گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Destroy All Humans! 2 – Reprobed | خیزش بیگانگان

پس از عملکرد قابل قبول نسخه اول !Destroy All Humans در سال 2020، استودیو THQ Nordic عنوانی دیگری از این مجموعه را ارائه کرد. بازی Destroy All Humans! 2 – Reprobed یک اثر ریمیک از نسخه سابق خود محسوب می‌شود. عنوان قدیمی این مجموعه از آخرین پروژه‌های توسعه استودیو Pandemic بود. THQ Nordic تمام تلاش خود را برای نسخه‌های بازسازی کرده تا تجربه‌ای کاملا جدید و جذاب‌تری را نسبت به بازی‌های پیشین داشته باشیم. تصور کنید که در یک روز کسل‌ کننده، بازی‌های تکراری کنسول یا رایانه‌ی شخصی خود را بازی می‌کنید. اگر از جمله کسانی باشید که علاقه به امتحان عناوین جدید با خلاقیت‌های متفاوت دارند، Destroy All Humans! 2 – Reprobed می‌تواند هیجان شما را به بالاترین سطح برساند. حتی ممکن است در بازی، خشمتان از مشکلات مختلف را با کشتن دشمنان از بین ببرید. قرار گرفتن در نقش یک فضایی، چیز جدیدی نیست اما وقتی هدف، بسیار مهم و تاثیر‌گذار باشد، اهمیت وجود شخصیت اصلی پر رنگ‌تر می‌شود. Destroy All Humans! 2 – Reprobed سعی در ارائه تمامی موارد گفته شده را دارد اما با سهل انگاری در بخش‌های مختلف، با شکست سنگینی مواجه شده است و بر خلاف نسخه اول، عملکرد بسیار ضعیفی را از خود نشان می‌دهد. با نقد و بررسی بازی Destroy All Humans! 2 – Reprobed همراه گیمین‌گرویتی باشید.

دو بازی اول مجموعه !Destroy All Humans به ترتیب در سال‌های 2005 و 2006 برای  PS2 و Xbox منتشر شدند. وظیفه انتشار این عناوین را THQ و توسعه را استودیو Pandemic برعهده داشت. پس از آن، بازی Destroy All Humans! Big Willy Unleashed برای Wii و نسخه Destroy All Humans! Path of the Furon برای ایکس بکس 360 در سال 2008 عرضه شذند که در سبک خود، بسیار ضعیف عمل کردند. در 19 دسامبر 2012 (29 شهریور 1391)، استودیو THQ ورشکسته شد و تعدادی ازحق امتیازهای خود (IP) را به خاطر این موضوع، فروخت. در سال 2013، Nordic Games که اکنون نام جدید THQ Nordic را به خود اختصاص داده بود، حق امتیاز !Destroy All Humans را با مبلغ 4.9 میلیون دلار خرید. پس از نمایش اولین تریلر ریمیک عنوان اول !Destroy All Humans از جانب این استودیو در E3 2019، خبر‌های خوب دوباره به سراغ این سری آمد. با توسعه Black Forest Games، عنوان !Destroy All Humans در اواخر ماه جولای 2020 منتشر شد و نظرات قابل قبولی گرفت. پس از نتیجه‌های حاصل شده و جمع بندی، همین عوامل نسخه بعدی مجموعه را ریمیک کردند. Destroy All Humans! 2 – Reprobed با موتور بازیسازی Havok ساخته شده و فقط برای کنسول‌های نسل نهم و رایانه‌های شخصی منتشر شد.

بازی Destroy All Humans! 2 (نسخه قدیمی)

بیگانگان در سینمای دهه 60 تا 70 میلادی، چهره متفاوتی نسبت به امروزه داشتند. آنها به هیولاهایی سواره بر بشقاب پرنده خطاب می‌شدند. داستان مجموعه !Destroy All Humans نیز در این دوره زمانی روایت می‌شود و نگرش انسان‌های مختلف را به این نژاد ناشناخته نشان می‌دهد. داستان Destroy All Humans! 2 – Reprobed نزدیک 10 سال پس از اتفاق‌های نسخه اول رخ می‌دهد. کریپتو اکنون بیشتر وقت خود را در کره زمین سپری می‌کند ولی دشمنانی نیز پیدا کرده است. وی باید با سازمانی به نام KGB که اصلیتی روسی دارد، مبارزه کند. آنها اعلام جنگ خود را با انهدام سفینه مادر Orthopox، اعلام می‌کنند. کریپتو نیز ساکت نمی‌ماند و قصد دارد این سازمان را از ریشه نابود کند.

مجموعه Destroy All Humans! از قدیم تا اکنون، نتوانسته داستان شگفت انگیزی را به ثبت برساند. نمایش جنگ سرد که بیگانگان در آن دخالت دارند، اثر جدیدی است اما این عناوین، قصد ندارند روایت پر تلاتمی را به بازیکنان نشان دهند. هدف اصلی !Destroy All Humans طعنه و شوخی به مسائل سیاسی آن دوره است. سازندگان همواره در تلاش بودند که با پرداختن به موضوع‌های این چنینی، عنوان تازه‌ای در جهان بی‌کران بازی‌های ویدیویی بوجود بیاورند. این موارد در Destroy All Humans! 2 – Reprobed نیز دیده می‌شود ولی باید کسل کننده بودن بعضی از نقاط داستانی، اتفاق‌های بی‌ربط و نامفهوم و عدم پردازش مناسب به شخصیت‌های مهم مانند شرور بازی را هم اضافه کرد. علاوه بر آن، مراحل فرعی مسخره و بی‌خود هستند که تلاش برای آنها وقت تلفی است.

موضوعی که در Destroy All Humans! 2 – Reprobed بسیار به چشم می‌‌آید، نحوه جریان دیالوگ‌ها بین کریپتو و شخصیت‌های مختلف است. او با تفکری که نسبت به انسان‌ها دارد، صحبت‌های جالب و بامزه‌ای انجام می‌دهد اما کمدی بودن حرف‌های وی، در برخی موارد اصلا خوب نیست. در کنار جریان دیالوگ‌ها، طراحی شخصیت‌ها و کات سین‌ها نیز بسیار نقش مهمی در ظاهر بازی دارند. ساخت کات سین‌ها عالی انجام شده است و روایت داستان را کمی جذاب‌تر می‌کند؛ به علاوه آن، طراحی شخصیت‌ها هم جذابیت خاص خود را دارد. لباس‌ها با توجه به نقش‌های متفاوت در جامعه، به روش مناسبی شکل گرفته‌اند ولی عملکرد ساخت چهره برخی از هوش‌های مصنوعی، بسیار جزئی و بد انجام شده است. درجه سختی بازی نیز به خوبی حالت‌های مربوطه را به بازیکنان ارائه می‌دهد و می‌توان با جرعت گفت که به نسبت نسخه پیشین، Destroy All Humans! 2 – Reprobed در این باره بهتر عمل کرده است.

کریپتو با تفکری که نسبت به انسان‌ها دارد، دیالوگ‌های جالبی می‌گوید اما برخی از صحیت‌های او، بی‌معنی و چرت است.

بازی Destroy All Humans! 2 – Reprobed در پنج مکان آمریکا، انگلستان، ژاپن، روسیه و کره ماه جریان دارد. گوناگونی موقعیت‌ها، باعث چینش خوبی در داستان و گیم‌‌پلی می‌شود. این موضوع در پوشش گیاهی و ظاهر هوش‌های مصنوعی هر مکان نیز به چشم می‌آید. مثلا در انگلستان، آب و هوای مخصوص با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور، ارائه شده است. همچنین هوش‌های مصنوعی، با تیپ خاص دهه 60 تا 70 میلادی انگلستان در بازی حضور دارند. موارد گفته شده در سایر مکان‌ها، عملکرد مناسبی دارند که باید THQ Nordic را در این رابطه، تحسین کرد. علاوه بر آن، موارد مخفی متفاوتی در موقعیت‌های مختلف نقشه‌ها قرار گرفته‌اند که هر کدام، ویژگی‌های خاصی را به شما نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که نقشه‌های بازی خیلی وسیع نیستند پس انتظار یک بازی جهان باز بزرگ را اصلا نداشته باشید. اکنون می‌خواهیم تمامی موارد گیم‌پلی Destroy All Humans! 2 – Reprobed را مورد بررسی قرار دهیم تا تکلیف بخش مهمی از کار‌های انجام شده برای این عنوان، مشخص شود.

گوناگونی موقعیت‌ها، باعث چینش خوبی در داستان و گیم‌‌پلی می‌شود.

کشتار با اسلحه‌های عجیب و غریب

طبیعتا کریپتو با صحبت مشکلات خود را با دشمنانش حل نمی‌کند. او با سلاح لیزری معروف خود، آنقدر به مامور‌های KGB جریان الکتریسیته وارد می‌کند تا کباب شوند اما برای دشمنان قوی‌تر، این اسلحه جواب‌گو نیست. کریپتو با بدست آوردن Date Coreها در روایت داستان، سلاح‌های جدیدی به دست می‌آورد که تنوع مناسبی دارند. دوربین سوم شخص، لذت کشتار را دو چندان کرده و مشکل خاصی در دید بازی برای انجام تیراندازی رخ نمی‌دهد. از سیستم ارتقا غافل نشویم. شما با تقویت سلاح‌ها، بشقاب پرنده و نوار جان کریپتو به واسطه امتیاز‌های بدست آمده پس از انجام هر مرحله، با قدرتی بیشتری می‌توانید در مقابل حریفان خود قرار بگیرید.

کریپتو با بدست آوردن Date Coreها در روایت داستان، سلاح‌های جدیدی به دست می‌آورد.

گردش با وسایل نقلیه بیگانه

در دهه 60 تا 70 میلادی، فیلم‌های سینمایی که داستان پیرامون بیگانگان را روایت می‌کردند، به خاطر شکل خاص و جالب، به وسایل نقلیه‌شان بشقاب پرنده می‌گفتند. این وسیله، یکی از ویژگی‌های مهم گیم‌پلی محسوب می‌شود. برخی از مراحل اصلی و فرعی باید با بشقاب پرنده انجام شوند. مشکل وسیله نقلیه کریپتو، بی‌خاصیت بودن سلاح‌ها به غیراز لیزر است. نیروی جاذبه بشقاب پرنده بهتر از هر اسلحه‌ای در این وسیله استفاده می‌شود و نقش پر رنگ‌تری نسبت به دیگر سلاح‌ها دارد. این مورد ناهماهنگی بشقاب پرنده را نشان می‌دهد و اگر در بخش ارتقا، این وسیله نقلیه را تقویت نکنید، در مراحل مربوطه به بشقاب پرنده، بسیار اذیت خواهید شد. جت پک و کفش‌های سرعتی کریپتو نیز از جمله وسایل نقلیه این شخصیت است که به نسبت بشقاب پرنده، عملکرد بهتری دارند. جت پک بسیار در نبرد‌ها کارآمد می‌باشد. همچنین در فرار از دست دشمنان و بالا رفتن از ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. کفش‌های سرعتی کریپتو نیز بسیار در رسیدن به نقاط مورد نظر داخل نقشه و فرار، کارآمد هستند.

ذهن بیگانگان علیه مغز انسان‌ها

از ویژگی‌ای که شخصیت کریپتو را پر فروغ نشان می‌دهد، قدرت‌های مختلف ذهن وی است. این توانایی به چهار نوع تقسیم می‌شود که از طریق D-Pad قابل استفاده است. تلپات، کنترل انسان‌ها، متلاشی کردن مغز و گمراه کردن، قابلیت‌های متفاوت ذهن کریپتو است که کارایی بسیار خوبی در گیم‌پلی از خود نشان می‌دهند. توانایی مغز این شخصیت، فقط به موارد گفته شده ختم نمی‌شود بلکه او می‌تواند با کنترل اجسام و انسان‌ها، ذهن خود را نیز به عنوان یک سلاح در اختیار شما قرار دهد. عملکرد و رابطه مغز کریپتو با خودش، در داستان عالی نمایش داده شده است.

عملکرد و رابطه مغز کریپتو با خودش، در داستان عالی نمایش داده شده است.

مخفی‌کاری به سبک فضایی

از المان‌هایی که THQ Nordic تلاش برای ارائه‌ آن دارد، سبک مخفی‌کاری است. تصور انجام فعالیت‌های مختلف به صورت مخفیانه با یک آدم فضایی، خیلی سخت می‎‌باشد. کریپتو در بعضی مراحل با قدرت‌های ذهن خود، باید به صورت مخفی کار‌های متفاوتی را انجام دهد. در ظاهر، این قضیه مشکلی ندارد اما در باطن، ضعف‌هایی در سبک مورد نظر دیده ‌می‌شود. مشکل این سبک، روند تکراری آن است. پس از انجام چند عدد از مراحل آغازینی که دارای مخفی‌کاری هستند، به مرور بقیه فعالیت‌های این چنینی بی‌ارزش و بیهوده می‌باشد.

گیم‌پلی در کل با وجود مشکلات پیرامون خود، قابل قبول است. یکی از بزرگترین ضعف Destroy All Humans! 2 – Reprobed، مشکل فنی است. افت فریم، باگ و گلیچ در این عنوان بسیار دیده می‌شود و در حدی می‌تواند این موارد آزار دهنده باشند که نتوانید داستان بازی را به اتمام برسانید. واضح است که انتظار خارق العاده‌ای از ریمیک نسخه دوم این مجموعه نمی‌توان داشت اما افزودن مشکل‌های جدید، بحث دیگر و ضعفی بزرگ است. مثلا افت فریم در بخش داستانی ژاپن به بیشترین مقدار خود می‌رسید که این مورد باعث کرش نیز می‌شد. به شخصه باس فایت آخر را در شرایطی نابود کردم که او در زمین به طور عجیبی فرو رفته و قادر به انجام هیچ کاری نبود. امیدواریم که با به‌روزرسانی‌های آینده، مشکلات فنی حل شود.

گیم‌پلی در کل با وجود مشکلات پیرامون خود، قابل قبول است.

اول که شکل بازی را می‌ببنید، احتمالا حدس می‌زنید که کریپتو با انسان‌ها خواهد جنگید اما اشتباه می‌کنید. وی با بیگانه‌های دیگری نیز مبارزه می‌کند که به این واسطه، تنوع دشمنان به خوبی نشان داده می‌شود. اگر بتوانید که تمام ماموریت‌های برخی مراحل کلیدی را انجام دهید، لباس جدیدی برای کریپتو بدست می‌آورید که بعضی از آنها شمایل این شخصیت را جذاب می‌کند. این مورد برای بشقاب پرنده نیز شامل می‌شود. از نکات با کیفیت دیگری که می‌توان به آن اشاره نمود، صداگذاری شخصیت‌های اصلی و فرعی است. هر کدام از شخصیت‌هایی که با کریپتو در داستان صحبت می‌کند، دارای صدای مناسبی هستند و مشکلی از این بابت به چشم نمی‌آید.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه ویژه منتقدین، پس از 19 ساعت بازی انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Destroy All Humans! 2 – Reprobed داستان به خصوصی را روایت نمی‌کند. مراحل اصلی و فرعی از جذابیت خوبی برخوردار نیستند و عملا کسل کننده می‌باشند. مشکلات فنی مختلف نیز امان این عنوان را بریده است اما حداقل گیم پلی مناسب، نقشه‌های خوب و تنوع دشمنان تاثیر برانگیزی را از بازی مشاهده می‌کنیم.

نکات مثبت

کات سین‌ها

نقشه‌ها (پوشش گیاهی و ظاهری باکیفیت)

گیم پلی قابل قبول

تنوع دشمنان

صداگذاری مناسب

نکات منفی

داستان اصلی و مراحل فرعی

مشکلات فنی (باگ، گلیچ، افت فریم و کرش)

طراحی نامناسب بعضی از هوش‌های مصنوعی

بی‌مزه بودن بعضی دیالوگ‌ها

داستان اصلی و مراحل فرعی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *