گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی F1 2023 | جنون رقابت در فرمول یک

استودیو‌ی کدمسترز (Codemasters) پس از عملکرد قابل قبولی که در نسخه‌ی سال پیش F1 به واسطه‌ی EA (ناشر بازی) داشت، در بازی امسال این مجموعه سعی داشته تا اشتباه‌های گذشته خود را در F1 2023 تکرار نکند. با اینکه این بازی از لحاظ نشان دادن یک شبیه‌ساز فرمول یک، عالی عمل کرده اما همچنان خالی از ایراد نیست. عنوان F1 2023 از نسخه‌ی سال پیش این مجموعه، عملکرد بهتری داشته ولی نمی‌توان با مشکلاتی که در خصوص برخی مواردش دیده می‌شود، آن را شاهکار نامید. با نقد و بررسی بازی F1 2023 همراه گیمین‌گرویتی باشید.

اولین مورد مهمی که در بازی امسال فرمول یک دیده می‌شود، بازگشت دوباره‌ی بخش داستانی Braking Point 2 است. اولین دیدار ما با این بخش در نسخه‌ی F1 2021 بود که با عملکرد ضعیف و روایت ساده‌اش، خیلی خوب به نمایش گذاشته نشد. این مورد در F1 2023 نیز کماکان دارای مشکل‌های قبلی خود بوده اما سطح برخی از موارد آن، بهتر از نسخه‌ی دو سال پیش است. بزرگ‌ترین ایرادی که قبلا در خصوص این بخش وجود داشت، موشن کپچر ضعیف کات سین‌ها بود. خوشبختانه این قضیه با وجود کات سین‌های سینماتیک جذاب در F1 2023، رفع شده است. زیبایی موشن کپچر کات سین‌ها این بخش در بازی باعث شده تا نحوه‌ی روایت Braking Point نیز به چشم بیاید. البته موشن کپچر فقط در خصوص کات سین‌ها خوب بوده و در موارد دیگر مثل خوشحالی تیم برنده رقابت، جایزه دادن به برنده‌ها و مصاحبه‌ها چنگی به دل نمی‌زند. همچنین به مرور موارد گفته شده نیز تکراری می‌شوند و دیگر جذابیتی برای تماشای آن‌ها وجود ندارد.

داستان Braking Point 2 دیگر به اندازه‌ی قبل، ساده و کلیشه‌ای نیست اما آنقدر شلوغ و پر تنش بوده که پتانسیل خوب بودنش را از دست داده است. روایت این بخش در 17 چپتر و با حضور 3 شخصیت اصلی و 3 شخصیت مکمل (فرعی) شکل گرفته است. هر چپتر با گذراندن یک مسابقه به اتمام می‌رسد. کمی طولانی بودن روایت این بخش، مسئله‌ی مهمی نیست اما تغییر مسیرهای متعدد در خصوص شخصیت‌هایش، باعث از بین رفتن ماجرا شده است. در واقع داستان نتوانسته به خوبی با راه نادرستی که مقابل آن شکل گرفته، به شخصیت‌ها بپردازد.

روایت Braking Point 2 به ادامه‌ی مسیر شخصیت ایدن جکسون (Aiden Jackson) می‌پردازد که با پیوستن به یک تیم جدید در فرمول یک و هم تیمی شدن با رقیب جدی خود یعنی دوون باتلر (Devon Butler)، راه پر فراز و نشیبی را در خصوص هدفش طی می‌کند. همچنین روایت شخصیت مهم آکرمن نسخه دو سال پیش را نیز فراموش نکرده و آن را به عنوان یکی از عوامل تیم Konnersport ایدن جکسون معرفی می‌کند. ماجرا در طول یک فصل و نیم از مسابقات فرمول یک و یک‌سوم پایانی فرمول 2 به نمایش گذاشته می‌شود. آنقدر در طول این بخش تغییر مسیرهای بیهوده و نادرستی بین 3 شخصیت اصلی ایدن جکسون، دوان باتلر و کالی مایر (Callie Mayer) شکل گرفته، روایتش جذابیت خود را از دست داده است. این موضوع همچنین باعث شده تا با شخصیت‌های این بخش نیز ارتباط برقرار نکنید و احساسات آن‌ها را در طول داستان متوجه نشوید. به علاوه این مورد، صحبت در مصاحبه‌ها نیز همانند بازی دو سال پیش، در روایت این بخش موثر نبوده و صرفا برای بالا بردن سطح Performance و Reputation به کار می‌رود. این دو سطح نام برده از موارد فاقد اهمیت این بخش محسوب می‌شوند. با عملکرد مناسب و انتخاب دیالوگ‌های مناسب، سطح آن‌ها بالا می‌رود. به طور کلی با اینکه داستان و سایر نکات Braking Point 2 سعی داشته‌اند تا به نسبت دو سال پیش خود بهتر باشند اما همچنان ضعف‌های خیلی بزرگی در آن‌ها وجود دارد. بهتر می‌بود مثل عنوان سال پیش بخش داستانی در نظر گرفته نمی‌شد چون اکثر روایت‌های عناوین سبک Racing، آنچنان جذاب و زیبا عمل نمی‌کنند.

بازی F1 2023 از لحاظ ظاهر و دسته‌ بندی درست بخش‌ها بهتر از نسخه‌ی سال پیش بوده است. در نظر گرفته شدن زمینه‌ی سیاه و تغییر در چارچوب اصلی نمایش بخش‌ها، باعث شده تا شکل جذاب‌تری از صفحه‌ بازی مشاهده شود. حذف بخش Multiplayer و اضافه شدن League Racing، تغییر نام و کلیت F1 Life به F1 World، حذف بخش Solo و اضافه شدن آن به F1 World و حذف بخش Player Hub از چارچوب اصلی صفحه‌ی بازی، مهم‌ترین تغییرهای ظاهری F1 2023 بوده است. برخی موارد درون F1 Life نسخه‌ی سال پیش نیز هرکدام در این عنوان به بخش مختص خود تبدیل شده‌اند. همچنین شکل جدید این عنوان توانسته بخش‌ها را با متنی کوتاه در پایین صفحه، معرفی کند و اطلاعات مفیدی به افراد تازه وارد بدهد.

تجربه‌ی گیم‌پلی بازی F1 2023 همانند عناوین قبلی، شبیه‌سازی بسیار مناسبی را در خصوص رانندگی با ماشین‌های فرمول یک ارائه می‌کند. صدای بالا و پایین شدن سرعت به واسطه‌ی موتور و گاز دادن، یکی از موارد جذابی بوده که در این عنوان بهتر از قبل آن را حس می‌کنید. با تغییر زاویه‌های متعددی که برای راننده ایجاد شده، این صدا را به شکل متفاوتی می‌شنوید. به علاوه‌ی این مورد، امواج سرعت موتور سایر ماشین‌ها نیز واضح‌تر به گوش می‌رسد. این موضوع باعث شده تا هیجان سبقت گرفتن و دفاع از جایگاه خود در طول مسلبقه بیشتر شود. روان بودن گیم‌پلی نیز مثل عناوین قبلی مناسب است. در هر بازی مجموعه F1، تغییرهایی در خصوص ظاهر آمار زمانی، نشان داده شدن اطلاعات سرعت و دنده، اپراتور و آمارهای وضع موتور و لاستیک‌ها مشاهده می‌شود. در عنوان  F1 2023 نیز کمی رنگ‌ها بیشتر در ظاهر گیم‌پلی به چشم می‌آید. این مورد در مسابقه‌هایی طولانی که هنگام شب رخ می‌دهند، تاثیرهای خوبی بر خسته نشدن گیمر دارد. همچنین به بازی 4 پیست خیلی جذاب اضافه شده است. بازی F1 2023 در کنار 22 پیست عنوان قبلی، پیست لوسیل قطر، شانگهای چین، لاس وگاس آمریکا و الگاروه پرتغال را نیز دارا است. در کل گیم‌پلی و عوامل موثر بر آن، باز هم مطابق انتظار در بازی امسال F1، عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته‌اند.

یکی از مواردی که هیچ تفاوت خاصی با نسخه‌ی سال پیش این مجموعه نداشته، بخش Career است. این بخش در بازی F1 2023‌، با ظاهر جدید این عنوان جذاب‌تر شده اما هیچ تغییری در تجربه‌ی آن دیده نمی‌شود. در Career با انتخاب بین مدیریت یک تیم یا راننده بودن در فرمول یک یا دو، کریر خود را می‌سازید. برای افراد تازه وارد، این بخش می‌تواند سرگرم کننده باشد اما برای کسانی که نسخه سال قبل را تجربه کرده‌اند، فقط به عنوان یک به‌روزرسانی جدید به چشم می‌آید.

برخلاف Career، بخش F1 World بازی، بزرگ‌ترین تغییر نسبت به نسخه قبلی محسوب می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این بخش همان F1 Life بازی سال گذشته بوده است. در کنار مواردی که در وجود این بخش از قبل حفظ شده، برخی حالت‌های جدید در آن دیده می‌شود. حالت Solo و Multiplayer بازی قبلی که به صورت جداگانه دارای بخش خاص خود بودند، در این عنوان داخل F1 World قرار گرفته‌اند. بخش Play در F1 World، یک مورد کامل و بی نقص بوده که همه‌ی حالت‌های تک نفره و چند نفره نسخه قبلی را درون خود جای داده است. علاوه بر این موضوع، Play دارای بخش‌های متعدد و جدیدی بوده که لذت این دو حالت را جذاب‌تر از پیش کرده است. در بخش چند نفره نیز دیگر با ماشین‌های اشباح به صورت آنلاین مثل نسخه قبلی مسابقه نمی‌دهید و همه‌ی افراد در رقابت حضور دارند. همچنین ایونت‌های جذابی در Play برگزار می‌شود که تجربه‌ی آن خیلی سرگرم کننده است. یکی از نکات ضعف بازی F1 2022، Supercar‌ها بود که انتظار می‌رفت در نسخه‌ی جدید مجموعه، گیم‌پلی خشک و ساده آن برطرف شود اما این اتفاق با بررسی‌های انجام شده، رخ نداده است. بخش Supercars در F1 World وجود ندارد و این مورد جز کوچکی از بخش‌های Play و Showroom است. تعداد کم Supercar‌ها و گیم‌پلی ساده‌ آن‌ها، باعث شده همچنان این مورد، در مجموعه F1 خوب نباشد. بخش F1 World در خصوص Customistation، Trophies و Showroom تغییر آنچنان خاصی را به نسبت بازی سال پیش نشان نداده. یک مورد جالب در رابطه با نسخه قبلی، F1 Life Visitors بود که می‌توانستید به واسطه‌ی آن، از خونه‌ی سایر گیمرها دیدن کنید اما در بازی F1 2023 این مورد وجود ندارد. دلیل آن هم استفاده‌ی دوباره از همان طراحی وسایل قبلی برای ظاهر خانه بوده است. حالت Theatre بخش  F1 Life بازی سال پیش نیز به عنوان یک بخش جدا در بازی جدید به نمایش گذاشته شده. این بخش هایلایت‌ها و مسابقه‌های شما را به خواسته‌ی خودتان، ظبط می‌کند و درون خود برایتان به نمایش می‌گذارد.

بخش F1 World به خاطر تجربه‌ی خیلی خوب و سرگرم کننده‌ای که در گزینه‌ی Play خود به صورت تک نفره و چند نفره داشته، مواردی را پیرامون ماشین شخصی‌سازی شده گیمر در این حالت‌ها، ایجاد کرده است. دو بخش گاراژ و Compendium برای لذت کامل و درست گزینه‌ی Play، کارآمدی موثری را نشان می‌دهند. با انجام مسابقه‌های تک نفره و چند نفره، پول، پرسنل و قطعات مختلفی با سطح‌های متفاوت دریافت می‌کنید که در گاراژ قادر هستید بهترین آن‌ها را برای خود انتخاب کنید. این موارد باعث می‌شوند ماشین شما به مرور نیرومند‌تر شود و در مسابقه‌ها بهتر بتوانید عمل کنید. بخش Compendium نیز استیکرهایی را در خود دارا بوده که با انجام برخی وظایف تعیین شده، تکه‌های آن‌ها را به دست می‌آورید و استیکرها را می‌توانید کامل کنید. در طول اتمام این کار، مثل گاراژ مواردی به شما داده می‌شود که قادر هستید برای ماشین خود آن‌ها در نظر بگیرید. استیکرها تصاویر خاطره‌انگیزی را در طول ادوار مختلف مسابقات فرمول یک به نمایش می‌گذارد.

بخش آنلاین League Racing یکی از موارد جذاب بازی F1 2023 محسوب می‌شود. با تشکیل لیگ خود یا عضو شدن در یک لیگ‌های مختلف، به صورت خیلی چالشی و واقع گرایانه با افراد دیگر به رقابت داخل پیست‌ها می‌پردازید. البته که وضع اینترنت در رابطه با اتصال این بخش و سایر بخش‌های آنلاین بازی به حالت مناسبی نیازمند بوده است. بخش Splitscrren که در بازی سال پیش جز موارد Multiplayer بود، به عنوان یک بخش جدا در نسخه امسال به نمایش درآمده. تجربه‌ی دو نفره‌ی این بخش به شدت بامزه و هیجان‌انگیز ایجاد شده است. با انتخاب راننده‌های مطرح، دو نفره به رقابت با سایرین می‌پردازید. می‌توانید در مسابقه یا هم تیمی باشید یا هر کدام به صورت جداگانه مسابقه دهید. اگر دسته‌ی دوم و فرد مورد نظر برای بازی دو نفره را دارید، تجربه‌ی این بخش را اصلا از دست ندهید.

بخش Store بازی F1 2023 همچنان مثل عنوان قبلی، برای خرید یک عینک برای شخصی‌سازی شخصیت خود در F1 World هم سکه‌ از شما می‌گیرد. با اینکه مقدار پول دریافتی برای ارائه‌ی سکه‌ی بازی، خیلی گران نبوده اما باز نمی‌توان نسبت به قیمت بالای برخی وسایل کوچک چشم پوشی کرد. البته با انجام مسایقه‌های حالت Play بخش F1 World، امتیازهایی کسب می‌کنید که برخی موارد قابل دریافت بخش Store را با انجام آن‌ها به دست می‌آورید. به عبارتی با طی شدن سطح‌های مختلف Podium، مواردی در این خصوص به شما داده می‌شود. حالت رایگان Podium Pass در واقع برای افرادی ساخته شده که مایل به پرداخت پول و افزایش سکه برای خرید از Store نیستند. همچنین Podium Pass دارای فصل‌های متعددی در آینده خواهد بود که اشیای مختلف و جذابی را ارائه خواهد داد. این بخش هم اکنون در حال گذراندن فصل 1 خود است.

بازی F1 2023 از لحاظ بصری بسیار جذاب است. همه‌ی پیست‌ها و مکان‌های اطرافشان با گرفیک بهبود یافته‌ی بازی نسبت به قبل، زیبایی شگفت‌انگیزی را نشان می‌دهند. این موضوع باعث شده تا تجربه‌ واقع گرایانه این عنوان خیلی عملکرد درخشانی داشته باشد. موسیقی‌های مختلف بازی همچنان در خور این مجموعه نبوده اما آنقدر هم بد نیستند که نتوان آن‌ها را گوش کرد. در واقع موسیقی بازی می‌توانست بهتر باشد ولی سازندگان به سطح متوسط آن بسنده کرده‌اند.

یکی از مواردی که شخصا در خصوص بازی‌های Racing دوست دارم، جزئیات ماشین‌ها و میزان تخریب ‌پذیری آن‌ها در صورت برخورد است. در خصوص جزئیات، بازی F1 2023 عملکرد قابل قبولی داشته و حتی می‌تواند خیلی بهتر هم در نسخه‌های آینده در این رابطه عمل کنند. تخریب ‌پذیری نیز در ماشین‌های فرمول یک خیلی خوب و واقع گرایانه شکل گرفته است. محدودیت و عملکرد ضعیف Supercar‌ها باعث شده تا میزان تخریب‌ پذیری این ماشین‌ها را شاهد نباشیم. در بازی F1 2023 کمی نیز باگ وجود دارد. در بخش Splitscreen و F1 World باگ‌هایی در هنگام مسابقه و در خارج آن مشاهده می‌شود که برای رهایی از آن‌ها، باید بازی را ببندید و دوباره از اول، آن را باز کنید. در آخر باید به تنظیمات اشاره کرد. این بخش همانند نسخه قبلی خیلی کامل و پر جزئیات بوده و تغییر خاصی به غیر از ظاهرش در آن دیده نمی‌شود.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه ویژه منتقدین، پس از 20 ساعت تجربه‌ی بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

با اینکه بازی F1 2023 یک شبیه‌ساز شاهکار نیست اما تجربه‌ی سرگرم کننده و واقع گرایانه‌ای را برایتان به وجود می‌آورد. این عنوان با موارد مثبت پیرامون خود از نسخه‌ سال پیش مجموعه F1 بهتر عمل کرده است. البته که برخی اشتباه‌های گذشته نیز در بازی باز به چشم می‌آید که اصلا جالب نیست. امیدواریم که دیگر این موارد منفی در بازی آینده‌ی این مجموعه وجود نداشته باشد.

نکات مثبت

موارد متعدد و سرگرم کننده بخش F1 World

گیم‌پلی جذاب و واقع گرایانه

بخش‌های Splitscreen و League Racing

جذابیت شمایل کلی پیست‌ها و وجود 4 پیست جدید

وجود موارد رایگان Pass Podium

نکات منفی

روایت نادرست بخش Braking Point 2 و شخصیت‌های ساده آن

تغییر نکردن تجربه‌ی بخش Career

عملکرد ضعیف Supercar‌ها

وجود برخی باگ در بخش‌های Splitscreen و F1 World

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *