گیمینگرویتی

ثبت نام

هر آنچه باید از بازی Tekken 8 بدانیم | مشت نیمه آهنین

سری Tekken (تکن) در کنار دو عنوان بزرگ دیگر سبک مبارزه‌ای یعنی Street Fighter و Mortal Kombat، همواره در زمره‌ی پیشتازان این سبک بوده است و با داشتن پیشینه‌ای نزدیک به 30 سال، یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین عناوین صنعت بازی به حساب می‌آید. حال هشتمین نسخه در این سری پیش روی ما است و سازندگان بر خلاف نسخه‌های پیشین، سنت عرضه بر روی دستگاه‌های آرکید را کنار گذاشته‌اند و یک راست به سراغ عرضه بازی بر روی کنسول‌های نسل نهم و کامپیوترهای شخصی رفته‌اند. این موضوع سبب شده تا تست‌های مربوطه بر روی بازی تا پیش از عرضه، به شکل دیگری اجرا شوند و سازندگان با عرضه نسخه‌های بتا به صورت محدود، بازی خود را مورد سنجش قرار دهند.

در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

 

در جدیدترین نسخه‌ی سنجش یعنی Closed Beta Test، با شخصیت‌های بیشتر و همچنین تغییراتی در مکانیزم اصلی بازی یعنی سیستم Heat همراه بودیم. البته هدف از CBT عمدتا تست Netcode (نت کد( یا همان کیفیت بخش آنلاین و تست عملکرد کانکشن بین بازیکنان و سیستم کراس پلی بازی هست و موارد مربوط به گیم‌پلی مطمئنا در نسخه‌ی نهایی دچار تغییرات بی‌شماری خواهند شد؛ همان‌طور که تا کنون سیستم Heat تغییرات عمده‌ای به خود دیده است.

بخش آنلاین تکن 8 را می‌توان کپی تمام و کمال از بخش آنلاین عنوان Street Fighter 6 دانست و به جرأت می‌توان گفت شباهت آن چنان زیاد است که انگار سازندگان این دو عنوان یکی هستند. البته جای تعجبی هم نیست، چرا که از گذشته تا کنون، دو کمپانی Capcom و Namco، رقیب و رفیق یکدیگر بوده‌اند و در ساخت عناوین خود مشورت زیادی با یکدیگر می‌کنند.

ابتدا به سراغ بخش Tekken Lounge می‌رویم. جایی که مقر اصلی بازیکنان برای رقابت با دیگر بازیکنان به حساب می‌آید و مطمئنا ساعات زیادی را در آن‌جا سپری خواهند کرد. این بخش کاملا شبیه بخش Battle Hub عنوان SF6 بوده و به همان شیوه عمل می‌کند. به این صورت که در ابتدا یک آواتار مخصوص به خود را خواهید ساخت و با هزاران آیتمی که پیش روی شما گذاشته شده است، شخصی سازی می‌کنید. البته شخصی سازی تنها به لباس ها و آیتم‌های مربوطه خلاصه می‌شود و نمی‌توانید همانند SF6، آواتارهای عجیب و بعضاً ترسناک خلق کنید. پس از ساخت آواتار، سرور مد نظر خود را انتخاب کرده و وارد Lounge می‌شوید.

 

 

در Lounge، فعالیت‌های مختلفی در جریان است. بازیکنان بی‌شماری در حال استفاده از دستگاه‌های آرکید موجود برای رقابت با یکدیگر هستند. Quick Match, Ranked Match و Group Match، سه قسمت اصلی برای رقابت با دیگران است و چنان‌چه بخواهید با دوستان خود رقابت کنید، باید در قسمت Group Match، یک دستگاه آرکید دو طرفه را انتخاب کنید. همچنین بخش ساحل آشنایی نیز وجود دارد که در زمان عرضه نسخه‌ی کامل بازی، می‌توانید به صورت آنلاین به مینی گیم Tekken Ball مشغول شوید. در عین حال می‌توانید با دیگران چت کنید و از پروفایل‌های دیگران دیدن کنید و سطح مهارت آن‌ها را بسنجید.

ویژگی جالبی که به عنوان تکن 8 اضافه شده است، قسمت Ghost Battle است. به این صورت که با انجام بازی‌های آنلاین، هوش مصنوعی تدارک دیده شده در بازی، کلونی از شما تهیه کرده و هر چه بیشتر بازی کنید و مهارت خود را افزایش دهید، این کلون بیشتر و بیشتر پیشرفت کرده و بهبود پیدا می‌کند. حال می‌توانید با مراجعه به پروفایل هر بازیکن و حتی در زمانی که آن‌ها آفلاین هستند، به مبارزه با کلون او بپردازید، گویی که با خود او مبارزه می‌کنید. این ویژگی بسیار جالب سبب شده تا آرزوی مبارزه با بازیکنان معروف و رتبه بالا نیز به نوعی تحقق یابد.

حال به سراغ نت کد بازی می‌رویم. تکن 8 از نت کد Rollback استفاده می‌کند که این روزها بهترین نت کد موجود در عناوین مبارزه‌ای است که عمدتا تجربه‌ی خوب و روانی را برای بازیکنان به ارمغان می‌آورد. اما پیش از شروع بررسی این بخش شایان ذکر است که همانند عنوان SF6؛ متاسفانه قادر به وصل شدن به سرور بازی به صورت عادی نبودیم و در نتیجه، متوسل به ابزارهای رفع تحریم شدیم. مطمئنا این ابزارها کمابیش بر روی کیفیت آنلاین مبارزات تاثیر می‌گذارند اما چنان‌چه نت کد به خوبی اعمال شده باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. به عنوان مثال کیفیت آنلاین بخش SF6 حتی با ابزارهای رفع تحریم نیز فوق‌العاده است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

 

اما در عنوان تکن 8، این موضوع آن‌چنان صادق نیست. لگ در شروع مبارزات کمابیش وجود داشت و پس از اتمام مبارزه نیز با کندی بازی برای نتیجه گیری روبرو بودیم. این موضوع حتی در زمانی که پینگ بسیار مناسب بود نیز رخ می‌داد. در رابطه با Matchmaking نیز رفتار عجیب سیستم اغلب اوقات آزاردهنده بود؛ چرا که به تعداد دفعات بی‌شماری، حریفی بسته به موارد انتخابی شما رویت می‌شد اما سیستم رد صلاحیت می‌کرد. با این حال مبارزات زیادی در قسمت آنلاین با کیفیت خوب انجام شد و به نظر می‌رسد سازندگان باید موارد مربوطه را تا روز عرضه مورد ارزیابی دقیق قرار دهند. که البته هدف از عرضه CBT نیز همین بوده است.

در رابطه با گیم‌پلی نیز همان‌طور که در ابتدا گفته شد، با تغییراتی در مکانیزم اصلی بازی یعنی Heat روبرو بودیم. این موارد که در نتیجه‌ی پیشنهادات و انتقادات بازیکنان در طی ماه‌های اخیر بوده است، تاثیر مثبتی بر روی گیم‌پلی گذاشته و آن‌ها را از حالت یکنواختی که به شدت از آن انتقاد می‌شد، خارج کرده است. گیم‌پلی به خودی خود عمدتا شباهت بسیاری به عنوان پیشین خود یعنی تکن 7 دارد و افرادی که نسخه‌ی پیشین را زیاد بازی کرده‌اند، به شدت با نسخه‌ی جدید آشنا خواهند بود و دست بالا را خواهند داشت. شخصیت‌ها در بهترین حالت خود قرار دارند و با اندکی بازی کردن متوجه خواهید شد که حس و حال به شدت بهتری چه در زمینه‌ی طراحی و چه در زمینه‌ی گیم‌پلی و انیمیشن‌ها به بازیکنان منتقل می‌کنند. حرکات عمدتا از نسخه‌ی پیشین به اینجا منتقل شده‌اند و در عین حالت قابلیت‌های جدیدی به خود گرفته‌اند. حرکات جدیدی نیز به هر شخصیت اضافه شده تا حس تر و تازگی به بازیکنان منتقل کنند. مکانیزم Heat نیز دیگر آن‌چنان به صورت یک Combo Extender عمل نمی‌کند و انیمیشن جدیدی نیز به این مکانیزم اضافه شده است تا از نظر بصری، جلوه دقیق‌تری به بازیکنان بدهد که کمبوی خود را بیش از آن ادامه ندهند.

چه انتظاری از بازی داریم…؟

به نظر می‌رسد سازندگان تکن نیز سماجت را کنار گذاشته و بالاخره با موج بزرگ عناوین مبارزه‌ای و تلاش آن‌ها برای ارائه‌ی یک نت کد خوب همراه شده‌اند. اگرچه تجربه‌ی CBT نشان داد تا پایان این مسیر همچنان راه زیادی در پیش‌رو است اما می‌توان خوشبین بود که تا روز عرضه، نواقص باقی‌مانده رفع شده و تجربه‌ی خوب و با کیفیتی از عنوان تکن 8 رقم خواهد خورد.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *