گیمینگرویتی

ثبت نام
aoe-de-lords-of-west-main

بررسی بازی Age of Empires II: DE – Lords of West | برگ‌هایی از تاریخ

سری بازی‌‌های Age of Empires جزء آن دسته از بازی‌هایی است که می‌توان درباره آن از جهات مختلفی ساعت‌ها بحث و گفت و گو کرد. این مجموعه جزو قدیمی‌ترین بازی‌های سبک استراتژیک پلتفرم PC محسوب می‌شود و مالکیت آن متعلق به شرکت مایکروسافت است. در حال حاضر حدود ۲۴ سال از عرضه نخستین نسخه آن می‌گذرد و طی این سال‌ها فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است. در مقطعی که مایکروسافت تمام تمرکز خود را روی کنسول نسل هفتمی خود یعنی Xbox 360 قرار داده بود، عملا پلتفرم PC و به طبع آن سری AoE تا حدودی به فراموشی سپرده شد و حتی احساس می‌شد که مرگ این IP حتمی خواهد بود. اما خوشبختانه با تغییر سیاست‌های کاری این شرکت در شروع نسل هشتم و آشتی مجدد با پلتفرم PC، باعث شد تا بعد از حدود ۸ سال شاهد احیای این مجموعه باشیم که گام نخست آن با عرضه نسخه Age of Empires II: HD Edition شروع شد و طی سال‌های پس از آن مایکروسافت اقدامات گسترده‌تری را آغاز کرد که نتیجه آن عرضه نسخه Definitive Edition برای تمامی عناوین منتشر شده این مجموعه بود؛ همچنین در کنار این موارد هم شاهد معرفی و توسعه نسخه چهارم هستیم که احتمالا در آینده نزدیک عرضه خواهد شد.

age-of-empires-ii-lords-of-wests-gameplay-1

اما در کنار این موارد شاهد اتفاقات جالب و تا حدودی هم عجیب هستیم. نسخه دوم این بازی که می‌توان به آن لقب پرطرفدارترین و خوش ساخت‌ترین عنوان سری را داد پس از حدود یک و نیم سال از عرضه نسخه DE و حدود ۲۲ سال از عرضه نسخه اصلی شاهد دریافت یک محتوای قابل دانلود (DLC) جدید و مستقل به نام Lords of West است. این محتوای قابل دانلود چندی پیش با قیمت ۱۰ دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. Lords of West را می‌توان پنجمین محتوای قابل دانلود برای نسخه دوم و اولین محتوای مستقل برای نسخه DE دانست. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی مختصر به آن داشته و به بررسی آن بپردازیم؛ با ما در گیمین‌گریویتی همراه باشید.

پیش از آنکه به محتوای بازی Age of Empires II: DE Lords of West بپردازیم اجازه دهید معرفی بسیار مختصر از نسخه اصلی یعنی Age of Empires II: Definitive Edition داشته باشیم تا همراهانی که تجربه چندانی از این عنوان ندارد با آن آشنایی کوتاهی داشته باشند.

age-of-empires-ii-lords-of-wests-gameplay-2

Age of Empires II: Definitive Edition را از نظر ساختار می‌توان عنوانی دانست که بین یک عنوان بهبود یافته (Remaster) و بازسازی شده کامل (Remake) قرار دارد. در این بازی شاهد هستیم که تمامی عناصر گیم‌پلی به طور کامل به ریشه خود پایبند است و به جز مبحث گرافیک تنها شاهد بهبودهایی در هوش مصنوعی بازی هستیم؛ در سایر موارد تغییری که موجب دور شدن تجربه کسب شده نسبت به نسخه‌ اولیه شود وجود ندارد. از نظر گرافیکی نیز شاهد ارتقاء قابل توجه و بهبود‌های بسیار زیادی در بازی هستیم. اغلب انیمیشن‌ها در بازی به طور کامل بازسازی شده و مطابق با استانداردهای یک بازی روز در آمده است.

این بازی از نظر گیم‌پلی یک عنوان استراتژیک همه جانبه است که علاوه بر شهرسازی، پیشرفت و اقتصاد، مبحث نظامی (حمله و دفاع) را نیز در خود دارد؛ به همین جهت برای پیشبرد بازی باید مواردی که به طور موازی در جریان هست را کنترل کنید و این یعنی یک چالش همه جانبه برای بازیکن که به نظرم مهم‌ترین نقطه قوت و جذابیت بازی است. همچنین این عنوان دارای جریان‌های داستانی مختلف و مستقلی است که در بازه‌های چند مرحله‌ای روایت می‌شود. به همین جهت ما شاهد شخصیت پردازی‌ برای یک روند داستانی خاص نیستیم بلکه به جای آن ممکن شما در هیبت یک ملت یا یک تمدن ظاهر شوید و یا ممکن است یک یا چند شخصیت داستانی در یک روند معرفی و مرحله توسط آن ادامه پیدا کند.

با توجه به این موارد می‌توان گفت که AoE II: DE یک عنوان مهارت محور است تا یک عنوان داستان محور که در یک نقطه خاص شروع و در جایی دیگر به اتمام می‌رسد. به همین جهت اگر جزو بازیکنانی هستید که علاقه دارید تا مهارت‌های خود را به چالش بکشید از تجربه این بازی به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد.

age-of-empires-ii-lords-of-wests-review-3

اما به سراغ بازی Age of Empires II: DE Lords of West برویم. در درجه اول همان‌طور که از نام این محتوا بر می‌آید جریانات بازی در غرب اروپا که شامل دوره قرون وسطی است جریان دارد.

بازی Age of Empires II: DE Lords of West از سه بخش داستانی تشکیل شده که وقایع هر یک از این بخش‌ها سرگذشت شخصیت‌ها و یا تمدن‌هایی واقعی که در اروپای قرون وسطی حضور داشتند را بیان می‌کند. همانند نسخه پایه هر بخش یک راوی منحصر به فرد دارد که پیش از شروع مرحله پیش درآمدی از اتفاقات را بیان می‌کند. پس از آن است که بازیکن باید سعی کند با انجام مأموریت‌های محول شده در طول بازی، ادامه داستان بیان شده را تجربه کند و در نهایت با پایان مرحله مجددا شاهد یک جمع بندی کلی و اشاره به اتفاقات احتمالی آینده هستیم که توسط راوی بیان می‌شود.

age-of-empires-ii-lords-of-wests-review-2

اگر بخواهیم یک دسته بندی و معرفی مختصری از بخش‌های داستانی Lords of West داشته باشیم به این صورت است:

۱- بخش اول که در بریتانیا جریان دارد و شاهد داستان شاه ادوارد اول (ملقب به ادوارد پا دراز یا Edward Longshanks) که توسط پسرش روایت می‌شود، هستیم. اتفاقات این دوره بین سال‌های ۱۲۴۶ الی ۱۳۰۷ میلادی رقم می‌خورد و ما شاهد افول اولیه و سپس به پا خاستن مجدد ادوارد اول و مبارزات او هستیم.

۲- در بخش دوم بازی به سراغ کشور فرانسه و بخش‌هایی از جنگ صد ساله که در قالب تمدن بورگوندی (Burgundy) روایت می‌شود، می‌رویم. روایت این داستان بین پدر و پسری از اهالی بورگاندی صورت می‌گیرد و شاهد بیان سرگذشت ژان بی باک (John the Fearless) و پسرش، دوک فیلیپ سوم (ملقب بهPhilip the Good یا فیلیپ نیک) هستیم. این بخش بین سال‌های ۱۴۰۷ الی ۱۴۳۱ میلادی جریان دارد و در اوایل آن شاهد جنگ‌های داخلی بورگوندی‌ها و آرمنیاک‌ها (Armagnac) هستیم؛ سپس روایت به سمت جنگ‌های ملی بین فرانسه و انگلستان که در ادامه جنگ‌های صد ساله است کشیده می‌شود.

۳- در بخش پایانی بازی به سراغ منطقه سیسیل ایتالیا در بازه زمانی ۱۰۴۷ الی ۱۱۴۰ میلادی می‌رود. داستان این بخش شامل حمله نورمن‌ها (Norman) تحت فرماندهی راجر (Roger) به منطقه سیسیل ایتالیا و بخشی از جنگ‌های بوهموند (Bohemond) و کمک‌های او به راجر در حمایت از حکومت تازه تشکیل او در ایتالیا در برابر اعراب، اروپایی‌ها و ترک‌ها می‌شود. روایت داستانی این بخش نیز بین استاد تاریخ و یکی از شاهزادگان سیسیل که در حال فراگیری تاریخ پیش از خود است انجام می‌شود.

age-of-empires-ii-lords-of-wests-review-4

همان‌طور که اشاره شد تمامی داستان‌‌های روایت شده دارای ریشه حقیقی هستند و از این جهت برای کسانی که به تاریخ علاقه‌مند هستند یک فرصت عالی به شمار می‌رود تا این وقایع تاریخی را در یک بازی استراتژیک تجربه کنند؛ اما با این وجود کسانی هم که اهل تاریخ نیستند مشکلی نخواهند داشت و دلیل این موضوع به گیم‌پلی و درگیر شدن بازیکن با روند مراحل برمی‌گردد. زمانی که بازیکن وارد مرحله‌ای می‌شود در عمل باید تمام تمرکز خود را بر طراحی و پیاده سازی‌ نقشه‌ها و راهبردهای خود کند؛ طرح‌هایی که علاوه بر توسعه شهر و کسب منابع طبیعی باید بتواند جنبه‌های نظامی را برای دفاع از شهر و حمله به دشمنان نیز شامل شود. این موضوع مهم‌ترین جنبه در روند بازی است. کافی است تا یکی از این وجه‌ها را نادیده گرفته شود تا در مسیر باخت قدم بگذارید.

Lords of West از نظر گیم‌پلی و روند استراتژیک تفاوت خاصی با نسخه پایه ندارد، اما بعد از مدتی که به انجام بخش‌های داستانی بپردازید احساس خواهید کرد که هر بخش بر روی یک نکته به خصوص تمرکز کرده که اگر آن را فرا بگیرید به سادگی نتایج مأموریت‌ها قابل پیش بینی خواهد بود. برای مثال در بخش اولیه بعد از مدتی احساس خواهید کرد که تمرکز این بخش تنها بر روی ساختمان قلعه (Castel) که یکی از ساختمان‌های قابل ساخت در بازی است استوار است و با ساخت یا تخریب آن‌ها می‌توانید توازن قدرت را جا به جا کنید. این موضوع باعث می‌شود بعد از مدتی در روند مراحل کمی تکرار و قابل پیش بینی بودن مراحل حس شود؛ هر چند طولانی نبودن بیش از حد هر بخش باعث شده تا بتوان تا حدی از این موضوع گذشت و همچنان گفت که Lords of West نیز همانند نسخه پایه از یک گیم‌پلی قدرتمند و کم نقص بهره می‌برد و می‌تواند بدون اینکه متوجه شوید شما را ساعت‌ها پای بازی نگه دارد.

age-of-empires-ii-lords-of-wests-review-5

در کنار موضوعات ذکر شده این مورد را هم باید اضافه کنم که طراحی مراحل، نقشه‌ها و مأموریت‌ها بسیار عالی کار شده و حتی نسبت به برخی مراحل قدیمی از هوشمندی بیشتری در طراحی برخوردار هستند به همین جهت می‌توان سطح آن‌ها را خوب و استاندارد در نظر گرفت به طوری که نه انجام آن‌ها غیر ممکن و نه به سادگی هر چه تمام است که در عرض چند دقیقه کوتاه آن‌ها را گذراند. با این وجود بازی برای کسانی که چالش بیشتری می‌خواهند هم مواردی در نظر گرفته و شما می‌توانید با افزایش درجه سختی مهارت‌های خود را در بازی‌های استراتژیک محک بزنید.

یکی از انتظاراتی که از هر محتوای قابل دانلودی وجود دارد اضافه شدن جزئیات و موارد محتوای جدید در بازی است. Lords of West نیز از این قاعده جدا نیست و ما شاهد اضافه شدن تمدن‌های جدید، ساختمان‌های جدید و حتی حیوانات جدید در بازی هستیم. در بخش تمدن‌ها شاهد اضافه شدن تمدن‌های بورگوندی و همچنین سیسیلی هستیم که هر یک دارای دیالوگ‌های جدید برای شخصیت‌ها، نمای جدید ساختمان‌ها و حتی در بعضی موارد نیروهای نظامی جدید هستند. در بعضی موارد حتی ساختمان‌های جدیدی هم شاهد هستیم ولی این ساختمان‌ها از نظر کارایی تفاوت به خصوصی با ساختمان‌های گذشته ندارند و صرفا از نظر ظاهری و نام گذاری تغییر کردند.

age-of-empires-ii-lords-of-wests-review-7

به نظرم تنها ایرادی که می‌توان به موارد جدید اضافه شده به بازی وارد کرد بحث صداگذاری در تمدن بورگوندی است. این موضوع شاید به خودی خود ایراد خاصی نباشد اما شما در طول بازی با شخصیت‌های مختلف اعم از نیروهای نظامی و غیر نظامی (کارگرها) سر و کار دارید که با هر کلیک یا حرکت دیالوگی را بیان می‌کنند. بنابراین این موضوع در روند به راحتی قابل لمس خواهد بود. متاسفانه صداگذاری شخصیت‌های تمدن بورگوندی به شدت بی روح و خشک است و این موضوع شاید در طولانی مدت حین انجام بازی اثراتی را بگذارد و احساس ناخوشایندی را به بازیکن وارد کند که قابل جبران نیست. خوشبختانه در سایر موارد جدید بازی به خوبی کار شده و جذابیت کافی را به بازی اضافه کرده است.

 

بازبینی تصویری

screenshot-review-1

حملات با منجنیق‌های سنگین بسیار جذاب و هیجان انگیز است

 

screenshot-review-2

تلاش برای بازسازی روستاهای آسیب دیده در جنگ‌ کار سختی به نظر می‌رسد.

 

screenshot-review-3

پیشرفت و توسعه‌ شهرها در کنار کار و تلاش فوق العاده است.

 

screenshot-review-4

در بخش داستانی سیسیلی شاهد حضور اعراب و مسلمانان هم هستیم.

امتیاز به پست :

این نقد بر اساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است.

سخن پایانی

گرچه از محتواهای قابل دانلود (DLC) انتظار یک نسخه جدید و مجزا از یک بازی را نداریم اما می‌توان ارزش آن‌ها را نسبت به بهایی که دارند و تجربه‌ای که ارائه می‌کنند سنجید و خوشبختانه بازی Age of Empires II: DE Lords of West در این زمینه موفق عمل کرده و می‌تواند ارزش بهای پرداختی را برآورده کند. در این محتوا شاهد سه رشته داستانی مستقل هستیم که هر یک از مراحل مختلفی تشکیل شده و در حداقلی‌ترین حالت حدود ۱۷ الی ۲۰ ساعت تجربه‌ای جذاب را برای شما فراهم می‌کند. همچنین ما شاهد اضافه شدن جزئیات جدید که شامل تمدن‌های جدید، ساختمان‌های جدید و سایر موارد هستیم که ارزش این DLC را به مراتب بالاتر می‌برد. در کنار این موارد Lords of West ضعف‌های جزئی مانند تکراری شدن محور و روند مراحل و در بعضی موارد ضعف در صداگذاری نیز از خود بروز می‌دهد اما با این حال این مشکلات چیزی نیست که باعث از دست رفتن ارزش این DLC شود و شما را از خرید آن پشیمان کند.

نکات مثبت

گیم‌پلی جذاب AoE II

مجتوای ارزشمند نسبت به یک بسته الحاقی

نکات منفی

تکراری شدن در بلند مدت

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *