گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 | افق بازی‌های ریسینگ

همان‌طور که انتظار می‌رفت، Playground Games در آخرین نسخه از مجموعه‌ی Forza Horizon نه تنها توانست فرمول موفق خویش را تکرار کند، بلکه آن را به بهبود نیز دهد. Forza Horizon 5 مانند تمامی نسخه‌های این مجموعه، حجتی است بر یکه تازی این استودیو، در ژانر بازی‌های رانندگی. با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا نگاهی بی‌اندازیم بر این اثر بی‌نظیر.

شاید بتوان گفت Forza Horizon 5 بر خلاف نسخه‌ی قبلی، تغییرات گسترده‌ای را نسبت به پیش ارائه نمی‌کند. به عنوان مثال اگر در نسخه‌ی چهارم این مجموعه سازندگان با معرفی سیستم فصل‌ها جلوه‌ی جدیدی از پویایی محیط را در آثار ریسینگ ارائه کردند، در نسخه‌ی حاضر چنین تغییر و یا سیستم جدیدی مشاهده نمی‌شود. در عوض سازندگان با بهبود و تغییر سیستم‌های موجود توانسته‌اند تجربه‌ی حاضر را روان‌تر از پیش کنند که همین باعث شده است Forza Horizon 5 بهترین تجربه‌ی ممکن را در کل به مخاطب ارائه کند. اولین تغییری که مخاطب با آن روبه‌رو می‌شود، عوض شدن چهارچوب روایت بازی است. با این‌که داستان و داستان‌گویی عموما در آثار رانندگی محلی از اعراب نبوده است و Forza Horizon 5 نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما بازی توانسته با تغییراتی در چهارچوب بازی، حس بودن در یک ماجرا را برای مخاطب تقویت کند. در بازی‌های پیشین مجموعه، شما به عنوان راننده‌ای تازه‌کار وارد فستیوال Horizon می‌شدید و باید با شرکت و پیروزی در مسابقات مختلف، کسب افتخار کرده و جایگاه خود را بالا و بالاتر می‌بردید. اما در Forza Horizon 5 شما در نقش راننده‌ی معروف و با تجربه‌ای(همان راننده‌ی نسخه‌ی چهارم) وارد فستیوال مکزیک می‌شوید و باید به برگزاری این فستیوال کمک کنید. این تغییر ساختار و تغییر جایگاه بازیکن از یک تازه‌کار به یک حرفه‌ای، باعث شده است حسی که از تکمیل مسابقات و شوکیس‌ها می‌گیرید کمی متفاوت شود. شاید بتوان گفت پیروزی در مسابقات عادی به عنوان یک تازه‌کار کمی شیرین‌تر باشد، اما تکمیل شوکیس‌ها به عنوان یک راننده‌ی حرفه‌ای که این‌گونه به چالش کشیده شده، لذت بیش‌تری دارد.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 | افق بازی‌های ریسینگ

تغییر دیگر که در هم‌پوشانی با روایت بازی تجربه‌ی بازیکن را متفاوت از نسخه‌ی پیشین می‌کند، سیستم Outpost است. در بازی پس از شرکت در مسابقات، امتیاز کسب می‌کنید و هرگاه این امتیاز به میزان مشخصی برسد، می‌توانید Outpost جدیدی را تاسیس کنید که هرکدام مسابقات مختلفی مانند آف‌رود، خیابانی و … را در دسترس بازیکن قرار می‌دهند. در این‌جا حلقه‌ای شکل می‌گیرد که در آن بازیکن یک بخش را برای بازی کردن انتخاب می‌کند(خیابانی، آف‌رود، خارج از شهر و …)، در مسابقات ویژه‌ و عادی آن بخش شرکت می‌کند، امتیاز کافی برای رفتن به بخش دیگری را کسب کرده و این حلقه ادامه می‌یابد. هر بخش یک‌سری مسابقه و شوکیس ویژه دارد که جذابیت بسیار زیادی دارند. شوکیس‌ها علاوه بر کیفیت بالا، از کمیت خوبی نیز برخوردارند و بازیکن را حسابی سرگرم می‌کنند. چیزی که در این بخش مشخص است و بازی آن را در بخش‌های دیگر نیز رعایت کرده، پشتیبانی از پلی‌استایل‌های مختلف است. شما می‌توانید به هر ترتیب و بنا به سلیقه‌ی شخصی خویش، در مسابقات شرکت کنید و بازی  به هیچ عنوان شما را مجبور به تجربه‌ی مواردی که دوست ندارید نمی‌کند. این نکته‌ی بسیار خوب در کنار کمیت بالای مسابقات مختلف و در عین حال کیفیت آن‌ها، باعث شده است هیچ‌گاه از تجربه‌ی بازی خسته نشوید و همیشه کاری برای انجام دادن داشته باشید. این امر از طراحی مسابقات نیز فراتر می‌رود و Playground Games بازیکنانی را که ترجیح می‌دهند در محیط آزادانه گشت بزنند را نیز حمایت می‌کند. اگر دوست داشته باشید در جهان بزرگ و جذاب بازی که تصویر بی‌نهایت زیبایی از مکزیک است گشت بزنید، بازی از شما حمایت می‌کند و با بهانه های مختلفی که برای جایزه دادن به شما پیدا می‌کند، کاری می‌کند تا حس نکنید که در حال از دست دادن چیز بزرگی هستید. سازندگان هم‌چنین بازیکنانی را که به مسابقات و رقابت‌های آنلاین علاقه‌مند هستند را نیز فراموش نکرده‌اند و در بازی مسابقات مختلفی برای این دسته از بازیکنان تدارک دیده‌اند. از بتل رویال گرفته تا چیزی شبیه Team Death Match! برای این دسته از بازیکنان تدارک دیده شده تا از حضور خود در فستیوال Horizon مکزیک لذت ببرند. بازیکنان علاقه‌مند به تجارب اجتماعی و آنلاین در Forza Horizon 5 اوقات بسیار خوبی را در پیش دارند، زیرا علاوه بر موارد بالا امکان طراحی و ساخت مسابقه‌ی مخصوص خود و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران وجود دارد، هم‌چنین در جهان بزرگ بازی می‌توانید دیگر بازیکنان را ببینید و به تعامل با آن‌ها بپردازید. هم‌چنین طبق معمول امکان انجام مسابقات عادی با دیگر بازیکنان نیز وجود دارد.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 | افق بازی‌های ریسینگ

به تجربه‌ی آنلاین بازی اشاره کردیم، باید بگوییم که متاسفانه یکی از معدود ضعف‌های بازی سیستم مچ‌میکینگ آن است. برای تجربه‌ی مسابقات به صورت آنلاین باید عضو یک گروه(Convoy) باشید. به این صورت که درخواست تشکیل Convoy را می‌زنید و یک پیام برای بازیکنان در Sessionشما(بازیکنانی که در یک جهان هستید) می‌رود و آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند به شما ملحق شوند یا خیر. در ضمن تنها لیدر گروه است که می‌تواند مسابقه را انتخاب کند. این نکته نمی‌توان وارد یک مچ‌میکینگ کلی برای همه‌ی بازیکنان شد و این‌که تنها لیدر گروه می‌تواند مسابقات را آغاز کند، باعث شده است تجربه‌ی آنلاین بازی تبدیل به یک تجربه‌ی طاقت‌فرسا شود. بدین صورت که زمان بیش‌تری را برای پیدا کردن هم‌گروهی سپری می‌کنید تا خود بازی کردن و مسابقه دادن. این نکته در کنار سرورهای ضعیف بازی که مدام شما را از تجربه‌ی آنلاین محروم می‌کنند، باعث شده‌اند مسابقات آنلاین در بسیاری مواقع برای بازیکن تبدیل به یک حسرت شود. البته بازی راه‌های دیگری را نیز برای یک تجربه‌ی Social خوب در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. در بازی تعدادی رویداد زمانی وجود دارند که بازیکنان در آن جمع شده و به یک Objective مشخص می‌پردازند. این رویدادها در دفعات اول جذاب بوده اما به دلیل تنوع بسیار پایین پس از مدتی تکراری می‌شوند و باعث می‌شوند بازیکنان رغبتی به شرکت در آن‌ها نشان ندهند.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 | افق بازی‌های ریسینگ

هرچند که Horizon 5 Forza رقابت‌های انلاین جذابی را رقم می‌زند و یا این‌که ساختار شوکیس‌ها و مسابقات آن بسیار خوب و سرگرم‌کننده هستند، اما هیچ یک دلیل اصلی شاهکار بودن این بازی نمی‌باشند. چیزی که باعث شده است Forza Horizon 5 در نوک قله‌ي بازی‌های رانندگی ایستاده و به‌درخشد، گیم‌پلی به شدت جذاب و روان آن است. در این‌جا منظور از گیم‌پلی را می‌توان دو چند بخش کوچک‌تر خرد کرد. کنترل‌های بازی و ماشین‌ها. در رابطه با تنوع ماشین‌ها باید گفت که بازی بیش از ۵۰۰ ماشین از برندهای مختلف را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. علاوه بر کمیت خوب، باید گفت که این ماشین‌ها از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردارند. طراحی ماشین و کابین داخلی آن با جزئیات هرچه بیش‌تر صورت گرفته است. در کنار این تجربه‌ی راندن هر ماشین هرچند به طور تمام و کمال متفاوت نیست، اما به اندازه‌ی کافی خاص هست که شما را ترغیب به امتحان کردن آن‌ها بکند. البته باید گفت که ماشین‌های کلاس مختلف تفاوت بسیار فاحشی با یک‌دیگر دارند و این حرف بیش‌تر در رابطه با ماشین‌های هم‌کلاس صادق است. کنترل‌های بازی نیز بسیار روان بوده و همان چیزی است که یک بازی ریسینگ آرکید باید باشد. مکانیک Rewind نیز مثل دیگر آثار این مجموعه در بازی حضور دارد و به روان‌تر شدن تجربه‌ی بازی کمک بسیار شایانی کرده است. این مکانیک که به شما اجازه می‌دهد زمان را چند ثانیه به عقب برگردانید باعث شده است که اشتباهات‌تان چندان آزارتان نداده و تجربه‌ی لذت‌بخش‌تان مخدوش نشود.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 | افق بازی‌های ریسینگ

هم‌چنین بازی برای بازیکنان حرفه‌ای‌تر که دوست‌ دارند ماشین خود را شخصی‌سازی کنند، یک بخش بسیار با جزئیات تدارک دیده است تا بتوانند هرچه بهتر ماشین خویش را ارتقا داده شانس خود را در مسابقات افزایش دهند. جزئیات این بخش بسیار خوب است و بی‌شک مخاطبان را راضی می‌کند. بازی هم‌چنین در زمینه‌ی شخصی‌سازی ظاهر ماشین‌ها نیز امکانات بسیار زیادی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا بتواند بی‌نهایت طرح جذاب برای هر ماشین تولید کند. هم‌چنین بازیکنانی که مثل من کم‌ حوصله هستند، می‌توانند به سراغ طرح‌های بی‌شماری که بازیکنان خلاق طراحی کرده‌اند رفته و به انتخاب خود یکی از آن‌ها را برای ماشین خود استفاده کنند. شخصی‌سازی شخصیت نیز در بازی حضور دارد و بازیکن می‌تواند از اسم گرفته تا صدا و لباس، شخصیت خود را هرگونه که می‌خواهد بسازد. یکی دیگر از نکات به شدت جذاب در رابطه با Forza Horizon 5، این است که بازی مدام به دنبال بهانه می‌گردد تا به شما جایزه بدهد! از ماشین گرفته تا لباس و پول و بوق! بازی هیچ‌گاه از این کار دست بر نمی‌دارد و مدام شما را با جوایز مختلف به بهانه‌های مختلف تشویق می‌کند. سیستم درایواتارها نیز در این نسخه بسیار خوب ظاهر شده‌اند و با تحلیل شیوه‌ی بازی کردن شما، رقابت‌‌ها را برای‌تان سخت‌ و سخت‌تر می‌کنند. بازی هم‌چنین شامل بخشی به نام Forzavista می‌شود که می‌توانید در آن ماشین‌ها را با قابلیت Ray Tracing از زوایای مختلف تماشا کرده و از زیبایی و جزئیات بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 | افق بازی‌های ریسینگ

بازی هم‌چنین بسیار بسیار زیباست. طراحی با جزئیات بافت‌ها، در کنار نورپردازی بی‌نظیر بازی شما را در جهان Forza  غرق می‌کند و تجربه‌ی شما از بازی را چند سطح ارتقا می‌دهد. این زبیایی در کنار تنوع محیطی عالی باعث شده است که مخاطب هیچ‌گاه از رانندگی در جهان بازی خسته نشود. از سواحل زیبا تا جنگل‌ها سرسبز و پوشیده، تا شهرهای رنگارنگ مکزیک و کوه آتش‌فشانی، همگی در بازی حضور دارند و شما را مسحور زیبایی خویش می‌کنند. نورپردازی بازی نیز بسیار عالی بوده و مدام شما را شگفت‌زده می‌کند. شوکیس‌ها و مسابقات میز به خوبی هرچه تمام‌تر از این تنوع محیطی استفاده می‌کنند و شما را در جهان بازی به گردش وا می‌دارند. این تجربه‌ی بصری بی‌نظیر، در همراهی با جلوه‌های صوتی فوق‌العاده‌ی بازی تکمیل می‌شود. صدای ماشین‌ها در بازی بی‌نظیر کار شده است و یکی از مواردی که باعث شده است راندن هر ماشین حس متفاوتی بدهد، همین صداگذاری خوب و خاص هر یک است. هم‌چنین صدای حرکت تایرها بر روی شن و آب و آسفالت و … وقتی به صدای هر ماشین اضافه می‌شود، تجربه‌ی عجیبی را خلق می‌کنند که بازیکن را در بازی غرق می‌کند. موسیقی‌های بازی نیز بسیار خوب کار شده‌اند و ضرب‌آهنگ هرکدام به خوبی در مسابقات و شوکیس‌ها با فعل بازیکن هم‌آهنگ می‌شود. موسیقی‌های بازی از تنوع خیلی خوبی برخوردارند که بازیکنان با سلایق مختلف را راضی نگه می‌دارد.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 | افق بازی‌های ریسینگ

بازی متاسفانه از حیث فنی در وضعیت خیلی خوبی به سر نمی‌برد. علاوه بر مشکلات سرور که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، بازی از اندکی باگ و افت فریم جزئی نیز رنج می‌برد. بازی هم‌چنین دفعاتی در طول تجربه‌ی ما از بازی کرش کرد. البته این موارد به حدی نیست که تجربه‌ی کلی بازیکن را تحت الشعاع قرار داده و باعث شوند بازیکن نتواند از بازی لذت ببرد، بلکه هر از چندگاهی همانند دست‌اندازهایی سر راه بازیکن سبز شده و کمی او را آزار می‌دهند. بهینه‌سازی بازی نیز برای رایانه‌های شخصی خوب صورت گرفته است، هرچند مسلما بازی نیازمند سیستمی قوی است و بازیکنانی که سیستم متوسطی دارند، تجربه‌ی چندان راحت و روانی را نخواهند داشت.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از حدود 20 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

Forza Horizon 5 بهترین بازی در مجموعه‌ی پر افتخار Forza است که برای تمامی مخاطبان با هر نوع سلیقه‌ای، سرگرم کننده ظاهر خواهد شد. کیفیت خوب و کمیت بالای ماشین‌ها، در کنار محیط بزرگ و متنوع و زیبای مکزیک، بازی را به بهترین تجربه‌ی ریسینگ حال حاضر بدل کرده‌اند. بازی هم‌چنین بنا به مسابقات بسیار خوش‌ساخت و متنوعی که دارد، بازیکنان را تا هفته‌ها سرگرم خواهد کرد و اوقات خوبی را برای ایشان به ارمغان خواهد آورد. هم‌چنین از حضور بازی در گیم‌پس نیز غافل نشوید که به شدت ارزش‌مند و قابل ستایش است. اگر اندک علاقه‌ای به سبک ریسینگ و یا ماشین‌ها دارید، به هیچ عنوان تجربه‌ی Forza Horizon 5 را به تاخیر نیاندازید.

نکات مثبت

طراحی بی‌نظیر مکزیک

ماشین‌های پرتعداد و متنوع

ساختار متفاوت و جذاب مسابقات

سیستم جایزه‌دهی سخاوت‌مند بازی

موسیقی‌ها و جلوه‌های صوتی عالی

نکات منفی

برخی باگ‌ها و کرش‌ها و افت‌فریم‌ها

سیستم مچ‌میکینگ بد و ضعیف

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *