گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی EA Sports WRC | تجدید دیدار

مِن باب بازی‌های رالی، اگر نگوییم استودیوی کدمسترز (Codemasters) چهره‌ ژانر بازی‌های رالی ا‌ست، بی‌شک کم‌لطفی کرده‌ایم. مهم نیست زاده و پرورده‌ کدام نسل هستید؛ چون به هر حال اگر بازی‌های مسابقه‌ای را جز علاقمندی‌های خود می‌دانید، پس مطمئناً با عناوینی همچون Colin McRae Rally، Dirt و یا Grid و F1 لحظات شیرینی را سپری کرده‌اید. گرچه خبر واگذار شدن جواهری مانند کدمسترز به هیولای بدنامی مانند EA، دوست‌داران این استودیو را برای آینده‌ عناوین آن‌ها، مضطرب و نگران کرد، اما آیا EA سد راه آن‌ها برای تبدیل بازی EA Sports WRC به میراث‌داری لایق برای Dirt می‌شود؟ با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

بازگشت پادشاه

در حال حاضر دو سال از خرید کدمسترز می‌گذرد. درست است که Dirt 5 عنوانی باکیفیت و سرگرم‌کننده بود، اما اکنون زمانی‌ است که همه‌مان بازگشت آن‌ها به مسابقات نفس‌گیر رالی را می‌خواهیم و بازی EA Sports WRC دقیقاً قرار است همین کار را انجام دهد. لایسنس WRC (World Rally Championship) از سال 2015 در اختیار Bigben قرار داشت و در سال 2020 بالأخره کدمسترز با برنامه‌ی انتشار اولین بازی WRCشان در سال 2024، لایسنس مسابقات جهانی رالی را تصاحب کرد. این به معنای موقعیتی ایده‌آل برای کدمسترز است که می‌توانند از تمام محتویات WRC بهره ببرند؛ چه ماشین‌ها و Liveryهای رسمی، و چه مسابقات و مسیرهای نفس‌گیری که بیش از پیش به جذابیت اثر کدمسترز کمک می‌کنند.

در نتیجه روی کاغذ، بازی EA Sports WRC همان نسخه‌ی جدید Dirt است که حال با نام بزرگ WRC عجین شده است. از این بحث که گذر کنیم، یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگی که کدمسترز ایجاد کرده است، استفاده از آنریل انجین 4 (Unreal Engine 4) به جای موتور بازی‌سازی پیشین آن‌ها، یعنی Ego است. این قضیه قرار است واقعاً به چشم بیاید. به لطف آنریل انجین 4 برای اولین بار شاهد مسیرهایی تا 30 کیلومتر مسافت هستیم که ماراتن‌های نفس‌گیر و جذابی را خلق می‌کنند. طراحی استیج‌ها و محیط‌ها از حیث بصری تماشایی است و آنقدر تنوع دارند که گاهاً برای سیاحت هم که شده، بخواهید بیشتر و بیشتر مسابقه دهید.

کمیت برای کیفیت

بازی EA Sports WRC شامل 17 محیط و 199 استیج منحصربفرد می‌شود. استیج‌ها حقیقی هستند و در کشورهای مختلف جریان دارند که هر کدام از این محیط‌ها پر از تفاوت‌ و نقاط تمایز هستند. در نتیجه از حیث بیوم، آب و هوا و پوشش گیاهی شاهد تنوعی رضایت‌بخش خواهید بود. این تفاوت‌ها در گیم‌پلی نیز نمود پیدا می‌کنند، چرا که بافت مسیرها با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال مسیرهای کِنیا بافت سخت و سنگ‌لاخی دارند و پر از دست‌اندازهای عمیق هستند، در حالی که مونته‌کارلو شامل جاده‌های آسفالتِ نمناک در کوهستان‌های پر پیچ و خم می‌شود. برای هر محیط فصل‌های گوناگون و ساعات شبانه روز با شرایط جوی متفاوت هم در نظر گرفته شده، تا EA Sports WRC به این آسانی‌ها تن به یکنواخت شدن ندهد.

نکات مذکور باعث نمی‌شود بازی EA Sports WRC گاهاً توی ذوقتان نزند. به عنوان یک بازی ریسینگ که در سال 2023 عرضه شده، می‌توانیم به خیلی چیزها در این بازی گیر بدهیم. چرا که رقبای آن در جای جایِ این ژانر، خود را به عنوان بنچمارک‌های گرافیکی ثابت کرده‌اند. حال در EA Sports WRC کافی است به گیاهان و بوته‌های کنار جاده برخورد کنید تا ببینید نه تنها هیچ فیزیکی ندارند، بلکه وارد اتاق ماشین می‌شوند و نمای Cockpit را هم خراب می‌کنند. همینطور در هنگام بارش باران، سطوح خیس تعامل خوبی با نور و محیط ندارند و شاید بتوان گفت که این یک پسرفت نسبت به Dirt Rally 2 محسوب می‌شود.

با اینکه بازی ظاهراً با رزولوشن 4k و 60 فریم بر ثانیه روی Xbox Series X اجرا می‌شود، اما تراکم پیکسل طور دیگری نشان می‌دهد. چون گاهاً حس می‌کنم رزولوشن بازی تا حد زیادی سقوط می‌کند. به صورت کلی این مورد آنقدر عیب محسوب نمی‌شود، اما بنظرم بهتر بود کدمسترز حالت 60 فریم را با رزولوشن 1080 یا 1440 در نظر می‌گرفت و برای رزولوشن 4k به همان 30 فریم بسنده می‌کرد تا هم شاهد افت فریم و افت رزولوشن نباشیم، و هم از یک حالت Quality چشم‌نواز لذت ببریم.

با اینکه بازی EA Sports WRC یک پچ حدوداً 10 گیگی برای روز انتشار دریافت کرد، اما گویا این تغییر انجین مسبب برخی مشکلات فنی قابل توجه هم شده است که هرگز آن‌ها را در عناوین Dirt ندیده‌ام. یکی از مهلک‌ترین آن‌ها فریزهای ناگهانی هستند که وجود آن‌ها در عنوانی که مستلزم دقت و تمرکز بسیار بالاست حقیقتاً آزاردهنده است. چرا که بازی EA Sports WRC هم مانند عناوین Dirt بازی بخشنده‌ای نیست. اگر لحظه‌ای در هنگام تجربه غفلت کنید، باید دوباره تمام دقایقی که صرف آن مسابقه کرده‌اید را تکرار کنید.

حال تصور کنید که در کیلومترهای پایانی از یکی از مسابقات مهم بخش Career هستید و رقابت نزدیکی برای اول شدن دارید. ناگهان سر یک پیچ خطرناک بازی برای نیم ثانیه فریز می‌کند تا کنترلتان را از دست بدهید و از مسیر خارج شوید. در بهترین حالت با یک پنالتی 5 ثانیه‌ای چند پله سقوط می‌کنید و در بدترین حالت به علت Terminal Damage کل مسابقه را از دست خواهید داد. به جز این، متداول‌ترین مشکل EA Sports WRC را می‌توان Screen Tearing دانست که شاید به اندازه‌ مشکل قبل مخرب نباشد، اما در کل چهره‌ی جالبی در بازی ندارد. گاهاً هم هنگام رسیدن به محیط‌هایی که پرآبجکت‌تر هستند، شاهد افت فریم ملموس خواهید بود که امیدوارم خیلی زود در پچ‌های آینده حل شوند.

عصری جدید

به دوش کشیدن نام WRC سبب شده است تا برای اولین بار کدمسترز بتواند برخی ماشین‌های جذاب مانند هیبریدِ معروف یعنی Toyota GR Yaris را به اثر خود بیاورد. کاتالوگ ماشین‌های EA Sports WRC با 78تا از نامدارترین هیولاهای دنیای رالی از نسل‌ها و دهه‎های گوناگون، دوست‌داران رالی را به وجد خواهد آورد. ماشین‌ها با جزئیات تمام ساخته شده‌اند و بر خلاف اکثر عناوین ریسینگ، هر یک تخریب‌پذیری خاص خود را دارند و طبق یک الگوریتم مشخص دفرمه نمی‌شوند. حال با این گیم‌پلی و صداگذاری بسیار مطلوب تمام اتوموبیل‌ها، رانندگی با هر یک از آن‌ها می‌تواند برایتان تجربه‌ای منحصربفرد باشد. علاوه بر صداگذاری، EA لیست مناسبی هم از موسیقی‌های مطلوب برای منوی بازی تدارک دیده است که دقایق حضورتان در منو را دل‌پذیر می‌کند.

تمام ماشین‌ها و محیط‌های پرشماری که درباره‌شان صحبت کردیم، پایه‌گذار چارچوبی بسیار مستحکم هستند، تا بازی EA Sports WRC بتواند با محتوا کافی، از خود یک بازی رالی مقتدر بسازد. بخش Career شاید بهترین چیزی نباشد که تجربه می‌کنید اما سرگرم نگه‌تان می‌دارد، چرا که مسابقات به هر حال هیجان‌انگیز هستند. اکثر موارد آن سطحی هستند و انتظار چیزی در حد بخش My Team در F1 نداشته باشید. چیزی که ساعت‌های طولانی مرا پای این بازی نگه‌داشت بخش جذاب Moments بود.

در این بخش می‌توانید لحظات حساس مسابقات گوناگون را تجربه کنید و در واقع هر کدام حکم یک چالش را دارند. نکته‌ی جذاب‌تر اینکه برخی از آن‌ها برگرفته از لحظات تاریخی در مسابقات واقعی با ماشین‌های حقیقی هستند که بدون شک Nerdهای WRC را ذوق‌زده خواهد کرد. همینطور این بخش از جمله مواردی است که محتوای جدید هم دریافت می‌کند. وقتی چشمم به بخش Builder افتاد با هیجان تمام مشغول آن شدم. گرچه فکر می‌کردم قرار است پیچیده‌تر و مفصل‌تر باشد، اما بدک نیست. در بخش Builder می‌توانید از پایه ماشین خود را در دسته‌‌های WRC، WRC2 و یا WRC Junior بسازید و حتی از آن در بخش Career نیز استفاده کنید.

تنها جایی که بازی EA Sports WRC لنگ می‌زند، توازن سیستم پاداش و سختی بازی است. اگر بازیکن حرفه‌ای و کارکشته‌ای هستید، می‌توانید درجه‌ی سختی بازی را تا حدی افزایش دهید که بازی برایتان تبدیل به یک چالش باورنکردنی بشود. می‌توانید پارامترهای مختلف را تغییر بدهید و فرضاً با محدود کردن تعداد Restartهایتان، ریسک بیشتری بکنید. اما خب نکته اینجاست که چرا؟ چون این بازی اهمیتی نمی‌دهد و هیچ پاداشی در قبال افزایش درجه‎ی سختی برایتان در نظر نمی‌گیرد. در واقع تمام مواردی که برای چالش بیشتر در نظر گرفته شده‌اند بدون پاداش بی‌معنی هستند. حتی به پایان رساندن بخش Career هم پاداش خاصی به جز چند طرح گرافیکی ندارد.

وارث بر‌حق

گیم‌پلی بازی EA Sports WRC همان گیم‌پلی پر از اصالتی است که ریشه در تکامل چند دهه عناوین مختلف کدمسترز دارد. گیم‌پلی با متغیرهای ماشین و متریال جاده کاملاً تغییر می‌کند. در نتیجه وقتی وارد یک مسابقه‌ی جدید می‌شوید، دقایقی طول می‌کشد تا خود را با ماشین جدید و جاده‌ی جدیدتان وفق دهید. لاستیک‌ها تعامل فوق‌العاده‌ای با هر یک از بافت‌های مسیر دارند و هندلینگ ماشین‌ها پیشرفت خوبی نسبت به عناوین Dirt داشته است. بهتر هر چیز افکت‌هایی است که رانندگی‌تان را مزین می‌سازند. فیزیک گرد و غبار، گل، ماسه، شن و برف به بهترین نحو پیاده‌سازی شده است و پاسخی که از هر یک می‌بینید طبیعی‌ترین حالت ممکن است.

گرد و غبار در جهت حرکت ماشین پخش می‌شود و بیشتر از هر زمانی در هوا باقی می‌ماند. لحظه‌ای که به پشت سرتان و گرد و خاکی که به پا کرده‌اید نگاه می‌کنید حقیقتاً باشکوه است. با این حال فیزیک آسفالت کمی سخت است. ماشین‌ها کلاً روی آسفالت Oversteer هستند و به خصوص در سرعت‌های بالا خیلی زیاد پیچ می‌خورند و باید محتاط باشید. گرچه پس از جستجوی کوتاهی در اینترنت متوجه شدم که این مسئله بیشتر برای بازیکنانی است که با کنترلر به تجربه‌ی بازی می‌پردازند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ مخصوص منتقدین، و پس از 21 ساعت تجربه‌ بازی در پلتفرم Xbox Series X انجام شده است.

سخن پایانی

بازی EA Sports WRC بی‌شک بهترین ساخته‌ کدمسترز در این دهه، و بهترین بازی مسابقه‌ای سال 2023 است. تجربه‌ای که میراث‌دار بزرگانی همچون Dirt و Colin McRae Rally است و نام بزرگ WRC را به دوش می‌کشد. خیل وسیع ماشین‌ها و مکان‌های تماشایی به همراه گیم‌پلی تکامل‌یافته‌تر از همیشه، قرار است شما را ساعات زیادی پای این بازی نگه‌دارد.

نکات مثبت

مکان‌ها و استیج‌های پرشمار، متنوع و باکیفیت

تنوع و جزئیات فوق‌العاده‌ ماشین‌ها

گیم‌پلی پخته و فیزیک مطلوب

محتوای خوب و کافی

گرافیک بصری چشم‌نواز

نکات منفی

برخی مشکلات فنی

سیستم پاداش‌دهی معیوب

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *