گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Crown Trick | نجات دنیا در یک رویا

این نقد بر اساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است

عناوین Rouge-like با سرعت در حال پیشرفت هستند و هر سال بازی‌های جدید موارد بیشتر و خلاقانه‌تری را به این سبک اضافه می‌کنند. بازی‌هایی مانند Dead Cells با اضافه کردن عناصر مترویدوانیا، Hades با ترکیب داستان و گیم‌پلی و عنوانی که شاید اسم آن را نشنیده باشید با نام Noita که حال و هوای یک بازی جهان باز را دارد، سطح این ژانر را بسیار بالا برده و وارد شدن به این سبک را برای عناوین مختلف بسیار سخت کرده‌اند. حال Crown Trick، عنوانی در سبک اکشن و نوبتی ساخته‌ی جدید Next Studio ‌قصد دارد تا وارد این سبک شود و شانس خود را امتحان کند.

شما در نقش Elle قرار دارید. دختری که مامور شده است تا به‌هم‌ریختگی و عدم توازن دنیا و رویا را که بدلیل شرارت فردی به نام Duke Vlad ایجاد شده است، برطرف کند و سرزمین خود را نجات دهد. در این راه با موجودی با نام Crown که محافظ سرزمین رویا‌هاست آشنا می‌شوید که به شما در برقراری این توازن کمک می‌کند.

داستان بازی جذابیت خاصی ندارد و از طریق دیالوگ‌ها و کاغد‌هایی که پیدا می‌کنید روایت می‌شود. معمولا این بخش در عناوین Rogue-like زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تمرکز سازندگان بیشتر بر روی گیم‌پلی است تا داستان . تنها موردی که در نحوه روایت داستان می‌تواند شما را آزار دهد دیالوگ‌های  طولانی بازی است و چون صداگذاری نشده‌اند خواندن آن‌ها مخاطب را اذیت می‌کند. هر بار که شما می‌خواهید از یکی از کاراکترها آپگرید بخرید ابتدا با تعداد زیادی دیالوگ طولانی مواجه می‌شوید. بهتر بود برای جلوگیری از این مورد در هنگام تعامل با شخصیت‌ها یک گزینه صحبت کردن به صورت جداگانه در اختیار بازیکن قرار داده می‌شد.

مبارزات بازی به صورتی نوبتی است و بعد از هر حرکتی که شما انجام دهید نوبت دشمنان می‌شود. الی از یک سلاح، دو عدد همراه(Familiar) که به شما امکان استفاده از جادو را می‌دهند و تعدادی آیتم و Relic در مبارزات استفاده می‌کند. سلاح‌های بازی شامل شمشیر، تبر، نیزه، تفنگ و … می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. مثلا تبر همه دشمنان اطراف شما را می‌زند یا تفنگ در یک مسیر مستقیم ۴ بلوکی همه دشمنان را مورد هدف قرار می‌دهد، اما بعد از چند بار استفاده نیاز به پر کردن دارد. آیتم‌ها نیز به تعداد محدود در مبارزات قابل استفاده هستند که در آن‌ها مواردی مانند جادو‌های آتش، برق بمب و … قرار دارد. آیتم‌های Relic نیز هر کدام قابلیت جدیدی دارند که مطابق با امکاناتی که در اختیار دارید باید آن‌ها را انتخاب کنید. علاوه بر این، شخصیت شما قابلیتی به نام چشمک یا Blink دارد که به شما اجازه می‌دهد بدون استفاده از نوبت خود به یکی از بلوک‌های اطراف تلپورت کنید. این قابلیت در خارج کردن شما از محاصره دشمنان و همین طور ایجاد موقعیت برای ضربه زدن اهمیت زیادی دارد. هر کدام از دشمنان دفاع مشخصی دارند که  پس از دریافت تعدادی ضربه این دفاع می‌شکند و برای چند نوبت نمی‌توانند کاری انجام دهند. شکستن دفاع چند دشمن به تعداد چشمک‌های شما اضافه می‌کند و میزان آسیب سلاحتان را افزایش می‌دهد که این کار را به یکی  دیگر از مکانیک‌های مهم بازی تبدیل می‌کند.

همراهان الی نیز بخش دیگری از مبارزه را شامل می‌شوند. این موجودات در ابتدا به عنوان یک مینی‌باس ظاهر می‌شوند و پس از شکست دادن می‌توانید در محل‌های مخصوصی آن‌ها را بر روی خود قرار دهید. شما می‌توانید همزمان از ۲ همراه استفاده کنید که هر کدام امکان استفاده از ۲ جادو را به الی می‌دهند. این جادو‌ها هر کدام در جایگاه خود مانند آتش زدن زمین، بلاک کردن دشمنان، منجمد کردن آن‌ها و بر اساس وضعیت دشمنان، کاربرد خود را دارند. هر بار که از جادو استفاده کنید از نوار جادوی شما کاسته می‌شود که  با مصرف اکسیر یا با وارد شدن به یک مبارزه جدید دوباره پر می‌شود.

تنوع همراهان و جادو‌‌های آن‌ها زیاد است و در طول بازی به صورت تصادفی فقط تعدادی از آن‌ها قابل استفاده هستند که باعث افزایش تنوع در دورهای مختلف می‌شود. تنها ایرادی که وجود دارد این است که برخی از این همراهان بسیار قوی و برخی دیگر بدرد نخورند. مثلا یک همراه با جادو اول خود می‌تواند دشمنان را گیج کند و با جادو دوم به همه آن‌ها آسیب زیادی وارد کند، در عین حال جادو اول موجودی دیگر در یک خط افقی یک تیر با آسیب پاییین پرتاب می‌کند و جادو دوم او دشمنان را به عقب می‌راند. بنابراین گاهی اوقات ممکن است یک دور آن گونه که انتظار دارید پیش نرود و کمی شما را آزار دهد.

مبارزات در کل به گونه‌ای است که همه آیتم‌ها و قابلیت هایی که در اختیار دارید در بازی بدردتان می‌خورد. در ابتدای بازی شاید از آیتم‌ها و برخی از جادوها استفاده نکنید ولی بعدا برای پیروزی نیاز دارید تا به صورت هماهنگ، همه امکاناتی را که در اختیار دارید به کار ببرید و از عناصر مختلف بازی به خوبی استفاده کنید؛ مثلا دشمنان را گیر بیاندازید، بشکه‌ای را که نفت دارد بشکنید و آن را آتش بزنید تا بتوانید آسیب بیش‌تری وارد کنید. یا زمین را آلوده به سم کنید و سپس دشمن را بر روی آن منجمد کنید تا چند نوبت بر روی آن بمانند. این موارد در کنار هم بازیکن را بیشتر درگیر بازی و گیم‌پلی را جذاب‌تر می‌کند.

دشمنان بازی تنوع چندان بالایی ندارند و مبارزه با آن‌ها پس از مدتی راحت و تکراری می‌شود. این موضوع مخصوصا پس از پایان مرحله اول به خوبی خود را نشان می‌دهد. هرچند سازندگان سعی کرده‌اند در هر دور بازی دشمنان جدیدی را به هر طبقه اضافه کنند اما چون آن‌ها معمولا مشابه هم مبارزه می‌کنند تفاوت چندانی در دورهای مختلف دیده نمی‌شود. در این میان اما باس‌های بازی بسیار خوب طراحی شده‌اند و قابلیت‌های مختلف الی را به چالش می‌کشند. خط سلامتی هر باس چند بخش دارد که به هرکدام که برسید مقداری به جادو و تعداد Blink شما اضافه می‌شود و ممکن است باس بازی قابلیتی جدید دریافت کند. این موضوع باعث می‌شود تا مبارزات بازی به دلیل کم بودن تعداد اکسیرها زیاد سخت نشود و همینطور به سازندگان این امکان را می‌دهد تا مدت زمان مبارزه را بیش‌تر و بخش‌های مختلفی را به آن اضافه کنند. نتیجه این کار نیز باس فایت‌های جذاب با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است.

Crown Trick یک عنوان Rogue-like است، یعنی هر بار که بمیرید، به ابتدای بازی برمی‌گردید و باید از اول شروع کنید. بازی چند مرحله دارد و هر مرحله نیز از تعدای طبقه تشکیل شده است. پس از شکست دادن باس نهایی هر مرحله، مراحل بعدی باز می‌شوند. در ابتدای هر دور تعدادی سلاح و همراه وجود دارد که باید از بین آن‌ها یک سلاح و یک همراه را انتخاب کنید. پس از شکست دادن باس هر طبقه می‌توانید به طبقه بعدی بروید. البته قبل آن در میان طبقات اتاق مخصوصی وجود دارد که در آنجا اکسیر و خط سلامتی شما پر می‌شود و یک فروشگاهی برای خرید سلاح و آیتم وجود دارد. در طول بازی نیز با شکست دادن دشمنان و باز گردن صندوق‌ها، سلاح، آیتم و Relic بدست می‌آورید. علاوه بر این چالش‌ها و اتاق‌های مخفی در بخش های مختلف هر طبقه وجود دارد که با انجام دادن چالش‌ها یا پیدا کردن اتاق‌ها می‌توانید پول و آیتم‌های بیش‌تری بدست آورید.

در صورت مردن یا از بین بردن باس آخر هر مرحله به مقر اصلی خود که Hall of Reincarnation نام دارد باز می‌گردید. در اینجا می‌توانید با مصرف Soul shard به ارتقاء دادن شخصیت و همراهان خود مانند افزایش میزان اکسیر، دریافت سلاخ‌های بهتر در طول بازی، افزایش قدرت جادو‌ها و همچنین انتخاب مراحل بعدی بپردازید. شخصیت‌هایی که شما را ارتقاء می‌دهند، ابتدا در مقر شما وجود ندارند و باید آن‌ها را در طبقات مختلف آزاد کنید و بازگردانید.

همانطور که گفتیم پس از پایان یک مرحله، مراحل جدیدی باز می‌شوند که در مقر خود باید آن را انتخاب کنید. در این مراحل یک مکانیک جدید به همراه تعدادی چالش و دشمنان جدید وجود دارد و به غیر از آن اکثر دشمنان، سلاح‌ها، باس‌ها و طبقات یکسان هستند. یعنی بعد از حدود ۶ یا ۷ ساعت بازی کردن، مراحل بازی شروع به تکرار می‌کنند، در حالی که حدود ۱۰ ساعت دیگر برای پایان بازی نیاز است. اینکه بازی به این سرعت شروع به تکرار کند برای یک عنوان Rogue- like اصلا خوب نیست. شما حتی پس از اتمام بازی نیز باید دلیلی برای بازگشت به آن داشته باشید نه اینکه در میانه آن بازی تکراری شود.

بازبینی تصویری

باس‌های بازی طراحی خوبی دارند و مبارزه با آن‌ها جذاب است

آیتم‌های Relic به شما قابلیت‌های جدید می‌دهند

با استفاده از نشانه‌های تاج روی زمین می‌توانید در نقشه هر طبقه با سرعت بیش‌تری جابجا شوید

چالش‌های مختلفی در بازی وجود دارد

منو ارتقاءهای بازی

نشانه‌های مختلفی برای پیدا کردن اتاق مخفی وجود دارد. مثلا در این مورد تاج روی زمین خاموش است و اتاق باز شده را در بالا می‌بینید

پس از پایان مرحله اول، در مراحل بعدی مکانیک‌های جدید به بازی اضافه می‌شود که این مورد به دستکش کاراکتر Thanos اشاره دارد

سخن پایانی

Crown Trick عنوانی است که می‌تواند برای طرفداران سبک مبارزات نوبتی و Rogue-like جذاب باشد، اما این عنوان نوآوری خاصی ندارد و نمی‌تواند با عناوین بالارده که استانداردهای این سبک را ارتقا داده‌اند رقابت کند.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

یک پاسخ به “بررسی بازی Crown Trick | نجات دنیا در یک رویا”

  1. Alimctavish گفت:

    یکی از بهترین بازی های مبارزه نوبتی که تو چندسال اخیر بازی کردن Child Of Light بود
    امیوارم بازی های بیشتری تو این سبک ساخته بشه چون دنیای گیم تا حد زیادی به سمت یکنواختی داره پیش میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *