندارم چون فوق العاده با چیزی که گفتی فرق داره و پسرها و دخترها کاملا نصف نصف هستن در تشکیل جامعه آماری، اما داری از ایالات متحده حرف می‌زنی، بزار آمار «واقعی» رو برات بیارم. سال ۲۰۱۹ که شما حرفش رو میزنی، ۴۶ درصد از گیمرهای این کشور رو دخترها تشکیل داده بودن، و ۵۴ درصد هم پسرها (برخلاف آماری که دادی اینیکی ۶ درصد اضافه نمی‌مونه!)
    اما امسال یعنی ۲۰۲۰، این آمار همچنان ثابت بوده و ۴۱ درصد از گیمرهای آمریکایی دختر بودن و ۵۹ درصد پسر. منبع حرف‌هام هم معلومه، Statista، معتبرترین مرجع برای دریافت آمار مختلف از حوزه‌های مختلف. این هم لینک برای بررسی: https://www.statista.com/statistics/232383/gender-split-of-us-computer-and-video-gamers/#:~:text=In%202020%2C%20it%20was%20calculated,increase%20over%20the%20previous%20year.&text=The%20global%20gaming%20industry%20has,fast%20pace%20in%20recent%20years.
    یعنی حتی دهه اخیر رو هم بررسی بکنی درصد دخترهای گیمر آمریکایی هیچوقت از ۴۰ پایین نیومده ولی شما حرف از ۷ میزنی!
    پس با همین آمار بند دوم حرفات که میگی رشد دخترها در صنعت گیم داره کند پیش می‌ره باطل میشه.
    درمورد تغییرات هم… والا افراد باید از خودشون شروع بکنن، خودشون رو تطابق بدن و قبول بکنن که دیگه عهد قاجار نیست که همه جا نرکده باشه. پیشنهاد میکنم این تغییر فرهنگی رو از خودت آغاز بکن!

    • TheDragonGhost گفت:

      من نمیدونم که شما چطور کامنت بنده رو خوندی ولی بد سوتی رو دادین!!
      من کی گفتم ۷ درصد گیمرا رو دختر تشکیل میدن؟؟؟
      من گفتم ۷ درصد دخترا به گیم علاقه دارن
      خب پس حرف دیگه‌ای نمیمونه

      • شما میگی ۷ درصد از دخترها در آمریکا به گیم «علاقه دارن»
        من برات آوردم که ۴۱ درصد از کل گیمرهای این کشور دختر هستن
        بعد میگی ۸۷ درصد از پسرای آمریکایی به گیم علاقه دارن، که دیدی ۵۹ درصد از جمعیت گیمرها رو تشکیل میدن

        خب خودت حساب بکن، اگه ۴۱ درصد مساوی میشه با ۷ درصد شما
        پس ۵۹ درصد هم باید چیزی حول و هوش ۱۰ ۱۵ درصد باشه/:
        یعنی با تفسیر خودت، ۱۰ الی ۱۵ درصد پسرها به گیم علاقه دارن.

        • TheDragonGhost گفت:

          اون آماری که فرستادی رو
          من بهش کاری ندارم
          من درمورد آماری که من دیدم دارم نظر میدم
          که خیلی جاها هم اثبات شده
          حتی نیویورک تایمز هم اینو چندی پیش توی یه کنفرانسی که با NPD داشته، اعلام شد

          • جناب ناصری چرا از ۲ تا اکانت استفاده می‌کنید؟ مولتی اکانت بودن خلاف قوانینه ها! درسته که حرفاتون خریدار نداره و نیاز به پشتیبانی دارید، ولی در هر صورت استفاده از ۲ تا اکانت برای اثبات حرف خودتون یخورده زشته!

    • ارین خلیلی گفت:

      بله عزیز
      شما میگی که ۴۹ درصد از این جامعه رو دختران تشکیل میدن ولی نمیگی که فقط توی سبک تری مچ دختران بالای ۲۵ درصد گیمرارو تشکیل میدن

  26. اولا؛ دقیقا با کدوم مِتُد ریاضی، ۸۷ با ۷، میشه صد در صد؟!
    ثانیا؛ آماری که دادی از ریشه غلطه، من با آمار جهانی کار ندارم چون فوق العاده با چیزی که گفتی فرق داره و پسرها و دخترها کاملا نصف نصف هستن در تشکیل جامعه آماری، اما داری از ایالات متحده حرف می‌زنی، بزار آمار «واقعی» رو برات بیارم. سال ۲۰۱۹ که شما حرفش رو میزنی، ۴۶ درصد از گیمرهای این کشور رو دخترها تشکیل داده بودن، و ۵۴ درصد هم پسرها (برخلاف آماری که دادی اینیکی ۶ درصد اضافه نمی‌مونه!)
    اما امسال یعنی ۲۰۲۰، این آمار همچنان ثابت بوده و ۴۱ درصد از گیمرهای آمریکایی دختر بودن و ۵۹ درصد پسر. منبع حرف‌هام هم معلومه، Statista، معتبرترین مرجع برای دریافت آمار مختلف از حوزه‌های مختلف. این هم لینک برای بررسی: https://www.statista.com/statistics/232383/gender-split-of-us-computer-and-video-gamers/#:~:text=In%202020%2C%20it%20was%20calculated,increase%20over%20the%20previous%20year.&text=The%20global%20gaming%20industry%20has,fast%20pace%20in%20recent%20years.
    یعنی حتی دهه اخیر رو هم بررسی بکنی درصد دخترهای گیمر آمریکایی هیچوقت از ۴۰ پایین نیومده ولی شما حرف از ۷ میزنی!
    پس با همین آمار بند دوم حرفات که میگی رشد دخترها در صنعت گیم داره کند پیش می‌ره باطل میشه.
    درمورد تغییرات هم… والا افراد باید از خودشون شروع بکنن، خودشون رو تطابق بدن و قبول بکنن که دیگه عهد قاجار نیست که همه جا نرکده باشه. پیشنهاد میکنم این تغییر فرهنگی رو از خودت آغاز بکن!

    • TheDragonGhost گفت:

      من نمیدونم که شما چطور کامنت بنده رو خوندی ولی بد سوتی رو دادین!!
      من کی گفتم ۷ درصد گیمرا رو دختر تشکیل میدن؟؟؟
      من گفتم ۷ درصد دخترا به گیم علاقه دارن
      خب پس حرف دیگه‌ای نمیمونه

      • شما میگی ۷ درصد از دخترها در آمریکا به گیم «علاقه دارن»
        من برات آوردم که ۴۱ درصد از کل گیمرهای این کشور دختر هستن
        بعد میگی ۸۷ درصد از پسرای آمریکایی به گیم علاقه دارن، که دیدی ۵۹ درصد از جمعیت گیمرها رو تشکیل میدن

        خب خودت حساب بکن، اگه ۴۱ درصد مساوی میشه با ۷ درصد شما
        پس ۵۹ درصد هم باید چیزی حول و هوش ۱۰ ۱۵ درصد باشه/:
        یعنی با تفسیر خودت، ۱۰ الی ۱۵ درصد پسرها به گیم علاقه دارن.

        • TheDragonGhost گفت:

          اون آماری که فرستادی رو
          من بهش کاری ندارم
          من درمورد آماری که من دیدم دارم نظر میدم
          که خیلی جاها هم اثبات شده
          حتی نیویورک تایمز هم اینو چندی پیش توی یه کنفرانسی که با NPD داشته، اعلام شد

          • جناب ناصری چرا از ۲ تا اکانت استفاده می‌کنید؟ مولتی اکانت بودن خلاف قوانینه ها! درسته که حرفاتون خریدار نداره و نیاز به پشتیبانی دارید، ولی در هر صورت استفاده از ۲ تا اکانت برای اثبات حرف خودتون یخورده زشته!

    • ارین خلیلی گفت:

      بله عزیز
      شما میگی که ۴۹ درصد از این جامعه رو دختران تشکیل میدن ولی نمیگی که فقط توی سبک تری مچ دختران بالای ۲۵ درصد گیمرارو تشکیل میدن

  27. Ham1dou گفت:

    مقاله درحد چرندیات Buzzfeed و Vox
    گیم “جورنالیست” هایی که داریم ازشون حرف میزنیم یه عده اکتیویست SJW احمق هستن که خودشونو منتقد و جورنالیست معرفی میکن.
    چند نمونه از جورنالیسم ۱۰۱:
    نقدی که ۸ پاراگراف اولش درمورد اینه که چرا سایبرپانک ترونسفوبیکه (اسپویلر الرت، نیست. اولین باریه که اینقد repercussion گذاشته برا lgbt)
    نقدی که طرف رو لپتاپ بازی کرده
    بازیو تموم نکرده و نقد کرده
    من از بازی خوشم نمیاد‌ چون تو خیابون یه سری کوئست هست باید این اعضای گنگ هارو بزنی و به پلیس کمک کنی. پلیسا بدن من نمیخوام ‌بهشون کمک کنم! BLM ACAB REEEEE.
    چرا زامبیای Days Gone اینقد سفیدن
    چرا زامبی سیاه پوست بین زامبیای لفت فور دد ۲ هست
    چرا sekiro درجه سختی آسون نداره
    چرا دووم سخته
    منتقد نتونسته دابل جامپ کنه و از tutorial کاپ هد رد شه
    چرا آرمور کاراکتر های زن توی Mandalorian برآمدگی سینه دارن
    گزارش تهدید به بمب گزاری شدن از طرف همین ترول ها به پلیس (که فیک دراومد)

    اگه منظور از “جورنالیست” اینان من خودم جزو همون ترول هایی هستم که اینارو ترول میکنن توی توییتر. آنیتا سارکیزیان هر ۶ تا اکانت توییترمو قبل شاسپند شدن بلاک کرده بود بخاطر این مثلا ترول کردن.

  28. Ham1dou گفت:

    مقاله درحد چرندیات Buzzfeed و Vox
    گیم “جورنالیست” هایی که داریم ازشون حرف میزنیم یه عده اکتیویست SJW احمق هستن که خودشونو منتقد و جورنالیست معرفی میکن.
    چند نمونه از جورنالیسم ۱۰۱:
    نقدی که ۸ پاراگراف اولش درمورد اینه که چرا سایبرپانک ترونسفوبیکه (اسپویلر الرت، نیست. اولین باریه که اینقد repercussion گذاشته برا lgbt)
    نقدی که طرف رو لپتاپ بازی کرده
    بازیو تموم نکرده و نقد کرده
    من از بازی خوشم نمیاد‌ چون تو خیابون یه سری کوئست هست باید این اعضای گنگ هارو بزنی و به پلیس کمک کنی. پلیسا بدن من نمیخوام ‌بهشون کمک کنم! BLM ACAB REEEEE.
    چرا زامبیای Days Gone اینقد سفیدن
    چرا زامبی سیاه پوست بین زامبیای لفت فور دد ۲ هست
    چرا sekiro درجه سختی آسون نداره
    چرا دووم سخته
    منتقد نتونسته دابل جامپ کنه و از tutorial کاپ هد رد شه
    چرا آرمور کاراکتر های زن توی Mandalorian برآمدگی سینه دارن
    گزارش تهدید به بمب گزاری شدن از طرف همین ترول ها به پلیس (که فیک دراومد)

    اگه منظور از “جورنالیست” اینان من خودم جزو همون ترول هایی هستم که اینارو ترول میکنن توی توییتر. آنیتا سارکیزیان هر ۶ تا اکانت توییترمو قبل شاسپند شدن بلاک کرده بود بخاطر این مثلا ترول کردن.

  29. امین علی پور گفت:

    خیلی ممنون خیلی وقت گذاشته بودین و قطعا اطلاعاتی که به دست آورده بودین اطلاعات معتبر و درستی بوده شاید اینایی که شما گفتید واقعی باشه،اما همه واقعیت نیست و هممون میدونیم که با وجود همه این اتفاقات اما اتفاقا داخل صنعت گیم الان دخترا خیلی راحت تر میتونن به خواسته هاشون برسن اینی ک میگم رو به دلیل بدی برداشت نکنین اما همه میدونن که راه گیمینگ برای دخترا هموار تره ولی خیلی از کسایی که میبینیم به گیم علاقه دارن ولی فقط بودن تو فضاشو دوس دارن نه حرفه ای شدن و خب خیلی راحت داخل کلن های خوب میرن،اگه یوتیوبر باشن خیلی راحت تر به درامد میرسن و اگه استریمر باشن ویو خیلی بالایی میگیرن
    بازم تاکید میکنم منظورم این نیست که دخترا استعدادی توی گیم ندارن اتفاقا خیلیاشون از خیلی پسرا که فقط ادعا دارن حرفه ای ترن ولی خب بنظر من اکثرا برای ترای زدنو حرفه ای شدن بازی نمیکنن
    نمیدونم این حرف منو قبول میکنین یا فقط برای حمایتای دروغین بهم حمله میکنین ولی هممون میدونیم که استریمرای دختر ک خیلی کانتکت خوب و بازی حرفه ای ندارن چندین برابر پسرایی که بهترین بازی و محتوای سرگرم کننده دارند ویو میگیرن
    به هر حال بنظر من متن نه عنوان مناسبی داشت و نه نتیجه گیری های خوب خیلی بهتر میتونستید درش بیارید ولی خیلی ممنون که وقتتون رو گذاشتید برای این مقاله
    موفق باشید

    • Amish گفت:

      سلام
      ممنون که وقت گذاشتین و مطالعه کردین. در مورد مسائلی که مطرح کردین باید بگم که:
      ۱٫ مقاله ترجمه‌ شده و تالیفی نیست.
      ۲٫ دخترای گیمر فقط محدود به استریمرها و یوتوبرها نمیشن. اونا فقط یه بخش از جامعه آماری هستن، نه همه جامعه. ولی حتی امثال آلانا پیرس هم پیام‌ها و کامنت‌های نامناسب دریافت می‌کنن. این جنبه رو فراموش نکنین چون یکی از اصلی‌ترین مسائلی بود که تو مقاله بررسی شد.
      ۳٫ شما دختر نیستی و فقط بیننده بودی. هر دختر گیمری با حداقل دو یا سه تا از مواردی که تو مقاله و یا تو کامنت‌ها بهشون اشاره داشته، برخورد داشته و بنا به تجربه شخصی خودم میگم که واقعا آزاردهنده‌س.
      با آرزوی موفقیت و سلامتی

      • امین علی پور گفت:

        خیلی ممنون از توضیحاتتون
        باید بگم که شماهم قطعا به جای خیلی پسر ها نبودی
        توهین داخل گیم خیلی بیشتر به پسرا میشه ولی خب قطعا نه ما چیزی میگیم و نه کسی قبول داره و کل این اتفاقات از سمت یه عده انسان مریض هستش من به شخصه برام مهم نیس کسی ک داره توی تیمم یا به عنوان دشمن جلوم پلی میده دختره یارو پسر نه مثل خیلیا هولم و نه مشکلی دارم با حضورشون صنعت گیمو ک پسرا نخریدن
        فقط دخترا معمولا به چیزای دیگه ای علاقه دارن
        به هر حال خیلی ممنون از توضیحاتی که دادین

    • به نظرتون کسی که وارد صنعت گیمینگ میشه به جز سرگرمی هدف دیگه‌ای داره؟ من به شخصه ندیدم که کسی بخاطر فضا وارد جایی بشه چون هر چقدر هم طرف بخواد بخاطر فضا اومده باشه بعد یه مدت زده میشه. یادتون هم باشه از چند مورد جزئی حکم کلی صادر نکنیم. شرایط استریمر و یوتوبر بودن تو ایران خیلی سخته بنا به دلایلی که وارد نمیشیم.
      ار اسمتون هم مشخصه که دختر نیستین تا بدونین. ای کاش حداقل مقاله رو خونده بودین. برای شما آرزوی موفقیت دارم.

      • امین علی پور گفت:

        مقاله رو کامل مطالعه کردم ولی خب چی بگم
        این چیزایی ک شما میگین بخاطر دختر بودن نیست کلا یه افرادی هستن ک به همه ازار میرسونن و افراد رو کوچیک میکنن ولی خب پسرا نمیان قطعا چیزی بگن دخترا به لطف فمینیست هرچیزیو توهین بخاطر جنسیت برداشت میکنند که کاملا اشتباهه و قطعا عین همین اتفاقات برای همه پسرا افتاده
        ممنون ک نظرتون رو گفتید ولی لطفا بحث رو عمیق تر نکنید بخاطر آرامش روحی خودم از یه جایی به بعد دوست ندارم وارد بحثی بشم و از طرفی نمیخوام فکر کنن کم آوردم
        موفق و سربلند باشید

  30. امین علی پور گفت:

    خیلی ممنون خیلی وقت گذاشته بودین و قطعا اطلاعاتی که به دست آورده بودین اطلاعات معتبر و درستی بوده شاید اینایی که شما گفتید واقعی باشه،اما همه واقعیت نیست و هممون میدونیم که با وجود همه این اتفاقات اما اتفاقا داخل صنعت گیم الان دخترا خیلی راحت تر میتونن به خواسته هاشون برسن اینی ک میگم رو به دلیل بدی برداشت نکنین اما همه میدونن که راه گیمینگ برای دخترا هموار تره ولی خیلی از کسایی که میبینیم به گیم علاقه دارن ولی فقط بودن تو فضاشو دوس دارن نه حرفه ای شدن و خب خیلی راحت داخل کلن های خوب میرن،اگه یوتیوبر باشن خیلی راحت تر به درامد میرسن و اگه استریمر باشن ویو خیلی بالایی میگیرن
    بازم تاکید میکنم منظورم این نیست که دخترا استعدادی توی گیم ندارن اتفاقا خیلیاشون از خیلی پسرا که فقط ادعا دارن حرفه ای ترن ولی خب بنظر من اکثرا برای ترای زدنو حرفه ای شدن بازی نمیکنن
    نمیدونم این حرف منو قبول میکنین یا فقط برای حمایتای دروغین بهم حمله میکنین ولی هممون میدونیم که استریمرای دختر ک خیلی کانتکت خوب و بازی حرفه ای ندارن چندین برابر پسرایی که بهترین بازی و محتوای سرگرم کننده دارند ویو میگیرن
    به هر حال بنظر من متن نه عنوان مناسبی داشت و نه نتیجه گیری های خوب خیلی بهتر میتونستید درش بیارید ولی خیلی ممنون که وقتتون رو گذاشتید برای این مقاله
    موفق باشید

    • Amish گفت:

      سلام
      ممنون که وقت گذاشتین و مطالعه کردین. در مورد مسائلی که مطرح کردین باید بگم که:
      ۱٫ مقاله ترجمه‌ شده و تالیفی نیست.
      ۲٫ دخترای گیمر فقط محدود به استریمرها و یوتوبرها نمیشن. اونا فقط یه بخش از جامعه آماری هستن، نه همه جامعه. ولی حتی امثال آلانا پیرس هم پیام‌ها و کامنت‌های نامناسب دریافت می‌کنن. این جنبه رو فراموش نکنین چون یکی از اصلی‌ترین مسائلی بود که تو مقاله بررسی شد.
      ۳٫ شما دختر نیستی و فقط بیننده بودی. هر دختر گیمری با حداقل دو یا سه تا از مواردی که تو مقاله و یا تو کامنت‌ها بهشون اشاره داشته، برخورد داشته و بنا به تجربه شخصی خودم میگم که واقعا آزاردهنده‌س.
      با آرزوی موفقیت و سلامتی

      • امین علی پور گفت:

        خیلی ممنون از توضیحاتتون
        باید بگم که شماهم قطعا به جای خیلی پسر ها نبودی
        توهین داخل گیم خیلی بیشتر به پسرا میشه ولی خب قطعا نه ما چیزی میگیم و نه کسی قبول داره و کل این اتفاقات از سمت یه عده انسان مریض هستش من به شخصه برام مهم نیس کسی ک داره توی تیمم یا به عنوان دشمن جلوم پلی میده دختره یارو پسر نه مثل خیلیا هولم و نه مشکلی دارم با حضورشون صنعت گیمو ک پسرا نخریدن
        فقط دخترا معمولا به چیزای دیگه ای علاقه دارن
        به هر حال خیلی ممنون از توضیحاتی که دادین

    • به نظرتون کسی که وارد صنعت گیمینگ میشه به جز سرگرمی هدف دیگه‌ای داره؟ من به شخصه ندیدم که کسی بخاطر فضا وارد جایی بشه چون هر چقدر هم طرف بخواد بخاطر فضا اومده باشه بعد یه مدت زده میشه. یادتون هم باشه از چند مورد جزئی حکم کلی صادر نکنیم. شرایط استریمر و یوتوبر بودن تو ایران خیلی سخته بنا به دلایلی که وارد نمیشیم.
      ار اسمتون هم مشخصه که دختر نیستین تا بدونین. ای کاش حداقل مقاله رو خونده بودین. برای شما آرزوی موفقیت دارم.

      • امین علی پور گفت:

        مقاله رو کامل مطالعه کردم ولی خب چی بگم
        این چیزایی ک شما میگین بخاطر دختر بودن نیست کلا یه افرادی هستن ک به همه ازار میرسونن و افراد رو کوچیک میکنن ولی خب پسرا نمیان قطعا چیزی بگن دخترا به لطف فمینیست هرچیزیو توهین بخاطر جنسیت برداشت میکنند که کاملا اشتباهه و قطعا عین همین اتفاقات برای همه پسرا افتاده
        ممنون ک نظرتون رو گفتید ولی لطفا بحث رو عمیق تر نکنید بخاطر آرامش روحی خودم از یه جایی به بعد دوست ندارم وارد بحثی بشم و از طرفی نمیخوام فکر کنن کم آوردم
        موفق و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *