گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Fairy Fencer F: Refrain Chord | معجزه موسیقی

در جهان امروز تعداد بی‌شماری کمیک و مانگا وجود دارد و روزانه به تعداد طرفداران آن‌ها افزوده می‌شود. به علاوه نسخه دیجیتالی این دو، ویژوال ناول (Visual Novel) نام دارد که در ایران هنوز به درستی شناخته نشده است. ویژوال ناول‌ها نوعی داستان نیمه تعاملی دیجیتال هستند که تصاویری از محیط‌ها و شخصیت‌های به نسبت ثابت را به نمایش می‌گذارند و شخصیت‌های آن صداگذاری شده‌اند. در نتیجه به سختی می‌توان نام بازی را روی آن گذاشت. با وجود این درست به مانند بسیاری از سبک‌های دیگر که امروزه با هم ترکیب می‌شوند (مانند نقش‌آفرینی و اکشن)، تعدادی از ویژوال ناول‌ها نیز برای افزایش سرگرم‌کننده بودن به این رویه روی آورده‌اند. به همین دلیل سازندگان عناصری مانند استراتژی، معمایی و بسیاری موارد دیگر را در محصول نهایی اضافه می‌کنند. یکی از این بازی‌ها «Fairy Fencer F» نام دارد که در سال 2013 عرضه شد و بازخوردهای متوسطی را نیز دریافت کرد. شرکت «Compile Heart» به تازگی دنباله این بازی را با نام «Fairy Fencer F Refrain Chord» برای سوییچ، ویندوز، PS4 و PS5 تولید کرد که اکنون در دسترس قرار دارد. نقدی که در ادامه می‌خوانید بر اساس نسخه سوییچ بازی نوشته شده است. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

نبردی برای پری‌ها

نقد و بررسی بازی Fairy Fencer F Refrain Chord | معجزه موسیقی

داستان Fairy Fencer F Refrain Chord در دنیایی رخ می‌دهد که مردمان باستانی آن به سلاحی قدرتمند دست پیدا کرده بودند. سلاحی چنان قوی که حتی می‌توانست خدایان آن‌ها را نابود کند. همین موضوع و نبرد بین خدایان خیر و شر باعث شد تا تمدن یاد شده و دستاوردهای آن به کلی نابود شود. قرن‌ها از این ماجرا می‌گذرد. در زمان فعلی شخصیت اصلی داستان با نام فنگ (Fang) با پری خشمی به نام ارین (Eryn) آشنا شده و به فنسر (Fencer) تبدیل می‌شود. فنسرها افرادی هستند که می‌توانند از قدرت پری‌ها برای مبارزه استفاده کنند. از طرفی ارین به دلایل نامعلوم حافظه خود را از دست داده است. به همین دلیل فنگ تصمیم می‌گیرد برای بازگردان حافظه ارین و زنده کردن خدای نیکی، به جمع‌آوری پری‌های بیشتر بپردازد. در مقابل گروهی نیز قصد دارند به منظور تصاحب دنیا، خدای شرارت را احیا کنند و همین موضوع به تقابل دو گروه منجر می‌شود. در این میان فنگ با گروه جدیدی از افراد مواجه می‌شود که می‌توانند با آواز خواندن مردم اطراف خود را درمان کرده یا شستشوی مغزی دهند. حال فنگ و گروهش باید علاوه بر دنبال کردن اهداف گذشته خود به مقابله با دشمن تازه پدیدار شده بپردازند و دنیا را نجات بدهند.

داستان بازی دقیقاً از دنباله نسخه قبل رخ می‌دهد و بخش زیادی از پاراگراف بالا به آن مربوط می‌شود؛ بنابراین افرادی که نسخه قبل را انجام نداده‌اند ممکن است در ابتدا نتوانند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند و در جریان گفتگوها قرار نگیرند؛ اما این مسئله به مرور زمان حل شده و مخاطبان را با خود درگیر می‌کند.

داستان بازی به خوبی پیش می‌رود و می‌تواند انگیزه‌ای برای به پایان رساندن بازی باشد. کاراکترها نیز شخصیت‌پردازی مناسبی داشته و به خوبی می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد و با ابعاد مختلف هویتی و اهداف آن‌ها آشنا شد.

 

پری آوازه خان

نقد و بررسی بازی Fairy Fencer F Refrain Chord | معجزه موسیقی

بازی Fairy Fencer F Refrain Chord ترکیبی از سبک ویژوال ناول و نقش‌آفرینی تاکتیکی با زاویه دید ایزومتریک (بالا به پایین) است. در نتیجه یا در حال شنیدن مکالمات و پیش برد داستان هستید یا در زمین مبارزه حضور دارید. هیچ تردد و کنترل شخصیتی برای جابه‌جایی در کار نیست؛ بلکه تنها مقصد را از روی نقشه انتخاب خواهید کرد. از طرفی اگر تمایلی به داستان ندارید می‌توانید به سادگی همه آن را رد کرده و تنها به انجام مبارزه‌ها بپردازید.

بازی علاوه بر مأموریت‌های داستانی طیف گسترده‌ای از مأموریت‌های فرعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این مأموریت‌های فرعی یا در بخش Hub هستند که با انجام آن‌ها رتبه ماجراجویی فنگ بالاتر رفته و به آیتم‌های بهتری دسترسی دارید. یا توسط دلال اطلاعات به شما داده شده و جایزه آن پری‌های بیشتر هستند. دسته آخر نیز مربوط به مکالمات و مأموریت‌های فرعی ارائه شده توسط شخصیت‌های همراه است. شما می‌توانید همه آن‌ها را نادیده بگیرید؛ اما به خصوص با انجام دادن دسته آخر با پیش‌زمینه داستانی مختلف کاراکترها بیشتر آشنا شده و روابط آن‌ها بهبود می‌یابد و در نتیجه در میدان مبارزه بهتر ظاهر می‌شوند؛ اما با همه این اوصاف، تمامی مأموریت‌ها، چه اصلی و چه فرعی به حضور در یک میدان مبارزه مشبک کوچک و کشتن تمام دشمنان مقابل خلاصه می‌شود.

نقد و بررسی بازی Fairy Fencer F Refrain Chord | معجزه موسیقی

حداکثر تا 6 نفر از اعضای گروه شما می‌توانید در هر مبارزه شرکت دهید؛ اما یکی از آن‌ها حتماً باید خواننده گروه باشد. قابلیت خوانندگی ویژگی جدید Fairy Fencer F Refrain Chord است. این شخصیت می‌تواند با آواز خود، برای چند نوبت مهارت‌های دفاعی یا تهاجمی هم‌گروهی‌هایی را که در نزدیکی وی قرار داشته باشند را بهبود داده و دشمن را تضعیف کند؛ اما خود هیچ مهارت مبارزه‌ای ندارد. در نتیجه باید به خوبی از وی حفاظت کنید. به غیر از این مورد همه چیز دقیقاً مشابه با دیگر بازی‌های تاکتیکی انجام شده و تقریباً هیچ‌گونه نوآوری خاصی وجود ندارد.

به این معنی که اگر از اطراف به دشمن حمله کنید آسیب بیشتری می‌بینند. همچنین مدتی پس از شروع نبرد می‌توانید با پری خود ترکیب شده یا حملات ویژه را انجام بدهید. به علاوه با هر ضربه یا عملی که انجام می‌دهید، امتیاز تجربه دریافت خواهید کرد و این موضوع تنها به کشتن دشمنان محدود نمی‌شود. تنوع سلاح‌ها و جادوها نیز بسیار بالا و مناسب است؛ اما در هر صورت چندین ساعت پس از شروع بازی تکراری می‌شوند. تنوع دشمنان در مبارزه‌ها نیز خوب است؛ اما درجه سختی بازی از تناسب خوبی برخوردار نیست و بعضی مواقع حتی اگر بیش از 5 لول از دشمن قوی‌تر باشید باز هم ضربات بسیار سنگینی را به شما وارد می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Fairy Fencer F Refrain Chord | معجزه موسیقی

در بازی Fairy Fencer F Refrain Chord پری‌ها در کنار شخصیت‌های اصلی امتیاز تجربه دریافت می‌کنند. مهارت‌های شخصیت‌های اصلی به صورت خودکار با افزایش سطح بهتر می‌شود و کنترل مستقیمی روی آن ندارید. در مقابل این کار را باید از طریق پری‌ها انجام بدهید.  به همین منظور شما باید به طور مرتب به آن‌ها صحبت کردی و پری‌های اصلی و فرعی بی‌شماری که در اختیار دارید را تقویت کنید تا بتوانید در مبارزه‌ها دوام بیاورید. به علاوه بازی محتوای خود را به خوبی آموزش نمی‌دهد و گاهی پیش می‌آید که مجبور باشید با آزمون و خطا متوجه آن‌ها بشوید. به این موضوع رابط کاربری نسبتاً شلوغ و در هم بخش مهارت‌ها و مشخصات شخصیت‌ها را نیز اضافه کنید.

بازی یک مینی‌گیم معدن‌کاوی هم دارد که هیچ پیچیدگی خاصی نداشته و با توجه به رتبه شما در Hub امکان دستیابی به آیتم‌های بهتر یا مناطق مخفی را فراهم می‌آورد.

 

آواز سرسام‌آور

نقد و بررسی بازی Fairy Fencer F Refrain Chord | معجزه موسیقی

بازی Fairy Fencer F Refrain Chord با موتور یونیتی توسعه پیدا کرده است که در هر دو حالت خانگی و قابل حمل عملکرد پایداری را از خود نشان می‌دهد. در مقابل شخصیت‌ها طراحی ثابتی داشته و در بخش داستانی تنها با طرح‌های دوبعدی مواجه هستید که در شکل‌های مختلف کمی بالا و پایین می‌شوند. این موضوع از ذات ویژوال ناول آن نشئت می‌گیرد؛ اما در بخش مبارزه‌ها با مدل‌هایی 3 بعدی آن‌ها مواجه می‌شوید که با پویانمایی نسبتاً نرمی همراه هستند.

صداگذاری شخصیت‌ها نیز به خوبی انجام شده و بازیگران به خوبی از عهده وظیفه خود برآمده‌اند. هر چند که این صداگذاری تنها به مکالمات بخش داستانی مربوط شده و تقریباً هیچ‌یک از مأموریت‌های فرعی صداگذاری ندارند.

از طرفی موسیقی‌های بازی جذاب هستند؛ اما مشکلی وجود دارد که ضربه شدیدی به این بخش وارد می‌کند. تعداد موسیقی‌های بازی بسیار کم است. در هر دو بخش داستانی و مبارزه‌ها شما تقریباً تعدادی موسیقی ثابت را می‌شنوید؛ اما مشکل بزرگ‌تری وجود دارد. در بالاتر گفته شد در این نسخه 2 خواننده به بازی اضافه شده‌اند. زمانی که این خواننده‌ها شروع به آواز خواندن می‌کنند، همان موسیقی تکراری دیگر پخش نمی‌شود. از طرفی اگر خواننده هر دو جبهه با هم شروع به خواندن کنند، شما هم‌زمان دو موسیقی گوناگون را خواهید شنید که جلوی تمرکز شما یا لذت بردن از آن‌ها را می‌گیرد. همچنین از آنجایی که در بیشتر طول مبارزه خواننده‌ها به کار مشغول هستند، این موسیقی‌ها نیز به سرعت تکراری می‌شوند و موسیقی اصلی را نیز به سرعت فراموش خواهید کرد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 20 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بازی Fairy Fencer F Refrain Chord ترکیبی از ویژوال ناول و نقش‌آفرینی تاکتیکی است که سعی دارد با برقراری تعادل میان آن‌ها، طرفداران هر دو سبک را به خود جذب کند. با وجود این مشکلات بازی مانند تکراری شدن روند مبارزات و موسیقی‌ها و همچنین در هم شدن مورد دوم در زمان مبارزات جلوی ارائه یک محصول بی‌نقص را گرفته است. در نتیجه می‌توانید محصولات بسیار بهتری را در هر دو سبک در سطح بازار پیدا کنید. هر چند اگر از طرفداران نسخه قبلی بازی مورد بررسی هستید یا یک بازی را تنها به علت داستان آن تهیه می‌کنید، می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

نکات مثبت

داستان زیبا

شخصیت‌پردازی کاراکترها

موسیقی‌های مناسب

نکات منفی

تکراری شدن مبارزات از اواسط بازی

عدم تنوع فعالیت‌ها

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *