گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی FIFA 23 | لذت یک فوتبال واقعی

تقریبا بیش از چند نسل است که شاهد عنوان‌های سالانه فیفا هستیم. در این عنوان‌ها به خاطر انتشار سالانه نمی‌توان توقع زیادی داشت که در هر نسخه نسبت به قبل پیشرفت زیادی حاصل شود.

مجموعه فیفا توانست در اواخر نسل هفتم حالتی برای Microtranscations  بسازد. همین مسئله سبب شد ما در نسل هشتم شاهد پیشرفت زیادی نباشیم و تمرکز شرکت سازنده فیفا یعنی EA بیشتر روی مد التیمیت بود تا پیشرفت بازی. این شرکت لایسانس فدراسیون فوتبال فیفا را استفاده می‌کرد و از اسم این سازمان بهره می‌برد؛ اما طبق اخبار این آخرین نسخه‌ای است که بازی فوتبالی EA از اسم فیفا استفاده می‌کند. شرکت EA این مسئله را طی یک تیزر تایید کرد و ما در سال‌های بعد به جای فیفا شاهد اسم EA football club خواهیم بود. علت آن هم حجم Microtranscatio این بازی است که بعد از بازی فورتنایت بیش‌ترین میزان را در کل بازی‌ها به خود اختصاص داده و در حدود 3 میلیارد دلار است. به همین دلیل فدراسیون فیفا خواهان رقم بیشتری برای تمدید قرارداد شد؛ اما با مخالفت EA روبرو گشت؛ زیرا اندرو ویلسون (Andrew Wilson) مدیر عامل EA  که معتقد است فروش نسخه فیزیکی بازی آنقدر زیاد نیست که سبب جذب مخاطب با اسم فیفا شود. در نتیجه بازی آن‌ها توانسته است به شهرتی برسد که آن‌ها دیگر برای محصول خود نیازمند اسم فیفا نیستند.

بیش از بیست ماه است که از عرضه کنسول‌های نسل نهم می‌گذرد. در طی این ماه‌ها شاهد بودیم که در نسخه قبل EA توانست نقص‌های خود مبنی بر مدلینگ و انیمیشن‌ها، که بزرگترین نقطه ضعف فیفا به شمار می‌آید را با کمک یک راه‌کار بهبود ببخشد. این فناوری چیزی نبود جز هایپر موشن که بوسیله آن EA توانست بیش از هزار انیمیشن را توسط اسکن بازیکنان واقعی ثبت کند؛ اما در این نسخه ما شاهد ورژن دوم این فناوری یعنی هایپر موشن 2 هستیم که به واسطه آن بازی بیش از پیش رنگ و بوی واقعیت می‌گیرد. در این نقد سعی کردم جدا جدا مدهای بازی را تجزیه و تحلیل کنم و ببینیم آیا این نسخه ارزش خرید دارد یا نه در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

بخش Career mode

نقد و بررسی بازی FIFA 23 | لذت یک فوتبال واقعی

کریرمد (Career mode) یکی از بخش‌های پرطرفدار فیفا است که طرفداران زیادی دارد. در نسخه‌های قبل شاهد بودیم که EA زیاد به این بخش اهمیت نمی‌داد که منجر به انتقادهای گسترده طرفدارهای آن شد. در این نسخه ما شاهد واقعی‌تر شدن این بخش هستیم. جایی که شما حتی می‌توانید از چهره و نام مربی واقعی برای هدایت باشگاه خود بهره بگیرید.

در FIFA 2023 ما شاهد اضافه شدن انیمیشن‌ها و نیز یک مجموعه از وظایف جدیدتر برای شما هستیم؛ اما متاسفانه در زمینه نقل و انتقالات جذابیت خاصی مشاهده نمی‌شود. اول از همه تا آنجا که می‌دانیم وظایف مذاکره در این زمینه بر عهده سرمربی نیست و وی فقط یک فهرست ورودی و خروجی در اختیار مدیرعامل می‌گذارد. این فرد نیز طبق صلاحدید خود بازیکن‌هایی را از تیم را می‌خرد یا می فروشد؛ اما این مسئله در مورد باشگاه‌ها متفاوت است. مثلا در باشگاهی مثل منچستر یونایتد کلیه تصمیم‌گیری‌ها در مورد نقل و انتقالات برعهده سرمربی است ولی در مورد باشگاهی مثل رئال مادرید کلیه تصمیم‌های نقل و انتقالاتی توسط فلورنتینو پرز ( Florentino Perez) صورت می‌گیرد و آنجلوتی (Ancelotti) در این موضوع دخالت خاصی ندارد. با توجه به این مسئله چرا ما شاهد این هستیم که برای خرید مثلا هالند (Holland) به مادرید می‌آید و با آنجلوتی مذاکره می‌کند یا وقتی که کلوپ (Clupp) قصد دارد اسنسیو (ascension) رو به خدمت بگیرد با آنجلوتی دیدار می‌کند. این عوامل به‌دور از واقعیت است.

پیش‌تر گفتیم که نقل و انتقالات در کریر فیفا 23 عاری از هر گونه جذابیت است. دلیلش هم این است که در زمانی که ما کریر بازی می‌کردیم هر بازیکنی که می‌خواستیم  را راحت و با پرداخت پول زیادتر می‌توانستیم جذب کنیم. انگار که فقط تیم ما در بازار نقل و انتقالات حضور دارد. بازیکنانی مانند محمد صلاح، هالند، امباپه و مارکینیوش را می‌شود با قیمت کمی بالاتر از ارزش آن‌ها جذب کرد. عاملی که در کریرهای قبل‌تر و خصوصا نسل هفتم تبدیل به یک رویا شده بود. مثلا جذب کردن رونالدینیو یا کریس رونالدو خیلی سخت بود. به نظر من سازندگان بازی باید این روند جذب کردن بازیکن‌ها را سخت‌تر کنند تا جذابیت بازی بالاتر برود. قبل از شروع بازی نیز ما شاهد انیمیشن‌های بهتر تماشاگرها و بازیکنان هستیم که بازی را جذابتر می‌کند؛ اما بعد از مدتی تکراری می‌شوند. در کل بنظر می‌رسد برای طرفداران کریرمد، فیفا23 بخش جذابی باشد و ساعت‌ها بتواند آن ها را سرگرم کند.

 

 

بخش Volta & Pro club

نقد و بررسی بازی FIFA 23 | لذت یک فوتبال واقعی

طبق صلاحدید EA دو مد Volta و ProClub در فیفا 23 باهمدیگر ادغام شده‌اند و شما می‌توانید بازیکنی که ابتدا برای یکی از این بخش‌ها ایجاد کرده‌اید برای مد دیگر هم استفاده کنید. به علاوه با این کار همچنان پیشرفت‌های شما اعمال می‌شود و دیگر نیاز نیست که هر کدام را جداگانه آپگرید کنید. این مسئله قطعا خبر خوبی برای طرفداران فرنچایز مورد بررسی است.

در بخش Volta شاهد مد جدیدی بنام Volta Arcade هستیم. همچنين بخش تازه‌ای از اقدامات (Objective) شکل گرفته است که طی کارهایی به شما xp و آیتم‌هایی خاصی ارائه می‌دهد. آهنگ ‌های این بخش هم متمایز هستند و با بقیه مدها فرق دارند. در بخش Volta shop نیز شاهد مجموعه‌ای از آیتم‌های به اشتراک گذاشته شده شده توسط بازی‌بازان دیگر هستیم. همچنین تعدادی پرک جدید به بازی اضافه شده که قابلیت‌های متفاوتی دارند و فعال کردن آن‌ها در بخش خاصی از بازی حس تازگی به تجربه کاربر می‌دهد.

از طرفی در بخش pro club شاهد زیر مجموعه جدیدی به نام  play skill games هستیم که در فیفاهای قبل در منوی اصلی بود و طرفدارران به وسیله این بخش می‌توانند بازیکن خود را تمرین داده و مهارت لازم را کسب کنند .همچنین با انجام این بخش به شما xp داده می‌شود تا بتوانید سريع‌تر بازیکن خود را تقویت کنید.

به نظر می‌رسد در بخش بالا شاهد تغییرات جدید دیگری نیستیم و به جز این نمونه‌های یاد شده، دقیقا همان پروکلاب نسخه‌های دیگر دیده می‌شود که امیدواریم EA تغییرات خوبی را در نسخه‌های بعد اعمال کند.

 

بخش Females tournaments and Refree

نقد و بررسی بازی FIFA 23 | لذت یک فوتبال واقعی

در FIFA 2023 قسمت جدیدی با نام تورنمنت بانوان اضافه شده ‌است‌ که لیگ بانوان انگلیس و فرانسه را پوشش می‌دهد. متاسفانه دیگر ليگ‌هاي کشورهای مطرح و نیز کریر بانوان در این نسخه وجود ندارد و بازی‌بازن فقط می‌توانند در این دو لیگ با به مصاف رقیب بروند. همچنین برای اولین بار شاهد داورهای زن هستیم که نه‌تنها برای مصاف تيم‌هاي بانوان استفاده می‌شوند؛ بلکه مثل لیگ‌های آلمان، انگلیس و آمریکای جنوبی به داوری مسابقه‌های بین  تيم‌هاي مردان نیز می‌پردازند که تغییر خوبی به شمار می‌آید. اما کم بودن داورهای زن باعث الق اشدن حس تکرار می‌شود. امیدواریم در نسخه‌های  بعد تعداد داورهای زن بیشتر شوند و همچنین شاهد لایسانس شدن داورهای مشهوری مانند برزیلی خانم فرناندو کولومبو(Fernabda Colombo)  باشیم.

 

بخش Ultimate Team

نقد و بررسی بازی FIFA 23 | لذت یک فوتبال واقعی

در این بخش به مد Ultimate Team، جذاب ترین حالت FIFA 2023 می‌پردازیم. مدی که می‌تواند شما را حداقل یک سال سرگرم کند. بخش محبوب EA که توانسته بیشترین حجم Microtranscations را بعد بازی فورتنایت داشته باشد. پس در ابتدای ورود به این قسمت باید بدانید مد pay to win  مانند سال‌ها و نسخه‌های گذشته است.

مهم‌ترین تغییر حالت مورد بحث به کمیستری (Chemistry) مربوط می‌شود. در سیستم جدید بازیکن‌ها در اسکواد اصلی پیش از بازی دیگر به وسیله خط‌هایی به هم متصل نمی‌شوند و سیستم کل اسکواد را ملاک قرار می‌دهد. برای مثال اگر شما تیبو کورتوا و کریم بنزما را در اسکواد داشته باشید با توجه به متغیرهایی مانند ملیت، لیگ و تیم مشابه کمیستری دریافت می‌کنید. در ابتدا باید بدانید که در سیستم جدید هر بازیکن حداکثر می‌تواند 3 کمیستری داشته باشد. پارامترهای مهم ویژگی کمیستری شامل لیگ بازیکن‌ها، ملیت و تیم آن‌ها می‌شوند. همچنین بسته به تعداد بازیکن در آن لیگ یا هم ملیت و هم تیمی بودن ،کمیستری متفاوتی دریافت می‌کنند. این سیستم باعث شده که دست شما در تیم ساختن بازتر باشد ولی شاید برای  sbc  انجام دادن کارآمد نبوده و نیازمند position change باشید.

در FIFA 2023 برای اولین بار ممکن است هر بازیکن یک یا دو پست ثانویه داشته باشد که شما برای عوض کردن آن نیازمند آیتم position change هستید. به علاوه برای اولین بار بازیکن‌ها با توجه به سبک بازی و فیزیک خود یکی از سه مشخصه  explosive، controlled یا lengthy را دارند. به این معنی که بازیکن‌های lengthy که از بازیکن‌های  قد بلندتر و فیزیکی‌تر تشکیل شده‌اند، معمولا در التیمیت به اصطلاح متا نیستند. به علاوه در این نسخه می‌توانید Performance بالاتری داشته باشند و بازیکنی مانند هالند یا کریس با توجه به کاهش pace همچنان متا باشد. از طرفی به گفته تعدادی از افراد، این سیستم، مخصوصا lengthy بود که منجر شد التیمیت تیم از نابودی رهایی یابد.

تصمیم EA در این نسخه که منجر به untrade شدن بخش sbc Advance شد، باعث گشت قیمت بازیکنان مانند سال گذشته خیلی سریع افت نکند و به جذابیت و همچنین بالا بودن فروش coin منجر شود.  تغییر بسیار خوبی که دست دلال را از التیمیت تیم کوتاه کرد. همچنین در این نسخه شاهد پاس‌های به اصطلاح پینگ پونگی نیستیم و پاس دادن به سمت واقعیت رفته. به علاوه با توجه به هایپر موشن 2 شاهد انیمیشن‌های جدید هستیم که بازی را تازه نگه می‌دارد. از طرفی در این مد داورهای زن هم حضور دارند که منجر به تنوع می‌شوند و حس تکراری شدن کمتری القا می‌گردد. تماشاگرهایی که تکراری نیستند و انیمیشن‌های بیشتری دارند، به تکراری نشدن محتوا بیش از پیش کمک می‌کنند. در این نسخه چون game play به سمت واقعیت رفته، دیگر لازم نیست فقط به سرعت بازیکنان دقت کنیم و دست بازی‌باز برای تیم چیدن بسیار بازتر است. برای مثال بنده شاهد این هستم که یک یوتوبر استریمر خارجی از اکونیا که pace نه چندان بالایی دارد استفاده کند.

دیگر تغییرات این مد اضافه شدن بخش Moments است. به طور کلی این بخش برای بازسازی موقعیت‌های حساس در یک مسابقه واقعی به وجود آمده و قصد دارد به بازی‌باز حس تازگی دهد؛ اما این بخش بعد مدتی تکراری و به شدت حوصله سر بر می‌شود و به‌نظر می‌رسد تلاش EA برای ایجاد مد جدیدی در بخش التیمیت تیم نافرجام بوده است. مبحث آخر بخش Cross play  است که با توجه به مدارکی که از دعوا و دادگاه‌های بین اپیک و اپل لو رفته متوجه شدیم هر کمپانی 3rd party که خواهان اضافه شدن پلیرهای پلتفورم سونی در کراس پلی است باید مبلغی به سونی بپردازد. به خاطر همین مسئله، تا قبل FIFA 2023 شاهد وجود کراس پلی در فیفا  نبودیم؛ اما در جدیدترین عضو این فرنچایز کراس پلی اضافه شده و بازیکن‌های کنسول‌های نسل نهم به مصاف همدیگر و همچنین Pc می‌روند. این ویژگی باعث رفع مشکل کم بودن بازی‌باز در برخی از پلتفورم‌ها شد؛ اگر چه بخش مارکت یا ترانسفر بازی برای طرفداران pc با کنسولی یکی نیستند. در مجموع بخش التیمیت امسال بسیار جذاب است و اگر شما مهارت قابل قبولی در بازی فیفا دارید و خواهان گیم پلی واقعی عاری از پاس‌های تخیلی و با سرعت دریبل زدن (به اصطلاح میگ میگ کردن) باشید. قطعا گیم پلی فیفا 23 بعد از فیفا 12 شبیه‌سازترین نسخه است. گرچه انیمیشن‌های گلر و شوت‌های بیرون پا باعث پاشنه آشیل بازی شده و امیدواریم EA به‌زودی این موارد را مرتفع کند. البته متاسفانه شرایط اینترنت این روزهای ایران باعث شده تجربه مدهای آنلاین میسر نباشد و مخاطبین این بازی نتوانند لذت کافی را از آن ببرند.

 

بخش Game Play

نقد و بررسی بازی FIFA 23 | لذت یک فوتبال واقعی

به‌طور کلی گیم‌پلی FIFA 2023 باتوجه به هایپر موشن 2 به سمت واقعیت رفته است و شاهد تعدد انیمیشن‌های بازی هستیم. مسئله‌ای که در گذشته پاشنه آشیل این فرنچایز بود. همچنین گرافیک بالای بازی و چمنی را شاهد هستیم که منفعل نیست و به تکل‌ها و حرکات بازیکن‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد. پاس‌هایی که این بار باید با دقت ارسال ‌می‌شوند. سیستم جدید ضربات کرنر و ایستگاهی، تماشاگرها، جو بی‌نظیر و انیمیشن‌های آن‌ها و داورهای زن که حس تازگی را اعمال می‌کنند. همه و همه در لذت بخش بودن گیم‌پلی و شبیه‌ساز شدن بازی کمک می‌کنند البته شوت‌های بیرون پا و واکنش‌های گلر باعث شده به تجربه لذت بخش بازی ضربه بزند.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه ویژه منتقدین، پس از حدود 132 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series X انجام شده است.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد تلاش EA در خلق دومین نسخه از این بازی در نسل نهم مثمر ثمر بوده و توانسته است یک شبیه‌ساز لذت بخش را خلق کند که قسمت‌های جدیدی دارد. طی گزارشی باخبر شدیم FIFA 2023 توانسته است به بیش‌ترین فروش مجموعه در یک ماه اول (با احتساب پیش فروش‌ها) دست یابد که از ارزشمند بودن این اثر حکایت دارد. البته به حاشیه رفتن کونامی و نیز نبودن رقیب درخور نیز در این مسئله بی تاثیر نبوده است. امیدواریم با توجه به اهمیت دادن کونامی به بازی‌های AA و AAA که منجر به زنده کردن فرنچایز سایلنت هیل شده است. بازی Pes یا EFOOTBALL بار دیگر بتواند رقیب خوبی برای مجموعه فیفا باشد. البته در این سال ما بازی UFL را هم پیش روی خود داریم و تقریبا قبل از اتتشار FIFA 2023 کارگردان بازی تاخیر پیشرو را اطلاع داد؛ اما تاکید کرد که بازی مورد نظر آن‌ها در سال 2023 منتشر می‌شود. امیدواریم رقیب هر چند کوچکی برای فیفا و بقیه بازی‌های فوتبالی باشد و منجر به پیشرفت این سری از بازی‌ها شود.

نکات مثبت

انیمیشن‌های جدید به واسطه هایپر موشن 2

پاس هایی که نیاز به دقت دارند

گرافیک بالا

تماشاگران جدید

غیرقابل فروش بودن Sbc Advance

نکات منفی

عدم تغییرات زیاد در ولتا و پروکلاب پک لاک وابسطه به Mmr و Handicap یا script

عدم تغییرات در بخش کریر

شوتهای بیرون پا که بیش از حد قوی هستند

واکنش های بد دروازه بانان

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *