گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Dirt 5 | گاومیش آوازخوان

این نقد بر اساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است

طرفداران مجموعه بازی‌های Dirt باید بسیار خوشحال باشند که Codemasters یک بار دیگر با دست پر بازگشته تا یکی از بهترین نسخه‌های این سری را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. در Dirt 5 (برخلاف نسخه‌ی پیشین این مجموعه) گرچه خبری از حق انتخاب بین دو گزینه‌ی «آرکید» و «شبیه‌سازی» وجود ندارد، اما قطعا نگاه هر علاقمند به بازی‌های ریسینگ را می‌تواند به خود جلب کند. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

رادیو تروی بیکر ft. نولان نورث!

مطابق معمول همیشگی بخش اصلی و جذاب بازی Dirt 5، بخش Career Mode آن است که این بار از همیشه پر پیمان‌تر و شیک‌تر طراحی شده است. رخدادهای این بخش به صورت یک پادکست در بین Event های مختلف بازی و منوهای آن، توسط دو تن از معروف‌ترین صداپیشه‌های صنعت گیم یعنی آقایان نولان نورث و تروی بیکر روایت می‌شود. یک حالت نیمه داستانی و با گویندگی بسیار قدرتمند توسط رادیو که روح و جان بسیار اساسی به بازی بخشیده و حس فوق‌العاده‌ای را به پلیر منتقل می‌کند.

آلترنیتیو آن احتمالا پخش یک سری موزیک‌ مختلف در بین منوها و مسابقات مختلف می‌شد که هزاران بار آن را در سایر بازی‌های ریسینگ تجربه کرده بودیم و عملا هیچ نکته‌ی خاصی نداشت. و این سلیقه به خرج دادن کدمسترز و احترام به مخاطب، به شدت محترم و ارزشمند است.

زدن به دل جاده‌ها

همان‌گونه که اشاره شد بخش کمپین بازی بسیار جذاب و با سلیقه کار شده است. بازی دارای ۵ چپتر اصلی است که بیش از ۱۳۰ مسابقه (یا Event) را شامل می‌شود.

هر چه بیشتر بازی کنید و مسابقات را با رتبه‌‌ی بهتری به اتمام برسانید امتیاز تجربه‌ی بیشتر و جوایز ارزنده‌تری دریافت خواهید کرد. برای باز کردن مراحل بالاتر به صورت زنجیره‌وار نیاز دارید تا مراحل قبلی را تکمیل کرده باشید و در انتهای هر چپتر نیز یک نبرد هیجان انگیزِ یک در مقابلِ یک (غولآخر) خواهید داشت تا کلید ورود به چپتر جدید را دریافت کنید. انتخاب مراحل تقریبا غیرخطی است و می‌توانید از میان چند مسابقه، یکی را انتخاب کنید.

در هر مسابقه اما، علاوه بر تمام کردن و پیروز شدن، ۳ هدف جانبی دیگر نیز وجود دارد. برای مثال در مسیرهایی که امکان پرش‌های بلند از روی موانع میسّر است بازی از شما می‌خواهد مدت زمان مشخصی را بین زمین و هوا معلق باشید.

از دیگر اهداف جانبی مسابقات می‌توان به تعداد مشخصی دریفت کشیدن، پیمودن زمانی خاص با سرعتی مشخص و کوبیدن به ماشین‌های دیگر اشاره کرد. این کار باعث شده تا تنها تمام کردن مسابقات هدف شما نباشد و به طور کلی ارزش تکرار مراحل بالاتر رود؛ به خصوص اگر بازی را در مراحل سختی بالاتر بازی ‌کنید احتمالا در ابتدا تمام تمرکزتان به اتمام رساندن آن مسابقه در رتبه‌ی اول خواهد بود، و در مرتبه‌ی دوم انجام اهداف جانبی آن مرحله.

با سرعت، رو به جلو

با پیشروی در مراحل بازی و کسب امتیاز تجربه (XP) لول‌آپ می‌شوید و می‌توانید آیتم‌ها، رنگ آمیزی‌ها و ماشین‌های جدیدتری بخرید. صحبت از رنگ آمیزی شد، بله… امکان رنگ آمیزی‌ دلخواه و به سلیقه‌ی خود برای ماشین‌های بازی وجود دارد و اگر از علاقمندان به شخصی‌سازی ظاهری ماشین هستید این امکان در Dirt 5 وجود دارد. همچنین امکان شخصی سازی کارت پلیر، تایتل، و پرچم شخصی‌ نیز در بازی وجود دارد.

در Dirt 5 چندین اسپانسر نیز حضور دارد که می‌توانید به دلخواه یکی از آن‌ها را انتخاب و با انجام چلنج‌های روزانه‌ی مربوط به هر یک از آن‌ها مقداری امتیاز تجربه و پول دریافت کنید. برای مثال اسپانسر Pepsi از شما ‌درخواست می‌کند تا در لحظه‌ی عبور از خط پایان ترمز دستی و دریفت بکشید تا در ازای آن مقداری پول به حسابتان واریز کند!

سفر به دور دنیا با ماشین

در Dirt 5 قرار است حسابی بهمان خوش بگذرد! مسیرهای بسیار متنوع و زیبا با تنوع بالا، از جنگل‌های آمازون در خاک برزیل گرفته تا مسیرهای کوهستانی و یخبندان در نروژ و نپال و هندوستان، لیست بلندبالایی است که Codemasters برای علاقمندان در این نسخه فراهم آورده است. زیبایی بصری فوق‌العاده‌ی بازی این‌ بار با آب و هوای متغیر و دینامیک ترکیب شده تا چشمانتان از لحظه لحظه‌ی تجربه‌ی Dirt 5 لذت ببرند.

ممکن است یک مرحله را در روشنایی روز آغاز کنید و در انتها در دل شب و درحالی که تنها نور چراغتان جاده را روشن می‌کند به اتمام برسانید. یا در دور اول مسیری خاکی، زمین خشک باشد، اما در ادامه‌ی مسیر با شروع بارش شدید باران، جاده کاملا گِلی و به لجنزار تبدیل شده و چاله‌های آن پر از آب شود. آن چه اما در این میان به زیبایی Dirt 5 اضافه می‌کند جلوه‌های ویژه و افکت ذرات فوق‌العاده‌ی آن است. قطرات باران، گل و لای و برف به زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر کشیده می‌شوند تا حسابی خود را دل مسابقه حس کنید. نمای داخل ماشین یا کاکپیت نیز بسیار جذاب است و علاقمندان حرفه‌ای‌تر احتمالا بازی را از این نما دنبال خواهند کرد.

هر مسابقه و در واقع Event بازی، پوستر و لوگوی منقّش به یک طرح‌ گرافیتی سنگین و بسیار جذاب و اختصاصی خود است و این امر باعث شده تا کلیت کار طراحی رابط کاربری بازی با کلاس و پرستیژ باشد.

در نسخه‌ی مربوط به نقد و بررسی (روی کنسول PS4 Pro) بازی، امکان انتخاب بین دو حالت مجزای رزولوشن بالاتر یا فریم ریت بهتر قرار گرفته است که بعید می‌دانم کسی دوست نداشته باشد ۵ Dirt را با فریم ریت ۶۰ تجربه کند! زیرا بازی در این حالت نیز بسیار تماشایی و زیبا به نظر می‌رسد.

لیست ماشین‌های بازی و تعداد آن‌ها کاملا کافی است و تفاوت آن‌ها را در هنگام رانندگی حس خواهید کرد. اما طراحی ماشین‌های Dirt 5 احتمالا در بین تمامی المان‌های بازی کمترین مقدار پیشرفت را داشته است. مدلینگ ماشین‌های بازی قطعا بهترین چیزی نیست که در بازار وجود دارد؛ درحالی که اکثر بازی‌های هم سبکDirt  مانند سری Forza Horizon سعی در واقعی و رئالیزه کردن طراحی ماشین‌ها دارند، Dirt همچنان از همان استایل خاصش، همان رنگ‌بندی و دیزاین منحصر به فرد که آنچنان واقع‌گرایانه نیست، پیروی می‌کند. البته تاکید می‌کنم این مساله اصلا چیزی نیست که توی ذوق مخاطب بزند؛ اما حال که این حجم از افکت‌ها و جلوه‌های بصری ناب و درجه یک در بازی گنجانده شده است که توان رقابت با برترین عناوین هم‌سبک را دارند، دلمان می‌خواست چنین جهشی را در مدلسازی خود ماشین‌ها نیز شاهد باشیم.

آزمون دستفرمان، ساده و لذتبخش

کنترل ماشین‌های بازی بسیار خوش دست و روان است. تنوع مسابقات در Dirt 5 بسیار بالا است و از زمین‌های گلی با ماشین‌های آف‌رود گرفته تا مسابقات درون شهری با ماشین‌های لوکس هر کدام شناسنامه‌ی خود را دارند و با یکدیگر متفاوت هستند. چندین درجه سختی در بازی وجود دارد که هوش مصنوعی با تغییر آن‌ها به طرز قابل توجهی جهش می‌کند، و می‌توانید با توجه به سطح مهارتی خود، آن را انتخاب کنید. برخی دیگر از تنظیمات کنترلی بازی مانند مقدار تاثیر اصطکاک جاده، ترمز ضد قفل، و از این دست تنظیمات نیز در بازی گنجانده شده که برای علاقمندان حرفه‌ای تر قطعا جذابیت خاص خود را خواهد داشت. به صورت کلی می‌توان گفت Dirt 5 از منظر درجه سختی کاملا انعظاف پذیر عمل می‌کند و دقیقا خود را به عنوانی که مخاطب از او درخواست می‌کند تبدیل می‌کند. چه از طرفداران ریسینگ‌های آرکید باشید و چه دوست داشته باشید رانندگیتان شبیه به واقعیت و چالش بر‌انگیزتر باشد، Dirt 5 پاسخگوی نیاز شما خوهد بود. نهایتا اما آنچه در هر دو حالت ثابت است، خوش‌دستی و لذت بخش بودن رانندگی در Dirt 5 است.

آوازخوان

گرچه در بین مسابقات و در منوی بازی بین مراحل، در حال گوش دادن به پادکست‌ها و مینی-داستان Dirt 5  و کل‌کل‌های نولان نورث و تروی بیکر هستید، اما بدون موسیقی پس‌زمینه این بخش قطعا یک چیزی کم داشت! نگران نباشید، کدمسترز در این زمینه نیز کارش را به درستی و دقت انجام داده است. قطعات موسیقی بسیار هیجان انگیز و جذاب راک اند رول، گاراژ-راک و و هارد-راک، کاملا متناسب با ژانرِ سرعت و هیجان، به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد بازی از ریتم بیافتد و دائما باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود. حس رانندگی میان گل و لای، در حالی که از روی یه مانع بسیار بلند، چند متری را روی هوا معلق هستید و در همین بین یک موسیقی با ریتم بسیار تند در داخل ماشین در حال پخش است واقعا فوق‌العاده و وصف ناشدنی است.

در زمینه‌ی صداگذاری ماشین‌های بازی نیز نتیجه‌ی کار بسیار دقیق و با وسواس در آمده است و صدای گاز دادن و ترمز گرفتن و برخوردها کاملا واقعی و باورپذیر است.

لذت نهایی راندن

اگر از علاقمندان به مستندهای مربوط به حیوانات باشید می‌دانید که گاومیش‌ها علاقه بسیار زیادی به آبتنی و غلتیدن در باتلاق‌های گِلی دارند! از خود صدا در می‌آورند، اصلا انگار آواز می‌خوانند و در آن لحظه بسیار لذت می‌برند! تماشای این سکانس واقعا جذاب است. Dirt 5 دقیقا همان گاومیش است! غلتیده در گِل و لای، پر از هیاهو و لحظات موزیکال، پر از لذت…

یک مد داستانی جذاب و متنوع با Eventهای فراوان، یک حالت Free Play، مولتی پلیر و البته مدی به نام Playground که درواقع‌ نرم افزار برای طراحی پیست‌های جدید در بازی است، پکیج ارزشمندی از Dirt 5 برای طرفداران این ژانر محیا کرده است.

از تجربه‌ی آن بسیار لذت بردیم و نمره‌ی قبولی را به Codemasters می‌دهیم.

بازبینی تصویری

سیستم آب و هوای بازی داینامیک و دائما درحال تغییر است.

کنترل وسایل نقلیه در پیچ‌ها بسیار دلچسب و جذاب است.

در Photomode می‌توانیدWallpaperهای زیبایی خلق کنید.

افکت‌ها و نورپردازی بازی زیبایی آن را دوچندان کرده است.

شیرین‌کاری و کسب امتیاز!!!

رنگ‌بندی بازی بسیار زیبا و تماشایی است.

در پایان هر مسابقه، با توجه به عملکردتان Xp و پول دریافت می‌کنید.

تمامی Eventهای بازی دارای شناسنامه و طراحی مخصوص به خود هستند.

امتیاز به پست :

سخن پایانی

Codemasters با عرضه‌ی Dirt 5 دوباره توانسته است سری Dirt را متحول کند تا از قافله‌ی بازی‌های ریسینگ عقب نماند. اضافه شدن مد Playground، ایونت‌های جدید و بسیاری از چیز‌های تازه‌ی دیگر سبب شده Dirt 5 تبدیل به یک تجربه‌ی هیجان‌انگیز برای طرفداران این فرانچایز شود.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

10 پاسخ به “بررسی بازی Dirt 5 | گاومیش آوازخوان”

  1. BEHZAD گفت:

    عالی بود کیوان جان
    فقط اینجا فکر کنم باید جای دو تا کلمه انگلیسی عوض شه
    مطابق معمول همیشگی بخش اصلی و جذاب بازی Dirt 5 ، Career Mode آن است

  2. BEHZAD گفت:

    عالی بود کیوان جان
    فقط اینجا فکر کنم باید جای دو تا کلمه انگلیسی عوض شه
    مطابق معمول همیشگی بخش اصلی و جذاب بازی Dirt 5 ، Career Mode آن است

  3. صدرا ناصری گفت:

    خسته نباشی کیوان جان

  4. صدرا ناصری گفت:

    خسته نباشی کیوان جان

  5. MohammadReza گفت:

    تصور اینکه EA سال بعد چه بلایی سر این بازی میاره سخته

  6. MohammadReza گفت:

    تصور اینکه EA سال بعد چه بلایی سر این بازی میاره سخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *