گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty | خوبی های یک دنیای سایبری

شهرت و معروفیت به همان اندازه که جذاب و لذت‌بخش است، به همان اندازه هم می‌تواند با قدرت بسیار زیاد شما را از بالای قله به پایین پرتاب کند. این اتفاق چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی برای هر تیم و شرکت و حتی فردی ممکن است اتفاق بیوفتد و سرنوشت آن تیم را عوض کند. داستان سایبرپانک و البته استودیویه سی دی پراجکت رد شامل حال همین داستان می‌شود. به همان اندازه که قسمت سوم ویچر به سی دی پراجکت رد کمک کرد تا به اوج شهرت و محبوبیت برسند، سایبرپانک لحظه سقوطی برای این تیم لهستانی به حساب می‌آید. البته که این اتفاق همیشه نتایج بدی به دنبال ندارد و می‌تواند تلنگری باشد برای آنها تا بدانند و آگاه باشند که ماندن و پایدار ماندن در اوج چه بسا سخت‌تر و دشوارتر از رسیدن به اوج است. اما این استودیوی دوست‌داشتنی از اشتباهات خود درس گرفته و این‌بار با توسعه و ساخت یک بسته الحاقی برای سایبرپانک، قصد دارد ا زاشتباهات خود درس گرفته و تلاش می‌کند تا مجددا به اوج برگردد. با این حساب با نقد و بررسی Phantom Liberty همراه ما در گیمین‌گرویتی باشید.

موفقیت با چاشنی تامل

با وجود این‌که بعد از انتشار سایبرپانک استودیوی سی دی پراجکت با شرایط نامناسبی روبرو شد اما همین اتفاق و همین شرایط به وجود آمده را می‌توانیم به حساب یک توفیق اجباری نیز بگذاریم. تلاش‌های این تیم برای بهبود شرایط به وجود آمده به حدی زیاد بود که توانستند مشکلات موجود در نسخه‌های ابتدایی سایبرپانک را حل کرده و در کنار آن با ارائه یک بسته الحاقی با نام «فنتوم لیبریتی» Phantom Liberty این نوید را به طرفداران خود دادند که حواسمان هست و با قدرت قبلی و دقت امورزی بازخواهیم گشت. نسخه ارتقا یافته نسل نهم با آپدیت‌های 2.0 و 2.1 روی بازی اصلی به خوبی تلاش‌های تیم برای بهودی وضاع و شرایط به وجود آمده را نشان می‌دهد.

اما با کنار گذاشتن مشکلات فنی، سوال اصلی در این است که آیا ایراد اصلی سایبرپانک واقعا مشکلات فنی بود یا بازی به خودی خود در هسته اصلی و به‌خصوص در اثربخشی شعاری که قبل از انتشار به روی آن پافشاری می‌کرد، موفق بوده است یا خیر؟ شاید جواب دادن به این سوال بعد از دو یا سه سال و بعد از چندین بار انتشار پچ‌های لازم جهت بهبود بازی و البته بازی روی کنسول نسل جدید کار راحتی باشد اما فارغ از مساله اصلی باید ببینیم که جدیدترین اثر این تیم دوست‌داشتنی یعنی فنتوم لیبریتی به چه شکلی است و آیا برخلاف ایرادات فنی، بازی چیز دندان گیری دارد یا خیر.

 داستان کلاسیک و جنایی

در قدم اول باید بگوییم که فنتوم لیبریتی یک بسته الحاقی است که در سبک اول شخص یک داستان نقش‌آفرینی را روایت می‌کند. و در همین گام اول لازم است بگوییم که داستان در لیبریتی یک سروگردن بهتر از نسخه اصلی است و شکل و فرم روایت آن در قالب یک روایت نقش‌آفرینی زیبا در آمده است. داستان به این شکل است که هنوز راه حلی برای از بین بردن تراشه‌ای که روی مغز V کار گذاشته شده پیدا نشده اما شخصیتی به نام Songbird با V تماس گرفته و را حل این ماجرا را می‌داند و او را به شهر Dogtown فرامی‌خواند و اما درازای این کار از V نیز برای انجام کار کمک می‌خواهد. تمام اتفاقات مهم بازی در شهر جدید Dogtown رخ می‌دهد و ماجرا از پیچ و خم های جذابی و روایت هیجان‌انگیزی نسبت به نسخه اصلی جلو می‌رود.

ساعات ابتدایی بازی در کنار سیر صعودی دارد و اکشن بازی از همان ابتدا لحظات جذابی را به مخاطب ارائه می‌دهد. اگر ذخیره‌های نسخه اصلی را داشته باشید بازی با همان سطح شما را وارد Dogtown می‌کند اما در صورتی که مستقیم وارد بسته الحاقی شوید بازی یک سطح قابل قبولی را در اختیار شما می‌گذارد که همین مورد به هیجانی شدن بازی در ساعات ابتدایی کمک زیادی می‌کند.

روند روایت داستان به شکلی است که همه شخصیت‌های معرفی شده درگیر هستند و حتی شخصیت V در مقام مقایسه نسبت به نسخه اصلی بیشتر در معرض داستان و تعامل با شخصیت‌ها قرار دارد. متاسفانه یا خوشبختانه ناگذیر مجبوریم بخش‌هایی از بازی را با نسخه اصلی مقایسه کنیم. به همین دلیل می‌توانیم بگویید که بازی از نظر شخصیت پردازی نیز یک سروگردن بهتر از نسخه اصلی ظاهر شده و به صورت مستقل نیز کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد.

روند خوب داستان (همچنان مجبوریم با نسخه اصلی مقایسه کنیم) با انتخاب‌های ما گره خورده است. این یعنی این که انتخاب‌های ما در نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارند. البته این به این معنی نیست که فوق‌العاده تاثیرگذارند و ما را مجبور می‌کنند چندین بار به تصمیمات خود فکر کنیم اما به این معنی است که بازی به عنوان یک اثر نقش‌آفرینی خیلی بهتر و اثر بخش از نسخه اورجینال ظاهر شده است.

اما تغییرات اصلی بازی بعد از آپدیت 2.0 نکته اصلی مورد گفتگو است. شهر Dogtown به عنوان یکی از شهرهای نایت‌سیتی شناخته می‌شود و تغییرات شکل گرفته چه در گرافیک و چه در گیم‌پلی روی هر دو اثر تاثیر گذاشته. از نظر گیم‌پلی بازی به عمان هسته اصلی نسخه اورجینال وفادار است و فقط یک سری جزئیات ریز در بازی تغییر کرده است که همین ج ییات کوچک بازی را جذاب کرده‌اند. در قدم اول تغییر Stamina است که این‌بار با دویدن‌های ساده نوار قدرت کم نمی‌شود و استقامت ما در حرکات مختلف در حین مبارزه و اکشن است که کم و زیاد می‌شود.

 گرافیک چشم نواز و نرم

در انتها و در اشاره به تغییرات گرافیکی که اساس و مشکلات نسخه اصلی بود می‌توان این چنین گفت که شاید تعداد فعالیت‌های زیادی در نایت سیتی وجود نداشته باشد و گاهی بی‌روح باشد ولی نمی‌توان زیبایی بی حد و حصر آن خصوصا در شب با توجه به لامپ‌های نئونی زیبا را انکار کرد. بسته الحاقی فانتوم لیبرتی که در داگ تاون در جنوب نایت سیتی قرار دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و مخاطب را بیش از پیش مبهوت زیبایی خود می‌کند. داگ تاون به عنوان ستاره‌ای در استیج سایبرپانک برروی صحنه می‌درخشد و پویایی دنیای سایبرپانک را به سطح جدیدی می‌برد که بسیار انبوه تر از بازی اصلی است.

آخرین ساخته تیم CDPR بیشتر شبیه یک تریلر جنایی و جاسوسی است. به این معناست که مخفی‌کاری در این قسمت اولویت اصلی بازی است. با وجود این که در نسخه اصلی مخفی‌کاری وجود داشت اما به واسطه روایت داستانی و ژیچیدگی‌هایی که در این روایت وجود دارد ناخودآگاه جو حاکم بر بازی به سمت انجام مامرویت‌ها به روش‌های مخفی‌کاری سوق داده می‌شود. بنابراین بیشترین تغییرات و البته ارتقاها و حتی شخصیت‌سازی‌های ما ممکن است در این مسیر قرار بگیرند.

با توجه به آپدیت انجام شده و البته تغییرات ریزی که تیم سازنده در بازی ایجاد کرده‌اند، می‌توان گفت که کلیه امورات و کارهای قابل انجام نسبت به نسخه قبلی چندبرابر بهبود یافته و انجام آنها بسیار جذاب هستند. خرید و فورش و جمع‌آوری پول چالش برانگیز هستند و حتی توجه به جزییات شخصی‌سازی و موارد ارتقای قدرت همگی از کیفیت قابل قبولی برخودار هستند. به واسطه 60 فریم شدن و بهبود پرفورمنسی که تیم سازنده دقت زیاید روی آن داشته‌اند انجام مبارزات تن به تن بیشترین جذابیت را به همراه دارد. همان‌طور که اشاره کردیم مخفی‌کاری از اولویت‌های بازی است و مبارزات تن به تن به لطف 60 فریم بودن بازی بسیار نرم و روان انجام می‌‍پذیرد. به همین خاطر این امکان وجود دارد که ه رمخاطبی در هنگام ارتقا بیشتر روی امکانات و مهارت‌های مبارزات تمرکز داشته باشد.

از مهم‌ترین تغییرات بازی که البته روی قسمت اصلی نیز تاثیرگذاشته است، بحث گرافیک و کیفیت فنی بازی است. در این که شهر Night City در روزهای ابتدایی انتشار زیبا و چشم نواز بود با این حال زیر سایه مشکلات فنی این زیبایی به چشم نیامد. اما به لطف بهبود‌های به عمل آمده و به‌خصوص اضافه شدن فنتوم لیبریتی، Night City و البته منطقه جدید Dogtown خیلی زیبا و چشم‌نواز ظاهر شدند. شاید تعداد فعالیت‌های زیادی در نایت سیتی وجود نداشته باشد و گاهی بی‌روح باشد ولی نمی‌توان زیبایی بی‌حد و حصر آن خصوصا در شب با توجه به لامپ‌های نئونی زیبا را انکار کرد. بسته الحاقی فانتوم لیبرتی که در داگ‌تاون در جنوب نایت سیتی قرار دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و مخاطب را بیش از پیش مبهوت زیبایی خود می‌کند. داگ تاون به عنوان ستاره‌ای در استیج سایبرپانک رروی صحنه می‌درخشد و پویایی دنیای سایبرپانک را به سطح جدیدی می‌برد که بسیار انبوه تر از بازی اصلی است.

 

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ مخصوص منتقدین، و پس از 12 ساعت تجربه‌ بازی در پلتفرم PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

استودیوی لهستانی را می‌توان نمونه تیمی دانست که ایده‌های بسیار زیاد و نابی در سر دارند ولی برای رسیدن به آنها عجله می‌کنند. هیجان و شوق رسیدن به اوج در این تیم به‌وضوح قابل دیدن است و همین مورد باعث شد تا نسخه اصلی از سایبرپانک با مشکلاتی همراه باشد. اما همین اتفاق باعث شد تا این تیم از نتیجه کار خود درس عبرت گرفته و برای رسیدن به هدف خودشان این‌بار با آرامش جلو بروند که در نتیجه این تغییر تفکر شاهد یک بسته الحاقی خوب و با کیفیت به نام Phantom Liberty از این تیم هستیم.

نکات مثبت

شخصیت‌پردازی، کارگردانی و دیالوگ‌های سطح بالا

تغییرات قابل لمس و عالی بعد از آپدیت

قابل لمس بودن تفاوت‌های گرافیکی

سطح شخصیت‌‍ردازی بالا

نکات منفی

وجود برخی باگ ها

بازی هنوز با آن شعاری که داده بود فاصله دارد

فیزیک بد برخی از خودروها هنگام حرکت

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *