گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی ۹Monkeys of Shaolin | انتقام بی‌روح

این نقد بر اساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است

۹Monkeys of Shaolin عنوانی در سبک Beat ’em up، و محصول استودیو Sobaka است. اتفاقات این بازی در سال ۱۵۷۲ میلادی (سال میمون آب) و در چین جریان دارد و تلاش دارد تا حس و حال فیلم‌های کنگ فویی دهه ۷۰ میلادی را باز گرداند. با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا ببینیم آیا این عنوان توانسته به هدف خود برسد یا خیر.

شخصیت اصلی بازی Wei نام دارد. فردی ماهیگیر که در یک روستا امرار معاش می‌کند. روستای شما به ناگهان توسط عده‌ای یاغی مورد حمله قرار می‌گیرد و این دزد‌ها اکثر اهالی روستا به همراه پدرتان را می‌کشند ولی Wei توسط راهب‌های معبد شائولین نجات پیدا می‌کند. حال شما به دنبال این افراد می‌روید تا انتقام خود را بگیرید اما کم کم متوجه می‌شوید که گروهی که دنبال می‌کنید بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که شما فکر می‌کردید.

داستان بازی علاوه بر کلیشه ای بود روایت بسیار ضعیفی دارد و نمی‌تواند مخاطب را به خود جذب کند. دیالوگ‌ها خشک و بی روح صداگذاری شده‌اند، حوادث درون داستان بسیار سریع رخ می‌دهند و فرصتی برای شخصیت پردازی وجود ندارد. حتی برخی اتفاقات مانند مرگ شخصیت‌های مهم تنها در یک کات‌سین روایت می‌شوند و سپس از آن عبور می‌کنند که اصلا تاثیرگذار نیستند. این روایت بد و شخصیت پردازی ضعیف در نهایت ارزش داستان بازی را کاهش می‌دهد و نمی‌تواند آن گونه که باید بازیکن را درگیر کند.

بازی از چند مرحله تشکیل شده که هر مرحله دارای چندین ماموریت اصلی و فرعی است. در انتهای هر مرحله نیز یک باس قرار دارد که با شکست دادن او مرحله بعدی باز می‌شود. طراحی این مراحل کوتاه و خلاصه هستند و تنوع آن چنانی در آن‌ها وجود ندارد. هنگام شروع یک ماموریت شما با چند دشمن مبارزه می‌کنید. پس از کمی پیشروی دوباره چند دشمن دیگر به شما حمله می‌کنند و این چرخه تا آخر ماموریت تکرار می‌شود و هیچ فعالیت دیگری مانند وجود معما، کات سین، اتاق‌های مخفی و غیره وجود ندارد که بسیار ارزش تکرار بازی را کاهش می‌دهد. پس از انجام دادان ماموریت‌های بازی، به معبد خود باز می‌گردید. در اینجا شما می‌توانید آیتم‌های جدید را بردارید، ماموریت خود را انتخاب کنید و به ارتقاء دادن درخت مهارت بپردازید. مراحل بازی را می‌توانید هم تک نفره و هم چندنفره به صورت آنلاین یا آفلاین بازی کنید و تجربه خود را با یکدیگر شریک شوید.

در انتهای هر ماموریت نیز پاداش‌هایی به شما داده می‌شود. یکی از این پاداش‌ها Gold token نام دارد که در درخت مهارت برای ارتقاء دادن قابلیت‌های مختلف کاراکتر اصلی مانند افزایش میزان سلامتی یا میزان دریافت Qi، آسیب بیش‌تر حملات یا افزایش سرعت آن می‌شود. پاداش دیگری که در برخی از ماموریت‌ها دریافت می‌کنید آیتم‌هایی هستند که در ۳ دسته چوب‌دستی، گردن‌بند و کفش قرار می‌گیرند. هر کدام از این آیتم‌ها ویژگی خاص خود مانند، افزایش سرعت حرکت، کند کردن دشمنان و غیره را دارند که بر اساس سلیقه خود می‌توانید انتخاب کنید.

شخصیت اصلی بازی از یک چوب‌دستی برای مبارزات خود استفاده می‌کند. در ابتدا تنها سه حرکت در مبارزات استفاده می‌شود. حرکت Kick که آسیب کمی وارد می‌کند ولی شما را سریع به دشمن نزدیک می‌کند، Strike که آسیب و سرعت متوسط دارد و حمله معمولی شما حساب می‌شود و Thrust که سرعت کمی دارد ولی بیش‌ترین میزان آسیب را وارد می‌کند. برای دفاع از خود نیز شما توانایی دفع یا جاخالی دادن حملات را دارید. حرکت دفع می‌تواند برخی حمله‌های دشمنان را متوفقف کند یا تیرهای آنان را به خودشان بازگرداند. جا خالی دادن نیز به شما کمک می‌کند تا سریع خود را از محاصره دشمنان در آورید و به جای مناسب برای حمله بروید.

در طول بازی کاراکتر اصلی با یادگیری نحوه استفاده از Qi (چی) حرکت‌های جدیدتری را یاد می‌گیرد که از نوار زرد رنگ در زیر خط سلامتی استفاده می‌کند. به عنوان مثال حملات قبلی را با قدرت بیشتری انجام می‌دهید، دشمنان را درهوا نگه می‌دارید، آن‌ها را به خود نزدیک می‌کنید و … . تکنیک‌های مختلف بازی در کل ایده‌های خوبی دارد و استفاده  آن‌ها در کنار هم می‌تواند لذت بخش باشد. اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که اجازه استفاده کامل از آن‌ها را نمی‌دهد.

با پیشروی در طول بازی دشمنان نیز قابلیت‌های جدید بدست می‌آورند. برخی از دشمنان زره دارند و حملات شما آن‌ها را متوقف نمی‌کند. برخی حملات خاصی دارند که قابل دفع نیستند و همینطور برخی دیگر در برابر حملات عادی مصون هستند و باید از قابلیت‌های Qi استفاده کنید. علاوه بر این، تله‌های مختلفی در طول مبارزات مانند تیغ، دره و آتش وجود دارد که باید حواستان به آن‌ها نیز باشد.

در هر محله آیتم هایی به نام چای را می‌توانید با شکستن جعبه یا بشکه‌ها پیدا کنید. این چایی‌ها هر کدام رنگ‌ها و طبیعتا استفاده‌های مختلفی دارند. مثلا چای سبز برای افزایش سلامتی و چای قرمز برای افزایش سرعت و شدت حملات استفاده می‌شود. در هر مرحله به تعداد مناسبی از این چای‌ها وجود دارد و بازیکن احساس کمبود نمی‌کند.

با اینکه سازندگان ویژگی های مختلفی برای افزایش تنوع در مبارزات و مراحل در نظر گرفته‌اند اما در بیشتر مواقع این ویژگی‌ها اعصاب شما را خورد می‌کند تا اینکه بازی را تازه نگه دارد. هوش مصنوعی دشمنان ضعیف است و در موارد زیادی در تله‌ها گرفتار می‌شوند یا به درون دره می‌افتند. قابلیت‌های دشمنان نیز مانند زره به شما اجازه نمی‌دهد تا حملاتشان را متوقف کنید و چون تعداد دشمنان زیاد است مدام ضربه می‌خورید و نمی‌توانید به طور کامل حمله کنید. میزان Qi شما در مقایسه با تعداد تکنیک‌ها کم است و زود تمام می‌شود. برخی از دشمنان قابلیت‌هایی دارند که سریع‌تر از شما ضربه می‌زنند که در موارد زیادی فرصت کافی جاخالی دادن وجود ندارد. البته چون میزان نوار سلامتی زیاد است و حملات شخصیت اصلی آسیب بالایی وارد می‌کند در اکثر مواقع مبارزات به پیروزی ختم می‌شود ولی در موارد کمی به شما اجازه استفاده از قابلیت‌ها آن گونه که دوست دارید داده می‌شود.

باس‌های بازی نیز برخلاف چیزی که از یک عنوان Beat ’em up انتظار می‌رود بسیار آسان هستند و هیچ چالشی را برای مخاطب ایجاد نمی‌کنند. حملات آن‌ها قابل پیش بینی و ضعیف است و خط سلامتی آن‌ها نیز سریع خالی می‌شود. اگر کمی در مبارزه دقت کنید شاید حتی بتوانید بدون ضربه خوردن مبارزه را به پایان برسانید.

محیط‌های بازی طراحی قابل قبولی و تنوع خوبی دارند. در طول بازی این محیط‌ها از جنگل‌های سرسبز به کوه، قلعه، غارهای تاریک و یا ساحل تغییر می‌کند و آب و هوا نیز می‌تواند مه‌ آلود، بارانی، برفی و همین طور روز یا شب باشد که ترکیب برخی از این‌ها طراحی‌هایی زیبا را به ما ارائه می‌دهد.

بازبینی تصویری

درخت مهارت

مبارزه با دشمنان در برخی مواقع واقعا اعصاب خردکن می‌شود

آیتم‌هایی که می‌توانید برای کاراکتر خود انتخاب کنید در ۳ دسته کفش، گردنبند و چوب‌دستی قرار دارند

می‌توانید ماموریت‌هایی که از دست داده‌اید یا مراحل قبلی را دوباره بازی کنید

محیط‌های زیبا در بازی

در بازی مجسمه‌هایی مخفی وجود دارد که با پیدا کردن آن‌ها می‌توانید تغییراتی در ظاهر خود و دشمنان ایجاد کنید و افکت‌های جدیدی به بازی اضافه کنید

سخن پایانی

عنوان 9Monkeys of Shaolin در پیاده کردن ایده‌های خود موفق عمل نکرده است و بخش های مختلف بازی به جای اینکه هماهنگ با یکدیگر عمل کنند با هم تناقض دارند و تجربه نهایی یک بازی خشک، کوتاه و کم ارزش است. همینطور این عنوان برای کنسول سویچ 30 دلار قیمت دارد که با توجه به محتوای کم بازی ارزش خرید آن کم است.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *