گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions | به احترام دوران کودکی

این نقد بر اساس نسخه‌ی ارسالی سازندگان برای وبسایت گیمینگ گرویتی نوشته شده است

وقتی از فوتبالیست‌ها حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟ از انیمه‌ای بسیار محبوب در سراسر جهان که نمادی طلایی از دوران کودکی بسیاری از افراد به حساب می‌آید. به خصوص در کشور ما و به لطف دوبله فوق العاده آن، فوتبالیست‌ها توانست جایگاه ویژه‌ای در قلب بسیاری از متولدین دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی باز کند. آن “زنده باد، زنده باد تیم امید” گفتن‌های سانائی، آن حرکات محیرالعقول واکاشیزوما و برادران تاچیبانا، آن رقابت سنگین میان کاکرو و سوباسا و موارد بسیار دیگر، همه و همه بخشی از کودکی ما را تشکیل دادند و شوق و علاقه به فوتبال را در ما پروراندند.

در صنعت گیم اما، شاید کمتر به فوتبالیست‌ها، یا آنطور که جهانیان آن را با نام Captain Tsubasa می‌شناسند، پرداخته شده است. درست است که بازی‌های مختلفی بر اساس این سری ساخته شده است، اما کمتر پیش آمده که این بازی‌ها بتوانند حق مطلب را در رابطه با این انیمه به طور کامل ادا کنند. اکنون اما، با عنوانی رو به رو هستیم که شاید بتوان گفت که دوست‌داران همیشگی فوتبالیستها در رویاهایشان به دنبال آن می‌گشتند. در ادامه با نقد Captain Tsubasa: Rise of New Champions با وبسایت گیمینگ ‌گرویتی همراه باشید.

با ورود به بازی و گذر از منوی اولیه، با بخش‌های مختلف بازی رو به رو می شویم. اولین بخش Journey یا همان قسمت داستانی است که با ورود به آن با دو انتخاب رو به رو هستیم. انتخاب اول بخش داستانی مربوط به کاپیتان سوباسا است که در آن آرک داستانی Boy’s Fight از مانگای اصلی و همچنین انیمه دنبال می‌شود. در این بخش دوران راهنمایی سوباسا به تصویر کشیده می شود که وی به همراه دوستانش در تیم Nankatsu موفق شده‌ است تا در دو سال پیاپی بر سایر تیم‌ها غلبه کرده و پرچم قهرمانی در میان مدارس ژاپن را از آن خود کنند. حال در سال سوم رقابت بسیار سختی میان تیم Nankatsu و سایر مدارس ژاپن برای قهرمانی در جریان است و هدف سوباسا نیز این است که دوره راهنمایی را بدون شکست پشت سر گذاشته و سپس برای تمرینات حرفه‌ای به برزیل سفر کند.

بخش داستانی دوم با عنوان New Hero از گستردگی بیشتری نسبت به بخش اول برخوردار است. در اینجا مسابقات داخلی بین مدارس به اتمام رسیده است و مسابقات دیگری برای انتخاب اعضای منتخب تیم ملی نوجوانان ژاپن در جریان است. پس از پایان این مسابقات نیز تیم منتخب به آمریکا می‌رود تا با سایر کشورها رقابت کند و هر چند در ابتدا توسط تیم های آمریکا و آلمان به سختی در هم کوبیده می‌شود، اما اندک اندک خود را بازیافته و تا پایان مسابقات بخوبی با سایر تیم‌ها به رقابت می‌پردازد. لازم به ذکر است که تیم‌هایی که در بخش‌های دیگر بازی دردسترس قرار دارند، همان تیم‌هایی هستند که در دو بخش داستانی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید. مجموع تعداد تیم‌های باشگاهی و ملی موجود در بازی اگرچه کم هم نیست، اما سازندگان می‌توانستند تیم‌های بیشتری را نیز در بازی قرار دهند و تنوع بیشتری در این زمینه به بازی ببخشند.

خوشبختانه هر دو بخش داستانی بازی از ابتدا قابل دسترسی هستند و بازیکن می‌تواند به هر ترتیبی که دوست دارد آن‌ها را شروع کرده و ادامه دهد. همانطور که پیش تر ذکر شد، در بخش اول شاهد تورنومنت داخلی مدارس ژاپن هستیم که داستان آن بر گرفته از انیمه فوتبالیستها است. در این قسمت می بایست تمام مسابقات را با پیروزی پشت سر بگذارید. در هر مسابقه نیز و با قرار گرفتن در شرایط خاصی، کات‌سینی فعال می‌شود که مهمترین اتفاقات انیمه در آن مسابقه را نشان می‌دهد. نکته جالبی که درباره این کات‌سین‌ها وجود دارد، امکان فعال شدن یا نشدن اکثر آن‌ها با توجه به نحوه بازی کردن بازیکن است. برای مثال ممکن است تعداد گل‌های شما کمتر از حد نصاب باشد و تا پایان مسابقه کات سین مربوط به گل‌های بعدی را نبینید و یا با قرار گرفتن مهاجم حریف در زمان‌های متفاوت (در صورت تکرار یک مسابقه) در منطقه‌ای خاص، یک کات سین مشخص در زمان متفاوتی از مسابقه برای شما اجرا شود و یا اصلا اجرا نشود. این گونه موارد ارزش بخش داستانی کاپیتان سوباسا را تا حد خوبی بالا برده‌اند. به این موارد شخصیت پردازی بسیار خوب صورت گرفته از طریق دیالوگ های رد و بدل شده میان کاراکترها در فاصله بین مسابقات مختلف را نیز باید اضافه کرد که ارزش بخش داستانی را بالاتر برده است.

از نکات قابل توجه دیگری که در بازی لحاظ شده، پوشش تمام اتفاقات انیمه تا جای ممکن است. بدین معنا که حتی  مسابقات و اتفاقاتی که شخص سوباسا و تیم Nankatsu در آن ها نقشی ندارند نیز به نمایش در می‌آیند. جدای از این مورد، معمولا پیش از هر مسابقه نیز تعدادی کات سین در دسترس قرار می گیرند که گذشته سوباسا و سایر افراد و اتفاقاتی که در دوران دبستان برای آن‌ها افتاده است را بازگو می‌کند. این کات‌سین‌ها بیش از هر چیز برای آشنا کردن بازیکنان ناآشنا با سری با سوباسا و سایر شخصیت‌ها کارساز هستند.

در بخش New Hero، بازیکن ابتدا می‌باید از میان سه مدرسه Toho، Furano و Musashi، یک مورد را انتخاب کند تا به عنوان شاگرد سال اولی آن مدرسه اندک اندک وارد تیم فوتبال آن شده و تلاش کند تا به تیم ملی نوجوانان ژاپن وارد شود. در این قسمت سیستمی به نام Friendship وجود دارد که مربوط به میزان تعامل بازیکن با کاراکترهای دیگر می‌شود و به لطف آن می‌توان به مرور، توانایی‌های سایر شخصیت‌ها را آموخت. در این راه به خصوص کاپیتان تیم نقشی به سزایی ایفا می کند. به واقع سیستم Friendship نقش بسیار مهمی را در ارتقای کاراکتر ساخته شده دارد و علاوه بر این، در شخصیت پردازی سایر کاراکترها و آشنایی بیشتر با آن‌ها نیز موثر است.

پیش از انجام هر مسابقه نیز، کاپیتان تیم سه چالش پیش روی شما قرار می دهد که موظف به انتخاب یکی از آن ها هستید و کامل کردن این چالش، در ارتقا میزان دوستی با وی موثر است. لازم به ذکر است که برای یادگیری مهارت‌های سایر شخصیت‌ها توسط افزایش سطح دوستی، باید کارت‌های دوستی آن شخصیت را جمع آوری کرده باشید. در بازی پک‌هایی وجود دارد که با استفاده از امتیازات جمع آوری شده توسط فعالیت‌های مختلف، با نام Play Point، قابل خریداری هستند. این پک‌ها دارای کارت‌های دوستی و یا آیتم‌هایی برای ارتقا موقت سطح بازیکن پیش از یک مسابقه هستند. لازم به ذکر است که محتویات این کارت‌ها کاملا به صورت رندوم است، اما در صورت نیاز می توانید پک های کارت خاص گروه های مختلف را خریداری کنید که شانس شما برای دستیابی به کارت دوستی شخصیت های مورد نظرتان را افزایش می‌دهد. در اینجا ممکن است به ذهن خواننده خطور کند که بازی دارای پرداخت درون برنامه ای نیز هست. خوشبختانه واقعیت خلاف این موضوع است و امتیازهای لازم جهت خرید پک‌های کارت تنها توسط بازی کردن در دسترس قرار می‌گیرند.

از نکات مثبت بخش داستانی New Hero، پیشرفت سایر شخصیت ها به مرور زمان و به فراخور اتفاقات است. خواه با طی شدن روند داستان و خواه با فعال شدن چالش های مد نظر در هر مسابقه، کاراکترهای مختلف توانایی‌های متفاوتی پیدا می کنند. برای مثال ممکن است با انجام چالش داستانی یک مسابقه، یک کاراکتر معین به نوع قدرتمندتری از شوت دست پیدا کند.

در نهایت می توان گفت که دو بخش داستانی بازی از کیفیت بسیار خوبی بهره مند هستند. از کات سین‌های مختلفی که برای شرایط متعدد و خاص هر مسابقه در نظر گرفته شده تا انتخاب‌های داستانی بخش New Hero به همراه شخصیت پردازی خوب کاراکترها و ذوق و شوق بی حد و حصر آن ها برای فوتبال، همه و همه سبب می شوند تا ارزش تکرار این بخش تا حد زیادی بالا برود. با این حال یک شرط در این میان وجود دارد و آن علاقه‌مندی به کاراکترها و دنیای فوتبالیست‌ها توسط مخاطب است. در غیر این صورت و برای کسانی که آشنایی و علاقه چندانی به این شخصیت‌ها ندارند، بخش داستانی صرفا در حد خوب یا قابل قبول خواهد بود.

از بخش داستان گذر می کنیم و به سراغ گیمپلی بازی که عملا مهمترین بخش در یک بازی فوتبال است می رویم. در همین ابتدا لازم به ذکر است که Captain Tsubasa: Rise of New Champions یک فوتبال کاملا آرکید است و نباید انتظار پیچیدگی‌های عنوانی مانند FIFA را در آن داشته باشید. بر خلاف مسابقات فوتبال معمول، در اینجا هر مسابقه به دو نیمه ۳۰ دقیقه‌ای تقسیم می‌شود. تمام بازیکنان دارای خط استقامتی هستند که با دویدن یا دریبل زدن به مرور خالی شده و پس از گذشت اندک زمانی دوباره پر می شود. کارکرد خط استقامت دروازه بان متفاوت از سایر بازیکن‌ها است و با گرفتن یا دفع شوت‌های مختلف، نوار استقامت وی خالی شده و زمانی که میزان استقامت وی به صفر برسد، می‌توان به او گل زد. با پایان هر نیمه یا گل خوردن، نوار استقامت دروازه بان نیز به طور کامل بازیابی می‌شود.

بر خلاف بازی‌های فوتبال شبیه ساز که تکل و خطا از عقب، با جریمه داور همراه است، در اینجا این مورد یک استراتژی اصلی به حساب می آید و برای گرفتن توپ از حریف، مکرراً از این روش استفاده خواهید کرد. صد البته روش هایی برای مقابله با این مورد و گذر از بازیکن حریف در بازی تعبیه شده است. جدا از این موارد، شاکله اصلی بازی و عامل اصلی جذابیت آن را Super Moveهای شخصیت‌های اصلی می‌سازند. شخصیت‌های مختلف بازی با توجه به نقششان در تیم، هر کدام دارای حرکت ویژه‌ای هستند که پیاده سازی آن در موقعیت مناسب، تاثیر بسزایی در موفقیت تیم شما خواهد داشت. برای مثال با استفاده از Drive Shot سوباسا می‌توانید تقریبا از میانه زمین دروازه را هدف گرفته و در بدترین حالت نوار استقامت دروازه بان را تا حد خوبی خالی کنید و یا با ضربه مشترک سوباسا و تارو، علاوه بر اینکه شوت محکمی را روانه دروازه کنید، شانس گلزنی خود را نیز تا حد زیادی افزایش دهید.

برای ورود به بخش آنلاین بازی می بایست ابتدا در قسمت Ultimate Edit، تیم خود را خلق و شخصی سازی کنید. در اینجا امکانات مختلفی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. از امکان طراحی لوگو به طور کامل تا تعیین لباس تیم و رنگ آن و یا انتخاب از میان گزینه های از پیش آماده موجود. همچنین می‌بایست از میان بازیکنان تیم‌های مختلف، گزینه‌های مد نظر خود را برای حضور در تیم خود انتخاب کنید. در اینجا علاوه بر بازیکنان همیشگی، می‌توانید از بازیکن ساخته شده در بخش New Hero نیز استفاده کنید.

قسمت اصلی بخش آنلاین بازی را بخش رنک آن تشکیل می دهد. در این جا ابتدا باید در سه لیگ Rookie با هوش مصنوعی مقابله کنید و در نهایت با ورود به لیگ برنز، می‌توانید با حریفان واقعی به مقابله بپردازید.

در زمینه گرافیک سازندگان وظیفه خود را به نحوی قابل قبول انجام داده‌اند. گرافیک سل شید بازی به خوبی متناسب با حال و هوای انیمه‌ای بازی بوده و می‌تواند حس مورد نظر را به مخاطب منتقل کند. این مورد به خصوص در هنگام ضربات ویژه به چشم می آید و آرت استایل بازی، باعث زیبایی بیش از پیش این موارد شده‌اند.

خوشبختانه سازندگان موسیقی های گوش‌نواز متعددی را نیز برای بازی در نظر گرفته اند. اکثر این موسیقی به مرور و با پیشروی در بازی آزاد می‌شوند و می‌توان به آن‌ها گوش داد. موسیقی‌های بازی نیز کاملا حس و حال متناسب با بازی را به بازیکن منتقل می‌کنند و از این نظر بازی با کمبود خاصی روبه‌رو نیست.

با وجود همه موارد مثبت و منفی ذکر شده، Captain Tsubasa: Rise of New Champions از مشکلات تکنیکی عجیبی بر روی پلتفرم PC رنج می‌برد. جدا از مشکل بخش Ranked در قسمت آنلاین که مانع از پیشروی در این قسمت می‌شد و سرانجام پس از گذشت چند هفته با ارائه آپدیتی حل شد، بازی به طرز عجیبی سنگین است و حتی با سیستم‌های قوی‌تر از سیستم پیشنهادی سازندگان نیز نمی توان ۳۰ فریم ثابت از آن گرفت، چه برسد به ۶۰ فریم که در این عنوان عملا رویایی به نظر می‌رسد! به این مورد اضافه کنیم افت فریم وحشتناک بازی در تعدادی از مسابقات؛ به گونه‌ای که نرخ فریم تک رقمی شده و ادامه مسابقه را بسیار دشوار، بلکه غیر ممکن می‌سازد.

به عنوان سخن آخر باید گفت Captain Tsubasa: Rise of New Champions تقریبا همان بازی‌ای است که عاشقان فوتبالیستها انتظار آن را می کشیدند: یک بازی زیبا و پر از لحظات جالب و با ارزش تکرار بالا که با وجود پیچیدگی نه چندان زیادش، آنقدر جزییات دارد که وقت خود را به آن اختصاص دهید و از آن لذت ببرید.

بازبینی تصویری:

!The Golden Duo

گذشته کاراکترها از طریق این فیلم‌ها بیان می‌شود.

مسابقات آنلاین بازی

یکی از صفحات لودینگ

کاراکتر ساخته شده توسط نگارنده به همراه سوباسا و کاکرو!

کاراکتر ساخته شده توسط نگارنده به همراه سوباسا و کاکرو!

سخن پایانی

Captain Tsubasa: Rise of New Champions از بهترین بازی‌های ساخته شده بر اساس انیمه‌ی کاپیتان سوباسا بوده و می‌تواند طرفداران این مجموعه را به راحتی در خود غرق کند.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *