گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Cuphead The Delicious Last Course | فنجان آرامش بخش

بازی‌های هاردکور (Hardcore) فارغ از این که در چه سبکی منتشر می‌شوند، معمولاً مخاطب خود را با چالش‌ها و سختی‌های بسیار زیادی مواجه می‌کنند. به گونه‌ای که مخاطب به دفعات شکست می‌خورد و باید با کسب تجربه، گام به گام به پیروزی نزدیک‌تر شود. به همین دلیل انجام این گونه آثار به همه پیشنهاد نمی‌شود. شرکت StudioMDHR از سال 2017 بر اساس یک پویانمایی قدیمی با نام «کاپهد» (Cuphead)، یک بازی با همین ویژگی‌ها را برای همه پلتفرم‌ها منتشر کرد که به شدت مورد توجه منتقدان و بازیخورها قرار گرفت. هر چند که عده‌ای از سختی بیش از حد که جزئی از ذات جدایی ناپذیر این آثار هستند، شکایت کردند. شرکت StudioMDHR پس از مدتی اعلام کرد که قصد دارد یک بسته الحاقی را با نام (Cuphead The Delicious Last Course) برای بازی خود منتشر سازد؛ اما به دفعات انتشار آن با تأخیر مواجه شد. با وجود این انتظارها به پایان رسیده و این افزونه به تازگی برای کنسول‌های نسل 8 و رایانه‌های شخصی منتشر شده است. در ادامه قصد داریم این بسته الحاقی را روی نینتندو سوییچ مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم آیا توانسته موفقیت‌های گذشته را تکرار کند یا خیر. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

نجات روح خانم جام.

نقد و بررسی بازی Cuphead The Delicious Last Course | فنجان آرامش بخش

داستان Cuphead The Delicious Last Course به طور کامل مستقل از روایت اصلی است. در این بسته الحاقی (DLC)، کاپهد (Cuphead) و «ماگمن» (Mugman) برای نجات «خانم چالیک» (Chalice) به جزیره‌ای جدید با نام «اینکوِل» (Inkwell) سفر می‌کنند. آن‌ها متوجه می‌شوند چالیک طلسم شده و به یک روح تبدیل گشته است. با وجود این غذایی وجود دارد که می‌تواند به طور موقت وی را از حالت روح خارج کند. از طرفی کاپهد و ماگمن برای نجات وی باید به کمک نانوای جزیره، نوعی خوراکی خاص و جادویی بپزند تا به طور کامل طلسم شکسته شود. به همین دلیل با دیگر اهالی جزیره شروع به مبارزه می‌کنند تا مواد اولیه را جمع‌آوری نمایند.

داستان بازی به همان اندازه مطرح شده در بالا است و به جز پیچش نهایی خود، چیز دیگری برای درگیر کردن شما ندارد؛ اما شما را راضی نگه خواهد داشت و انگیزه‌ای نسبی برای پیش برد مراحل به شما می‌دهد. از طرفی هیچ یک از شخصیت‌ها و دشمنان بازی از شخصیت‌پردازی بهره نمی‌برند و این بخش به دیالوگ‌های آن‌ها در هنگام شکست خوردن شما در میان مبارزات یا محیط آن خلاصه می‌شود. با وجود این به نظر نمی‌رسد کسی این عنوان را به خاطر داستان و شخصیت‌پردازی عمیق انجام دهد.

 

غذای ارواح

نقد و بررسی بازی Cuphead The Delicious Last Course | فنجان آرامش بخش

برای کسانی که نسخه اصلی Cuphead را تجربه نکرده‌اند، بهتر است بدانند که این بازی در سبک «بدو و شلیک کن» (run and gun) و با زاویه دید 2 بعدی ساخته شده است. این بازی تمرکز بسیار بالایی روی باس فایت‌ها دارد. به عبارتی دیگر شما در بیشتر مراحل تنها با یک دشمن مواجه می‌شوید که آن هم باس فایت مرحله است. البته مراحل Run and Gun معمولی هم در نسخه اصلی وجود دارند که باید از یک سمت محیط شروع کرده و با گذر از موانع و سکوها به انتهای آن برسید. به علاوه مبارزات بازی به شدت سخت هستند و باید با دقت بالایی آن‌ها را پشت سر بگذارید.

در بسته الحاقی Cuphead The Delicious Last Course نیز مراحل از همان فرمول گذشته استفاده می‌کنند؛ اما این بار شما یک شخصیت قابل بازی جدید نیز در اختیار دارید. این شخصیت همان چالیک است که از مهارت‌ها و حرکات منحصر به فرد خود استفاده می‌کند.

نقد و بررسی بازی Cuphead The Delicious Last Course | فنجان آرامش بخش

همان طور که گفته شد چالیک برای خروج موقت از حالت روح باید غذای خاصی را مصرف کنید. این غذا در دسته Charm قرار دارد؛ بنابراین با انتخاب آن و چالیک دیگر به مهارت‌های اضافی خود دسترسی نخواهید داشت. در مقابل برای جبران این کمبود، چالیک از یک HP اضافی بهره می‌برد. توانایی پرش دوبل دارد؛ اما ارتفاع آن‌ها کوتاه هستند. همچنین در هنگام Dash کردن برای مدتی بسیار کوتاه (در حد چند میلی ثانیه) آسیب نمی‌بیند. به علاوه باس فایت‌های بازی به خوبی طراحی شده و با قابلیت‌های جدید سازگاری دارند؛ بنابراین می‌توانید با آرامش خاطر از چالیک استفاده کنید. به طور کلی این گونه به نظر می‌رسد که سازندگان سعی کرده‌اند با ایجاد تعادل میان مهارت‌های چالیک و باس‌ها شما را تشویق کنند از شخصیت جدید استفاده نمایید.

نقد و بررسی بازی Cuphead The Delicious Last Course | فنجان آرامش بخش

مراحل بازی به مانند قبل دارای دو درجه سختی Simple و Regular  هستند و پس از پایان بازی یک درجه دیگر به نام Expert نیز به بازی اضافه می‌شود. باس فایت‌های بازی به شدت متنوع هستند و هیچ‌کدام آن‌ها از نظر ظاهری و نوع حملات کوچک‌ترین شباهتی به یکدیگر ندارند. هر مرحله از چندین فاز تشکیل شده است و در هر بخش نیز حرکاتی کاملاً جدید به نمایش می‌گذارند؛ بنابراین باید آماده باشید تا در هر لحظه راهبرد خود را برای مقابله با آن‌ها تغییر دهید.

نقد و بررسی بازی Cuphead The Delicious Last Course | فنجان آرامش بخش

شدت درجه سختی‌های Simple و Regular تقریباً به یک اندازه است با این تفاوت که در حالت اول مبارزه‌ای کوتاه‌تر در پیش خواهید داشت و همه فازها را نخواهید دید. در مقابل حالت Reqular همه مهارت‌ها، نقاط قوت و ضعف دشمنان را به نمایش می‌گذارد. از طرفی به مانند نسخه اصلی برای دیدن پایان اصلی و جمع‌آوری مواد اولیه باید حتماً همه مراحل را روی این درجه به پایان برسانید. مراحل Expert نیز چندین برابر از دو درجه سختی قبل چالش‌برانگیزتر بوده و به شدت باید برای انجام آن‌ها دقت کنید. با وجود این با تمام کردن آن‌ها چیز جدیدی به بازی اضافه نمی‌شود و تنها انگیزه شما برای انجام این درجه به رخ کشیدن مهارتتان است.

نقد و بررسی بازی Cuphead The Delicious Last Course | فنجان آرامش بخش

در بالا گفته شد هیچ دو باس فایتی شبیه به یکدیگر نیستند و هر یک مهارت‌های خاص خود را دارند؛ اما دقیقاً به مانند نسخه اصلی این طور به نظر می‌رسد که آن‌ها از هر گونه هوش مصنوعی بی‌بهره‌اند. در واقع شما با تعدادی دشمن طرف هستید که از حملاتی مرگبار و شلوغ بهره می‌برند و طبق یک الگوریتم پیش‌فرض آن را تکرار می‌کنند؛ بنابراین با کمی دقت و عدم عجله در پایان دادن به مبارزه، پس از مدتی می‌توانید تسلط کافی در شکست هرکدام را به دست آورید. اگر شکست بخورید نیز با توجه به این که در کدام فاز هستید، هرکدام جملات و خط و نشان‌هایی متفاوت به شما می‌گویند که بار طنز بازی را به دوش می‌کشند.

بازی همچنان امکان انجام دو نفره را دارد و اگر با دوستان خود به تجربه آن بپردازید لذتی چند برابر از آن خواهید برد. در این حالت اگر یکی از دو نفر جان خود را از دست بدهند، نفر دیگر فرصت دارد تا پیش از خروج روح دوستش از میدان مبارزه وی را به زندگی بازگرداند. هر چند برای این کار ابتدا باید از موج بی‌امان حملات دشمن فرار کند.

نقد و بررسی بازی Cuphead The Delicious Last Course | فنجان آرامش بخش

متأسفانه در بسته الحاقی The Delicious Last Course خبری از مراحل Run and Gun معمولی نیست؛ اما به جای آن می‌توانید با مراجعه به پادشاه جزیره، چالش‌های فرعی را پشت سر بگذارید. در این چالش‌ها امکان تیز اندازی از شما گرفته می‌شود و تنها باید با استفاده از قابلیت Parry کردن، دشمنان را شکست بدهید که تنوعی عالی در فرایند بازی ایجاد می‌کنند. به علاوه جزیره اینکول پر از راه‌های مخفی است که می‌توانید با جستجوی محیط به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، سکه جمع‌آوری کنید یا حتی یک باس فایت جدید را آزاد نمایید.

خوشبختانه بازی در بخش گیم پلی بسیار خوب پیاده‌سازی شده و شما هیچ‌گونه باگی که جلوی لذت بردن شما را بگیرد مشاهده نخواهید کرد. البته وجود 7 باس فایت برای بسته الحاقی در مقابل 28 مرحله بازی اصلی شاید کمی کوتاه به نظر برسد.

 

بازی با خاطرات

نقد و بررسی بازی Cuphead The Delicious Last Course | فنجان آرامش بخش

سبک هنری بازی Cuphead و طراحی‌های آن با الگوبرداری از پویانمایی‌های دهه‌های 70 و 80 انجام گرفته‌اند. محیط‌های بازی و دشمنان بسیار پر جزئیات و زیبا طراحی شده‌اند و در این زمینه کمبودی حس نخواهید کرد. به علاوه بازی از عملکرد کاملاً پایداری در هر دو حالت خانگی و قابل‌حمل برخوردار است و هیچ‌گاه با افت فریم مواجه نخواهید شد.

موسیقی‌های جدید نیز به مانند نسخه اصلی عالی هستند و به خوبی شما را در مبارزات همراهی می‌کنند. صداگذاری نیز از شرایط کاملاً مشابهی برخوردار است. هر چند که مکالمات و داستان بازی از طریق جعبه دیالوگ پیش خواهند رفت.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 5 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بسته الحاقی Cuphead The Delicious Last Course، یک افزونه کوتاه و به شدت ارزشمند است. افرادی که از بازی‌های هاردکور لذت می‌برند یا از طرفداران نسخه اصلی این مجموعه هستند؛ حتماً باید این بسته را نیز امتحان کنند. هر چند مراقب باشید در هنگام مبارزه به خاطر شکست‌های پی در پی به اموال خود خسارت وارد نکنید. از طرفی مدت زمان پایان بازی کاملاً به خود شما بستگی دارد و با توجه به مهارتی که دارید حتی می‌توانید در کمتر یک ساعت نیز بازی را به پایان برسانید.

نکات مثبت

باس فایت‎های متنوع

خانم چالیک

موسیقی زیبا

نکات منفی

نبود مراحل Run and Gun

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *