گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی EA Sports UFC 5 | فرمول همیشه موفق EA

می‌توان گفت بازی ورزشی که شرکت EA آن را سالانه منتشر نمی‌کند و عملکردش همیشه قابل قبول بوده، سری EA Sports UFC است. نبود بازی‌های مناسب در خصوص ورزش‌‌های رزمی باعث شده که مجموعه‌ی UFC برای آن دسته از افرادی که به تجربه این مدل عناوین علاقه دارند، جذاب به نظر برسد. در هر نسخه از این سری، با عملکرد بهتری نسبت به قبل روبه‌رو می‌شدیم. همین موضوع، دلیل خوبی بود که منتظر انتشار نسخه پنجم و جدید این مجموعه باشیم. مطابق انتظار بازی EA Sports UFC 5 توانسته مثل فرمول همیشگی سری خود، موفق‌تر از عنوان قبلی‌اش ظاهر شود و تجربه‌ی بسیار جذاب و منحصر به فردی را از وزش MMA به نمایش بگذارد. در ادامه‌ی نقد و بررسی این بازی همراه گیمین‌گرویتی باشید.

اولین موردی که موفق شده جذابیت بالای خود را به تصویر بکشد، رابط کاربری جدید بازی است. رابط کاربری نسخه پنجم UFC بسیار خوش‌رنگ، زیبا و مناسب است و به نسبت عناوین قبلی مخصوصا UFC 4، شکل و حال و هوای ورزشی بیشتری دارد. رابط کاربری همچنین خیلی خوب بخش‌های اصلی بازی را نشان می‌دهد. استفاده از رنگ‌های سرد، گرم و خنثی برای ظاهر بخش‌ها، بسیار چشم‌نواز است و به کارهایی که درون هر کدام آن‌ها انجام می‌دهید، زیبایی می‌بخشد. درون انجام مسابقه نیز رابط کاربری عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارد. جزئیات مبارزان خیلی با کیفیت داخل مسابقه نشان داده شده است. پس از اتمام مسابقه‌ها نیز همه‌ی اطلاعات و صحنه‌های حساس مبارزه بسیار مناسب به نمایش گذاشته می‌شوند. در کل رابط کاربری بازی EA Sports UFC 5 علاوه بر دارا بودن عملکرد بهتر به نسبت عناوین قبلی، جذابیت و کارآمدی خودش را به شکل درستی به تصویر کشیده است.

بخش Fight Now توانسته با جذابیت بالای خود، مثل قبل بسیار سرگرم‌کننده باشد. بزرگ‌ترین تغییری که در این بخش به نسبت نسخه قبلی به وجود آمده، حضور مبارزهای افسانه‌ای (افراد بازنشسته و اسطوره‌ها مثل مایک تایسون)، خاص (ورژن خاص یک مبارز که در یک دوره بسیار موفق بوده) و زن است. بازی به صورت کلی در وزن‌های مختلف، تعداد قابلی قبولی مبارز دارد. این مورد مثبت باعث شده که تجربه این بخش بازی در زمان کوتاهی خلاصه نشود. با وجود تعداد بالای مبارزهای زن و مرد، ساعات زیادی می‌توانید به تنهایی مشغول تجربه این بخش باشید. در واقع بخش Fight Now موفق شده لذت تجربه تک نفره را خیلی بیشتر از نسخه قبلی ارائه دهد. البته که وجود حالت‌های مختلف در خصوص انجام مسابقه نیز به این موضوع، کمک بزرگی کرده‌ است. این بخش درجه‌های سختی و قفس‌های شش ضلعی مختلف و بسیار خوب بازی را نیز نشان می‌دهد. تجربه دو نفره بخش Fight Now به شدت جذاب و هیجان‌انگیز است. با اینکه تجربه تک نفره این بخش هم سرگرم‌کننده بوده اما انجام آن به صورت دو نفره، از لذت بیشتری برخوردار است و خیلی اتفاقات جالب و بامزه‌ای را رقم می‌زند.

گیم‌پلی سری UFC همیشه در تلاش است که عملکرد خوبی را در ارائه تجربه یک شبیه‌ساز ورزشی و یک عنوان مبارزه‌ای داشته باشد. بازی EA Sports UFC 5 با تغییراتی که در گیم‌پلی‌اش نسبت به نسخه قبلی صورت گرفته، توانسته به بهترین شکل ممکن این دو سبک را در بطن خود، به نمایش بگذارد. گیم‌پلی بازی بسیار روان‌تر از قبل است. روان بودن گیم‌پلی خیلی مبارزات را هیجان‌انگیزتر کرده است. علاوه بر روان بودن، در گیم‌پلی شاهد یک سیستم جدید به نام جراحت هستیم. مبارزها پس از دریافت حمله‌های سنگین از سوی حریف، از ناحیه‌های پا، قفسه سینه و سر به مرور آسیب می‌بینند. این آسیب‌ها اگر وضعیت بدی را برای مبارز رقم بزنند، بازی از سوی دکتر به اتمام می‌رسد. برای این سیستم، دو نوار ایجاد شده است. نوار اول با رنگ‌های مختلف، سطح جراحت در سه نقطه مهم بدن مبارز را در زیر Stamina (استقامت) نشان می‌دهد. هرچه جراحت‌ها از وضعیت بدتری برخوردار باشد، عملکرد مبارز ضعیف‌تر می‌شود. نوار دوم هم به صورت یک دایره، مقدار خون‌ریزی نقطه آسیب دیده روی صورت را به نمایش می‌گذارد. نوار دوم اگر تا قبل از پایان راند پر شود، دکتر به دلیل خون‌ریزی بیش از حد، بازی را متوقف می‌کند. البته اگر راند به اتمام برسد و نوار دوم پر نشود، دیگر در راند بعدی، درگیر آن نخواهید بود چون از سوی تیم مبارز، خون‌ریزی برطرف می‌شود. مصدومیت‌ها و خون ریزی‌ها با جزئیات بالایی به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین خون و عرق مبارزان روی تشک مسابقه و بدن خودشان قابل مشاهده بوده و عملکرد سیستم جراحت را جذاب‌تر کرده است. حضور دکتر هم مورد مناسبی در این سیستم به شمار می‌رود. هوش مصنوعی دکتر آنقدر درست ساخته شده که ناحیه مصدوم شده در صورت را تحلیل می‌کند و تصمیم پایان یا ادامه دادن مسابقه را می‌دهد. خوب بودن هوش مصنوعی در خصوص حریف مسابقه‌تان نیز عملکرد مناسبی داشته است. سطح مبارزه آن‌ها به شکل خیلی خوبی با درجه‌های مختلف سختی ترکیب شده است. در کل سیستم جراحت و عملکرد همه‌ی هوش‌های مصنوعی باعث شده که گیم‌پلی خیلی جذاب و واقع‌گرایانه باشد. سیستم جراحت همچنین گیم‌پلی را بسیار چالش‌برانگیز کرده است.

 

بخش آموزش گیم‌پلی مثل دیگر عناوین UFC، بسیار کامل است. بخش آموزشی توانسته به شکل مناسبی اصول گیم‌پلی بازی و حرکات مختلف حمله را یاد دهد. در واقع فضای این بخش به حدی درست ایجاد شده که افراد تازه کار محال است با آن ارتباط نگیرند و آموزش‌های لازم را متوجه نشوند. البته برای نمایش و یاد دادن حرکات جدید، بخش آموزشی طرفداران قدیمی بازی را نیز راضی می‌کند.

یکی از موارد جذابی که در بخش‌های مختلف بازی با آن روبه‌رو می‌شوید، متعادل بودن گیم‌پلی با وزن مبارزان است. مثلا گیم‌پلی مبارزهای سنگین وزن همانند واقعیت، روند سریعی ندارند. در واقع بازی برای ارائه یک تجربه واقع‌گرایانه و ناب از ورزش MMA، وزن مبارزان را با گیم‌پلی مطابقت داده است. نتیجه این کار سازندگان نیز خیلی عالی بوده است. علاوه بر ایجاد این مورد، تغییر ارزشمندی در خصوص مینی گیم آزاردهنده حرکت Takedown (در این حرکت مبارز حریفش را می‌گیرد و فن‌های خاصی را برای شکست او می‌زند.) ایجاد شده است. در عنوان قبلی این مجموعه، برای انجام حرکت Takedown با یک مینی گیم روبه‌رو بودیم که به خاطر پیچیده بودنش، این حرکت را بیش از حد سخت کرده بود. در نسخه جدید، پیچیدگی این مینی گیم رفع شده و انجام حرکت Takedown دیگر سخت و آزاردهنده نیست. در واقع با ساده کردن کارکرد این حرکت مهم در مسابقه، سازندگان به آسانی توانسته‌اند مینی گیم آن را خیلی خوب‌تر از قبل ارائه دهند.

بزرگ‌ترین نقطه قوت بازی EA Sports UFC 5، طراحی انیمیشن‌های حرکات مبارزه و چهره ورزشکاران است. چهره همه‌ی مبارزان از طراحی بسیار خوبی برخوردار بوده است. انیمیشن‌های صورت آن‌ها نیز دارای کیفیت خیلی مناسبی است. برای فهم این موضوع نیز کافی بوده که در مسابقه‌ها به چهره مبارزها دقت کنید. جزئیات چهره در مواقع خون‌ ریزی و مصدومیت خیلی شبیه به واقعیت شده. این عملکرد خوب در انیمیشن‌های مبارزه هم ایجاد شده است. تنوع انیمیشن‌های حرکات مبارزه عالی بوده و تجربه گیم‌پلی را بسیار سرگرم‌کننده کرده. نمایش انیمیشن‌ این حرکات نیز مثل نسخه‌های قبلی، دارای مشکلات فنی نیست و به شکل خیلی مناسبی در گیم‌پلی نشان داده می‌شوند. همچنین کیفیت کات سین‌های ورود مبارزان و پایان مسابقه نیز بهتر شده است. در کل طراحی انیمیشن‌های ساخته شده و کیفیت کات سین‌ها، بازی جدید مجموعه UFC را به خوبی در خور نسل فعلی کرده است.

جذاب‌ترین بخش تک نفره بازی، Career است. بخش کریر به نسبت نسخه قبلی، سرگرم‌کننده‌تر و بهتر شده اما هنوز خیلی کامل به نظر نمی‌رسد. در شروع تجربه این بخش، بازی یکی از موارد مثبت دیگر خود را نیز به نمایش می‌گذارد. سیستم ساخت شخصیت در این عنوان و مخصوصا بخش کریر، عملکرد خوبی دارد. تمامی موارد لازم برای ایجاد شخصیت در بازی، داخل این سیستم قرار گرفته است. به همین خاطر آزادی عمل مناسبی در ساخت شخصیت مورد علاقه خود در بازی وجود دارد. پس از ساخت شخصیت، نوبت به شروع تجربه بخش کریر می‌رسد. مثل نسخه قبلی، مربی دیویس در این بخش همراه شما خواهد بود. او علاوه بر آموزش حرکات اولیه، مکانیزم‌های جدید بخش کریر را نیز یاد می‌دهد. در واقع حضور مربی دیویس باعث شده که با تغییرات تازه این بخش در اولین نگاه، به خوبی آشنا شوید. هدف نهایی بخش کریر EA Sports UFC 5، ایجاد مسیری هموار برای تبدیل کردن بازیکن به G.O.A.T (برترین در تمام دوران) است. برای رسیدن به این هدف نیز باید مسابقه‌های زیادی انجام دهید و چالش‌های مختلفی را با موفقیت رد کنید. برای جذاب‌تر شدن و بیشتر کردن لذت تجربه‌ی این بخش، قبل از هر مسابقه باید آماده شوید. به همین خاطر باید علاوه بر بالا بردن هایپ مسابقه‌ها و آنالیز حریف، تمرین کنید. برای چالشی کردن این فعالیت‌ها نیز یک نوار زمانی 100 روزه در اختیارتان قرار می‌گیرد که مراقب تصمیمات خود باشید. وجود همه‌ی این فعالیت‌ها باعث شده که در مسیر تبدیل شدن به G.O.A.T، اصلا حوصلتان سر نرود و تجربه این بخش تکراری نشود.

بخش کریر با اینکه خیلی سرگرم‌کننده و جذاب بوده اما همچنان کامل نیست. در این بخش نشست‌های خبری قبل و بعد از مسابقه وجود ندارد. همچنین کل کل مبارزان در نشست ویژه خبری دو جانبه نیز در این بخش به چشم نمی‌آید. علاوه بر این موارد، برای ثبت قراردادها با اسپانسرها و سرمایه‌گذارها، هیچ کات سین صحبت کردن خاصی شکل نگرفته است. در لذت خیلی خوب تجربه بخش کریر شکی وجود ندارد اما آن هنوز به سطح کاملی نرسیده است. به عبارتی دیگر، این بخش تازه با تغییرات جدیدش توانسته مسیر خوب خود را شروع کند ولی برای ادامه دادن آن، در نسخه‌های بعدی باید حالت کامل‌تری به خود بگیرد.

بخش آنلاین بازی نسبت به نسخه قبلی بزرگ‌تر و ارزشمندتر شده اما کمی از مشکلات فنی رنج می‌برد. در این بخش امکان انجام کریر به صورت آنلاین، شرکت در مسابقات رنک، رقابت گروهی و مسابقه معمولی با دوستان یا افراد دیگر وجود داشته است. همه‌ی این موارد، عظمت بخش آنلاین را در مسیر مناسبی به نمایش گذاشته‌اند. این بخش بیشتر از نسخه قبلی سرگرم‌کننده است ولی ناپایدار بودن سرور‌ها، لگ‌ و سیستم Matchmaking نه چندان خوب، کمی به تجربه آنلاین بازی لطمه می‌زند. البته که این ضعف‌ها خیلی تاثیر بدی بر تجربه بخش آنلاین نگذاشته و عملکرد آن همچنان قابل قبول بوده اما نمی‌توان نسبت به وجود این ضعف‌ها، بی‌تفاوت ماند.

فروشگاه بازی نیز تلاش کرده مانند بخش آنلاین، محیط خود را بزرگ و جذاب نشان دهد و کارآمدی مناسبی داشته باشد اما خیلی موفق به این کار نشده است. آیتم‌های داخل استور با ارزش نیستند و باندل‌های داخل آن نیز جذابیت خاصی ندارند. با اینکه خرید آیتم‌های نه چندان زیبا استور کار عاقلانه‌ای به شمار نمی‌رود اما آن‌ها روی گیم‌پلی موارد مختلف بخش آنلاین تاثیر نگذاشته‌اند. در واقع خریدهای استور فقط در زیباسازی ظاهر شخصیت آنلاین تاثیرگذار بوده است. به همین خاطر، جذاب نبودن آیتم‌ها و باندل‌های درون آن خیلی به تجربه بازی آسیب نمی‌رساند و فقط سطح استور را ضعیف نشان می‌دهند.

بخش جدید Event Creator خیلی تجربه تک نفره و دو نفره بازی را جذاب کرده است. در این بخش با راه‌اندازی یک تورنومنت (آفلاین) و انتخاب مبارزهای مختلف از یک وزن مشخص شده، می‌توانید ساعات زیادی سرگرم شوید. با اینکه این بخش به بزرگی کریر و آنلاین نمی‌رسد اما تجربه‌ی لذت بخشی را رقم می‌زند.

از لحاظ فنی، عملکرد بازی EA Sports UFC 5، حیرت‌انگیز است. تغییر موتور ساخت بازی این مجموعه از Ignite Engine به Frostbite باعث شده که نرخ فریم از 30 به 60 برسد. همچنین کیفیتی که از نورپردازی، طراحی مبارزها و محیط‌های مختلف مسابقه به چشم می‌آید، بسیار جذاب است. کیفیت خیلی بالا و نسل نهمی بازی همچنین کمک بزرگی به واقع‌گرایانه‌تر کردن سیستم جراحت و گیم‌پلی اصلی کرده است. سرعت لودینگ‌ها نیز خیلی کمتر از نسخه قبلی شده است. حتی در اتصال به سرور‌های EA، زمان زیادی معطل نمی‌شوید. در کل مشکل فنی خاصی در این عنوان وجود ندارد. به همین خاطر، این عنوان بهترین عملکرد فنی را در بین تمامی بازی‌های مجموعه UFC دارد. موسیقی نیز گوش‌نواز است. در طول تجربه بخش‌های مختلف مخصوصا کریر، قطعه‌های آلبوم موسیقی بازی خیلی جذاب به گوش می‌رسد و فاز ورزشی و مبارزه‌ای بودن را به بهترین شکل ممکن، منتقل می‌کنند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه ویژه منتقدین، پس از 20 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی EA Sports UFC 5 بی‌شک جز بهترین عناوین ورزشی و مبارزه‌ای امسال است. عملکرد بسیار خوب این عنوان باعث شده که در مجموعه‌ی خود نیز برتر باشد. گیم‌پلی واقع‌گرایانه و جذاب در کنار بخش‌های بسیار سرگرم‌کننده، تجربه این بازی را هم به صورت تک نفره و هم دو نفره، لذت بخش کرده است.

نکات مثبت

گیم‌پلی واقع‌گرایانه و جذاب

سیستم جراحت

عملکرد فنی خیلی عالی

سرگرم‌کننده بودن تجربه بخش‌های مختلف

رابط کاربری جذاب

نکات منفی

بخش کریر می‌توانست کامل‌تر باشد

محتوای درون فروشگاه مناسب نیست و ارزش خرید ندارد

برخی مشکلات بخش آنلاین

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *