گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Crash Team Rumble | یک نوستالژی مدرن

سری کرش، همواره یکی از محبوب‌ترین فرانچایز‌ها در‌میان نوستالژی‌های ویدئوگیم بوده است. شخصیت کرش، به عنوان یکی از نمادین‌ترین چهره‌های پلی استیشن شناخته می‌شود. شخصیتی که توسط کمپانی Naughty Dog در سال ۱۹۹۶ میلادی خلق شد و با عرضه Crash Bandicoot روی پلتفرم پلی‌استیشن ۱، در میان دوست‌داران ویدئوگیم بسیار محبوب شد. در تمام این سال‌ها، فرانچایز کرش چهره انواع ژانر و سبک‌ها را به خود دیده است. از سبک پلتفورمر گرفته، تا مسابقات اتومبیل‌رانی و مبارزات رقابتی گروهی، همگی در سالیان اخیر عرضه شده‌اند. در میان تمام این نسخه‌ها، عنوان Crash Bash در سبک مبارزات گروهی، به یکی از نوستالژی‌های گیمرها بدل شد. حالا کمپانی Toys for Bob تصمیم گرفته تا ضمن حفظ ریشه‌ های این سری و تلفیق آن با المان‌هایی از Crash Bash، یک عنوان جدید و یک تجربه مولتی‌پلیر مدرن وسیع‌تر خلق کند.

عنوان Crash Team Rumble یک عنوان آنلاین رقابتی یا Competetive با المان‌های لایو سرویس است که توسط کمپانی Toys for Bob ساخته شده و توسط کمپانی Activision منتشر شده است. به طور کلی، هسته گیم‌پلی بازی بسیار خوش ساخت است. بازیکنان به دو گروه ۴ نفره تقسیم می‌شوند، هدف بازی رسیدن به ۲۰۰۰ امتیاز قبل از تیم مقابل است. هر Wumpa Fruit، همان میوه‌های نمادین سری کرش، حکم یک امتیاز را دارد و بازیکنان باید بعد از جمع آوری میوه‌ها، آن‌ها را به پایگاه تیم خود برسانند و امتیاز دریافت کنند. اکثر شخصیت‌های محبوب و نوستالژی سری کرش، از شخصیت های فرعی گرفته تا آنتاگونیست‌های اصلی بازی، در این عنوان حضور دارند و قابل انتخاب و بازی هستند. هر شخصیت از دیگری متفاوت است و قدرت‌ها و قابلیت‌های متفاوت و همچنین یک Play-Style یا سبک بازی متفاوت دارد. بازیکن بایستی با همکاری با دیگر اعضای تیم و استفاده از این قابلیت‌ها، از گرفتن امتیاز توسط تیم مقابل، جلوگیری کند. یادگیری و ماهر شدن در استفاده درست از قابلیت‌های مختلف شخصیت‌ها، بسیار راحت و لذت بخش است و هر شخصیت کاملا موفق به ارائه یک تجربه جدید می‌شود. در زمان نوشتن این نقد، ده شخصیت قابل بازی وجود دارند که با گذر زمان به تعداد آنها افزوده خواهد شد. به طور کلی، این ده شخصیت به سه دسته Scorer، Booster، Blocker تقسیم می‌شوند. هرکدام از این سه دسته، نقش خاص خود را در تیم دارند؛ شخصیت‌های Scorer، با حرکات سریع خود، باید بیشترین مقدار امتیازها یا همان میوه‌ها را جمع‌آوری کنند. همچنین آن‌ها قابلیت حمل میوه‌های بیشتری را دارند. شخصیت‌های Booster، نقشی شبیه به ساپورت در دیگر بازی های آنلاین رقابتی را دارند، آن‌ها باید با تقویت قابلیت‌های دیگر هم تیمی‌های خود، به گرفتن امتیاز بیشتر و از بین بردن رقبای خود کمک کنند و در نهایت، Blocker، که نقشی شبیه به Defender یا مدافع دارند، مدافع‌ها صرفا باید رقبا را نابود کرده و از امتیاز گرفتن آن‌ها جلوگیری کنند. همچنین هر شخصیت در هر دسته، قابلیت‌های خاص خود را داراست.

مشاهده نقد و بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time

پیروز شدن در مبارزات، نیازمند همکاری تیمی قوی است و این بیان‌گر طراحی و بالانس خوب گیم‌پلی بازی است. علاوه بر میوه‌های Wumpa، آیتم‌های زیاد دیگری از سری کرش در این عنوان حضور دارند: همانند Relicها، که با جمع کردن آن‌ها بازیکنان به وسایل نقلیه مختلف، سلاح‌ها و آیتم‌های متنوع دست پیدا می‌کنند و به بازیکنان امکان جمع‌آوری سریع امتیاز، مقابله بهتر با رقبا و حتی از بین بردن آن‌ها را می‌دهد. Power-Upها، که بازیکن آن‌ها را قبل از شروع بازی انتخاب می‌کند و در حین رقابت از آن استفاده می‌کند. همچنین الماس‌های رنگین نوستالژی کرش که با دست‌یابی به آنها، تعداد امتیازی که هر چهار بازیکن تیم دریافت می‌کنند برای مدت محدودی، بیشتر می‌شود. بازیکنان باید در ضمن جمع کردن امتیاز توسط میوه‌ها، از جمع‌آوری آیتم‌ها و امتیاز توسط تیم مقابل جلوگیری کنند. این امر با استفاده از قابلیت یا Ability‌های متنوع شخصیت‌ها و استفاده از وسایل نقلیه و Power-Up های موجود در نقشه مقدور است. درکل، عنوان Crash Team Rumble به لحاظ مبارزات، شباهت‌های کوچکی به عنوان محبوب و قدیمی اکتیویژن، یعنی Crash Bash دارد، عنوانی که ۲۳ سال پیش برای کنسول‌ PlayStation عرضه شد و موفق شد بسیاری از دوست‌داران ویدئو گیم را، مجذوب فرانچایز کرش کند. هرچند Crash Team Rumble، برخلاف Crash Bash، دارای قابلیت آفلاین یا Split-Screen نیست و سعی کمپانی Toys for Bob بر این بوده تا یک تجربه مدرن ارائه دهد. بگذارید کمی عمیق‌تر به گیم‌پلی بازی بنگریم؛ معمولا عناوین آنلاین و لایو سرویس، عمر طولانی ندارند، مگر اینکه جدای هسته گیم‌پلی قوی، قابلیت Replayability یا امکان بازی دوباره بالایی داشته باشند و از طرفی توسط کمپانی سازنده، به مدت طولانی پشتیبانی شده و محتوای جدید دریافت کنند. به لحاظ هسته گیم‌پلی، Crash Team Rumble حرف زیادی برای گفتن دارد. گیم‌پلی کلی بازی، مملو از آدرنالین و هیجان است. انباشته از انواع آیتم‌ها، وسایل نقلیه و Power-Up‌های متنوع که در هر مپ متفاوت هستند. اما به لطف Game Mode یا حالت های بازی محدود، این آدرنالین و تنوع به سرعت جای خود را به تکرار مکررات می‌دهد. در زمان نوشتن این مقاله، دو حالت بازی مختلف درCrash Team Rumble حضور دارند، Competitive یا رقابتی و حالت Party Mode یا همان کو-آپ، که دو تیم مقابل به کمک یکدیگر بایستی در زمان محدود، به جمع‌آوری امتیاز مشغول شوند. این دو حالت بازی، می‌توانند برای مدت کوتاهی هم که شده، بازیکن را مشغول کنند. اما بعد از مدتی، خسته کننده و تکراری می‌شوند. تمام مسابقات، صرفا به جمع آوری امتیاز، پریدن و جاخالی دادن به حملات رقبا و نابود کردن آن‌ها و جمع آوری آیتم‌ها ختم می‌شود و عملا تفاوت زیادی میان حالت بازی رقابتی، با کو‌آپ وجود ندارد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این مشکل به هسته گیم‌پلی بازنمی‌گردد و از آن‌جایی که با یک عنوان لایو سرویس رو در رو هستیم، این مشکلات در صورت پشتیبانی کمپانی سازنده و به مرور زمان با اضافه شدن حالت‌های بازی جدید، برطرف خواهند شد.

مشکلات ریز دیگری نیز در گیم‌پلی بازی وجود دارند که البته همان‌طور که بیان شد با آپدیت و محتوای دریافتی، قابل حل هستند. به طور مثال، عدم وجود یک نقشه یا mini-map برای یافتن سریع‌تر آیتم‌ها و نقاط مهم، به شدت حس می‌شود. سیستم HUD بازی اطلاعات کاملی از وضعیت بازی ارائه نمی‌دهد و حتی باعث گمراهی بازیکن می‌شود. همینطور نبودن یک بخش آموزشی یا tutorial برای درک بهتر قابلیت‌های مختلف شخصیت‌ها و آیتم‌های موجود در هر نقشه، از نقاط ضعف Crash Team Rumble به شمار می‌روند. یکی از اصلی ترین ایرادات گیم‌پلی کو-آپ و رقابتی نیز، پیاده سازی ضعیف سیستم Comminucation یا ارتباط با دیگر هم‌تیمی های خود در بازی است. جدا از وجود نداشتن قابلیت ارتباط صوتی، سیستم ping یا علامت‌گذاری بازی نیز بسیار ضعیف است؛ به گونه‌ای که حتی در صورت استفاده هم‌تیمی شما از این قابلیت، به احتمال زیاد متوجه آن نخواهید شد، چرا که بازی mini-map و HUD کاملی ندارد.

معمولا در بازی های رقابتی و آنلاین، موسیقی چنان نقش مهمی بازی نمی‌کند؛ چرا که بازیکن باید تمام تمرکزش را روی رقابت بگذارد. اما همیشه وجود یک موسیقی طنین انداز و زیبا، روح تازه‌ای به یک اثر می‌بخشد. در عنوان Crash Team Rumble شاهد موسیقی با همان سبک نوستالژی همیشگی هستیم. هر مپ یا محیط، موسیقی مختص خود را دارد و روند تغییر این موسیقی در حین استفاده از آیتم‌ها و قابلیت‌ها، هیجان رقابت را چندین برابر می‌کند. طراحی صدای بازی نیز بسیار خوب است. افکت های صدای نوستالژی کرش، زیبا‌تر و خوش ساخت تر از همیشه بازمی‌گردند. همچنین افکت‌های صدا در حین مسابقات، به خوبی ساخته و تنظیم شده‌‌اند به گونه ای که در عملکرد بازیکن اختلال ایجاد نمی‌کنند و اعلانات مجری در حین مسابقه، هیجان رقابت را چند برابر می‌کند. هرچند همان‌طور که بیان شد، به دلیل عدم نمایش جزئیات در HUD بازی، گاهی اوقات مخاطب متوجه این اعلانات نمی‌شود. لول دیزاین بازی نیز بی نظیر است، هر نقشه به واسطه آیتم‌ها و وسایل نقلیه متنوع یک تجربه متفاوت را ارائه می‌دهد، حتی موسیقی هر نقشه کاملا متفاوت است و تلفیق آن با پالت رنگی خوش ساخت محیط، موفق می‌شود مخاطب را مجذوب خود کند. در حال حاظر 9 نقشه قابل بازی در Crash Team Rumble حضور دارند که به مرور زمان بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد. گرچه بازی نسخه ps5 دارد، اما از قابلیت‌های Haptic Feedback و Adaptive Trigger دسته دوالسنس استفاده نمیکند، قابلیت‌هایی که در صورت استفاده می‌توانستند بیشتر از قبل بازیکن را غوطه‌ور در جریان بازی کنند. به لحاظ پرفورمنس، بازی با رزولوشن 4K و نرخ فریم شصت فریم بر ثانیه روی کنسول‌های نسل نهم اجرا می‌شود و در زمان نسبتا طولانی هفت ساعته که مشغول بازی بودم، افت فریم شدیدی مشاهده نکردم و درکل می‌توان بهینه سازی خوب این عنوان را تحسین کرد.

 

نتیجه: درکل می‌توان گفت که عنوانCrash Team Rumble به عنوان یک بازی آنلاین مولتی‌پلیر مدرن، با وفادار ماندن به ریشه‌های دیرینه فرانچایز کرش، چه برای بازیکنان قدیمی سری کرش و چه برای گیمر‌ها و بازیکنان جدید کاملا مناسب است. هسته گیم‌پلی بازی، پتانسیل بسیار بالایی دارد و یادگیری آن نیز بسیار راحت و لذت بخش است. همچنین به واسطه لایو سرویس بودن، این عنوان امکان اضافه شدن قابلیت‌ها و محیط‌هایی جدید با آیتم‌های کاملا متنوع را دارد که در صورت رفع ایرادات و پشتیبانی طولانی مدت، می‌تواند منجر به جذب ‌مخاطبین جدید و موفقیت بالای بازی شود.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 7 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

درکل می‌توان گفت که عنوانCrash Team Rumble به عنوان یک بازی آنلاین مولتی‌پلیر مدرن، با وفادار ماندن به ریشه‌های دیرینه فرانچایز کرش، چه برای بازیکنان قدیمی سری کرش و چه برای گیمر‌ها و بازیکنان جدید کاملا مناسب است. هسته گیم‌پلی بازی، پتانسیل بسیار بالایی دارد و یادگیری آن نیز بسیار راحت و لذت بخش است. همچنین به واسطه لایو سرویس بودن، این عنوان امکان اضافه شدن قابلیت‌ها و محیط‌هایی جدید با آیتم‌های کاملا متنوع را دارد که در صورت رفع ایرادات و پشتیبانی طولانی مدت، می‌تواند منجر به جذب ‌مخاطبین جدید و موفقیت بالای بازی شود.

نکات مثبت

لایو سرویس بودن و پشتیبانی طولانی مدت

گیم‌پلی خوش ساخت و مدرن

تنوع بالای شخصیت‌ها و متفاوت بودن سبک بازی هر شخصیت

نکات منفی

نبودن قابلیت‌هایی ضروری مانند Mini-Map و HUD ناقص

تکراری شدن گیم‌پلی به دلیل محدود بودن حالت‌های بازی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *