گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی EA SPORTS FC 24 | میراثی آشنا در لباسی جدید

در دنیای وسیع بازی‌های ورزشی، عناوین کمی هستند که مثل سری فیفا، محبوبیت و کیفیت خود را برای مدت‌زمان طولانی در سطح تقریباً ثابتی حفظ کنند. برای نزدیک به سه دهه، فرنچایز فیفا به‌عنوان نماد دیجیتالی بازی فوتبال شناخته می‌شد. فیفا برای طرفدارانش فقط یک بازی نبود، بلکه کلوسیومی مجازی در نبرد برای بهترین شدن بود؛ اما هر داستانی، پایانی دارد و بعد از نزدیک به 30 سال دیگر نام و لوگوی فیفا روی جلد بازی فوتبال EA نقش نخواهد بست. جدایی که طرفداران را بین حس نوستالژی و انتظار فرو خواهد برد. EA FC جانشین معرفی‌شده EA برای فیفا است. تلاشی برای ساخت یک هویت جدید برای میراث این سری افسانه‌ای. در این نقد سعی خواهیم کرد نگاهی داشته باشیم به تلاش EA برای پاسخ دادن به این سوالات. در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

قلب هر بازی فوتبالی بدون شک گیم پلی آن است و EA FC 24 نیز همانند نسخه‌های قبلی فیفا سعی در بهبود فرمول آشنای سری داشته است. شاید ملموس‌ترین تفاوت در این زمینه حس کنترل و دقت بالاتر در کنترل این نسخه است. چه انجام یک دریبل بی‌نقص به‌مانند مسی باشد و یا چه سازماندهی منظم حملات و ارسال توپ‌های هوایی دقیق، درهرصورت حس تسلط بیش‌ازپیش به بازیکنان القا می‌شود.
یکی از بزرگ‌ترین تغییرات این نسخه در قالب “PlayStyles” خود را معرفی می‌کند. قابلیت‌هایی منحصر بفرد که به بازیکنان هویتی فراتر از آمار و ارقام صرف می‌دهد و به عبارتی به آن‌ها جان می‌بخشد. این PlayStyle ها طیفی از ویژگی‌های مختلف را در برمی‌گیرد. تیکی تاکا، پاس تک‌ضرب، پاس بلند، شوت فنی، دریبل سریع، تریولا و بسیاری از ویژگی‌های مختلف که به بازیکنان مختلف عمق می‌دهند. برخی از این ویژگی‌ها جدید هستند و برخی دیگر آشنا برای طرفداران نسخه‌های قبل. تفاوت اصلی در داشتن این PlayStyle ها است. برای مثال پاس و یا شوت بیرون پا در نسخه قبل را تقریباً هر بازیکنی می‌توانست با دقت بالایی انجام دهد. در این نسخه فقط بازیکنانی قادر به انجام آن خواهند بود که PlayStyle مربوطه را داشته باشند؛ و صدالبته زمانی که PlayStyle+ داشته باشند، در آن زمینه متخصص به‌حساب می‌آیند. این موارد باعث می‌شود تفاوت‌های بین بازیکنان مختلف خودنمایی کنند و ارزش ستارگان دنیای فوتبال بیشتر قابل لمس باشد.

 

 

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید این نسخه که بسیار هم مورد انتظار بود، قابلیت “Controlled Sprint” یا سرعت کنترل‌شده است. قابلیتی که به‌نوعی می‌تواند انقلابی قلمداد شده و حمل توپ مسی مانند را سرانجام به بازی اضافه کند. همان‌طور که از نام این قابلیت نیز مشخص است، این امکان به بازیکن داده می‌شود تا کنترل بازیکن صاحب توپ را زمان سرعت گرفتن و دقت بالاتری در دست داشت. اکنون می‌توان با سرعت کمی کمتر اما با لمس توپ و تاچ بیشتر دریبل‌های غیرقابل‌پیش‌بینی‌تری انجام داد و درنتیجه تنوع بیشتری به حملات داد.
علاوه بر این موارد، “Advanced Defending” و “Active Man Marking” نیز از دیگر قابلیت‌های اضافه‌شده در بخش دفاعی بازی هستند که وعده ایجاد بعدی جدید در مکانیک‌های دفاعی بازی را می‌دهند. سیستم دفاع پیشرفته مکانیزم تنه زدن و نبردهای تن‌به‌تن را پررنگ‌تر می‌کند و به لطف سیستم یارگیری جدید نیز می‌توانید در زمان حملات با دستورات لحظه‌ای یارگیری بازیکنان را کنترل کنید. این قابلیت‌ها درصحنه‌ها و سناریوهای خاص تعیین‌کننده هستند برای مثال در زمانی که حریف از جناحین حمله می‌کند و قصد ارسال توپ به محوطه یا به‌اصطلاح کات بک داشته باشد می‌توانید سریع آرایش دفاعی تیم را اصلاح‌کرده و شانس وی برای گلزنی را کاهش دهید.

بااین‌حال و با در نظر گرفتن تمامی این موارد، EA FC 24 عنوانی بی‌نقص نیست و همانند تک‌تک نسخه‌های قبلی فیفا مشکلات خاص خود را دارد. هوش مصنوعی دروازه‌بانان عملکرد ناپایداری از خود نشان می‌دهد که اغلب اوقات نیز مشکل‌ساز است. چه در جایگیری‌ها، چه در تصمیم‌گیری‌ها و چه در عکس‌العمل‌ها، به‌دفعات دروازه‌بان‌ها مرتکب اشتباه‌های بزرگ می‌شوند. البته همان‌طور که اشاره شد این عملکرد بسیار ناپایدار است و ممکن است دروازه‌بانی در یک بازی عملکرد خیره‌کننده داشته باشد اما در بازی بعدی بدترین گل‌های ممکن را دریافت کند. این ناپایداری در جای‌جای گیم پلی بازی خودنمایی می‌کند و این‌طور به نظر می‌رسد که شاید بازی همچنان نیازمند چندین به‌روزرسانی باشد.
یکی از دیگر مشکلات بزرگ بازی داوری آن است که شاید حتی بتوان گفت یک‌قدم رو به عقب بوده است. بخصوص در قضاوت صحنه‌های داخل محوطه که به دلیل بالا بودن میزان حساسیت داورها، بارها و بارها پنالتی‌ها و اخراج‌های بی‌مورد اتفاق می‌افتد و نیاز به ایجاد تعادل و تنظیم این میزان حساسیت به‌شدت حس می‌شود.

 

 

هوش مصنوعی هم‌تیمی‌ها علیرغم بهبودهای کلی که داشته همچنان در سناریوهای دفاعی و هجومی سردرگم کننده عمل می‌کند. مخصوصاً در مود هایی مانند Pro Clubs (که امسال با نام Clubs در بازی حضور دارد) که بیش از دیگر مود ها بر عملکرد هوش مصنوعی تکیه می‌کنند خودنمایی می‌کند. تا حدی که بارها از خود می‌پرسید که شاید بهتر باشد هوش مصنوعی را از جریان بازی حذف کنید و صرفاً به مهارت‌های خود متکی شوید. البته که سطح هوش مصنوعی و هم‌تیمی‌ها با پیشرفت سطح تیم بهتر می‌شود اما درمجموع سطح کلی راضی‌کننده نیست.
باگ‌ها و گلیچ‌های نسخه های قبل نیز تا حد زیادی پابرجا هستند و رفع نشده اند. مواردی مانند شوت های کات دار از گوشه محوطه و یا گلیچ کیک آف همچنان سر جای خود هستند.

برای بسیاری از بازیکنان، التیمیت تیم کانون بازی فیفا محسوب می‌شود که در این نسخه، EA با معرفی کردن دسته‌ای از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید با قدرت بیشتری برگشته است. چیزی که همان ابتدا جلب‌توجه می‌کند، تغییر رابط کاربری بازی است که بخصوص با در نظر گرفتن التیمیت تیم از نو طراحی شده است. هرچند از نظر ظاهری شکل و شمایل کلاسیک‌تری دارد و به‌نوعی یادآور عناوین گذاشته سری مثل یورو 2004 یا فیفا 07 است اما کاملاً حس تازگی را القا می‌کند. به لطف سیستم جدید منو، جابجایی در میان قسمت‌های مختلف بازی و بخصوص التیمیت تیم بسیار سریع‌تر و روان‌تر از گذشته شده است. همچنین در منوی بازی دسترسی سریع نیز تعبیه شده است که در کسری از ثانیه می‌توانید بین قسمت‌های مختلف التیمیت تیم جابجا شوید.

 

 

بزرگ‌ترین تغییر التیمیت تیم امسال اما معرفی بخش “Evolutions” است. قابلیتی جدید و کاربردی که هرچند بی ایراد نیست اما روحی تازه به کارت‌های نسبتاً کم‌ارزش‌تر بازی می‌دمد. اوولوشنز درواقع دسته‌ای از پیش‌نیازها و آبجکتیو ها است که با رعایت کردن یا انجام دادن آن‌ها، درنهایت منجر به آپگرید کارت انتخابی شما می‌شود. بدین‌صورت که برای مثال ممکن است اوولوشنی برای مدافعین با اورال زیر 80 در نظر گرفته‌شده باشد که پیش‌نیاز آن داشتن رنج معینی از سرعت و دفاع کردن است. بازیکنانی که واجد شرایط باشند برای شما نمایش داده می‌شوند و که با انجام ابجیتکو های تعیین‌شده آپگرید می‌شوند. برخی از این اوولوشن ها رایگان هستند و برخی دیگر نیازمند پیش‌پرداخت هستند که شاید بتوان گفت بعضی مواقع مبلغ موردنیاز بسیار بالاتر از ارزش بهترین بازیکنان معرفی‌شده در آن اوولوشن است. درمجموع اوولوشن قابلیت هیجان‌انگیزی است که با برطرف کردن برخی ایرادات کوچک می‌تواند به هرچه بیشتر شدن تنوع بازیکنان و تیم‌ها کمک کند.
از بعد گیم پلی و ساخت تیم نیز، التیمیت یک تغییر بزرگ به خود دیده است و آن چیزی جز اضافه شدن و ادغام فوتبال زنان و مردان نیست. امسال برخلاف سال‌های قبل می‌توانید از بهترین بازیکنان فوتبال زنان نیز در تیم خود استفاده کنید. بدیهی است بازیکنان زن نسبت به مردان تفاوت‌هایی دارند و شاید کمی نیاز به آزمون‌وخطا در آن‌ها بیشتر احساس شود تا بازیکن ایده آل برای تیم و پست موردنظر خود را پیدا کنید. از نظر مهارت نیز تفاوت‌هایی دارند. شاید به‌صورت کلی بتوان گفت زنان بازیکنان سریع و چابک‌تری هستند اما در مقابل قدرت بدنی پایین‌تری دارند که به‌نوعی بعدی جدید به استراتژی‌های شناخته‌شده گیم پلی می‌دهد. این بازیکنان شاید مزیت‌هایی داشته باشند اما در مقابل ضعف‌هایی نیز دارند. پس ایجاد تعادل بین این موارد می‌تواند در ساخت تیم ایده آل بسیار اهمیت داشته باشد. درهرصورت این تغییر را می‌توان مثبت قلمداد کرد؛ چه از نظر ساخت تیم و انجام SBC ها و از چه از نظر تأثیر آن‌ها در گیم پلی و افزایش گزینه‌های قابل‌استفاده.

همان‌طور که از هر بازی و مود شانس محوری انتظار می‌رود، گاهی باز کردن پک‌های متعدد و روبرو شدن با بدشانسی‌های مداوم می‌تواند بسیار خسته‌کننده شود؛ اما در مقایسه با عناوین ورزشی دیگر که از فیفا و سیستم التیمیت تیم الهام گرفتند، همچنان سیستم پرداخته‌های درون برنامه‌ای EA FC بسیار ملایم‌تر است و دیوار آزاردهندگی آن به بلندی عنوانی مثل NBA 2K نیست. EA FC توانسته است تعادل نسبتاً خوبی میان پرداخته‌ای درون برنامه‌ای و عدم نیاز به آن‌ها ایجاد کند. ساختن تیم در EA FC نیاز به‌صرف زمان بسیار زیادی که عناوین دیگر از گیمر طلب می‌کنند ندارد و باکمی خوش‌شانسی می‌توان در زمانی کوتاه تیم رقابتی را آماده کرد.
حضور زنان سیستم کمیستری بازی را نیز دچار تغییراتی کرده است. بازیکنان تیم زنان یک باشگاه با تیم مردان همان باشگاه می‌توانند کمیستری دریافت کنند. یا همچنین بازیکنان یک ملیت؛ اما بازیکنان لیگ مردان یک کشور با بازیکنان زن همان کشور کمیستری دریافت نمی‌کنند. درنتیجه استفاده از زنان تا حدی چالش‌های خاص خود را دارد. البته این تنها تغییر سیستم کمیستری نیست و ایکان ها نیز اکنون به همه لیگ‌ها 1 کمیستری می‌دهند که ارزش آن‌ها را به نسبت فیفا 23 بسیار بالاتر برده است.
درنهایت می‌توان گفت التیمیت تیم با معرفی قابلیت‌های جدید و اصلاح برخی مشکلات نسخه‌های قبلی (کوتاه‌تر کردن زمان و تعداد بازی‌های اسکواد بتل و یا اصلاح جوایز آبجکتیو ها) سعی در ارائه تجربه‌ای لذت‌بخش و کاهش حس نارضایتی حاصل از grind های متعدد سال‌های قبل داشته که می‌توان گفت تا حد زیادی نیز موفق بوده است.
دیگر مود های بازی مثل کریر مود و ولتا تغییر آن‌چنان زیادی نداشته‌اند و شاید بتوان گفت تغییرات بیشتر محدود به‌اضافه شدن چندین کات سین و میان‌پرده جدید است.

 

 

پروکلاب اما که امسال با نام Clubs شناخته می‌شود دراین‌بین تغییرات ساختاری به خود دیده است. کلاب ها سیستم دیویژن محور بدون سقوط را معرفی می‌کند. با کسب تعداد معینی امتیاز جواز بازی‌های صعود به دیویژن بالاتر یا Promotion را کسب می‌کنید. درصورتی‌که بتوانید از این تعداد محدود بازی‌های صعود، حدنصاب امتیاز را کسب کنید، به دیویژن بالاتر صعود می‌کنید و در غیر این صورت، دوباره امتیاز باید کسب کنید تا به بازی‌های صعود مجدداً دسترسی داشته باشید و دیگر تحت هیچ شرایطی سقوط نمی‌کنید. مگر در پایان هر فصل که همه تیم‌ها مجدداً به دیویژن پایین انتقال داده می‌شوند. البته این اتفاق پس از انجام بازی‌های پلی‌آف رخ می‌دهد. در پایان هر فصل بسته به میزان امتیاز و دیویژنی که در آن هستید، به رقابت‌های پلی‌آف راه می‌یابید که با انجام آن‌ها می‌توانید درنهایت جوایز مربوطه را دریافت نمایید. این جوایز می‌تواند کوین ولتا برای خرید کفش، مدل مو، خال‌کوبی و … باشد و یا سطح تیمتان را بالاتر ببرد که با افزایش طرفداران می‌توانید از هم‌تیمی‌های تحت کنترل کامپیوتر بهتری بهره‌مند شوید و یا استادیوم‌های بهتری برای باشگاه خود باز کنید. تغییرات ذکرشده مثبت هستند اما نیاز به بهبود و اصلاح در آن‌ها دیده می‌شود.

این نقد و بررسی پس از 125 ساعت تجربه‌ بازی در پلتفرم Xbox Series X انجام شده است.

سخن پایانی

EA SPORTS FC 24 هرچند آن‌طور که اسم بازی نویدش را می‌دهد انقلابی نیست، اما قدمی است روبه‌جلو و مثبت. شاید سری فیفا برای طرفداران قدیمی خود به پایان خط رسیده باشد، اما میراث این بازی خاطره‌انگیز در لباسی جدید، نوید روزهای خوب آینده را می‌دهد.

نکات مثبت

معرفی سیستم دریبلینگ جدید

اضافه شدن امکانات دفاعی جدید

ادغام زنان و مردان در التیمیت تیم و همچنین معرفی بخش جذاب Evolutions

تغییرات ساختاری Clubs

نکات منفی

داوری بد

هوش مصنوعی ناپایدار هم تیمی ها و دروازه بان ها و برطرف نشدن گلیچ ها و باگ های نسخه های قبلی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *