گیمینگرویتی

ثبت نام
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla The Siege of Paris | سفر تاریخ‌ساز یک وایکینگ

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed Valhalla The Siege of Paris | سفر تاریخ‌ساز یک وایکینگ

Assassin’s Creed Valhalla احتمالا آخرین بازی این مجموعه تا سال 2023 یا حتی 2024 باشد، اما با این حال یوبی‌سافت نمی‌خواهد تا بازیکنان وقفه زیادی را احساس کنند. از همین رو قرار است تا بسته‌های الحاقی متعددی برایValhalla  منتشر شود. پیش‌تر راجع به بازی اصلی و بسته الحاقی اول آن، صحبت کردیم و اکنون نوبت به بسته الحاقی دوم با نام «محاصره پاریس» رسیده است. پس از انگلستان و آمریکا، حالا نوبت فرانسه است که برای دومین بار در مجموعه حضور پیدا کند. در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا ببینیم ماجرای جدیدترین سفر Eivor (ایور) تا چه اندازه توانسته موفق ظاهر شود.

 

سفر به فرانسه

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla The Siege of Paris | سفر تاریخ‌ساز یک وایکینگ

برخلاف بسته الحاقی قبل، این‌بار دلیل سفر ایور، شخصی و برای کمک به اقوام خود نیست. پس از ورود دو شخصیت جدید به Ravensthorpe، ایور تصمیم می‌گیرد تا برای محافظت از قبیله خود در برابر حمله‌های وحشیانه چارلز، شاه دیوانه و چاق فرانسه، با Toka (توکا) و Pierre (پیر) همراه شود و از رخ دادن یک فاجعه جلوگیری کند. داستان از همان لحظه نخست منسجم‌تر است و پس از ورود به فرانسه، فضاسازی بازی حس تاریک‌تری را منتقل می‌کند. هرچند بعد از اینکه کمی در مناطق جدید گشت و گذار کنید، متوجه خواهید شد که این فضاسازی تاریک مختص تمامی بخش‌های آن نیست. طراحی محیط فرانسه، کاملا متفاوت با انگلستان نیست و همچنان بخش‌هایی از محیط کاملا آشنا و تکراری به نظر می‌رسند، اما برخلاف ایرلند این‌بار با با محیط کوچکتری مواجه هستیم که بخش‌های تکراری آن بسیار اندک هستند. طراحی شهرها نیز با ظرافت بسیاری، مناسب برای یک بازی از مجموعه Assassin’s Creed طراحی شده، به این معنی که سقف تمامی خانه‌ها به یکدیگر متصل است و در تمام محیط‌های شهری می‌توانید به مانند گذشته از بالای سقف‌ها در محیط جا به جا شوید. در بسیاری از کلیساها و مکان‌های دیگر، بخش‌های زیرزمینی وجود دارد که با مراجعه به آن‌ها و حل کردن چند معما می‌توانید به آیتم‌های مختلفی دست پیدا کنید. فضاسازی تاریک، غمگین و آلوده فرانسه با وجود موش‌های مسموم، به اوج خودش رسیده. این موش‌ها تقریبا در تمامی بخش‌های زیرزمینی وجود دارند که در مراحل اصلی و فرعی، گریبان‌گیرتان خواهند بود. به واسطه حضور این موش‌ها، معماهای ساده بازی این‌بار چالش برانگیزتر خواهند بود و البته اتمسفر جذاب‌تری را در بازی ایجاد می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla The Siege of Paris | سفر تاریخ‌ساز یک وایکینگ

فضاسازی غمگین و تاریک در محیط‌های فرانسه زیاد دیده می‌شود که به مانند بازی اصلی، چند World Event نیز به ملموس‌تر شدن این فضاسازی کمک می‌کنند. اما علاوه بر این‌ها، زیبایی‌های زیادی هم در این منطقه وجود دارد، طبیعت فرانسه پر است از زمین‌های حاصل‌خیز و سرسبز که در بخش‌هایی با گل‌های آبی و قرمز تزئین شده‌اند و این منطقه را تبدیل به زیباترین طبیعت در این مجموعه بازی می‌کند. تمامی این‌ها باعث می‌شوند تا گشت و گذار در محیط فرانسه بسیار لذت بخش‌تر از ایرلند و حتی بخش‌هایی از انگلستان باشد. اگر به اندازه کافی برای آن‌ها وقت بگذارید، رازهای زیادی در دل محیط بازی پیدا می‌کنید.

در فرانسه اجازه استفاده از long ship خود را ندارید، با وجود اینکه رودخانه‌هایی برای اتصال مناطق مختلف به یکدیگر وجود دارد، اما به گفته توکا، سربازان فرانسوی نباید متوجه حضور شما در رودخانه‌ها شوند. از این رو در هیچ بخشی از بازی نمی‌توانید با به صدا درآوردن شیپور وایکنیگی، لانگ‌شیپ خود را فرابخواند. خوشبختانه طراحی محیط فرانسه نیز طوری نیست که این موضوع آسیبی به روند گشت و گذار در بازی بزند. اما وجود دو منطقه برای Raid که خدمه وایکنیگی‌تان را در آن محیط ظاهر می‌کند، به طور کلی این منطق را از بین می‌برد.

 

زیبا، غمگین و جذاب

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla The Siege of Paris | سفر تاریخ‌ساز یک وایکینگ

اگر داستان این بسته الحاقی را یک آرک داستانی جدید از بازی اصلی حساب کنیم، بدون شک می‌توانیم آن را یکی از غم‌انگیزترین آن‌ها به حساب آوریم. لحظات تاریک زیادی از یک فضای جنگ‌زده در داستان وجود دارد و شخصیت پردازی‌های جذاب و باورپذیر، داستان بازی را برای مخاطب گیراتر می‌کنند. در طول داستان ایور با شخصیت‌های بسیاری روبرو می‌شود و با وجود اینکه بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در برخورد با این شخصیت‌ها توسط خود او صورت می‌گیرد، اما اعتماد کردن به هرکدام از آن‌ها و انجام دادن خواسته‌هایشان، بر عهده خود بازیکن خواهد بود. بنابراین اگر به فرد اشتباهی اعتماد کنید و یا تصمیم اشتباهی در برخورد با او بگیرید، می‌تواند پایان تاریک‌تری را برای شما رقم بزند.

برخلاف شاه آلفرد انگلستان، که با وجود شخصیت کاریزماتیک، استفاده درستی از او نشد، چارلز فرانسه، شخصیت پردازی به مراتب بهتری دارد و احتمالا از جذاب‌ترین پادشاهانی باشد که تا به حال در این مجموعه حضور داشته است. او دچار وضعیت دو شخصیتی است و رابطه‌ای که بین او و همسرش و حتی ایور ایجاد می‌شود، به خوبی نوشته شده‌اند و کمک بسیاری به جذابیت داستان می‌کنند. از آنطرف Sigfred (سیگفرد)، شخصیتی انتقام‌جو دارد که خون جلوی چشمانش را گرفته و برای گرفتن انتقام خون برادرش حاضر است دست به هرکاری بزند. داستان این بسته الحاقی، حتی به جا افتادن بیشتر شخصیت ایور نیز کمک می‌کند و با استفاده از چند دیالوگ به یاد ماندنی، جذابیت او را در نگاه مخاطب بیشتر از قبل می‌کند.

متاسفانه باز هم داستان ارتباط مستقیمی با اساسین‌ها پیدا نمی‌کند، اما اگر کمی کنجکاو باشید یک ماموریت در راستای حضور اساسین‌ها در فرانسه پیدا می‌کنید. این ماموریت‌ها مشابه پیدا کردن مخفی‌گاه‌های اساسین‌ها در انگلستان هستند، با این که تفاوت که سعی شده حس اساسینی بیشتری در نحوه ورود به آن‌ها و همچنین دیالوگ‌های مختلفی از سوی ایور در آن‌ها گنجانده شود که نهایتا به چیزی ختم می‌شود که شاید مرتبط با آینده سری و یا بسته الحاقی بعدی باشد.

همانطور که در بررسی بازی اصلی اشاره شد، والهالا تمام سعی خود را می‌کند تا گیم‌پلی بازی کاملا مناسب یک بازی اساسینی باشد و در این بسته الحاقی، بیشتر از قبل موفق به انجام این کار می‌شود. هرچند هسته اصلی گیم‌پلی برای برخی از مواردی که در این بسته الحاقی گنجانده شده مناسب نیست، اما به طور کلی موفق شده تا تجربه جذاب‌تری برای به قتل رساندن افرادی که هدف قرار گرفته‌اند داشته باشید. دیگر خبری از یک لیست برای پیدا کردن این افراد نیست و به مانند گذشته، تمامی آن‌ها در مراحل داستانی حضور پیدا می‌کنند. پیش از اینکه بتوانید به این افراد نزدیک شوید لازم است تا در محیط آن منطقه به دنبال سرنخ‌های مختلف بگردید، به حرف افراد مختلف گوش دهید و به طور واضح‌تر، به راه و روش‌ها اساسین‌ها عمل کنید تا از محل قرارگیری هدف خود آگاه شوید و یک یا چند راه ورودی آسان برای رسیدن به او پیدا کنید. چیزی که مشابه آن در Unity وجود داشت و این‌بار حتی طراحی بهتری دارد که تا حدودی یادآور مجموعه بازی‌های هیتمن می‌شود. دنبال کردن هر سرنخ، راه متفاوتی را برای شما باز می‌کند و اجازه می‌دهد تا آزادی عمل بیشتری برای نحوه به قتل رساندن این افراد داشته باشید. کشتن افراد بدون این موارد هم ممکن است، اما اگر از مسیر درستی پیش بروید، می‌توانید با یک سینماتیک جذاب، شاهد قتل آن‌ها باشید. اضافه شدن این مورد باعث می‌شود که تا جای خالی انتخاب از میان سکانس‌های DNA، که در بازی‌های قدیمی مجموعه وجود داشت، کاملا احساس شود. چرا که امتحان کردن راه‌های مختلف برای انجام این ماموریت‌ها، قطعا ارزش دارد.

 

محتوای کمتر، کیفیت بیشتر

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla The Siege of Paris | سفر تاریخ‌ساز یک وایکینگ

به طور کلی، این بسته الحاقی از وسعت کمتری برخوردار است، نقشه فرانسه چندان بزرگ نیست و رسیدن به دورترین نقطه نقشه وقت زیادی نمی‌گیرد. اما در عوض زیبایی محیط بیشتر است، ماموریت‌های جانبی طراحی بهتری دارند، داستان و طراحی مراحل با کیفیت‌تر هستند و نشان می‌دهد اگر سازندگان در بازی‌های بعدی کمی از محیط‌های وسیع فاصله بگیرند، می‌توانند نتیجه مطلوب‌تری داشته باشند. البته این‌ها به این معنا نیست که محتوای کمتری در این بسته الحاقی وجود دارد، بلکه بخش فرعی، حتی متنوع‌تر از بسته الحاقی قبلی هستند و به جز ماموریت‌های شورش (Rebel Missions)، هیچکدام حس تکراری شدن ندارند. صرفا دیگر خبری از پیدا کردن سرنخ در یک محیط وسیع برای یافتن اهداف در لیست و از این نوع فعالیت‌های وقت‌گیر نیست که حوصله بازیکن را سر ببرد. سایر فعالیت‌های جانبی نیز در راستای فضاسازی و روایت بهتر داستان در نظر گرفته شده‌اند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla The Siege of Paris | سفر تاریخ‌ساز یک وایکینگ

1/5 - (1 امتیاز)

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 17 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PS5 انجام شده است

سخن پایانی

The Siege of Paris، مجموعه‌ای از نقاط قوت والهالا را در کنار یکدیگر جمع کرده و با حذف بسیاری از موارد غیر ضروری توانسته تجربه بهتری نسبت به بسته الحاقی اول ارائه دهد. ماموریت‌های بلک‌باکس در کنار داستان و شخصیت پردازی‌های قوی نیز به جذابیت هرچه بیشتر آن کمک کرده و آینده را برای این سری و خصوصا سومین بسته الحاقی بازی روشن می‌سازد.

نکات مثبت

محیط فرانسه و فضاسازی آن

شخصیت‌پردازی‌های جذاب

روایت و داستان زیبا

موسیقی‌های تاثیرگذار

ماموریت‌های

نکات منفی

ماموریت‌های شورش که زود تکراری می‌شوند

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *