گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Anno 1800 Console Edition | پیشران در انقلاب صنعتی

در گذشته سبک استراتژی، مختص به پلتفرم PC بود و عناوین بسیاری در این سبک به صورت انحصاری برای آن عرضه می‌شد، اما کم‌کم و با شروع نسل پیشین کنسول‌های خانگی، تعداد بازی‌های استراتژی هر سال کمتر و کمتر شد تا حدی که بسیاری این سبک را سبکی مرده قلمداد می‌کردند. با شروع نسل نهم کنسول‌ها، نه تنها تا حدودی ورق برای بازی‌های استراتژی برگشت بلکه اکنون اکثر این عناوین علاوه بر PC برای کنسول‌ها نیز عرضه می‌شوند. اتفاقی که با توجه به کنترل خاص این بازی‌ها کمتر کسی تصورش را می‌کرد. هرچند هنوز هم استفاده از کنترلر کنسول‌ها به سرعت و آسانی ماوس و کیبورد برای این سبک نیست اما به هرحال قابل بازی بوده و طرفداران این سبک روی کنسول‌ها را می‌تواند راضی نگه دارد. سری Anno از ساخته‌های شرکت Ubisoft تفاوت‌های اساسی با دیگر عناوین استراتژی دارد و تمرکز اساسی آن در مدیریت منابع و شهرسازی است تا مبارازت، همین مورد به علت کندی گیم‌پلی آن، کار را برای مخاطبان کنسولی این بازی بسیار آسان کرد. اکنون با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا ببینیم نسخه کنسولی Anno 1800  تا چه میزان موفق بوده است.

کلیت گیم‌پلی در این نسخه تفاوت اساسی با شماره‌های پیشین نکرده و همه کسانی که با این سری آشنا باشند به سرعت با 1800 ارتباط برقرار می‌کنند، اما جزییات پرتعداد این نسخه است که تفاوت‌ها را رقم می‌زند. در بازی باید همچنان در جزیره‌های مختلف شهر یا روستا ساخته و با تولید و عرضه نیازهای مردمتان درآمدزایی کنید، پیشرفت کرده و با افراد دیگر رقابت کنید. اولین تفاوتی که در این نسخه به چشم می‌آید وجود نیروی کار است یعنی دیگر همانند گذشته و امثال Anno 1404 ساخت خانه تنها برای درآمدزایی نیست و هرخانه بسته به رفع نیازهای آن تعدادی نیروی کار برای جامعه شما فراهم می‌کند که باید این نیروها را در مکان‌های مختلف مشغول کنید. همین نکته به ظاهر ساده پیچیدگی بسیار بالایی به گیم‌پلی بازی داده است. برای مثال با پیشرفت مردم و حضور جامعه کارگری در شهر شما، نیاز به سوسیس بوجود آمده و باید ساخت مزارع پرورش خوک را شروع کنید، اما مشکل این است که جامعه کارگری حاضر به کار در مزارع نیستند و باید تعداد کشاوزران را زیاد کنید تا نیاز کارگران برطرف شود. موارد بسیار زیادی همچون مثالی که زده شد در بازی وجود دارد و با توجه به این‌که طبقه‌های شهری در بازی به پنج دسته مجزا تقسیم می‌شوند در اواخر بازی تنظیم جمعیت هر قشر با مراکز تولیدی بسیار دشوار و از طرفی جذاب می‌شود. مخصوصا با حضور طبقه آخر سرمایه‎گذاران که حاضر به انجام هیچ‌کاری در شهر نبوده و تمامی نیازهای آن‌ها را باید افراد دیگر برطرف کنند. 1800 همانند نسخه‌های پیشین دنیای بازی را به دو بخش جدا تقسیم کرده است. اما در این مورد نیز با انجام یک تغییر کوجک، تفاوتی اساسی ایجاد کرده است. کسانی که نسخه‌های پیشین مخصوصا 1404 را امتحان کرده باشند به یاد دارد که شهرسازی در بازی به دو بخش مردمان شرقی و غربی تقسیم می‌شد که هرکدام نیازهای متفاوت داشتند و پیشرفت هر دو گروه باید همزمان اتفاق می‌افتاد اما هرچه که بود تمامی جزیره‌های این دو گروه در یک نقشه وجود داشت. 1800 دو نقشه کاملا جدا دارد یکی مردمان اروپا که در بازی به آن Old World گفته می‌شود یکی دیگر سرزمین کارائیب که New World نام دارد.

گیم‌پلی بازی در بخش New World تفاوتی با Old World ندارد اما تفاوتی 1800 با 1404 ایجاد کرده دوری بسیار زیاد این دو منطقه از هم است. به طوری که رفت و آمد کشتی‌ها بین این دو منطقه در بازی بسیار طول کشیده و به همین دلیل زمان‌بندی حرکت کشتی‌ها و جابجایی منابع بین این دو گروه بسیار حیاتی و تا حدودی دشوار است. مخصوصا این‌که با پیشرفت در بازی و تولید برق نیاز شدید به نفت پیدا کرده و بیشترین تعداد چاه‌های نفت بازی در New World است بنابراین باید با ساخت نفت‌کش‌های بسیار آن‌ها راهی کارائیب کرد تا نفت مورد نیازتان را به اروپا بیاورند هرچند در این مسیر باید مراقب رقبا و البته دزدان دریایی نیز بود زیرا گاهی ممکن است با از بین رفتن یکی از کشتی‌های باری که ماده‌ای اساسی مانند گندم را از جزیره‌ای به جزیره‌ی دیگر جابجا می‌کنند مشکلی اساسی در شهرتان بوجود بیاید. برای مثال با نرسیدن مقدار کافی گندم، کارگاه‌های تولید آب‌جو و نانوایی‌ها از کارافتاده و نیاز اساسی کاگران تامین نشود همین مورد باعث می‌شود بسیاری از کارگران از شهر رفته و جمعیت آن‌ها کم شود. با کم شدن تعداد کارگران، نیروی کار کافی برای بسیاری از کارخانه‌ها مانند کارخانجات تولید ساعت را نداشته و نیاز مهندسین بازی برطرف نمی‌شود و به دنبال آن با کاهش جمعیت مهندسین مشکلات جدیدی بوجود می‌آید. همین یک مورد کمبود گندم باعث می‌شود زنجیره‌ای از مشکلات اساسی برای شهر و مردمتان بوجود بیاید. در مجموع کلیت گیم‌پلی 1800 با آن که تغییرات اساسی در این سری ایجاد نمی‌کند اما با اضافه کردن نکات ریزی باعث شده بازی بسیار پیچیده‌تر شده و مخاطبان جدید را فراری دهد اما روی دیگر سکه، تمامی این ویژگی‌ها بیش از پیش به جذابیت آنو اضافه می‌کند و 1800 حتی از Annoهای پیشین نیز بیشتر اعتیادآور بوده و با شروع بازی بعید است تا پایان آن به عنوان دیگری فکر کنید.

بخش مبارزات بازی نیز متفاوت از Annoهای پیشین طراحی شده و در این نسخه خبری از مبارزات زمینی و حضور سربازان و کمپ‌های آن‌ها نیست. جنگ در 1800 تنها به مبارزات دریایی محدود شده و بنابراین کشتی‌های نظامی در بازی نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. در صورت وقوع جنگ و حمله به یک جزیره دیگر گیمر باید با کشتی‌های خود جزیره مورد نظر را محاصره کرده و از ورود و خروج کشتی‌های دیگر به جزیره جلوگیری کند، همچنین با حمله و نابودی ساختمان‌های دفاعی، روحیه ساکنین جزیره را تضعیف کند. با پایین ‌آمدن روحیه مردم و ادامه محاصره در نهایت مردم جزیره تسلیم شده و دو انتخاب پیش روی گیمر قرار می‌گیرد. یکی مانند گذشته نابودی کامل ساختمان‌های جزیره و دیگری گزینه جذاب استعمار آن. یعنی تمامی ساختمان‌های جزیره همچنان پا برجا مانده و در ظاهر نیز متعلق به صاحب آن باشد اما در اصل تمامی درآمدهای جزیره به حساب کسی می‌رود که جزیره را استعمار کرده است. همین مورد در بازی باعث شده که اهمیت اقتصاد به اندازه تعداد کشتی‌ها در جنگ مهم باشد. گیمر در بازی غیر از حرکت نظامی به سوی رقیبان می‌تواند با اقتصاد و دیپلماسی قدرتمند خود بدون حتی یک جنگ کم‌کم شروع به خریدن جزایر رقبا کند (موردی که اقتصاد بسیار قدرتمندی را می‌طلبد اما پیروزی در آن بسیار لذت‌بخش‌تر از حرکت نظامی است)؛ زیرا در نهایت با وجود حضور همه رقبا و جزیره‌هایشان صاحب اصلی آن‌ها شما هستید و همه افراد نقشه برای شما کار می‌کنند.

همه مواردی که گفته شد با توجه به کندی گیم‌پلی و کم بودن مبارزات در بازی، کاملا با کنترلر کنسول‌ها وفق داده شده و تقریبا بدون ایراد باشد. بازی به راحتی با دسته قابل بازی بوده و تمامی دستورها بدون مشکل به واحدهای بازی داده می‌شود به طوری که بعد از گذشت 10 تا 15 ساعت از بازی تقریبا به طور کامل نبود موس و کیبورد برای بازی را فراموش می‌کنید. در ابعاد گرافیکی نیز Anno 1800 می‌درخشد. گرافیک هنری بازی بسیار زیباست به طوری ساعت‌ها می‌توان به مناظر بازی خیره شده و لذت برد یا حتی با قرار دادن بازی در حالت دید کارت‌پستال به گشت و گذار در شهری که ساختید پرداخته یا  فعالیت‌های مردم در مزارع یا کارخانه‌ها را تماشا کنید. بعد فنی نیز مهم‌ترین اصل سری را کاملا رعایت کرده و با پیشرفت و شلوغ شدن محیط‌های بازی اصلا افت فریم و کندی در بازی مشاهده نمی‌کنید. همین مورد باعث شده بازی بدون هیچ ایرادی اجرا شده و از لحظه‌لحظه آن بدون وقفه لذت ببرید. موسیقی بازی اما موردی است که در بازی هم‌رده گیم‌پلی آن قرار گرفته و بی‌نظیر اجرا می‌شود. در هر لحظه و هر اتفاق در بازی موسیقی مناسب آن لحظه پخش شده و تنها با گوش دادن به موسیقی می‌توان به مشکل به وجود آمده پی برد. تم کلی بازی هم آرامش‌بخش بوده و مناسب ساعت‌ها بازی کردن پشت هم بوده و خسته‌کننده نمی‌شود. حتی تم دو بخش New World و Old World نیز تفاوت اساسی داشته و فضای دو بخش را به خوبی از هم جدا می‌کند.

این نقد و بررسی پس از حدود 100 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم پلی‌استیشن 5 انجام شده است.

سخن پایانی

عنوان Anno 1800 Console Edition پس از گذشت دو نسخه، این سری را دوباره به دوره‌های تاریخی بازگردانده است. بازگشتی بسیار موفق که باعث شده 1800 حتی از بهترین نسخه این سری یعنی 1404 نیز بهتر باشد. البته این بهتر بودن با پیچیدگی‌های زیادی همراه شده که برای لذت بردن از آن باید ساعت‌ها با ویژگی‌هایش کلنجار رفت و آن‌ها را درک کرد اما با گذشت زمان Anno 1800 می‌تواند صدها ساعت شما را سرگرم کرده و باعث شود به طور کامل گذشت زمان را فراموش کنید.

نکات مثبت

گیم‌پلی بسیار اعتیادآور بازی

ایجاد ویژگی‌های جدید در سری مانند نیروی کار

موسیقی عالی

گرافیک هنری بسیار زیبا

نکات منفی

پیچیدگی شدید بازی مخصوصا برای تازه‌کارها

به بخش New World به اندازه Old World پرداخته نشده است

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *