گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Blue Reflection: Second Light | جوخه دختران جوان

شرکت «Koei Tecmo» تجربه زیادی در انتشار بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی (JRPG) دارد. این شرکت در سال 2017 یک بازی با نام «Blue Reflection» منتشر کرد که داستان آن روی دختران جوان تمرکز داشت. نسخه جدید این بازی نیز با نام «انعکاس آبی: دومین نور» (Blue Reflection: Second Light) توسط شرکت «Gust» تولید و به تازگی توسط Koei Tecmo برای PC، PS4 و Switch منتشر شده است. در ادامه قصد داریم این بازی را روی نینتندو سوییچ مورد بررسی قرار دهیم. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

دختران مبارز

نقد و بررسی بازی Blue Reflection: Second Light | جوخه دختران جوان

داستان Blue Reflection: Second Light در رابطه با دخترانی جوان است که برای تعطیلات تابستانی در یک مدرسه گیر افتاده‌اند. این مدرسه به مانند جزیره‌ای در میان اقیانوسی بی‌انتها قرار گرفته است که هیچ راه فراری از آن وجود ندارد. از طرفی هیچ‌کدام از دختران چیزی از گذشته خود و نحوه انتقالشان به مدرسه به یاد نمی‌آورند. شما باید در نقش «آاُ» (AO) آن‌ها را رهبری کرده و برای کشف این راز به سرزمینی با نام «Faraway» بروید. این دختران برای پی بردن به راز حوادثی که رخ داده است باید خطرات زیادی را در این سرزمین تجربه کنند. داستان این بازی روند خوبی دارد و با پایان خود می‌تواند شما را راضی نگه دارد.

داستان بازی به خوبی پیش می‌رود و تمام کاراکترها و روابط میان آن‌ها از شخصیت‌پردازی بسیاری خوبی برخوردار هستند. به گونه‌ای که شما ترغیب می‌شوید برای پی بردن به تمام جنبه‌های شخصیتی آن‌ها، مأموریت‌های و همه فعالیت‌های فرعی را به طور کامل انجام دهید.

همچنین لازم به ذکر است، افرادی که نسخه اول را بازی نکرده‌اند، نگران نباشند؛ زیرا داستان این دو نسخه مستقل از هم دیگران هستند.

 

بازیابی خاطرات

نقد و بررسی بازی Blue Reflection: Second Light | جوخه دختران جوان

بازی Blue Reflection: Second Light یک عنوان نقش‌آفرینی با مبارزات نوبتی است. همان‌طور که گفته شد شما در یک مدرسه گیر افتاده‌اید و تنها به یک مکان به نام Faraway دسترسی دارید. همین موضوع بازی را به دو بخش کاملاً متفاوت تقسیم می‌کند. شما در مدرسه می‌توانید به ساخت‌وساز تجهیزات، پختن غذا، صحبت کردن با دیگران و کارهایی این‌چنینی انجام دهید. به طور کلی در مدرسه با دخترانی آرام مواجه هستید که یک زندگی عادی و روزمره دارند؛ اما زمانی که پا را از مدرسه بیرون می‌گذارید بیشتر آن‌ها تبدیل به قهرمانانی با سلاح‌های عظیم‌الجثه می‌شوند که شیاطین را نابود می‌کنند.

مبارزات نوبتی است و 3 مبارز و یک پشتیبان در هر نبرد شرکت می‌کند. در Blue Reflection نوار انرژی یا همان مانا افراد با خط زمانی نوبت ترکیب شده است. به این صورت که خط زمانی نوبت‌دهی، اعدادی از یک تا 5 هزار را نشان می‌دهد و حداقل باید صبر کنید تا نوبت افراد به هزار برسد. تمام ضربات کاراکترها از فیزیکی تا جادو با همین نوار کار می‌کنند. شما می‌توانید در اولین فرصت حمله کنید یا صبر کنید تا با کسب امتیاز زمانی بالاتر، تکنیک‌های قدرتمندتر و بیشتری را پشت سر هم اجرا کنید. همچنین یک عدد سطح آمادگی نیز برای همه شخصیت‌ها وجود دارد که در شروع مبارزات تنها مهارت‌های ابتدایی را در اختیار شما قرار می‌دهد و با دریافت ضربه یا وارد کردن آن، بالا می‌رود تا بتوانید به مهارت‌های بهتر خود دسترسی پیدا کنید. با عبور از سطح 3 نیز ظاهر شخصیت‌ها تغییر کرده و ضرباتشان قوی‌تر می‌شود. در مقابل دشمنان بازی همواره صبر می‌کنند نوار زمانی آن‌ها کامل پر شود و بعد حمله می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Blue Reflection: Second Light | جوخه دختران جوان

در هر مبارزه یک پشتیبان وجود دارد. در هر نوبت که نوار زمانی این پشتیبان‌ها پر شود یک دستور را انجام می‌دهند. این دستور می‌تواند مصرف یک آیتم برای یکی از مبارزها باشد. همچنین در این بازی اگر فردی در زمان مبارزه بمیرد تا انتهای آن نبرد دیگر نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و زنده نمی‌شود. در این شرایط یا اگر تشخیص دادید کاراکتر شما در برابر دشمن ضعیف است می‌توانید جای پشتیبان و آن مبارز را عوض کنید؛ زیرا پشتیبان آسیب نمی‌بیند و حتی اگر جانش صفر باشد، می‌تواند به کار ادامه دهد. از طرفی اگر دستوری به پشتیبان ندهید با هر نوبت پر شدن نوار زمان، با توجه به این که چه فردی پشتیبان است بخشی از توانایی‌های مبارزها بهبود پیدا می‌کند. شما باید با در نظر گرفتن تمام این موارد بهترین زمان‌بندی و تکنیک‌ها را برای حمله و شکست دشمنان در نظر بگیرد.

نقد و بررسی بازی Blue Reflection: Second Light | جوخه دختران جوان

مبارزات بازی تا حدی به عنصر و ضد عنصر وابسته هستند؛ اما بازی خود به شما می‌گوید کدام تکنیک روی کدام دشمن تأثیر بیشتری داشته و آن را علامت‌گذاری می‌کند. از طرفی ممکن است در زمان انجام مبارزه تحت شرایطی به حالت نبرد تن به تن وارد شوید. در این زمان بازی به یک کلید زنی کوتاه تبدیل می‌شود که باید در زمان مناسب کلیدهای حمله و دفاع را فشار دهید. هر چه بهتر مبارزه کنید، امتیاز تجربه و آیتم‌های بیشتر و بهتری در پایان دریافت خواهید کرد. دشمنان بازی نیز تنوع خوبی دارند. در مجموع نبردها از کیفیت خوب و جذابی برخوردار هستند؛ اما پس از مدتی به دور تکرار می‌افتند و اگر مأموریت‌های فرعی و فعالیت‌های داخل مدرسه را به طور کامل انجام دهید در نیمه دوم، با انتخاب افراد مناسب ساده می‌شوند. از طرفی سلاح‌ها و پوشش شخصیت‌ها کاملاً ثابت و غیرقابل تغییر هستند و همین موضوع باعث می‌شود اگر به چند نفر ثابت عادت کنید، این تکرار بیشتر به چشم بیاید.

نقد و بررسی بازی Blue Reflection: Second Light | جوخه دختران جوان

بازی یک حالت مخفی‌کاری نیز دارد. با ورود به این حالت جهت دید دشمان نشان داده می‌شود و می‌توانید از برخورد با آن‌ها جلوگیری کرده و از میانشان رد شوید. اگر بازی خود، شما را به این حالت وارد کند، امکان استفاده از سلاح را ندارید؛ اما در مواقعی که با اختیار خود مخفی کاری کنید با ضربه از پشت می‌توانید دست بالاتر را در مبارزات به دست آوردید. در تمام محیط‌ها این مکانیزم به خوبی پیاده‌سازی شده و با کمی دقت می‌توانید از میان همه دشمنان رد شده یا از پشت حمله کنید.

در مقابل درخت مهارت‌های بازی بسیار گسترده و متنوع است. حتی شخصیت‌هایی که قابلیت مبارزه یا پشتیبان ندارند نیز درخت مهارت دارند. نیازی نیست برای فعال کردن گزینه‌های مختلف در درخت مهارت مبارزه کنید و سطح خود را بالا ببرید. برای این کار راه‌های مانند ساخت و ساز، انجام مأموریت‌های فرعی یا صحبت و بهبود روابط با دیگر افراد نیز وجود دارد. در واقع شما با مبارزات تنها ویژگی‌های پایه مانند سطح جان، دفاع و ضربه را کمی افزایش می‌دهید؛ اما درخت مهارت‌ها به صورت مستقل از مبارزات در بیشتر مواقع با فعالیت‌های فرعی گسترش پیدا می‌کند.

تنوع مأموریت‌های فرعی بسیار کم است. شما در این مأموریت‌ها باید یک ساختمان یا غذای جدید بسازید، یک دشمن را شکست بدهید یا مخفی کاری کنید؛ اما جوایزی که دریافت می‌کنید ارزش انجام آن‌ها را دارد.

نقد و بررسی بازی Blue Reflection: Second Light | جوخه دختران جوان

در داخل مدرسه شما می‌توانید ساختمان‌های مختلف مانند توربین بادی، تاب، تخت خواب و مجسمه را بسازید. این مکان‌ها علاوه بر این که به پیشرفت داستان بازی کمک می‌کنند، به بهتر شدن ارتباط شخصیت‌ها با یکدیگر و کسب امتیازهای مختلف در مبارزات کمک می‌کند. برای مثال ساخت یکی از آن‌ها و فعال کردنش تا 30 درصد شانس وارد آمدن آسیب ویژه را افزایش می‌دهد. از طرفی در بازی هیچ فروشگاهی برای خرید یا تغییر تجهیزات وجود ندارد. شما برای این کار باید به اتاق کار مراجعه کرده و خودتان مواد اولیه، غذاها و لوازم کمکی مبارزه را بسازید. البته این کار هیچ پیچیدگی خاصی ندارد و تنها باید مواد اولیه را از محیط بازی جمع‌آوری کنید. بازی حتی واحد پولی خاصی ندارد و در موارد محدود و اختیاری که به سکه نیاز دارید نیز باید آن را خودتان تولید کنید و قابل‌جمع آوری نیست. هر چند می‌توان کل بازی را بدون ساخت و خرج یک سکه نیز به پایان رساند.

گیم پلی بازی هیچ‌گونه باگ خاصی نداشته و در این زمینه اذیت نمی‌شوید. تنها مسئله موجود تعداد بالای DLC هایی است که سازندگان در دسترس قرار داده‌اند. تقریباً تمام آن‌ها تنها اسکین و لباس‌های مختلف و بی‌مصرفی را به بازی اضافه می‌کنند که جز تغییر پوشش شخصیت‌ها، هیچ کاربردی ندارند. این موارد به سادگی می‌توانستند در بازی قرار بگیرند؛ اما اگر بخواهید به همه آن‌ها دسترسی داشته باشید، باید تقریباً هم قیمت خود بازی پول خرج کنید.

 

تعطیلات تابستانی زیر آسمان آبی

نقد و بررسی بازی Blue Reflection: Second Light | جوخه دختران جوان

گرافیک هنری بازی خوب است و با محیط‌های متنوعی با طراحی‌های جالب مواجه هستید که طراحی انیمه گونه دارند؛ اما در مقابل بخش فنی بازی مشکلات مختلفی دارد. برای مثال سایه‌های بازی در بسیاری مواقع لبه‌های بسیار تیزی دارند. این موضوع در طراحی بعضی اشیا نیز دیده می‌شود. با وجود این در هر دو حالت خانگی و قابل‌حمل هیچ‌گونه افت فریمی را مشاهده نخواهید کرد.

مسئله بعدی به دوربین بازی برمی‌گردد، به خصوص وقتی نزدیک به اشیا حرکت کنید. این مسئله بیشتر در محیط مدرسه دیده می‌شود و اگر کوچک‌ترین شیء در مسیر نمایش کاراکتر باشد، دوربین آن را نشان نمی‌دهد. به همین دلیل به دفعات پیش می‌آید که با وجود این که مانعی نمی‌بینید، نمی‌توانید به اطراف حرکت کنید و حتماً باید دوربین را بچرخانید تا آن را مشاهده نمایید.

موسیقی بازی نیز در دو بخش مدرسه و بیرون از آن به خوبی حس آرامش و نبرد را انتقال می‌دهد و با شرایط هماهنگی کامل دارد. از طرفی صداگذاری شخصیت‌ها نیز به خوبی انجام شده؛ اما در بیشتر مأموریت‌های فرعی یا تکه‌های خاطراتی که جمع‌آوری می‌کنید، تنها از طریق جعبه متن مکالمات قابل مشاهده هستند.

نقد و بررسی بازی Blue Reflection: Second Light | جوخه دختران جوان

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 40 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بازی Blue Reflection: Second Light یک نقش‌آفرینی جذاب با داستانی است که به خوبی در انتها شما را راضی می‌کند. گیم پلی و مبارزات نیز جذاب هستند؛ اما از نیمه دوم مبارزات حالت تکراری پیدا می‌کند. اگر دوست دارید با دختران انیمه‌ای به کشف راز فراموشی آن‌ها بپردازید و یک نقش‌آفرینی نوبتی با مکانیک‌های نسبتاً ساده؛ اما نوآورانه را انجام دهید. این اثر می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. انجام این بازی با توجه به این که بخواهید تنها داستان آن را به انتها برسانید یا همه فعالیت‌ها را انجام دهید. بین 30 تا 45 ساعت زمان نیاز دارد.

نکات مثبت

داستان

مبارزات

مأموریت‌های فرعی

نکات منفی

تکراری شدن مبارزات

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *