گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Atomicrops | کشاورزی در آخرالزمان

این نقد بر اساس نسخه‌ی ارسالی سازندگان برای وبسایت گیمینگ گرویتی نوشته شده است

اگر نظر من را بخواهید، می‌گویم که عناوین Rogue-like در حال تکراری شدن هستند. اینکه شما پس از هربار مردن دوباره از اول شروع کنید و با افزایش تجربه خود و بازکردن آیتم‌ها و سلاح‌های جدید راه خود را برای رسیدن به پایان بازی هموارتر کنید بارها در عناوین مختلف استفاده شده است و نیاز به تغییر دارد. به همین دلیل نیز بازی‌های مختلف از راه‌های متفاوتی برای ایجاد این تغییر استفاده کرده‌اند. مثلا عنوان Dead Cells با استفاده از عناصر مترویدوانیا به موفقیت بسیاری خوبی دست پیدا کرد. حال عنوان Atomicrops ساخته استودیو Bird Bath Games قصد دارد تا با استفاده از مکانیک‌های کشاورزی و شوتر، شانس خود را در این زمینه امتحان کند. با ما همراه باشید تا ببینیم که آیا این عنوان در این زمینه موفق عمل کرده است یا خیر.

شما به عنوان یک کشاورز قصد دارید تا کار خود را در یک مزرعه آغاز کنید. پس از صحبت کردن با صاحب مزرعه ناگهان یک بمب اتم در نزدیکی این مزرعه منفجر می‌شود ولی از این انفجار جان سالم به در می‌برید. حال شما مسئولیت این مزرعه را بر عهده دارید و باید بتوانید محصولات مورد نیاز اهالی باقیمانده شهر را فراهم کنید و از مزرعه محافظت نمایید.

قبل از شروع بازی باید یک بخش آموزشی را بگذرانید. در این جا نحوه شخم ‌زدن، کاشتن، آبیاری و محافظت از محصولات آموزش داده می‌شود. اما مشکل اینجاست که محتوای بازی تنها به کشتن یک دشمن و کاشتن دو عدد دانه خلاصه نمی‌شود و کار کمی پیچیده‌تر است و این بخش اصلا شما را برای روبرو شدن با دنیای بازی آماده نمی‌کند. به همین دلیل دو سه ساعت ابتدایی بازی من صرف آزمون و خطا و یادگیری بخش‌های مختلف بازی شد.

هر دور بازی ۴ فصل (یک سال) دارد و هر فصل سه روز که در روز سوم باید با یک باس مبارزه کنید. هر روز نیز از دو بخش صبح و شب تشکیل شده است. در روز به جست و جوی محیط اطراف، پیدا کردن دانه و آیتم‌ها و همینطور گسترش دادن مزرعه می‌پردازید. در شب اما این مزرعه مورد حمله قرار می‌گیرد و باید به مرزعه خود بازگردید و از آن دفاع کنید. در انتهای هر روز یک هلیکوپتر شما را به شهر برمی‌گرداند. در اینجا با استفاده از از پولی که از برداشت محصولات خود دریافت کرده‌اید می‌توانید سلاح‌ها و آیتم‌های جدید بخرید و خود و مزرعه را ارتقا دهید. در انتهای هر فصل یک بخش جدید در شهر باز می‌شود که در آن میزان برداشت محصولات توسط شهردار سنجیده و براساس آن به شما آیتم‌های مختلفی داده می‌شود. در انتها نیز اگر بتوانید یک سال را پشت سر بگذارید و باس نهایی را شکست دهید، سال جدید باز می‌شود و می‌توانید در دور جدید آن را انتخاب کنید.

در بازی ۴ محیط بیابان، چمن زار، دشت‌های تندر و جنگل و همین طور سطح بالاتر هر کدام از محیط‌ها وجود دارد که دو تای اول در ابتدای بازی در دسترس شما هستند ولی برای دسترسی به بقیه محیط‌ها باید چوب مورد نیاز را پیدا کرده و پل بسازید. در هرکدام از این محیط‌ها کمپ‌هایی وجود دارد که دارای دانه‌ها و آیتم‌های مورد نیاز هستند. با از بین بردن دشمنان این کمپ‌ها به موارد درون آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. پس از گشتن در محیط بازی و فرا رسیدن شب باید فورا به مزرعه خود در مرکز نقشه بازگردید. در این مدت زمان چندین موج از دشمنان به مزرعه شما حمله می‌کنند و باید از آن دفاع کنید. البته می‌توانید با پیدا کردن مترسک یا برجک‌های محافظ، آن‌ها را در مزرعه خود قرار دهید و سد دفاعی خود را تقویت کنید.

با پایان یافتن شب و فرا رسیدن روز بعدی به شهر منتقل می‌شوید. در اینجا می‌توانید با پولی که از محصولات خود بدست آورده‌اید سلاح، دانه و سایر آیتم‌های مورد نیاز خود را خریداری کنید. همینطور می‌توانید سلاح خود را ارتقا دهید. سلاحی که خریداری می‌کنید پس از هر روز می‌شکند و باید سلاح جدیدی بخرید و ارتقا دهید که این موضوع اهمیت پول درآوردن را در بازی بسیار زیاد می‌کند. شکستن سلاح در انتهای هر مرحله شاید برخی را اذیت کند ولی بازی بر روی مزرعه تمرکز دارد و با گسترش دادن این مزرعه و درآمد بیش‌تر می‌توانید سلاح بهتر بخرید و آن را بیشتر ارتقا دهید. در این شهر همینطور چندین کاراکتر وجود دارد که با دادن گل رز می‌توانید به آن‌ها نزدیک‌تر شوید و در ازای آن ارتقا‌های جدید دریافت کنید. دانه این گل رزها را باید ابتدا پدا کنید و سپس در مزرعه خود بکارید تا رشد کنند. بعد از دادن تعداد مشخصی گل رز به یک کاراکتر و افزایش رابطه، می‌توانید با او ازدواج کنید. پس از این کار این کاراکتر با شما همراه می‌شود و شما را در کشاورزی و مبارزه یاری می‌کند.

همانطور که گفتم در انتهای یک فصل در بخش جدیدی که در شهر باز می‌شود میزان برداشت شما توسط شهردار سنجیده می‌شود و اهالی شهر پایان فصل را جشن می‌گیرند و هدایایی را بر اساس میزان برداشت، به شما اهدا می‌کنند. همینطور در این فرصت می‌توانید از خریداران این شهر تراکتور جدید یا ارتقا‌های مختلف بخرید و خود را به خوبی برای فصل بعدی آماده کنید. پس از آن، این بخش شهر تا انتهای فصل بعدی بسته می‌شود.

معمولا در دورهای مختلف آیتم‌های خوبی توسط اهالی شهر و شهردار در دسترس قرار می‌گیرد که می‌تواند نیاز‌هایتان را در ادامه بازی تامین کند و مشکلی برایتان ایجاد نمی‌شود. البته بدست آوردن این آیتم‌ها و همراهان به مهارت شما در کشاورزی و میزان پول و محصولات شما بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پس از پایان هر سال به خانه خود باز می‌گردید. در این خانه امکان انتخاب سال جدیدی که باز شده است و همینطور خرید ارتقاء‌های دائمی وجود دارد. در بازی مورچه‌هایی به صورت تصادفی در محیط‌های مختلف یافت می‌شوند. اگر این مورچه‌ها را آزاد کنید آن‌ها به خانه شما باز می‌گردند و می‌توانید با مصرف تعدادی شاخ که یک واحد پول دیگر در بازی است از آن‌ها ارتقا‌های دائمی بخرید. این ارتقا‌ها هر کدام شامل موارد مختلفی مانند افزایش مدت زمان صبح، افزایش سرعت حرکت، داشتن دانه‌های بیشتر در ابتدای بازی و … می‌شوند. همچنین با خرید هر ارتقاء این خانه خراب شده بازسازی و کم کم به یک خانه زیبا تبدیل می‌شود.این ارتقاء ها اما فقط به افزایش کیفیت و مقدار بخش های مختلف محدود می‌شود درحالی که می‌توانست موارد جدیدی مانند همراه‌ها، حیوانات، دشمنان و حتی محیط‌ها و باس‌های جدیدی را باز کند و به بازی اضافه کند تا بازیکن انگیزه بیش‌تری برای بازی کردن سال‌های بعدی و بدست آوردن شاخ‌ها داشته باشد.

یکی از مواردی که کمبود آن در Atomicrops حس میشود نبود بخش چند نفره و آنلاین دار بازی می‌باشد.در بازی تنها یک بخش Leaderboards وجود دارد که امتیاز شما را پس از هر دور بازی ثبت می‌کند. Atomicrops پتانسیل این را دارد که یک بخش چند نفره جذاب به بازیکن ارائه دهد و با این کار ارزش تکرار بازی را افزایش دهد ولی متاسفانه این بخش در بازی وجود ندارد و سازندگان نیز برنامه ای برای اضافه کردن آن به بازی ندارند.

کشاورزی کردن در Atomicrops مکانیک‌های مختلفی دارد که استفاده درست از هرکدام از آن‌ها برای بدست آوردن بیشترین محصول ضروری است. برای برداشت یه محصول ابتدا باید با استفاده از کلنگ که در محیط بازی یافت می‌شود زمین را بکنید، آن را شخم بزنید، دانه را بکارید و آن را آبیاری کنید، همینطور برای افزایش کیفیت و قیمت محصول خود می‌توانید به آن‌ها کود دهید که از کشتن دشمنان بدست می‌آید. علاوه بر این در مزرعه و اطراف آن علف‌های هرز رشد خواهد کرد که باید برای کاشتن گیاهان جدید و گسترش زمین خود آن‌ها را بکنید. پس از مدتی این دانه‌ رشد خواهد کرد و می‌توانید آن را برداشت کنید. برا اینکه میان مبارزه و کشاورزی اختلال زیادی ایجاد نشود کاراکتر شما توانایی انجام چند کار به صورت همزمان را دارد. اگر به یک گیاه که به آب نیاز دارد نزدیک شوید کاراکتر شما به صورت خودکار به آن آب می‌دهد. همینطور کود دادن و برداشت محصول نیز با دکمه خاص خود انجام می‌شوند. بنابراین می‌توانید همزمان به شلیک کردن، آبیاری، کود دادن و برداشت محصول بپردازید که روند گیمپلی را روان‌تر و از آزار دهنده شدن آن جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این‌ها عواملی هستند که در کشاورزی به شما کمک می‌کنند و می‌توانند کیفیت و سرعت برداشت محصولات را افزایش دهند. اولین مورد حیوانات بازی هستند که پس از پیدا کردن آن‌ها هرکدام یکی از کارهای شما را انجام می‌دهند. گاوها گیاهان را آبیاری می‌کنند، زنبور‌ها سرعت رشد محصولات را افزایش می‌دهند، خوک‌ها زمین را می‌کنند و…. مورد بعدی تراکتور‌ها هستند که مانند حیوانات یکی از کارهای شما (مثل کندن علف های هرز یا رشد فوری محصولات) را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند. سومین مورد طومارها هستند. این طومارها در لحظه استفاده سریعا یکی از کارهای شما را کامل می‌کنند. مثلا در همان لحظه به همه گیاهان کود می‌دهند یا در همه زمین‌های شخم زده شده دانه می‌کارند. مورد آخر نیز ارتقاءها هستند. این موارد به شما یک قابلیت جدید می‌دهند یا یکی از مکانیک‌های قبل (آبیاری، سرعت رشد و…) را افزایش می‌دهند.

نحوه استفاده از موارد پاراگراف قبل در کنار هم برای افزایش محصولات به جذابیت بازی افزوده است. مثلا اگر شما یک قابلیت پیدا کنید که در آن زنبورهایتان به گیاهان آب بدهند، دیگر نیازی به گاو، تراکتور آب دهنده یا طومار مخصوص آب نخواهید داشت و می‌توانید بر روی سایر حیوانات و آیتم‌ها تمرکز کنید، یا اگر یک تراکتور که علف‌های هرز را درو می‌کند و آیتمی که امکان فروش این علف‌ها را می‌دهد پیدا کنید. نه تنها پول بیشتری نسیبتان خواهد شد بلکه در یکی از باس‌ها نیز این قابلیت به کمک شما خواهد آمد.

بزرگترین ایراد Atomicrops کم بودن محتوای آن می‌باشد. به نحوی که پس از تمام یک سال شما تقریبا ۹۰ درصد سلاح‌ها و آیتم‌های مختلف را پیدا و استفاده خواهید کرد و در دست‌های بعدی محتوای خاصی باقی نمی‌ماند. من در ابتدا انتظار داشتم که با تغییر دادن سال بازی با دشمنان و باس‌های جدید‌تر روبرو شوم و همچنین سلاح‌های جدیدی را پیدا کنم ولی تنها درجه سختی بازی کمی افزایش پیدا کرد و جایزه‌های انتها فصل بیش‌تر شد که این موضوع بسیار برای من ناامید کننده بود. پس تمام کردن سال اول بازیکن شاید یکی دو دست دیگر برای امتحان کردن ترکیب‌های مختلف آیتم‌ها به بازی بازگردد و پس از آن دلیل دیگری برای بازی کردن وجود ندارد، درحالی که هدف یک بازی Rogue-like این است که بازیکن پس از ده‌ها بار بازی کردن دوباره برای تجربه سلاح‌ها و آیتم‌های جدید به بازی برگردد که مشخصا این عنوان در این زمینه شکست خورده است.

بازبینی تصویری

در شب باید از مزرعه خود محافظت کنید

از سال سوم به بعد علف‌های هرز می‌توانند به دشمن تبدیل شوند

با خریدن ارتقاءهای دائمی، خانه و حیاط شما بازسازی می‌شود

کاراکترهای مختلف هر کدام ویژگی خاص خود را دارند که باید بر اساس استراتژی خود آن‌ها را انتخاب کنید

تنها یک بار می‌توانید در بازی ازدواج کنید!

اگر از امکانات مختلف به خوبی استفاده کنید می‌توانید پول خوبی در هر روز بدست آورید

 

امتیاز به پست :

سخن پایانی

Atomicrops عنوانی است که ایده های بسیار خوبی دارد ولی روی این ایده‌ها به اندازه کافی کار نشده است و بازی محتوای زیادی برای ارائه ندارد و در کنار سایر عناوین مطرح این سبک مانند Enter The Gungeon، Binding of Isaac و Spelunky حرفی برای گفتن ندارد.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *