گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی .Deceive inc | نبرد جاسوس‌ها

ورود به درون نقش یک جاسوس و انجام کار‌های مخفی‌کاری، یکی از موارد جذابی بوده که اکثر گیمر‌ها‌ به تجربه آن نه نمی‌گویند. اکنون تصور کنید فاز بازی‌های آنلاین مانند Apex Legends را با یک عنوان معروف سبک مخفی‌کاری مثل Dishonored ترکیب کنیم. تبریک می‌گویم؛ محصول مخلوط شما Deceive inc است. این عنوان پتانسیل و هدف کلی خود را با خلاقیت خوبی نشان می‌دهد و یک بازی آنلاین خیلی متفاوت به نسبت سایر عناوین این سبک است. در ادامه نقد و بررسی بازی Deceive inc همراه گیمین‌گرویتی باشید.

بازی Deceive inc یک عنوان مستقل از استودیو Sweet Bandits است. این استودیو در کانادا قرار دارد و با 18 عضو روی این عنوان کار کرده‌اند. همچنین آن‌ها جز معدود کسانی هستند که با موتور بازیسازی Amazon Lumberyard فعالیت انجام می‌دهند. بازی Deceive inc در واقع دومین اثر ساخته شده توسط استودیو Sweet Bandits بوده و اولین عنوان آن‌ها Coffence بود که فقط برای رایانه‌های شخصی در سال 2018 عرضه شد. مسئولیت انتشار بازی را Tripwire Interactive داشته که برخلاف سازنده، معروف‌تر است. این ناشر در کارنامه خود عناوینی مثل Chivalry 2، مجموعه Killing Floor و Maneater را دارد. بازی Deceive inc فقط برای کنسول‌های نسل نهم و رایانه‌های شخصی با قیمت 19.99 دلار عرضه شد.

شاید برایتان سوال شود که منظور از Deceive inc چیست؟ در واقع Deceive inc درون بازی یک شرکت خصوصی بوده که فعالیت بین المللی خودش در بازار را با جاسوس‌ها پیش می‌برد. شما با انتخاب آزاد هر جاسوس در نقش یکی از اعضای این شرکت قرار می‌گیرید که به واسطه ابزار‌های پیشرفته و پنهان شدن در جلد اشخاص مختلف، باید ماموریت پیش رو خود را به اتمام برسانید. البته در انجام این ماموریت مهم تنها نیستید و جاسوس‌های ماهر دیگری نیز با استراتژی‌های گوناگون، قصد رقابت در انجام هدف شما را دارند. همچنین می‌توانید با سایر جاسوس‌ها ترکیب شوید و ماموریت را به صورت گروهی انجام دهید. در کل تنها یک جاسوس یا یک گروه جاسوسی قادر بوده که این ماموریت را به اتمام برساند و چک بزرگ را به دست بیاورد.

گیم‌پلی بازی با توضیح‌هایی که از کلیت ماجرا گفته شد، در سه بخش گشت و گذار، مخفی‌کاری و مبارزه خلاصه می‌شود. هر سه مورد به خوبی به طور برابر در گیم‌پلی ایجاد شده اما در حالت Solo کمی فاز مخفی‌کاری و گشت و گذار از مبارزه پیشی می‌گیرد. البته این موضوع به نوع بازی هرکس نیز بستگی دارد اما در حالت کلی به این شکل به تصویر کشیده شده است. در بین آن‌ها مخفی‌کاری خیلی درخشان‌تر عمل کرده و با ویژگی پنهان شدن در جلد آدم‌های متفاوت، نحوه رقابت را جذاب به نمایش می‌گذارد. البته محیط‌های بازی نیز به خاطر جای زیادی که دارند، در درخشش مخفی‌کاری تاثیرگذار بوده‌اند. محیط‌های بصری بازی به خوبی با اتمسفر آن ترکیب شده و نبرد بین جاسوس‌ها را جذاب کرده است. اول شخص بودن دوربین نیز به خوبی توانسته با حالت تیراندازی مطلوب شخصیت‌ها تطابق پیدا کند و مشکلی خاصی را به وجود نیاورد.

بازی Deceive inc یک تجربه‌ی آنلاین خوب است. اولین چیزی که به موضوع سیستم Matchmaking مربوط می‌شود، بخش Home بوده. در این صفحه گزینه شروع بازی و حالت‌های انتخابی برای انجام رقابت مشخص شده که به طور کلی 4 مورد را دارا است. حالت Solo و Team به مدل نبرد شما ربط دارد. پس از رقابت‌های مختلفی که در هر دو مورد داشتم، Team به نسیت Solo جذاب‌تر بوده و در صورت حضور دوستانتان در فاز Team به شدت بازی به شما حال می‌دهد. حالت Solo بیشتر به درد کسانی می‌خورد که پس از فهمیدن درست تمامی موارد، قصد دارند استراتژی نبرد خود را به رخ سایرین بکشند. در واقع تا وقتی بازی را به خوبی یاد نگرفته باشید، Solo اصلا به شما مزه نمی‌دهد و با مردن‌های پیاپی حسابی کفری می‌شوید. همان‌طور که گفته شد، بازی یک تجربه‌ی انلاین بوده و عملکرد اینترنت بسیار در آن موثر است. با اینترنت امروزه کشور انجام بازی به شدت سخت است. به گونه‌ای که حتی DNS‌ها نیز خیلی تاثیرگذار نیستند. به طور کلی اگر از اینترنت با کیفیتی برخوردار نباشید احتمالا خیلی سخت به رقابت متصل شوید. همچنین بازی از حالت کراس‌پلی پشتیبانی می‌کند. دو مورد دیگر که بسیار در ابتدا مهم هستند، بخش آموزش و تمرین است. در آموزش طریقه‌ی نبرد با دیگران، مخفی‌کاری، گشت و گذار و انجام هدف اصلی را یاد می‌گیرید. انجام ندادن آموزش در ابتدای تجربه‌ی بازی Deceive inc ممکن است در روند یادگیری چگونگی رقابت با سایر جاسوس‌ها تاثیر بدی بگذارد. به عبارتی ورود به بخش آموزش در آغاز به شما در فهمیدن موضوع‌های مختلف کمک بزرگی می‌کند. تمرین برای بهتر کردن نشانه‌گیری و نحوه یادگیری قابلیت‌های مختلف هر سرباز ایجاد شده است. در این بخش به تمامی موارد درون بازی (حتی موارد قفل شده) مانند سرباز‌ها دسترسی دارید. طراحی جالب اتاق تمرین یکی از موضوع‌های جذاب بازی بوده که به درستی انجام شده است. از دیگر نکات مهمی که در صفحه Home وجود دارد می‌توان به Party Invite ،Platform Friends ،Deceive inc Friends ،Block Players و Search Players اشاره کرد.

 

در بخش Agents تمامی شخصیت‌های قابل بازی با همه‌ی جزئیاتشان قرار گرفته است. به طور کلی بازی دارای 8 سرباز (4 مرد و 4 زن) در 4 کلاس متفاوت بوده که هر کدام در خود 2 شخصیت را در بر می‌‌گیرد. کلاس‌های بازی شامل Vanguard (پیش لشگر یا جلودار)، Scoundrel (رذل)، Tracker (ردیاب) و Disraptor (نابود کننده) است. هر 4 مورد کاملا با دیگری فرق داشته و نحوه بازی را به این خاطر جذاب کرده اما در ابتدا فقط از این 8 سرباز، 3 عدد بیشتر باز نیست و سایر آن‌ها قفل هستند. از این 3 شخصیت 2 مورد سرباز Vanguard و یک Tracker در ابتدا در اختیار شما قرار می‌گیرد. این موضوع باعث شده ارز بازی باارزش واقع شود و خرید‌های درون برنامه‌ای برای یک عنوان 19.99 دلاری تاثیرگذار به نمایش در بیاید. البته یکی از ارز‌ها به مرور با برنده شدن زیاد می‌شود و به واسطه خوب بازی کردن، می‌توانید آن را افزایش دهید و تمامی موارد قفل شده را باز کنید. طراحی مناسب ظاهر هر سرباز و سلاح اصلی آن‌ها در کنار جذابیت صداگذاری هر کدام، درخشش شخصیت‌ها را بسیار عالی به نمایش می‌گذارد. همچنین توضیح‌های لازم در رابطه با کلاس‌ها و شخصیت‌ها به خوبی گفته شده. تنها موردی که در خصوص سرباز‌ها زیاد خوب نبوده، نا کارآمد بودن برخی Expertise و Passives است. در طول تجربه بازی این دو مورد در کنار سلاح اصلی به کار می‌آیند اما در خصوص بعضی از شخصیت‌ها، آن‌ها کارایی خاصی ندارند و زیاد استفاده نمی‌شوند. در درون همین بخش گزینه Cosmietics قرار گرفته که با ارائه 4 مورد Castum ،Intro Pose ،Inkg و Calling Card ارتباط سرباز‌ها را با سایر موارد جانبی‌شان به نمایش می‌گذارد. البته گزینه‌هایی که در این موضوع نشان داده می‌شوند نیز با ارز بازی قابل دریافت هستند. به عنوان مثال قیمت یک اسکین کمی بیشتر از قیمت باز کردن سرباز‌های قفل شده است. اخرین نکته‌ای که در بخش Agents دیده می‌شود، گجت‌ها هستند. گجت‌ها در 4 دسته Defense (3 عدد)، Traps (3 عدد)، Deception (2 عدد) و Recon (2 عدد) قرار دارند. همچنین گجت‌ها بسیار در گیم‌پلی موثر و کارآمد هستند و نقطه قوت بزرگی در این رابطه محسوب می‌شوند. البته در ابتدا، تعداد زیادی از گجت‌ها، Expertise، Passives  و سلاح اصلی سرباز‌ها قفل بوده که به مرور با ارتقا سطح، آن‌ها را به دست می‌آورید.

یکی از بخش‌های مهم و بسیار با اهمیت بر گیم‌پلی، Field Upgrades است. در اصل 5 حالت از 1 ستاره تا تاج‌دار برای ارتقا در این مورد قرار گرفته که با توجه به سلیقه شما انجام می‌شود. به عبارتی با انتخاب ویژگی خاصی مثل افزایش نوار جان در ارتقای 2 ستاره، هنگامی که که در تجربه بازی این ارتقا را به دست آورید، نوار جان افزایش می‌یابد. هر چه سطح ارتقا بالاتر باشد، ویژگی منحصر به فردتر خواهد بود. همچنین در این بخش چهار دسته ایجاد شده که ارتقای خود را با سلیقه‌های متفاوت و استراتژی‌های مختلف انتخاب کنید. در کل عملکرد Field Upgrades به خوبی در گیم‌پلی نشان داده شده است.

در بخش پروفایل سطح، مقدار زمان انجام شده برای بازی، تعداد بازی‌ها، میزان درصد برد، مقدار زمان بازی با سرباز‌ها، میزان زمان بازی شده در هر کلاس، تصویر پروفایل و نوشتار پروفایل شما قرار دارد. همچنین با ارتقا سطح می‌توانید عکس پروفایل و نوشتار خود را تغییر دهید. در کل اطلاعات به خوبی و به صورت کامل در این بخش به نمایش درآمده است. دو بخش Season و Shop تعریف آنچنانی در ابتدای عرضه بازی ندارد ولی احتمالا با انتشار به‌روزرسانی‌های جدید، تغییراتی روی آن‌ها اعمال شود. البته یک مورد در رابطه با شاپ وجود دارد. شاپ بازی بسیار محدود است. در واقع اگر کسی با خرید‌ درون برنامه‌ای، ارز خود را افزایش دهد، فقط می‌تواند در یک 24 ساعت، 4 مورد Rare و یک مورد Legendary را دریافت کند. بازی در کل دارای 3 ارز است. با خرید درون برنامه‌ای فقط می‌توانید ارز Bonds با رنگ طلایی‌اش را خریداری کنید. دو ارز بعدی با رنگ‌های سبز و بنفش به مرور خود به خود با انجام بازی‌های متعدد زیاد می‌شود. با این دو ارز نیز می‌توانید اسکین‌ها و شخصیت‌های قفل شده را باز کنید. در کل خرید‌های درون برنامه‌ای بازی بیشتر در زیبایی ظاهر به کار رفته. البته باز نبودن 5 سرباز دیگر نیز برای خطاب کردن تاثیرگذار بودن خرید‌های درون برنامه‌ای کاملا درست است.

5/5 - (1 امتیاز)

این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتقدین، پس از 8 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی .Deceive inc یک عنوان مستقل آنلاین خوب است. با اینکه اینترنت کشور در نحوه اتصال بازی تداخل ایجاد می‌کند، گیم‌پلی و موارد مختلف مناسبی را از سوی این عنوان می‌بینیم. با رسیدن به‌روزرسانی‌های بعدی پتانسیل بالای این بازی می‌تواند آن را در حد عناوین آنلاین امروزه تبدیل کند.

نکات مثبت

گیم‌پلی خوب و ارتباط درس آن با سبک‌ها

سرباز‌های جذاب

محیط‌های بصری مناسب

بخش Field Upgrades

آموزش مناسب

نکات منفی

خرید‌های درون برنامه‌ای تاثیرگذار (سربازها)

نا کارآمدی برخی Expertise و Passives

سخت بودن بیش از حد حالت Solo

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *