گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد بررسی بازی F1 22 | تکرار یک فرمول موفق

طبق روال سال‌های گذشته، امسال نیز قسمت جدید از سری بازی‌های محبوب فرومل یک یعنی F1 منتشر شده است که با توجه به این که تیم سازنده یک سری تغییرات جزیی نسبت به نسخه قبلی ایجاد کرده‌اند. شایسته است که بگوییم نسخه جدید از این مجموعه که به اختصار F1 22 نام دارد به خوبی جواب‌گوی مشتاقان این سری از بازی‌ها خواهد بود. با گیمین‌گرویتی همراه ما باشید.

عنوان F1 22 یک بازی در سبک ریسینگ/رانندگی است که در زیر ژانر ورزشی به شبیه‌سازی مسابقات قهرمانی فرمول یک می‌پردازد. این مجموع از بازی‌ها به مانند سایر عناوین ورزشی به صورت سالانه منتشر می‌شود که امسال نیز تحت نظر استودیوی Codemasters ساخته شده است. استودیوی کدمستر در چند سال اخیر وظیفه ساخت این مجموعه را به عهده داشته است که با توجه به روند سینوسی که در کیفیت عناوین فرمول یک داشته است؛ می‌توان گفت که خروجی نهایی قابل قبول است.

نقد بررسی بازی F1 22 | تکرار یک فرمول موفق

طرفداران این سری از بازی‌ها را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد. یک سری از افراد هستند که شیفته مسابقات فرمول یک هستند و به دقت و با جزییات تمامی مسابقات این ورزش هیجان انگیز را در سرتاسردنیا دنبال می‌کنند و بسیار مشتاق هستند تا تجربه‌ای هرچند نزدیک به مانند یک بازی خوب برای فرمول یک را داشته باشند تا بتوانند حداقل در کالبد قهرمانان این ورزش قرار گرفته و هیجان را تجربه کنند. بخش دوم از طرفداران شامل افرادی است که شاید مسابقات را در دنییا واقعی به صورت جدی دنبال نمی‌کنند، اما از آن دسته از افراد هستند که به بازی‌های ریسینگ علاقه‌مند بوده و به همین خاطر به سراغ این مدل از بازی‌ها می‌روند. حال نکته در این است که تیم سازنده تا چه حدی توانسته‌اند جواب‌گوی این بخش از نیاز مخاطبان باشند؟ همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم مجموعه F1 در چند سال اخیر با یک روند سینوسی مواجه بوده است که می‌توان گفت یک در میان آثار منتشر شده کیفیت‌های متفاوتی داشته‌اند، اما در نسخه فعلی این روند تا حدودی در یک مسیر خطی قرار گرفته و نسخه جدید، یعنی 2022 نسبت به نسخه سال قبل تغییرات جزیی داشته و در کل در قیاس با نسخه سال قبل بازی تفاوت آنچنان زیادی نداشته است و اگر برخی از مشخصه‌های گرافیکی ارتقا یافته را کنار بگذاریم، بازی به صورت عادی همان حس و حال نسخه قبلی را می‌دهد. با این وجود یک سری تغییرات جزیی به بازی اضافه شده که می‌توان با اشاره به آنها به یک نتیجه‌ کلی از بازی رسید.

نقد بررسی بازی F1 22 | تکرار یک فرمول موفق

یکی از تفاوت‌های اصلی F1 در امر شبیه ساز نسبت به سایر عناوین مشابه، دقت در نحوه عملکرد موتور و کلا سیستم مکانیکی بازی در طول مسابقه، قبل و بعد از آن است. درواقع تیم سازنده سعی کرده تا با دقت تمام نکات لازم برای ارائه یک شبیه‌ساز واقعی را به تصویر بکشد. انجام هرگونه دستکاری‌ها چه قبل از بازی و چه در حین انجام مسابقه روی ماشین، بر نتیجه به دست آمده تاثیر خواهد گذاشت. تمامی اتفاقات در طول مسابقه هم با جزییات دقیق به مخاطب از طریق پنل‌های مختلف منتقل خواهد شد. نکته ریزی که در این مقوله وجود دارد این است که با توجه به این که این بخش از بازی و این حجم از توجه به جزییات بسیار عالی است، اما قدری پیچیده نیز هست که همین موضوع کار را برای مخاطبین تازه وارد سخت کرده است. البته شاید جنین روندی برای کهنه‌کارها و کسانی که به خوبی با سیستم‌های طبقه‌بندی شده اتومبیل‌های فرمول یک آشنایی دارند عالی باشد اما مطمئنا برای تازه‌کارها سخت و یادگیری آن هم مسیر طولانی می طلبد. البته نکته اساسی در این است که بازی تلاش زیادی برای یادگیری و آزمون خطای سیستم‌های معرفی شده را به مخاطب ارائه نمی‌دهد.

نقد بررسی بازی F1 22 | تکرار یک فرمول موفق

با وجود این که سیستم آموزش بازی سخت عمل می‌کند با این که مطمعنا بازی برای طرفداران این مجموعه خیلی راحت خواهد بود. هوش‌مصنوعی و انجام مسابقات از گرمی و لذت خاصی برخودار است که وقتی به دقت به هشدارهای ارائه شده توسط کمک راننده‌های پشت سیستم توجه کنیم بدون شک در انتهای مسیر در رتبه‌های بالا قرار خواهیم گرفت. در واقع اساس و هسته اصلی این بازی و البته این شبیه‌ساز در همین است، دقت به نقاط ضعف و قدرت ماشین به همراه توجه به نحوه رانندگی در طول مسیر است که ارزش بازی را دو چندان کرده است. پس عملا بازی در به ثمر رساندن هدف خودش موفق عمل کرده و نتیجه نهایی رضایت بخش است.</p><p style=”text-align:justify;”> </p><p style=”text-align:justify;”>مدهای مختلفی به همراه پیست‌های مختلف در طول بازی و در بخش‌های مختلف به مرور ارائه می‌شوند که با این که نسبت به نسخه قبل تغییر نداشته اما همچنان جذابیت خود را حفظ کرده‌اند. از جمله تغییرات جدید، حذف بخش Story Mode هست که حذف شده و نام خود را به Life Mode تغییر داده است. با این که هسته بخش Life مد به مانند گذشته در استوری مد هست اما اندک تغییراتی در آن وجود دارند که بیشتر از نظر بصری حال و هوای تازه‌ای به بازی بخشیده است. شخصی‌سازی‌های زیادی در طول مسابقه در بخش‌های مختلف وجود دارند که از نقاط مثبت بازی‌است اما کیفیت بخش‌های شخصی‌سازی از نظر تعداد و تنوع پایین آمده و به مرور توی ذوق می‌زنند.

نقد بررسی بازی F1 22 | تکرار یک فرمول موفق

پیست‌های قبلی همچنان در بازی وجود دارند. پیست‌های معروفی همچون Bahrain International Circuit یا Baku City از جمله مسیر‌هایی هستند که لذت رانندگی در آنها واقعا هیجان انگیز است. پیست‌های بارسلونا و میامی به همراه پیست لیست سارتس در فرانسه که همگی از جمله مسیرهایی هستند که حضور در آنها به جذابیت بازی افزوده است. نکته قابل توجه کیفیت بصری بازی است که در همه جهات بازی را زیبا کرده است. با این که بازی از نظر گرافیکی در حد عناوین روز مثل GT 7 نیست اما در اندازه خود قابل قبول ظاهر شده است. ایرادات فنی از جمله وجود لبه‌ها یا برخی رنگ‌بندی‌های روشن زیاد به تجربه گرافیکی بازی آسیب وارد کرده است و با این که همچنان بازی از نظر بصری روان و جالب توجه است اما جزییات داخل کابیل به‌خصوص که اینجا با اتومبیل‌های فرمول یک طرف هستیم، با این که نسبت به نسخه قبلی پیشرفت داشته است اما هنوز جای کار دارند.  آسیب بازی در بخش فیزیک آن است که با تو جه به حساس بودن اتومبیل‌ها در برخوردها از نظر بصری برخورد فیزیکی آنچنان قابل لمس نیست.</p><p style=”text-align:justify;”> </p><p style=”text-align:justify;”>مهم‌ترین بخش بازی اضافه شدن مد Adaptive است که به تازه واردان این کمک را می‌کند تا در طول مسیر با دشواری‌های زیادی روبرو نشوند که در این مورد هوش مصنوعی بیشترین کمک را به دوستان تازه وارد انجام می‌دهد. درآمدزایی آنچنان سخت نیست ولی در خرج کردن منابع برای خرید اتومبیل‌های جدید بازی دقت بیشتری به خرج بدیم. با توجه به این که با یک اثر شبیه‌ساز روبرو هستیم استفاده از آنها و دقت در نحوه مسابقات در طول پیست تنها راه برنده شدن در طول مسابقات است.

نقد بررسی بازی F1 22 | تکرار یک فرمول موفق

با وجود بخش Life Mode اما همچنان قسمت Career جذابیت خودش را دارد. این امکان وجود دارد که این بخش را به صورت دونفهر نیز ادامه داد که در حالت آفلاین و آنلاین این امکان وجود دارد. اضافه شدن بخش Split Screen  امکان بازی همچنان در هر دو حالت تک و دو نفره آفلاین و آنلاین را دارد بخش چند نفره با این که مدهای تکراری دارد با این حال جذاب هستند.  بخش نتایج هفتگی یا Weekly Events که همچنان  توانید بین شرکت کنندگان دنیا به ثبت بیشترین رکورد خود تلاش کنید. بخش Social Play نیز به دو قسمت حرفه‌ای و آماتور تقسیم شده که بستگی به توانایی‌های خود می‌توانید با  رقابت کنید.

نقد بررسی بازی F1 22 | تکرار یک فرمول موفق

تمامی این موارد با این که زیبا هستند اما آنچنان تغییر بزرگی نسبت به نسخه قبلی حتی نسخه‌های قبل‌تر به حساب نمی‌آیند و مخاطب قدیمی و باتجربه احساس خواهد کرد که با یک نسخه بازسازی شده نسبت به نسخه‌های قبلی روبرو شده است. ولی تنها نکته‌‌ی مثبت این سری از بازی‌ها، صداگذاری این بازی‌ها بود که همچنان با قدرت و کیفیت قبلی دارند به کار خود ادامه می‌دهند. صداگذاری در تمامی بخش‌های بازی به‌خصوص در اتومبیل‌ها همچنان عالی و با جزییات دقیق و جدید به روز شده‌اند. لذت گاز دادن با ماشین‌های فرمول یک همچنان جان تازه‌ای به مخاطبان و طرفداران این سری از بازی‌ها می‌بخشد.

 

این نقد و بررسی براساس نسخه ارسالی EA پس از 17 ساعت تجربه‌ بازی روی پلتفرم PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

عنوان F1 2022 برخلاف نتیجه‌گیری‌های کلیشه‌ای در انتهای هر نقد یک مورد بسیار خاص دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و آن هم این نکته است که اگر از طرفدار این سری از بازی‌ها هستید و از مسابقات فرمول یک لذت می‌برید، حتما به سراغ این بازی و نسخه 2022 آن بروید اما اگر صرفا جهت یک تجربه جدید و متفاوت قصد انجام فرمول یک را دارید، پیشنهاد ما این است که قبل از انجام و هزینه نسبت به آن کمی فکر کنید و گزینه‌های دیگر را امتحان کنید.

نکات مثبت

طراحی پیست‌ها

صداگذاری دقیق و با کیفیت

صداگذاری دقیق و با کیفیت

انجام مسابقات سرگرم کننده

نکات منفی

بازی همان حس تکراری نسخه‌های قبلی را دارد

کمبود تنوع در بخش شخصی‌سازی و وجود مدل‌های قدیمی

گرافیک فنی بازی جا برای پیشرفت دارد

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *