گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی انیمه !Bocchi the Rock | گیتار، نوجوانی و لحظه‌های با هم بودن

قبل از این که فصل پاییز سال 2022 شروع شود. هیچ کس و تکرار می‌کنم هیچ کس فکر نمی‌کرد از بین انیمه‌هایی مثل Mob Psycho، Chainsaw Man و سری جدید Gundam، این Bocchi the Rock باشد که برجسته‌ترین کالت طرفداران را دور خود جمع کند و اینترنت را در بربگیرد. با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا ببینیم چگونه گیتاریست مو صورتی ما توانست تا این حد همه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

ایده کلی Bocchi the Rock ساده است و شاید همین سادگی آن باشد که جذب مخاطب به آن را سریع می‌کند. هیتوری گوتو یک دختر راهنمایی درون‌گراست که در ارتباط با هم سن و سال‌های خودش خیلی مشکل دارد. از طرفی گوتو دوست دارد در آینده از پس ضعف‌هایش در زمینه‌های اجتماعی بربیاید و به آدم معروفی تبدیل شود. یک روز او در تلویزیون یک گیتاریست راک را می‌بیند که در مصاحبه‌ای می‌گوید زمان مدرسه او نیز آدم گوشه‌گیر و تنهایی بوده و این موسیقی است که او را نجات داده است. گوتو بلافاصله منبع الهام خود را پیدا می‌کند و سعی می‌کند با گیتار پدرش به آدم معروفی در مدرسه خود تبدیل شود.

بلافاصله سه سال گذشته و ما هنوز دنباله روی داستان هیتوری گوتو، این بار در سال‌های دبیرستان‌اش هستیم. با وجود این که گوتو طی این سه سال به مهارت‌های فوق العاده‌ای در زمینه گیتار و موسیقی دست پیدا کرده اما مشکل اصلی کماکان سرجایش است. او هنوز تنها و گوشه گیر است و نمی‌تواند با دیگران خوب ارتباط برقرار کند. Bocchi the Rock از این جا شروع می‌شود. جایی که گیتاریست تنهای ما مجبور می‌شود برای مطرح شدن از لاک خودش بیرون بیاید و این امر به مجموعه‌ای از خنده دارترین رویارویی‌های چند سال اخیر ختم می‌شود.

بیش از هر چیز Bocchi the Rock یک انیمه کمدی است و برای این که در این ژانر به موفقیت برسد، این انیمه دست به ابتکارهای زیادی می‌زند. بار اصلی کمدی داستان روی دوش کسی نیست جز هیتوری گوتو، شخصیت اصلی انیمه. همان طور که گفتیم هیتوری گوتو شخصیتی درون گرا است که در مواجهه با اجتماعات دچار مشکل است. روی کاغذ خیلی این چیز خنده‌داری به نظر نمی‌رسد ولی انیمه با چنان اغراقی این جنبه شخصیتی هیتوری را به تصویر می‌کشد که فوق‌العاده است. تا حدی که دوستانش بلافاصله بعد از آشنایی با او، به وی لقب بوچّی (Bocchi) را می‌دهند که از لفظ ژاپنی Hitoribocchi به معنای تنها می‌آید (در ادامه مطلب نیز ما او را بوچی صدا می‌زنیم).

در یکی از قسمت‌های انیمه، بوچی در یکی از رستوران‌های ایزاکایا با دوستانش مشغول است که ناگهان دو مرد میانسال را در گوشه ایزاکایا می‌بیند که با هم در مورد زندگی زناشویی سخت و عدم تعادل بین زندگی کاری و خانوادگی‌شان با هم بحث و درد و دل می‌کنند. بلافاصله ترس به دل بوچی می‌افتد که اگر آینده کاری‌اش در صنعت موسیقی به موفقیت نرسد تبدیل به یک کارمند بی عرضه و درنهایت سربار خانواده خودش می‌شود. وحشت بوچی از آینده فرضی خودش تا حدی پیش می‌رود که دوستانش متوجه می‌شوند و او را از تصورات خود به زور بیرون می‌کشند. کلیت این سکانس این قدر خنده دار و وحشتناک است که بهتر از هر چیز دیگری می‌تواند لحن و بیان Bocchi the Rock را در زمینه کمدی به تصویر بکشد. Bocchi the Rock دست روی نقاط ضعف افراد با مشکلات اجتماعی گذاشته و بدون آن که به آن‌ها اهانتی کند جلوه‌ای وحشتناک قابل لمس و در عین حال خنده‌دار از آن‌ها ارائه می‌دهد که مخاطب چاره‌ای ندارد جز این که جذب آن شود. البته این که بوچی تنها یک دختر انیمه‌ای دبیرستانی مو صورتی است نیز کم به این قضیه کمک نمی‌کند تا جدیت این شوخی‌ها و سناریوها کمتر شود. البته همه بار کمدی روی دوش بوچی نیست. انیمه سه شخصیت اصلی دیگر نیز دارد که در کنار بوچی گروه موسیقی کسوکو بند (Kessoku Band) را تشکیل می‌دهند

هر کدام از این سه شخصیت دیگر نه تنها مکمل عالی‌ای برای جنبه‌های مختلف شخصیت بوچی و یکدیگر بوده بلکه به تنهایی خالق بسیاری از لحظه‌های فوق خنده‌دار انیمه هستند. بقیه شخصیت فرعی دیگر انیمه نیز با این که خیلی زمان زیادی در داستان حضور ندارند ولی نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند که به جریان روایی انیمه استحکام بیشتری می‌بخشد.

Bocchi the Rock شاید در وهله اول یک انیمه کمدی باشد. اما زیر این انیمه کمدی، یک انیمه ژانر موسیقی فوق العاده خوابیده. قصه نوجوانی که آرام آرام از لاک خودش بیرون آمده و در دنیای ژانر راک قدم به قدم به سمت موفقیت خود حرکت می کند. Bocchi the Rock از این نظر هیچ کم نمی‌گذارد. قطعه‌های موسیقی و انیمیشن اجرای آن‌ها و نویسندگی دقیق و جریان روایی پشت هر کدام باعث شده بدون اتکا به درامای غالب در این ژانر برای جذاب کردن این موضوع، مخاطب را میخکوب خود کند. دوباره، بخش عمده این جذابیت به بوچی و توانایی‌اش در همراه کردن مخاطب با مسیر رشد خود بازمی‌گردد. این ها همه نشان می‌دهند که چقدر یک شخصیت اصلی قدرتمند می‌تواند تمام جنبه‌های سری را با خود به جلو حمل کند.

ولی بهترین چیز در مورد Bocchi the Rock نه کمدی‌اش است، نه موسیقی‌اش و نه شخصیت اصلی‌اش. بهترین چیز در مورد Bocchi the Rock ریسک پذیری سازندگانش برای انیمیشن آن است. گستره‌ای که انیماتورهای این اثر برای به تصویر کشیدن هر لحظه از این انیمه به نمایش می‌گذارند در یک کلام طی یک سال اخیر بی نظیر بوده. انیمه طبیعتاً نه اکشن خونین و خیره کننده‌ای مثل Chainsaw man دارد و نه ستینگ فوق العاده خاصی مثل Attack on Titan و Made in Abyss. ولی در عوض جای خود را به مجموعه‌ای خلاقانه‌ترین و خیره کننده‌ترین روش‌های ممکن برای استفاده از مدیوم انیمیشن جهت ابراز احساسات می‌دهد.

تلاشی که نتیجه‌اش سکانسی می‌شود که ناگهان انیمه به یک انیمیشن خمیری تبدیل می‌شود تا صرفاً تنش عمیق ذهنی بوچی در مورد رویدادهای مدرسه را به تصویر بکشد و این خیلی بیشتر در ذهن مخاطب اثر می‌گذارد تا یک پاپ اسکرین ساده از ذهنیت بوچی به صورت عادی. این موارد در حالت عادی به واسطه نویسندگی قوی بوچی می‌توانست خوب از آب دربیاید. بالاخره دلیلی دارد که مانگای Bocchi the Rock طرفداران خودش را دارد. ولی انیماتورها نه یک قدم بلکه ده‌ها قدم جلوتر برداشته‌اند تا از لحظه‌های کوتاه این مانگا، انیمیشن‌هایی خلق کنند که به این راحتی از ذهن مخاطب پاک نشود. خوشبختانه صداپیشگی انیمه نیز قدم به قدم با این انیمیشن‌های جنون برانگیز راه آمده و نتیجه‌ای یکدست ولی غیر قابل پیش بینی را به ارمغان می‌آورند که هیچ وقت نمی‌توان در آن حدس زد که سکانس بعدی چه مزه‌ای خواهد داشت.

در نهایت Bocchi the Rock علی رغم شخصیت‌های ساده، ژانر موسیقی، نداشتن درامای بزرگسالانه و سنگین و تکیه به کمدی، یک اثر کلاسیک است. چه دوست داشته باشید چه دوست نداشته باشید این شخصیت‌ها در جا کردن شان در دل مخاطبان خود از 90 درصد انیمه‌هایی که امسال پخش شده اند قوی‌تر عمل می‌کند و قصه ساده آن‌ها به واسطه شگفتی‌ای که انیماتورهای این اثر خلق کرده اند بارها دیدنی‌تر از پیچیده‌ترین قصه‌های امسال است.

امتیاز به پست :

سخن پایانی

در کمال ناباوری باید گفت یکی از بهترین انیمه‌های سال 2022 در مورد یک دختر دبیرستانی مو صورتی است که می‌خواهد با گیتار زدن محبوب شود. بهتر است با آن کنار بیایید.

نکات مثبت

شخصیت اصلی و قدرت جذب آن

موسیقی و چگونگی تلفیق آن با داستان

انیمیشن‌ها و کارگردانی به شدت خلاقانه

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

یک پاسخ به “نقد و بررسی انیمه !Bocchi the Rock | گیتار، نوجوانی و لحظه‌های با هم بودن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *