گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water | چشم‌ها را باید شست

بازی‌های ترسناک و وحشت بقا به مانند سرگرمی‌هایی که در سبک نقش‌آفرینی منتشر می‌شوند را باید به دو دسته شرقی و غربی تفکیک کرد؛ زیرا تعدادی سعی دارند با تمرکز روی داستان و محیط و بعضی دیگر تنها با صحنه‌های دلهره‌آور مخاطب را بترسانند. همچنین تعدادی نیز این کار را به واسطه ترس روان‌شناختی انجام می‌دهند. یکی از همین بازی‌های وحشت بقا «فتل فریم» (Fatal Frame) نام دارد که از شهرت بالایی برخوردار بوده و داستان‌های آن نیز همواره با الگوبرداری از رویدادها و افسانه‌های واقعی روایت می‌شوند. شما می‌توانید در صورت تمایل این مسئله نیز را در مقاله «شکار ارواح در جهان واقعی» مطالعه کنید.

آخرین نسخه از این بازی با نام «فتل فریم/پروژه صفر: راهبان آب سیاه» (Fatal Frame/Project Zero: Maiden of Black Water) ابتدا در سال 2014 برای Wii U منتشر شد؛ اما نتوانست به علت فروش پایین Wii U بازخورد مناسبی دریافت کند. شرکت «Koei Tecmo» بر همین اساس تصمیم گرفت آخرین نسخه از فرنچایز خود را بازسازی کرده، برای همه کنسول‌های نسل 8 و 9 و PC منتشر سازد. در ادامه قصد داریم بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water را روی نینتندو سوییچ مورد بررسی قرار دهیم. با گیمین گرویتی همراه باشید.

 

از آب برخاسته به آب باز می‌گردیم

نقد و بررسی بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water | چشم‌ها را باید شست

داستان Fatal Frame: Maiden of Black Water بر پایه یکی از افسانه‌های ژاپنی روایت شده و در یک مکان خیالی به نام کوهستان معروف و توریستی هیکامی رخ می‌دهد. در این کوهستان معابدی وجود دارد و اهالی آن معتقدند همه‌چیز از آب سرچشمه می‌گیرد. زندگی از آب به وجود آمده و بعد از مرگ، افراد به آن باز می‌گردند؛ اما این مکان اکنون به دلایل نامشخصی به محل محبوبی برای خودکشی تبدیل شده است و افراد مختلفی به خصوص زن‌ها برای پایان دادن به عمر خود به هیکامی مراجعه می‌کنند. بازی داستان سه نفر به نام‌های یوری کازوکاتا (Yuri Kozukata)، رن هوجو (Ren Hojo) و میو هیناساکی (Miu Hinasaki) را روایت می‌کند که قابلیت حس کردن مسائل جهان پنهان را داشته و با اهداف مختلفی پا به این کوهستان گذاشته‌اند. یوری به دنبال استاد گم شده خود می‌گردد، میو، مادر خود را جستجو می‌کند و رن به منظور کشف راز کابوس‌های خود از هیکامی بالا می‌رود.

نقد و بررسی بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water | چشم‌ها را باید شست

داستان بازی روایت خوبی دارد؛ اما اگر می‌خواهید از تمام زوایای آن مطلع شوید باید دست نوشته‌ها و اسناد را نیز جستجو کنید. به علاوه همه شخصیت‌ها و حتی ارواح موجود در داخل بازی دارای پیش‌زمینه داستانی هستند و وجود آن‌ها دلیل خاص خود را دارد؛ بنابراین رازهای بسیاری برای کشف کردن پیش رو خواهید داشت.

 

کوهستان ارواح

نقد و بررسی بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water | چشم‌ها را باید شست

بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water در سبک وحشت بقا و با زاویه دوربین سوم شخص ساخته شده است. شما در نقش 3 قهرمان داستان به کوهستان هیکامی پا می‌گذارید و باید با ارواح مبارزه کنید. تنها سلاح شما برای مبارزه با ارواح یک دوربین عکاسی مخصوص و چراغ‌قوه است. به علاوه شما پیوسته در محیط‌ها نمور و تاریک حرکت می‌کنید و فضاسازی بازی برای القای حس ترس در هر لحظه‌ای از بازی به خوبی انجام شده است. جامپ اسکرهای بازی نیز عملکرد مناسبی دارند و در بسیاری از مواقع درست در محل‌هایی که انتظار آن را نمی‌کشید شما را غافل‌گیر می‌کند.

نقد و بررسی بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water | چشم‌ها را باید شست

همان‌طور که گفته شد آب در داستان و گیم پلی Fatal Frame: Maiden of Black Water نقشی اساسی دارد. قهرمان‌های بازی دارای نواری هستند که میزان تماس آن‌ها با آب را نشان می‌دهد. اگر این نوار کاملاً پر شود نسبت به حالت عادی با خطرات بزرگ‌تر و بیشتری مواجه می‌شوید و آسیب‌پذیری شما افزایش می‌یابد؛ اما اولین مشکل بازی در همین مکانیزم دیده می‌شود شما زمانی که از ارواح ضربه می‌خورید یا زیر باران می‌روید نوار شروع به پر شدن کرده، بدن و لباس‌های شما شروع به خیس شدن می‌کنند؛ اما در بسیاری از مناطق بازی که مجبور هستید از داخل آب حرکت کنید و تا کمر یا زانو به داخل آب می‌روید، این نوار پر نمی‌شود. این مسئله کمی توی ذوق می‌زند؛ زیرا تا حدی خلاف بر اصول خود بازی و منطق عمل می‌کند.

نقد و بررسی بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water | چشم‌ها را باید شست

در زمان استفاده از دوربین، بازی به حالت اول‌شخص وارد می‌شود و می‌توانید تنظیمات آن را مشاهده کنید. در این حالت با عکس گرفتن از ارواح به آن‌ها آسیب وارد خواهید کرد. با آسیب زدن به ارواح تکه‌هایی از روح آن‌ها جدا شده و در اطرافشان حرکت می‌کند. اگر بتوانید به طور همزمان حداقل 5 هدف را در کادر اصلی دوربین قرار دهید ضربه ویژه به آن‌ها وارد کرده و ارواح عقب رانده می‌شوند. همچنین اگر در لحظه آخر پیش از حمله آن‌ها اقدام به عکاسی کنید نیز آسیب وارده به مراتب بیشتر خواهد شد.

پس از این که ارواح را شکست دادید، پیش از محو شدن چند ثانیه فرصت دارید آن‌ها را لمس کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید با گذشته افراد پیش از مرگشان آشنا شوید.

عملکرد دوربین بازی ارتباطی مستقیم با حسگرهای حرکتی موجود در کنسول دارند. به این صورت که کنسول شما در حالت قابل‌حمل، یا خود Joy Con در حالت متصل به تلویزیون در مرکز یک کره در نظر گرفته می‌شوند؛ بنابراین با حرکت دسته یا کنسول به جهات و زوایای مختلف می‌توانید حالت عکاسی را برای هدف‌گیری بهتر عوض کنید. به علاوه لنزها و فیلم‌های دوربین مختلفی در بازی وجود دارند که سرعت بارگذاری، میزان آسیبی که به ارواح می‌زنند و نوع عملکردشان کاملاً با هم متفاوت است.

با توجه به بازخوردهای موجود در اینترنت از همه پلتفرم‌هایی که بازی روی آن منتشر شده و تجزبه نسخه سوییچ، به نظر می‌رسد پورت سوییچ بهترین عملکرد را در این زمینه از خود ارائه می‌دهد. از طرفی دقیقاً به خاطر همین ویژگی نسخه رایانه‌های شخصی از ماوس و کیبورد پشتیبانی نمی‌کند. کار کردن با دوربین در هر دو حالت خانگی و قابل‌حمل بسیار راحت طراحی شده است؛ اما زمانی که در حالت قابل‌حمل بازی می‌کنید به علت وزن و ابعاد دستگاه و همچنین سخت‌تر شدن حالت تنظیم زاویه عکاسی، حس بهتری از به دست گرفتن یک دوربین به شما دست خواهد داد.

نقد و بررسی بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water | چشم‌ها را باید شست

در بازی آیتم‌هایی وجود دارند که از دید پنهان شده و برای به دست آوردنشان باید با زاویه و از فاصله‌ای خاص از سوژه موردنظر عکس بگیرید؛ اما بازی این مکانیزم خود را به خوبی توضیح نمی‌دهد و ممکن است در زمان حل کردن بعضی از پازل‌های بازی و پیش از آشنا شدن کامل با آن به مشکل بخورید.

در بازی آیتم‌ها و آپگریدهای مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید با جستجو در محیط یا جمع‌آوری امتیاز آن‌ها را به دست آورید. آیتم‌ها شامل طلسم‌های بازگرداندن سلامتی و تطهیر قهرمانان می‌شوند. همچنین انواع فیلم‌های دوربین عکاسی نیز در محیط وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را جمع‌آوری کنید. با وجود این برداشتن آیتم‌ها در این بازی یکی از جنبه‌های ترسناک آن به حساب می‌آید. از لحظه‌ای که می‌خواهید آیتمی را بردارید باید یک دکمه را نگه‌دارید تا شخصیت تحت کنترل خم شده، دستش را دراز کند و آن را بردارد؛ اما در این میان هرلحظه ممکن است دست یک روح ظاهر شده و شما را بگیرد؛ بنابراین باید در تمام طول این فرایند حواستان را کاملاً جمع کنید تا غافلگیر نشده، بتوان عکس‌العمل نشان دهید.

بر اساس عملکردی که دارید بازی در انتهای هر مرحله امتیازی به شما می‌دهد و هر چه این امتیاز بالاتر باشد سریع‌تر می‌توانید تجهیزات خود را بروزرسانی کرده یا لباس‌هایی که صرفاً جنبه تزئینی دارند خریداری کنید.

پس از پایان بخش داستانی اصلی، بازی شخصیت آیانه از بازی «Dead or Alive» را آزاد می‌کند. داستان و حالت بازی با آیانه کاملاً متفاوت است. آیانه دوربینی برای شکار ارواح ندارد؛ بنابراین باید با مخفی‌کاری مراحل مخصوص به وی را طی کنید. با وجود این که این مراحل طراحی خوبی دارند و تنوع خاصی به بازی می‌بخشند؛ اما در تضاد کامل با مکانیزم شکار ارواح بازی قرار دارند.

نقد و بررسی بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water | چشم‌ها را باید شست

بازی دارای یک حالت photo mode نیز است که به شما اجازه می‌دهد آزادانه زاویه و افراد حاضر در تصویر را تغییر دهید و تصاویر هنری زیبا بگیرید.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که متأسفانه بازی از یک باگ بزرگ رنج می‌برد و ممکن است به خاطر آن حجم عظیمی از پیشرفت در مراحل از بین بروند. بازی تنها از سیو خودکار بهره برده و دارای یک پروفایل است. به شما پیشنهاد می‌کنم پس از رسیدن به یک چک پوینت اگر می‌خواهید از بازی خارج بشوید. حتماً ابتدا به منوی اصلی بازی برگردید در غیر این صورت باید خطر پاک شدن سیوهایتان را به جان بخرید.

کوهستان مرده

نقد و بررسی بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water | چشم‌ها را باید شست

بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water در یک کوهستان اتفاق می‌افتد و در آن به محیط‌های مختلف با طراحی‌های متفاوتی سر می‌زنید. این مناطق از یک ساحل و جنگل تا معابد مختلف متفاوت هستند. این اثر یک بازسازی از نسخه اصلی به حساب می‌آید و باید انتظار داشته باشیم در زمینه‌های گرافیک فنی پیشرفت‌های مختلفی را مشاهده کنیم؛ اما همچنان طراحی‌ها کمی قدیمی به نظر می‌رسند و سازندگان زمان زیادی را روی آن صرف نکرده‌اند. از طرفی با زیر باران رفتن یا قدم زدن در آب لباس شما به مرور خیس می‌شود؛ اما این فرایند داینامیک نیست و تنها به طراحی چند تکسچر محدود ختم شده است که جای آنها مرتب با هم عوض می‌شود.

در مقابل از آنجایی که بازی ارتباط مستقیمی با ارواح و آب دارد. طراحی آن‌ها به خوبی انجام گرفته است. همچنین نورپردازی بازی نیز به انتقال حس ترس کمک بسیاری می‌کند.

در بازی موسیقی بسیاری نمی‌شنوید و بیشتر مواقع در سکوت پیشروی می‌کنید؛ اما صداگذاری محیط و اشیا این کمبود را جبران کرده، به خوبی حس ترس و هیجان را در شما زنده نگه می‌دارند. صداگذاری شخصیت‌های بازی نیز در هر دو زبان انگلیسی و ژاپنی به خوبی انجام گرفته است.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 20 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water یک بازسازی متوسط است. با وجود این یک عنوان وحشت بقای شرقی بسیار زیبا محسوب می‌شود که می‌تواند شما را برای حداقل 20 ساعت سرگرم کند. در صورتی که از عناوین وحشت بقا لذت می‌برید و از ارواح نمی‌ترسید حتماً این عنوان را امتحان کنید.

نکات مثبت

داستان

صداگذاری

مبارزه با ارواح

انتقال مناسب حس ترس و جامپ اسکرهای مناسب

نکات منفی

احتمال از بین رفتن فایل های ذخیره

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *