گیمینگرویتی

ثبت نام
FC6-Cover

نقد و بررسی بازی Far Cry 6 | بهشت دیکتاتورها

سری بازی‌های Far Cry (فار کرای) به لطف سبک خاص خود یعنی اکشن-ماجراجویی اول شخص که در جهانی آزاد جریان دارد، همیشه به عنوان یکی از عناوین پرطرفدار یوبیسافت شناخته می‌شود. این مجموعه در طول حیات 17 ساله خود افت و خیز‌های مختلفی را تجربه کرده و نسخه سوم را می‌توان اوج این مجموعه دانست که پس از آن یوبیسافت بارها و بارها سعی بر تکرار موفقیت آن داشته اما در نهایت این موفقیت هیچ‌گاه تکرار نشد. نسخه ششم این فرانچایز مدتی است که در دسترس علاقه مندان قرار گرفته و در این مقاله قصد داریم به بررسی این بازی بپردازیم، با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

far-cry-6-review-1

جزیره آرزوهای بزرگ

بازی Far Cry 6 این بار ما را به جزیره‌ای تخیلی در قلب دریای کارائیب به نام یارا (Yara) می‌برد؛ کشوری که سال‌ها به دست دیکتاتورها اداره می‌شده است؛ اما با انقلابی که در سال 1967 به وقوع پیوست این روند تغییراتی اساسی کرد و برای مدت زیادی کشور دچار هرج و مرج شد. اما بعد از 47 سال فرصتی پیش آمده تا مردم، خود رئیس جمهورشان را انتخاب کنند. طی این انتخابات آنتون کاستیلو (Antón Castillo) فرزند گابرائیل کاستیلو (Gabriel Castillo)، آخرین دیکتاتور حاکم بر یارا، به عنوان جدیدترین رئیس جمهور انتخاب شده است. او وعده داده تا با استفاده از ویویرو (Viviro) – دارویی برای سرطان که از تنباکوهای کشت شده در این کشور بدست آمده – یارا را به بهشتی بی‌همتا برای مردم تبدیل کند. در این بین دنی روهاس (Dani Rojas) به همراه دوستش قصد دارد تا این جزیره را به مقصد آمریکا ترک کند، اما در شب خداحافظی ناگهان اتفاقات عجیبی می‌افتد و آنتون کاستیلو ناگهان شیوه حکمرانی خود را با استقرار نیروهای نظامی در شهر تغییر می‌دهد. دنی روهاس هر طوری که هست همراه دوستش به قایق می‌رسد اما همان‌طور که انتظار می‌رفت این سفر با وقوع اتفاقاتی تلخ به سرانجام نمی‌رسد و به ناچار دنی روهاس در یارا می‌ماند و در همین مسیر با شورشیان چریک ضد کاستیلو آشنا می‌شود. دیری نمی‌گذرد که روهاس خود را بخشی از این تشکیلات می‌بیند و به مبارزه علیه کاستیلو می‌پردازد.

اساس داستان بازی Far Cry 6 بر خلاف چند نسخه اخیر تحولی اساسی پیدا کرده و دیگر شاهد یک ضد قهرمان دیوانه نیستیم؛ البته این موضوع در اوایل بازی شاید چندان به نظر نیاید، اما با گذشت زمان متوجه خواهید شد که کاستیلو واقعا یک سیاستمدار باهوش است که برای خود اهدافی را تعیین کرده و برای رسیدن به آن‌ها با تمام وجود تلاش می‌کند. اما در مقابل گاهی اوقات شاهد اقدامات عجیبی از شورشیان هستیم که دست کمی از دیوانگی‌های ضد قهرمان‌های عناوین قبلی ندارد.

FC6-review-1

به طور کلی این بار ما شاهد داستانی پربار و غنی هستیم و همان‌طور که سازندگان وعده داده بودند مملو از نکات و اشارات سیاسی است که در نقاط مختلف جهان واقعی شاهد آن هستیم. اما در کنار این موضوع نمی‌توان از بحث روایت هم گذشت؛ یکی از مشکلات مهمی که در نسخه‌‌های اخیر به خصوص در نسخه پنجم شاهد بودیم روایت ضعیف و تا حدودی گنگ بازی بود که در نهایت باعث می‌شد تا در طی انجام مراحل بازیکن جدایی از داستان را حس کند و متوجه شود که صرفا در حال انجام مأموریت‌هایی بیهوده است. اما در فارکرای 6 چنین موضوعی وجود ندارد و داستان به طور دقیق و حساب شده در تک‌تک مراحل جریان دارد و شما را وادار به همراهی و همدردی با شخصیت‌های بازی می‌کند؛ در واقع می‌توان گفت که تیم توسعه داستانی بازی به آنچه که باید انجام می‌شده واقف بودند و به این ترتیب ارتباطی قوی بین بازیکن و شخصیت‌های مختلف بازی به خصوص دنی روهاس ایجاد کردند که تا آخرین لحظه بازی نمی‌توانید ان ارتباط را نادیده بگیرید.

far-cry-6-review-2

البته بخش عمده‌ی این داستان و روایت جذاب را باید مدیون بازیگران و صداپیشگان حرفه‌ای این عنوان باشیم. شاید بین شخصیت‌های مختلف این بازی، آنتون کاستیلو با بازی جانکارلو اسپوزیتو بیش از دیگر شخصیت‌ها حرفه‌ای‌تر به نظر برسد که طبیعتا با بیشینه اسپوزیتو این یک واقعیت غیر قابل انکار است؛ اما از حق که نگذریم سایر بازیگران و صداپیشگان هم در نوع خود عملکرد عالی داشتند و همین موضوع باعث شده تا این بازی از نظر داستانی و روایت یک پیشرفت همه جانبه نسبت به چند نسخه اخیر باشد. در کنار این موضوع بازی از نظر موسیقی متن هم عملکرد خوبی داشته و ما شاهد موسیقی‌هایی متناسب با داستان و حتی لحظات احساسی مختلفی که در طول بازی اتفاق می‌افتد، هستیم.

FC-Review-4

به بهشت خوش آمدید

به لطف پیشرفت‌های گرافیکی و قدرت کنسول‌های نسل نهمی یارا (Yara) بسیار چشم نواز و زیبا به نظر می‌رسد. جزیره‌ای بسیار بزرگ در دل دریای کارائیب که به خاطر آب و هوای مساعد پر از گیاهان و درختان مختلف است و این موضوع در کنار سیستم نورپردازی فوق‌العاده نسل نهمی ناخواسته شما را به یاد تکه کلام کاستیلو یعنی بهشت (Paradise) می‌اندازد. البته این نکته را باید ذکر کنم که این بازی در کنسول‌ها فاقد تکنولوژی رهگیری پرتو (ری‌ترسینگ) است اما با این حال به لطف حضور تکنولوژی‌های مشابه دیگر این کمبود چندان به چشم نمی‌آید.

با توجه به گستردگی بسیار بزرگ نقشه بازی، شاهد محیط‌های مختلفی در بازی هستیم که هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارد. محیط‌های طبیعی که به خودی خود شما را مجذوب خود خواهند کرد و شما می‌توانید ساعت‌ها بدون خستگی فقط به گشت و گذار در این نواحی بپردازید و با استفاده از امکاناتی که حالت تصویر برداری (Photo Mode) در اختیارتان قرار می‌دهد، تصاویری زیبا و به یادماندنی از بازی را ثبت کنید.

با توجه به این موضوع که یارا سال‌های زیادی است که با مشکلات سیاسی – اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، محیط‌های شهری کاملا متناسب با این شرایط طراحی شده‌اند و حال و هوای یک کشور جهان سومی را تداعی می‌کنند. در پایتخت شاهد بافت شهری هستیم که با سختی و مشقت رشد کرده و هر چه که از این فضا دور می‌شویم بافت‌های شهری کمتر و کمتر شده و در عوض جای خود را به طبیعت چشم‌نواز و آبادی‌های کوچک و ساده می‌دهد.

far-cry-6-review-5

همان همیشگی با مخلفات اضافه

هر چند بازی Far Cry 6 در سایر بخش‌ها عملکرد خوبی داشته اما در بخش گیم‌پلی شرایط کمی متفاوت است و ما شاهد فراز و نشیب‌های عجیبی هستیم. اولین موردی که با آن مواجه می‌شویم در ابتدای بازی است که از بازیکن خواسته می‌شود از بین دو گزینه Story Mode (حالت داستانی) و Action Mode (حالت اکشن)‌ یکی را انتخاب کند. به طور خلاصه اگر بخواهم بگویم در حالت Story Mode مهم نیست که با یک نفر رو به رو هستید یا یک لشکر، در هر حال جزو محالات هست که دنی در مبارزه کشته شود. در واقع در این حالت قرار است شما فقط و فقط از داستان و روایت لذت ببرید، مبارزاتی هم که در طول مأموریت‌ها تحمیل می‌شوند تنها برای سرگرمی هستند. در مقابل با انتخاب Action Mode باید اعصابی فولادین داشته باشید و با تکرار کردن مراحل مشکلی نداشته باشید. در حالت Story Mode به پایان رساندن بازی چیزی حدود 25 الی 30 ساعت زمان نیاز دارد، بنابراین با انتخاب Action Mode خود را باید برای 40 الی 50 ساعت مبارزه اساسی آماده کنید. پیش از این سری فارکرای همیشه یک درجه سختی میانه‌ داشت و معمولا هم سوالی درباره این موضوع از بازیکن نمی‌شد اما این تغییر ناگهانی آن هم با این عدم تعادل واقعا یکی از عجیب‌ترین و منفی‌ترین تغییراتی است که این بازی به خود دیده است.

از سمتی دیگر در این عنوان با وجود سطح مهارت (رنک یا Rank) خبری از درخت ارتقاء یا درخت مهارت نیست؛ این موضوع زمانی جالب و حتی عجیب می‌شود که مهارت‌های کاربردی در بازی و همچنین تجهیزات و اسلحه‌ها در همان مراحل اولیه کامل می‌شود و عملا رنک تنها به میزان سخت جان بودن دشمنان خلاصه می‌شود؛ اما در این بین این نکته را فراموش نکنید که در حالت Story Mode مهم نیست با چند نفر مواجه می‌شود آخر سر شما هستید که برنده خواهید شد و به همین دلیل وجود رنک در حالت Story Mode عملا یک چیز بی‌معنی و بی‌مصرف است.

FC6-Review-6

مورد بعدی که در گیم‌پلی بازی Far Cry 6 شاهد آن هستیم فرمول همیشگی یوبیسافت است که البته دور از ذهن هم نبود. یوبیسافت در نیمه اول دهه گذشته خلاقیت‌های بسیار خوبی داشت که نتیجه یکی از آن‌ها شاهکاری است به نام فارکرای 3، اما این شرکت در نیمه‌های این دهه به یک قالب جدید رسید و پس از آن تقریبا تمام بازی‌هایش را بر اساس این قالب پیاده سازی کرده است. ظاهرا فارکرای 6 هم در راستای همین روش قرار گرفته و به صورت واضح این قالب کلی را در بازی مشاهده می‌کنیم که حتی شامل باگ‌های گاه و بی‌گاه حاضر در بازی هم می‌شود. البته ناگفته نماند که این موضوع با وجود تکرار در سالیان اخیر اما به خودی خود یک ضعف مطلق که باعث نابودی بازی می‌شود نیست زیرا این فرمول همچنان توانایی سرگرم کردن و ایجاد فضایی جذاب برای بازیکن را دارد و احتمال آن که به این دلیل از فارکرای 6 زده شوید به علاقه‌مندی شما به این فرمول بستگی دارد.

علاوه بر این موضوع فارکرای 6 هنوز نقاط مثبتی هم دارد که در دل گیم‌پلی به بازیکن ارائه کند. یکی از این موارد مثبت تنوع خوب و قابل قبول در مراحل اصلی و فرعی است که می‌تواند بازیکن را بعد از 30 ساعت همچنان بدون خستگی پای خود نگه دارد. گان پلی جذاب و هیجان انگیز، تنوع بالا در سلاح‌ها و همچنین امکانات شخصی سازی کامل آن‌ها، تنوع قابل قبول وسایل نقلیه و وجود مینی گیم‌های متنوع از جمله موارد مثبت دیگر گیم‌پلی این عنوان هستند. البته ناگفته نماند که در کنسول PS5 ویژگی‌های هپتیک فیدبک (Haptic Feedback) و همچنین تریگرهای انطباقی (Adaptive Trigger) هیجان بازی را دوچندان کرده‌اند و بنظرم یکی از جذاب‌ترین این ویژگی‌ها، فیدبکی است که در حین اسب سواری به بازیکن منتقل می‌شود.

far-cry-6-review-7

به طور خلاصه بخش گیم‌پلی عنوان فارکرای 6 چندان بدون ایراد نیست. بخش‌هایی از این ایرادات واقعا غیر قابل قبول هستند اما بخش دیگر آن مانند فرمول تکراری یوبیسافت در ساخت عناوین جهان آزاد تا حدود زیادی وابسته به شما است که آیا مشکلی با این موضوع و البته عناوین قبلی این کمپانی دارید یا خیر. در صورتی از عناوین قبلی یوبیسافت لذت برده باشید قطعا از بازی Far Cry 6 هم لذت کافی را خواهید برد و در غیر این صورت به احتمال زیاد تا اواسط بازی، از آن زده خواهید شد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 30 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Far Cry 6 عنوانی است که به جست و جوی تغییرات اساسی در ریشه‌های این سری است اما در مقابل خود سدی بزرگ به نام سیاست یوبیسافتی را می‌بیند که مانع از تحقق این امر می‌شود و در نهایت تنها به تغییراتی در بدنه داستان پردازی بسنده می‌کند. اما با این حال نتیجه نهایی چندان هم بد نیست و ارزش تجربه کردن و لذت بردن از بهشت کاستیلو را دارد.

نکات مثبت

چهارچوب داستانی خوب و متفاوت از عناوین قبلی سری

گرافیک زیبا و چشم‌نواز (در نسل نهم)

تنوع مراحلی خوب و قابل قبول

گان پلی جذاب

نکات منفی

وجود دو حالت Action Mode و Story Mode

استفاده از فرمول همیشگی یوبیسافت

ی مصرف بودن سطح مهارت (رنک)

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *