گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی DC’s Justice League: Cosmic Chaos | آشفتگی کیهانی

چه خوشمان بیاید و چه نیاید، بیش از یک دهه است که تب عناوین مرتبط با ابرقهرمانان، خواه در مدیوم سینما، بازی‌های رایانه‌ای یا هر شکل دیگری به شدت بالا گرفته است و تولیدات بسیار زیادی در این زیر-ژانر روانه بازار شده است. سازندگانی که برای برای تولید محصولشان ابتدا بازار هدف و سطح مخاطبش را مشخص کرده سپس، اقدام به تولید آن محصول می‌کنند. DC’s Justice League: Cosmic Chaos تلاشی است در جهت تولید عنوانی ابرقهرمانی برای مخاطبان کم سن و سال‌تر (همانگونه که ظاهر بازی نیز این قضیه را لو می‌دهد!) که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم؛ با نقد و بررسی این عنوان، همراه گیمین‌گرویتی باشید.

سالها بود که طرفداران کمیک‌های دیسی خواستار بازی جاستیس لیگ بودند، سرانجام این خواسته توسط استودیوی Outright Games _که اساسا تخصصشان ساخت عناوین خانوادگی است_ ساخته شد.
جاستیس لیگ کازمیک کی‌آس عنوانی اکشن-ماجراجویی است که در آن کنترل سه شخصیت اصلی لیگ عدالت یعنی Batman، Superman و Wonder Woman را بر عهده دارید. همچنین سایر اعضا به صورت کمکی حضور دارند که با توجه به روند داستانی در دسترس شما قرار می‌گیرند.

 

داستان بازی Cosmic Chaos
داستان از این قرار است که Lucas “Snapper” Carr در شهر محل زادگاه خود به عنوان شهردار انتخاب می‌شود، در این مهمانی اعضای جاستیس لیگ حضور دارند تا به همکار قدیمیشان در جهت این موفقیت تبریک بگویند. که با ظهور ناگهانی Mister Mxyzptlk دشمن یا طرفدار سوپرمن که گاهی او را میکسی هم صدا می‌زنند همه چیز به هم می‌خورد؛ زیرا آقای میکسی جادوی خودش را روی شهر آزاد می‌کند و Starro را که یکی دیگراز دشمنان قدیمی لیگ است را احضار می‌کند و ادعا می‌کند به‌جای کارر او شهردار است! در این بین Starro کنترل بقیه اعضای جاستیس را برعهده می‌گیرد و فقط سه نفر از اعضای لیگ از این حمله جان سالم به در می‌برند که وظیفه‌ی محافظت از شهر و نجات هم تیمی‌ها و خنثی کردن این دو دشمن خطرناک را نیز بر عهده دارند. نهایتا داستان بازی برای یک ماجراجویی کودکانه و شاد، خوب و مناسب است و بهانه خوبی برای به اتمام رساندنش به دست پلیر می‌دهد.

 

گرافیک بازی Cosmic Chaos
همانطور که اشاره شد استدیو اوترایت گیم این بازی را خانوادگی و مخصوص کودکان ساخته شده است. کاتسین‌های بازی به صورت کارتونی و گرافیک داخل بازی بسیار رنگی و چشم نواز است، به گونه‌ای که شوق کودکی و کنجکاوی را برمی‌انگیزد تا بیشتر با فضای بازی آشنا شوند. در زمان Loading یا بارگذاری بازی، شما دشمن اصلی یعنی میکسی رو می‌بینید که گاها شما را راهنمایی می‌کند یا از مزایای این صفحه صحبت می‌کند و گاها با لطیفه‌های بی‌مزه (!) شما را همراهی می‌کند. در مجموع می توان گفت سطح کار گرافیکی بازی برای عنوانی که بازار هدفش مشخص است کاملا آبرومند و مناسب است و نمی‌توان انتظار گرافیکی چون اسپایدرمن (اینسامنیاک گیمز) یا بتمن آرکهام (راکستدی) را از کازمیک کی‌آس داشت.

گیمپلی بازی Cosmic Chaos
شما در بازی کنترل سه شخصیت بتمن، سوپرمن و واندروومن را بر عهده دارید که می‌توانید در هر لحظه و زمان کنترل را بر روی شخصیت دیگری سوئیچ کنید. سیستم گیمپلی بازی بسیار ساده است ولی هر کدام از شخصیتها ویژگی مخصوص به خود را دارند. برای مثال واندروومن با ریسمان و سپر مبارزه می‌کند و قابلیت احضار تیر هوایی را دارد. سوپرمن، لیزر و یخ را در نبردها استفاده می‌کند. بتمن، پرتاب بومرنگهای مخصوصش، احضار دوستان خفاشی و درخواست کمک از بتوینگ را دارد. از آنجایی که دویدن سرعت کمتری دارد و حوصله سربر می‌شود و بالارفتن از ساختمان بلند را برایتان سخت می‌کند همانند ویژگی‌های دفاعی شما می‌توانید شما با هر کدام از شخصیت این قابلیت رو دارین که پرواز کنید؛ سوپرمن پرواز معمولی خود را دارد، واندروومن همانند حضورش در فیلم‌های اخیر واندوومن می‌تواند به زدن ریسمانش به آسمان از این جهت و به آن جهت پرواز کند و بتمن با شنلش و اگر خواستار طولانی‌تر کردن پرواز بتمن هستید ابتدا چنگ قلابش را فعال کرده و شروع به پرواز کنید.
سیستم ارتقای قابلیتها در جهت مقابله با دشمنان سطح‌ بالاتر و همچنین ارتقای یار کمکی در بازی وجود دارد. با جستجو در نقشه بازی، کمیک‌هایی وجود دارند که با جمع آوری آن‌ها و تحویلشان به دوست مسافر زنمان بوستر گلد، می‌توانید لباس مخصوص کمیکی هر کدام از شخصیت‌ها را آزاد کنید.
در بازی ماموریتهای فرعی از شخصیتهای دیگری هم وجود دارند که اتمام این ماموریت‌ها در نوع خود جذاب هستند.

موسیقی و صداپیشگی بازی Cosmic Chaos
موسیقی بازی بسیار زیبا و متناسب با فضای بازی ساخته شده است. علاوه بر تنوع موسیقی‌های بازی، کیفیت شداگذاری و اصوات در بازی نیز به شکل مناسبی کار شده است و این مورد با توجه به سبک کودکانه بازی و بودجه نه چندان بالای آن، کار تیم صداگذاری بازی را ارزشمندتر نیز کرده است.
در باب صداگذاری شخصیت ها و دوبله نیز بازی بسیار خوب عمل کرده است. صداپیشگی هر کدام از شخصیت‌ها با توجه به ویژگی شخصیتی آنها انتخاب شده است. برای مثال سوپرمن همیشه شخصیتی مثبت دارد و جمله‌های مثبت‌گرایانه‌ای را بیان می‌کند. بتمن شخصیتی جدی‌تر دارد همه چیز را جدی می‌گیرد و با هر چیزی نم‌یخندد؛ واندروومن شخصیتی ما بین بتمن و سوپرمن دارد که تعادل را بین این دو نگه می‌دارد. تعامل این سه شخص و گفتگوهایشان همانطور که در کمیک به خوبی نشان داده شده، در بازی هم علیرغم ظاهر کودکانه‌اش به تصویر کشیده شده است.

 

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از حدود 20 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

جاستیس لیگ کازمیک کی‌آس عنوان شاد، کودکانه و سرخوش است. این بازی ابرقهرمانی هیجان‌انگیز توانسته است پلی ارتباطی بین والدین و کودک یا روابط میان خواهران و برادر باشد، که از توانایی تیم سازنده در بحث ساخت یک بازی خانوادگی خوب حاصل شده است. انتخاب جاستیس لیگ کازمیک کِی‌آس می‌تواند گزینه مناسبی برای گذراندن اوقاتتان باشد و لحظات شادی را برای شما رقم بزند. همچنین این بازی می تواند یک کادوی خیلی خوب و خواستنی برای بچه‌فامیل کم سن و سالتان باشد!

نکات مثبت

داستان زیبا و هیجان انگیز و پر از سورپرایز

موسیقی زیبا

طراحی و گرافیک مناسب برای سنی که ارائه می‌دهد

چالش‌های جذاب که در نقشه وجود دارد

نکات منفی

عدم اجازه کنترل بقیه اعضای لیگ عدالت برخلاف اسم بازی

از یک زمانی به بعد گیم‌پلی تکراری می‌شود

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *