گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Dakar Desert Rally | صحرای بی رحم

چندین سال است که تعداد عناوین مسابقه‌ای از سبک آرکید کمتر شده و جای خودشان را به سبک شبیه‌سازی داده‌اند. این مدل از بازی های مسابقه‌ای طی چند سال اخیر آنقدر زیاد بوده‌اند که آمار آن از دست گیمرها در رفته است. به غیر از عناوینی مثل F1 یا Dirt که برای Codemasters هستند شاهد عناوین لایسنس‌شده زیادی از استودیوهای مختلف بودیم. یکی از جدیدترین عناوین این سبک Dakar Desert rally نام دارد، که توسط استودیو Bigmoon Entertainment ساخته شده و Saber Interactive نشر آن را بر عهده داشته است. این بازی شبیه‌ساز مسابقات Dakar در دنیای واقعی است. اگر با این مسابقات آشنایی دارید احتمالا این بازی مخصوص شما ساخته شده است. اما سوال این است که این بازی می‌تواند کسانی که به این ورزش علاقه ندارند را به خود جذب کند یا خیر؟ با نقد و بررسی Dakar Desert Rally از گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

شروعی بدون مقدمه

نقد و بررسی بازی Dakar Desert Rally | صحرای بی رحم

در لحظه اولی که وارد بازی می‌شوید شاید همه چیز برای شما عجیب باشد. از آنجایی که دست‌فرمان ماشین‌های Dakar هیچ شباهتی به ماشین‌های دیگر در بازی‌های مسابقه‌ای مختلف ندارد ممکن است خیلی در کنترل کردن ماشین گیج شوید. متاسفانه بخش آموزشی درستی برای بازی طراحی نشده‌است و این بخش محدود به توضیحاتی است که در اولین مسابقه به شما ارائه می‌شود.

نقد و بررسی بازی Dakar Desert Rally | صحرای بی رحم

اگر دفعه اول باشد که به سراغ مسابقات Dakar می‌روید باید حداقل 2 ساعت از تجربه بازی‌را به یاد گرفتن آن اختصاص دهید. موضوعی که امکان دارد اکثریت را آزار دهد نداشتن تنظیمات کمکی (Assist) برای بازیکن است. این تنظیمات معمولا در بازی‌های ‌شبیه‌ساز وجود دارند و به منظور کمک به بازیکن‌هایی طراحی شده که بازی‌های شبیه‌ساز برایشان دشوار است. اما Dakar Desert rally در این زمینه با بازیکن‌های تازه‌کار شوخی ندارد و در برخورد اول آنها را با سنگ ‌میزند! به عبارتی اینطور به نظر می‌رسد که بازی فقط برای عاشقان مسابقات Dakar ساخته شده و تلاش مضاعفی برای جذب مخاطبان بیشتر نمی‌کند، پس اگر به این مسابقات علاقه ندارید پیشنهاد نمی‌کنم که به سراغ تجربه این بازی بروید. اما اگر طرفدار این مسابقات هستید این بازی بهشتی برای شما است ولی باز هم ممکن است در یاد گرفتن آن به مشکل برخورد کنید.

 

روند مسابقات

نقد و بررسی بازی Dakar Desert Rally | صحرای بی رحم

بازی یک بخش Career مفصل و پر و پیمان دارد که از سه حالت Sport, Professional و Simulation تشکیل شده است. با وجود اینکه ممکن است هر سه حالت برای همه چالش برانگیز باشند، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در مسابقات Dakar همیشه یک دستیار در کنار شما قرار دارد که وظیفه خواندن و توضیح‌دادن مسیر مسابقه را به شما دارد. در بازی هم دقیقا همین‌گونه است، نقشه‌ای از مسیر مسابقه به شما نمایش داده نمی‌شود و باید به علامت ها و حرف‌های دستیار مسابقه توجه کنید. این علامت‌ها در بازی بسیار زیاد است و در آموزش های بسیار مختصر بازی اصلا به شما توضیح داده نمی‌شود، بهتر است برای درک بهتر علامت‌ها آنها در منوی بازی مطالعه کنید.

در حالت Professional دیگر این علامت‌ها هم به شما نمایش داده نمی‌شود و باید از اطلاعات Roadbook برای پیدا کردن مسیر پیدا کنید. در حالت Simulation هم ابعاد مسابقات بیشتر و طولانی‌تر نیز می‌شود درحد مسابقات Dakar واقعی (البته برای دسترسی به حالت Simulation باید به لول 25 برسید).

نقد و بررسی بازی Dakar Desert Rally | صحرای بی رحم

در شروع هرحالت باید یک مسابقه تعیین خط (Qualifying) انجام دهید و بعد از آن مسابقات برای شما در دسترس قرار می‌گیرد. نحوه انجام مسابقات تقریبا حالت استقامتی (Endurance) دارد، باید یک مسیر طولانی را طی کنید که ممکن است هر اتفاقی در این مسیر رخ دهد. یکی از نقاط قوت بازی فیزیک تخریب پذیری ماشین‌ها است. اجزای بدنه ماشین‌ها با تصادف کاملا خراب می‌شوند و از آن مهمتر آن است که فقط جنبه ظاهری ندارد، عملکرد ماشین با‌هر تصادف کاملا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. نکته جالب آن است که چه در حین مسابقه چه پس از مسابقه می‌توانید ماشین خودتان را تعمیر کنید و این موضوع از اهمیت ویژه‌ای در بازی برخوردار است.

اگر یک مقدار به بازی زمان دهید و روند کلی آن را یاد بگیرید از مسابقات لذت خواهید برد، هرچند ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. در کل این عنوان با بازی های مسابقه‌ای دیگر کمی متفاوت است. همچنین شما در بخش Free mode می‌توانید به صورت آزادانه به تمام ماشین‌های بازی دسترسی داشته باشید. علاوه بر ان یک بخش آنلاین هم برای بازی درنظر گرفته شده که در آنجا می‌توانید با دوستان خود مسابقه دهید.

 

آب و هوایی وحشتناک

نقد و بررسی بازی Dakar Desert Rally | صحرای بی رحم

یکی از نقاط قوت بازی بدون هیچ شکی سیستم آب و هوای بازی است. مسیر های مسابقه زیادی در بازی وجود دارد وهر مسیر آب و هوای خاص خودش را دارد. ممکن است یک مسابقه‌ در یک روز آفتابی و خشک در صحرا باشد، یا یک مسابقه در یک شب طوفانی باشد که از شدت برف و بوران نتوانید دور دست‌ها را درست ببینید. سیستم آب و هوایی بازی روی کنترل کردن ماشین‌ها تاثیر مستقیم دارد. این سیستم به جلوه های بصری بازی هم کمک خاصی کرده و بازی‌را چشم نوازتر کرده است. مطمعنا رانندگی کردن در صحرایی که طوفان شن در آن جریان دارد از لذت ویژه ای برخوردار است.

 

تنوع وسایل نقلیه

نقد و بررسی بازی Dakar Desert Rally | صحرای بی رحم

 

میزان تنوع وسایل نقلیه در بازی بسیار خوب و قابل قبول است. وسایل نقلیه در بازی به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

1-ماشین

‌2-موتور

3-کامیون

4- موتور های چهار چرخ

5-ماشین های SXS

فارق از اینکه هر دسته از وسایل نقلیه برای کدام مسابقه مناسب‌تر است ،شما می‌توانید از هر کدام که می‌خواهید استفاده کنید. برای مثال خودروهای SXS برای مسیرهایی که دریاچه و آب در آنجا وجود دارد انتخاب بهتری است. ماشین‌های مختلف مسابقات Dakar از سال های قبل تا الان هم در بازی وجود دارند و مجموع وسایل نقلیه در بازی را به تعداد 291 خودرو می‌رسد. البته که شما فقط می‌توانید 5 خودرو را به صورت همزمان در گاراژ خود نگه دارید و برای خرید وسایل نقلیه دیگر باید یک ماشین را بفروشید. برای خرید ماشین در بازی باید Dakar Point به دست بیاورد که با مسابقه دادن به شما داده می‌شود.

 

وضعیت فنی بازی

نقد و بررسی بازی Dakar Desert Rally | صحرای بی رحم

بازی با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخته شده است، از لحاظ گرافیک بصری در سطح قابل قبولی قرار دارد و چشم نواز است. با وجود اینکه بازی نسخه کنسول های نسل نهمی را دارد؛ اما از لحاظ فنی مشکلاتی دارد که ممکن است به تجربه شما کمی لطمه بزند. در PS5 بازی دارای دو حالت گرافیکی Resolution و Performance است. در حالت Resolution بازی با کیفیت 4K 30 فریم اجراع می‌شود و در حالت Performance با رزولوشن پایین‌تر و 60 فریم اجراع می‌شود. مشکل اصلی در حالت Performance است، نه تنها در این حالت کیفیت بافت های بازی به میزان قابل توجهی پایین‌تر است بلکه فریم‌ریت بازی از حالت ناپایداری برخوردار است و در اکثر اوقاع به 60 فریم نمی‌رسد. من پیشنهاد می‌کنم که بازی را در حالت Resolution اجراع کنید. چون مسابقات بازی سرعت بالایی ندارند 30 فریم بودن بازی مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند و کاملا قابل تحمل است. متاسفانه این بازی در PS5 از قابلیت های کنترلر Dualsense استفاده نکرده است. به طور کلی گرافیک بازی قابل قبول است اما می‌توانست خیلی بهتر از این باشد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 10 و نیم ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PS5 انجام شده است

سخن پایانی

در صورتی که به مسابقات Dakar و سبک شبیه سازی علاقه زیادی دارید، Dakar Desert Rally می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد. در غیر این صورت این بازی را برای هرکسی توصیه نمی‌کنم.

نکات مثبت

شبیه‌سازی خوب خودروها

تخریب پذیری خوب خودرو ها

تنوع بالای وسایل نقلیه

سیستم آب و هوایی عالی

نکات منفی

نداشتن بخش آموزشی درست

نداشتن نتظیمات کمکی رانندگی

مشکلات فنی در فریم ریت و بافت‌ها

پیچیده بودن بازی برای اکثریت بازیکن‌ها

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *