گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Bladed Fury | خشم شمشیر خدایان چینی

این نقد بر اساس نسخه‌ی ارسالی سازندگان برای سایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است.

بعد از اختراع بازی‌های ویدئویی شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری در سراسر دنیا تلاش کردند از این بستر برای به تصویر کشیدن فرهنگ، تاریخچه و افسانه‌های مختلف استفاده کنند. تا جایی که تأثیر این حوزه به مرور زمان از فیلم‌ها و کتاب‌ها فراتر رفت و برای مثال هم‌اکنون بسیاری از افراد دنیا افسانه خدایان یونانی و تاریخ ژاپن را به خوبی می‌دانند. شرکت‌های چینی نیز از چندین سال قبل توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته و برای مثال شرکت «NExT Studios» در سال ۲۰۱۸ بازی «خشم شمشیر» (Bladed Fury) را برای کنسول‌های نسل ۸ و رایانه‌های شخصی منتشر کرد. بازی Bladed Fury به تازگی برای نینتندو سوییچ نیز منتشر شده و با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا در ادامه به بررسی بازی روی سوییچ بپردازیم.

جنگ داخلی، قدرت طلبی و خیانت

بازی Bladed Fury یک افسانه را در اوایل دوره دولت‌های جنگ‌های طلب چین (Warring States Period) روایت می‌کند. زمانی که جنگ‌های گسترده‌ای به منظور ایجاد یک امپراتوری در سراسر چین رخ داده است. در این دوران یک فرمانده نظامی به نام تیان (Tian) که به امپراتور دوک کانگ (Duke Kang) از «Qi» خدمت می‌کند نقشه قتل امپراتور را کشیده و به گونه‌ای صحنه‌سازی می‌کند که «ژی» (Ji) شاه‌دخت جوان مقصر شناخته شود. همچنین خواهر بزرگ‌تر او «شو» (Shu) را دستگیر کرده، خود را به عنوان امپراتور جدید قدرت را به دست می‌گیرد. وظیفه شما در طول بازی هدایت ژی، اثبات بی‌گناهی وی و پس گرفتن قدرت از تیان است.

داستان بازی به خوبی یکی از افسانه‌های قدیمی چینی را روایت می‌کند؛ اما شخصیت‌پردازی‌های بازی به خوبی انجام نشده است. به گونه‌ای که حتی بعضی از آن‌ها تنها در یک یا دو صحنه دیده شده، هیچ پیش زمینه‌ای از دلیل حضور آن‌ها ارائه نمی‌شود.

به دنبال قاتل

بازی Bladed Fury یک اثر اکشن پلتفرمر دو بعدی است. در این بازی شما باید با از میان برداشتن دشمنان به انتهای مرحله رسیده و به مبارزه با باس هر منطقه بپردازید. به همین منظور بازی دو سلاح، یک سپر و امکان Dash کردن را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. شما می‌توانید با کشتن دشمنان یا پیدا کردن گوی‌های مخفی شده در محیط امتیاز تجربه کسب کرده، توانایی‌های خود را بهبود بدهید. هر چند باید توجه داشته باشید که حتی اگر یک گوی مخفی شده را هم پیدا نکنید نمی‌توانید تمام قابلیت‌های ژی را آزاد کنید.

شما دو سلاح دارید که یکی از آن‌ها سریع است اما آسیب کمی وارد می‌کند و دیگری قدرتمند بوده توانایی دفع بازتاب جادوها و تیرهای دشمن را دارد، اما بسیار کند است. سازندگان بر همین اساس دشمنانی را به گونه‌ای بر سر راه شما قرار می‌دهند که مجبور باشید از ترکیب هر دو سلاح در مبارزات استفاده کنید. هر چند می‌توان تنها به یکی از آن‌ها متکی بود؛ اما پیش روی سخت‌تر می‌شود.

همچنین با شکست دادن هر کدام از باس‌ها روح آن را تسخیر کرده و می‌توانید به تعداد دفعات محدودی از آن‌ها در مبارزات استفاده کنید. شما در هر لحظه می‌توانید ۴ روح را با خود حمل کنید. این روح‌ها کمک بزرگی در مبارزات به شما هستند اما به مانند تیغی دو لبه عمل کرده و لذت انجام مبارزه‌ها را به خصوص با باس‌ها از بین می‌برند. برای نمونه شما یک آیتم در اختیار دارید که می‌توانید به کمک آن سلامتی از دست رفته خود را بازیابی کنید. از طرفی روح‌ها قدرت بالایی داشته و یکی از آن‌ها که جان شما را به طور کامل پر می‌کند نیز بسیار «Cooldown» پایینی دارد. به علاوه با رسیدن به هر چک پوینت تمام آیتم‌ها و روح‌های مصرف شده به حالت اولیه باز می‌گردند. در نتیجه مبارزات با به دست آوردن هر روح در طول بازی به جای سخت‌تر شدن در بسیاری از موارد و حتی هنگام رویارویی با باس فایت‎ها ساده‌تر نیز می‌شود.

در تمام طول بازی و مراحل آن شما باید یک کار تکراری را انجام بدهید. به این معنی که در ابتدای ورود به هر مرحله ابتدا باید حدود ۴ طلسم یا مکانیزمی که جلوی پیشروی شما به سمت غول منطقه را می‌گیرد از بین ببرید و سپس به مبارزه با باس نهایی بپردازید. از طرفی تنوع دشمنان بازی کم است و بسیاری از آن‌ها را می‌توان بدون داشتن یک استراتژی خاص و زدن پشت سرهم دکمه‌های حمله از بین برد که با توجه به کوتاه بودن بازی یک ایراد محسوب نمی‌شود. به طور کلی می‌توان Bladed Fury را در کمتر از ۴ ساعت به پایان رساند. در مقابل بازی ۹ باس فایت مختلف و کاملاً متنوع دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها رفتاری مثل هم نداشته و شیوه شکست دادن آن‌ها از هم کاملاً متفاوت است.

همچنین پس از پایان بازی در نوبت اول یک درجه سختی جدید و بخش چالش بازی در دسترس قرار می‌گیرد. در بخش دوم همه باس‌های بازی به نوبت و بدون توقف به شما حمله می‌کنند و باید بدون شکست خوردن همه‌ی آن‌ها را از پای در آورید و از خود رکوردی را بر جای بگذارید.

بخش پلتفرمر بازی نیز هر چند کمرنگ، اما به خوبی پیاده‌سازی شده و تنوع نسبتاً خوبی در میان مبارزات ایجاد می‌کند.

قدم زدن در چین باستان

همان‌طور که در ابتدای نقد گفته شد به نظر می‌رسد سازندگان Bladed Fury تلاش کرده‌اند تا تاریخ و فرهنگ چین را به تصویر بکشند و به نظر می‌رسد در این راه نیز موفق بوده‌اند. محیط‌های بازی و سبک هنری آن به طور کامل بر پایه هنر طراحی چین باستان انجام گرفته شده و پس‌زمینه‌های چشم‌نوازی به وجود آمده‌اند به گونه‌ای که از دیدن آن‌ها احساس خستگی نمی‌کنید. همین سبک از طراحی در دشمنان و شخصیت اصلی بازی نیز دیده می‌شود. به علاوه سازندگان برای آهنگ‌های بازی نیز از موسیقی‌های سنتی چین بهره گرفته‌اند تا به طور کامل حس قدم زدن و مبارزه در چین باستان را به کاربران منتقل کنند.

در مجموع پیاده‌سازی بخش‌های مختلف بازی به خوبی انجام شده و با باگ خاصی که جلوی لذت بردن از آن را بگیرد دیده نمی‌شود.

بازبینی تصویری

یکی از افرادی که در مراحل مخفی شده و با پیدا کردنش قدرت‌های زی افزایش می‌یابد.

نمونه‌ای از نقشه مراحل بازی

تنها معمای بازی

نمونه‌ای از مبارزات

روح‌ها می‌توانند مبارزات بازی را بسیار ساده کنند.

سخن پایانی

بازی Bladed Fury یک اکشن پلتفرمینگ کوتاه و دو بعدی است که می‌تواند برای مدت کوتاهی شما را سرگرم کرده و با یکی از داستان‌های چینی آشنا کند.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *