گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی F1 Manager 2022 | مدیریت به سبک فرمول 1

اصولا در ژانر بازی‌های ورزشی، دو زیرشاخه وجود دارد. بازی‌های شبیه‌ساز ورزشی، مثل Fifa یا NBA 2K سعی می‌کنند تجربه واقعی آن ورزش را اراعه دهند. اما یک زیرشاخه دیگری نیز وجود دارد که در سبک مدیریتی (Management) قرار می‌گیرد. این ژانر طرفدارن کمتری نسبت به سایر بازی‌های ورزشی دارد و محدود به یکسری بازی‌های خاص می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به سری بازی Football Manager اشاره کرد. در این بازی شما کنترل بازیکن‌های یک تیم فوتبال را برعهده ندارید. بلکه این وظیفه بر دوش شما است که نقش مدیر را در یک تیم فوتبال ایفا کنید. شما در هر بازی باید ترکیب تیم را مشخص کنید، در صورت نیاز سرمربی باشگاه را عوض کنید، بازیکن فوتبال خرید و فروش کنید و غیره. این ژانر فقط به ورزشی مثل فوتبال محدود نمی‌شود و ورزش‌های دیگر را هم پوشش می‌دهد. یکی از پرطرفدارترین و پرخرج‌ترین ورزش دنیا فرمول 1 است. این ورزش هرسال به صورت فصلی و در نقاط مختلف جهان برگذار می‌شود و افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. فصل 2022 یکی از پرحاشیه‌ترین و پربحث‌ترین فصل‌های چندسال اخیر این ورزش بود. از عملکرد عجیب و غریب تیم ردبول و راننده اول این تیم، مکس ورشتاپن گرفته، تا فراز و فرودهای تیم فراری و افت تیم مرسدس. درنهایت پرونده این فصل هم با قهرمانی تیم ردبول و مکس ورشتاپن بسته شد و اکنون شاهد بازی‌های لایسنس‌شده برای این فصل هستیم. به غیر از سری بازی‌های F1 که توسط استودیو کدمسترز ساخته می‌شوند، بازی دیگری تحت عنوان F1 Manager وجود دارد که توسط استودیو Frontier Developments توسعه می‌یابد. در این مطلب به نقد و بررسی عنوان F1 Manager 2022 می‌پردازیم. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

تجربه مدیریت یک تیم فرمول 1

معمولا افرادی که هیچ ایده‌ای درباره این ورزش ندارند، فکر می‌کنند که تمام کار در طول مسابقه و برعده راننده است. اما جالب است بدانید که راننده فقط بخش کوچکی از یک تیم فرمول 1 است. بخش عظیمی از یک تیم فرمول 1 شامل مهندس‌ها، تیم طراحی و توسعه ماشین، استراتژیست‌ها، تیم پیت استاپ و مدیر اصلی تیم می‌شود. داشتن چنین تیمی هزینه‌های سرسام‌آوری دارد که برعده اسپانسر‌های هر تیم است. شما در بازی F1 Manager وظیفه‌ی مدیریت چنین تیمی را برعده دارید. در ابتدا که بازی را شروع می‌کنید. باید تیم مورد نظرخود را انتخاب کنید. هر 10 تیم حال حاضر فرمول 1 در بازی حضور داردند و روی هرکدام که کلیک می‌کنید، یک تاریخچه مختصری از آن تیم به شما گفته می‌شود. هر تیم شامل 2 راننده اصلی و یک راننده ذخیره است، که تمامی آنها در بازی موشن کپچر شدند و بسیار نزدیک به واقعیت هستند. بعد از آن که تیم مورد نظر خود را انتحاب کردید، می‌توانید وارد مسابقات شوید. اما عجله نکنید! قبل از مسابقات چند کار مهم باید انجام دهید. در منوی بازی چند بخش وجود دارد که می‌توانید با اسپانسر‌های خود قرارداد تنظیم کنید و بودجه تیم خودرا برای ارتقای ماشین در ادامه‌ی فصل بالا ببرید.در فرمول 1 تیم ‌ها بعد از چند مسابقه ماشین‌های خود را با قطعات جدید بروز رسانی می‌کنند تا عملکرد بهتری در مسابقات به دست بیاورند. شما در بازی باید بعد از مسابقه، در طول فصل با درآمدی که کسب می‌کنید مهندس‌ها و مکانیک‌هایی استخدام کنید تا برای ماشین شما قطعه توسعه دهند و عملکرد ماشین شما را ارتقا دهند. علاوه‌بر آن شما می‌توانید مقر اصلی تیم خود را توسعه دهید که شامل محل تست ماشین‌ها و تونل باد نیز می‌شود. خیلی جالب است که تیم سازنده بازی چطور به این جزئیات توجه کرده است. اگر به مسائل پشت پرده فرمول 1 علاقه دارید، این بازی می‌تواند یک مکان بسیار عالی برای شما باشد. حتی فرمول 1 هم دوست نداشته باشید اما مدیریت را دوست داشته باشید، این بازی بسیار برای شما سرگرم کننده و آموزنده است.

 

ساختار کلی مسابقات

بعد از گذراندن این مراحل وارد مسابقات اصلی می‌شویم. اگر از سیستم برگذاری مسابقات فرمول 1 چیزی نمی‌دانید بهتر است کمی به شما در این باره توضیح بدهم. مسابقات همیشه در روزهای آخر هفته (جمعه تا یکشنبه) و در چند نوبت متفاوت برگذار می‌شود. به صورت کلی مسابقات شامل سه دور تمرینی یک ساعته، دور تعیین خط، و مسابقه اصلی می‌شود. جالب است بدانید که به مسابقه اصلی Grand Prix یا جایزه بزرگ نیز می‌گویند. تیم‌ها در دورهای تمرینی که دو نوبت در جمعه و یک نوبت در شنبه برگذار می‌شود فرصت دارند تا با ماشینی که دارند تمرین کنند و بهترین تنظیمات را برای راننده انتخاب کنند. در دور تعیین خط هم مشخص می‌شود که در مسابقه روز یکشنبه هر راننده باید از رده چندم مسابقه را شروع کند. کلیت مسابقات فرمول 1 به این صورت است. اما در بازی به چه صورت است؟ شما در بازی می‌توانید هم مسابقه اصلی و هم دور های تعیین خط و تمرینی را خودتان مدیریت کنید. البته این امکان وجود دارد که دور‌های تعیین خط و تمرینی را به خود بازی بسپارید و مستقیم وارد مسابقه اصلی شوید. اما کنترل ماشین‌ها چگونه است؟ اشتباه نکنید، شما در این بازی قرار نیست به جای راننده بازی کنید. شما باید به راننده دستور دهید که چه کاری را انجام دهد.

این دستورات شامل مواردی مثل مدیریت لاستیک‌ها، مصرف میزان بنزین، استراتژی استفاده از سیستم ERS، زمان ورود به پیت استاپ و جابه‌جایی هم تیمی‌ها می‌شود. شما این دستورات را به راننده می‌دهید و راننده‌آن را تماشا می‌کنید! می‌توانید مثل یک مسابقه فرمول 1 آن‌را به صورت کامل تماشا کنید یا زمان را روی دور تند قرار دهید. در این بین امکان متوقف کردن مسابقه و بررسی شرایط آن لحظه نیز وجود دارد. کنترل بازی روی دسته هم بسیار خوب طراحی شده و هیچ مشکلی ندارد. شاید از نظر خیلی‌ها این کار بسیار خسته کننده به نظر برسد، اما اگر فرمول 1 دوست داشته باشید قطعا از این کار خوشتان می‌آید. در طول مسابقه ممکن است اتفاقات زیادی بی‌افتد. امکان دارد رو ماشین با یک‌دیگر تصادف کنند یا یک ماشین از پیست خارخ شود. این صحنه‌ها به صورت بازپخش برای شما به نمایش در می‌آیند و خود دیوید کرافت آن‌ها را گذارش می‌کند.

گیم‌پلی بازی مورد خاص دیگری ندارد اما به شدت نیاز به یادگیری دارد. ممکن است مدت زمان زیادی را درگیر این باشید که چه استراتژی لاستیکی برای این مسابقه مناسب است. اگر به فرمول 1 اصلا علاقه ندارید چنین بازیی شاید برای شما هیچ جذابیتی نداشته باشد. اما اگر این ورزش را دوست دارید می‌تواند حسابی برای شما سرگرم‌کننده باشد.

 

درجه سختی بازی، دشوار و نامتعادل

یکی از بزرگترین مشکلات بازی که به شدت روی تجربه کلی آن تاثیر منفی می‎گذارد درجه سختی بازی است. در ابتدا باید بگویم که هیچ درجه سختی‌ خاصی برای بازی طراحی نشده است یک چیز ثابت است. عملکرد شما در بازی بسیار بستگی به تیم شما دارد. اگر تیم هایی مثل فراری یا ردبول را اتنخاب کنید کار شما آسان‌تر می‌شود. اما اگر به سراغ تیم‌های ضعیف‌تر مثل مکلارن، آلپین یا حتی مرسدس بروید کارشما بسیار سخت می‌شود. از آنجایی که بخش آموزشی مفصلی برای بازی طراحی نشده است، شما مجبور هستید یک مسابقه را چندین بار انجام دهید و استراتژی‌های مختلف را تست کنید یا نتظیمات ماشین را تغییر تا نتیجه مطلوب را به دست بیاورید.

اگر به سراغ تیم‌های پایین جدول مثل ویلیامز یا Hass بروید باید بسیار تلاش کنید تا به نیمه بالایی جدول برسید، چه برسد به بالای جدول. باتوجه به عملکردی که از خودتان انتظار دارید می‌تواند چه در تعیین خط چه در مسابقه، برای خودتان حدف تعیین کنید. من چیزی حدود 8 ساعت فقط مسابقه اول فصل را بازی کردم تا توانستم نتیجه مطلوبم را به دست بیاورم و بازی را یاد بگیرم. این روند برای بازیکن‌های تازه‌کار بسیار طاقت فرسا خواهند بود. شاید اگر قابلیت Rewind در بازی وجود داشت و می‌شد در انتخاب‌ها تجدید نظر کرد می‌شد از این مشکل کمی چشم‌پوشی کرد. اما هماطور که گفتم بزرگ‌ترین مشگل بازی نداشته درجه سختی است که باعث می‌شود بازیکن عذاب بکشد. دقیقا مانند راننده فراری شارش لکلرک! در بعضی موارد شما حتی نمی‌توانید با لاستیک نو، بیشترین میزان حمله و DRS روشن از رغیبتان سبقت بگیرید چرا که قدرت ماشین شما توانایی آن کار را ندارد یا راننده شما ضعیف است. در کل همان اندازه که مسابقات فرمول 1 طاقت فرسا است F1 Manager می‌تواند 10 برابر طاقت فرساتر باشد. به شخصه از سیستم درجه سختی بازی لذت بردم و به نظر می‎توانست بسیار بهتر طراحی شود. اگرچه شاید بعضی‌ها چالش بیش از حد بازی را دوست دارند اما به نظر من برای عموم بازیکن‌ها به هیچ عنوان جالب نخواهد بود. حتی اگر بازی‌های Managemen دیگر را دوست دارید و عاشق این سبک هستید ممکن است اصلا F1 Manager را دوست نداشته باشید. به طور کلی اگر علاقه‌ای به فرمول 1 ندارید پیشنهاد نمی‌کنم که به سراغغ این عنوان بروید.

 

گرافیک، بسیار خشک و بی روح

در نهایت می‌رسیم به گرافیک بازی. در طول این نقد گفتم که چهره‌های راننده‌ها بسیار دقیق طراحی شده‌است. باید بگویم که همچین چیزی را دامه بازی مشاهده نخواهید کرد و فقط در منوی انتخاب تیم وجود دارد. وقتی وارد بازی می‌شوید جزئیات چهره‌ها نصف می‌شود.

از طرفی دیگر خود گرافیک محیط بازی و پیست‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زنند و واقعا در صطح یک بازی نسل نهمی نیستند. بازی از لحاظ فریم ریت مشکلی ندارد اما از نظر Anti aliasing چندان جالب به نظر نمی‌رسد. برای خود ماشین‌ها هم انمیشین تخریب پذیری خاصی طراحی نشده است. در کل انتظار نداشته باشید این عنوان در سطح بازی‌های مسابقه‌ای گرافیک داشته باشد، فکر یک گرافیک معممولی دارد. البته شاید برای یک بازی مدیریتی گرافیک چندان مهم نباشد اما شاید برخی چندا جالب نباشد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتقدین و پس از 15 ساعت تجربه بازی روی پلتفرم PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

بازی F1 Manager 2022 برای کسانی مناسب است که هم سبک Management را دوست دارند، هم به مسابقات فرمول 1 علاقه دارند. اگر جزو این دسته نیستید تجربه این عنوان را پیشنهاد نمی‌کنم. چرا می‌تواند که بسیار چالش برانگیز و طاقت فرسا باشد. اما اگر مدیریت نیز دوست دارید می‌تواند بسیار سرگرم کننده و آموزنده باشد.

نکات مثبت

جزئیات زیاد در مدیریت یک تیم

سیستم کنترل ساده و مناسب

گیم پلی سرگرم کننده

نکات منفی

گرافیک نه چندان خوب

درجه سختی ناجوان مردانه

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *