گیمینگرویتی

ثبت نام

علائدین در مقابل علائدین : ۵ دلیل برای اینکه نسخه SNES بهترین است (و ۵ دلیل برای اینکه نسخه سگا جنسیس حتی بهتر است)

اولین‌ نسخه‌ی فیلم علائدین دو بازی کاملا متفاوت برای کنسول‌های سوپر نینتندو و سگا جنسیس را به‌ همراه داشت. اما کدام نسخه‌ی بازی بهتر است؟

در نیمه‌ی اول دهه‌ی ۹۰ میلادی یکی از بزرگترین رقابت‌های تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی جنگ کنسول‌ها‌ی ۱۶بیتی بود که کنسول سوپر نینتندو را در مقابل سگا جنسیس—که در خارج از آمریکا سگا مگادرایو نامیده می‌شد—به چالش کشیده بود. بر خلاف امروز، برتری یک کنسول نسبت به دیگری در آن زمان ارتباط کمی با قدرت فنی و قابلیت‌های سخت‌افزار داشت و بیشتر به بازی‌های هر سخت‌افزار بستگی داشت که در حقیقت باید هم همینطور باشد.

واضح بود که بزرگترین اشتراک در تقابل سوپر نینتندو و سگا جنسیس این بود که کدام شخصیت‌ یا نماد بهتری دارد، اما یک جنگ دیگر هم بین این دو کنسول وجود داشت که تا به امروز هم به طرز عجیبی، همچنان بحث درباره‌اش با شدت و حرارت خاصی ادامه دارد: کدام کنسول نسخه‌ی بهتری از بازی علائدین داشت؟ برخلاف شیوه‌ی معمول عرضه‌ی بازی‌های مولتی‌پلتفرم، بازی علائدین برای هر پلتفرم نسخه‌ی کاملا متفاوتی داشت که هر کدام توسط تیم جداگانه‌ای با مکانیک‌های متفاوت ساخته شد. در لیست زیر برای برتری هر نسخه‌ی بازی نسبت به دیگری، عادلانه و به طور مساوی ۵ دلیل را برای هر کدام در نظر گرفته‌ایم، چون در نهایت هر دو نسخه عناوینی قابل احترام و کلاسیک محسوب می‌شوند.

۱۰/۱۰-نسخه‌ی SNES گیم‌پلی روان‌تری دارد.

از این جهت که این نسخه توسط کپکام که مسئولیت ساخت بازی‌های با کیفیت برپایه‌ی دنیای دیزنی را  برعهده داشت، ساخته شد تعجبی ندارد که نسخه‌ی SNES این بازی، از گیم‌پلی بی‌نقصی هم بهره می‌برد.

کنترل بازی به شدت سریع عمل می‌کند و شما هیچ پرش یا ضربه‌ای به دشمن را به خاطر عمل نکردن کنترل‌ها اشتباه نمی‌کنید. متاسفانه این مزیت را در نسخه‌ی جنسیس با آن وضعیت کنترل‌‌های کند و ناقص شاهد نیستیم، کاش این موضوع برای تیمی که این بازی را ساخت مهم‌تر شمرده می‌شد. آنها حتی این روند بی‌ثبات کنترل یک بازی را در Earthworm Jim  هم ادامه دادند.

۱۰/۹-نسخه‌ی جنسیس انیمیشن بهتری دارد.

باشد، قبول است، نسخه‌ی جنسیس کنترل دلپذیری نداشت و اغلب اوقات کند و بدون پاسخ عمل می‌کرد. اما انیمیشن بازی که سه-هیچ از زمان خودش جلو بود و تا همین امروز هم عالی به نظر می‌رسد، شرایط رو دوباره برابر می‌کند.

تیم سازنده امکان استفاده از انیمیشن‌های فیلم را که دیزنی دراختیارشان قرار داد، به دست آورد و این به معنای ساختن نزدیک‌ترین ورژن یک بازی ۱۶بیتی به کارتون‌های آن زمان بود.

۱۰/۸-مراحل نسخه‌ی SNES شتاب و سرعت بهتری دارند.

دوباره، تیمی که نسخه‌ی  SNES را می‌ساخت تجربه‌ی زیادی در ساخت عناوین تحسین شده‌ی پلترفورمر از دنیای دیزنی داشت و آن تجارب اینجا هم درخشش خودشان رو نشان دادند.

در حالی که نسخه‌ی جنسیس به فیلم وفادار می‌ماند و این را علی‌رغم اینکه اشتباه هم بود نشان افتخار خود می‌بیند، نسخه‌ی SNES مراحلی که به خوبی طراحی و بهینه شده‌اند را به تقلید کردن از فیلم و استفاده از گرافیک تجملی و گران‌قیمت ترجیح می‌دهد.

۱۰/۷-نسخه‌ی جنسیس محتوای بیشتری برای جستجو و اکتشاف ارائه می‌دهد.

تا حدودی گم شدن در مراحل نسخه‌ی جنسیس بازی علاالدین خیلی راحت‌تر به نظر می‌رسد. با این حال که همیشه هم مسیر اصلی بازی برای ما واضح نیست اما از طرف دیگر، مراحل بازی از نسخه‌ی SNES گسترده‌تر هستند و بیشتر برای جستجو و اکتشاف طراحی شده‌اند تا اینکه فقط مسیر اصلی را پیش روی شما قرار دهند. به همین جهت شما در بازی می‌توانید وقت‌تان را صرف گشت و گذار کنید، و آیتم، امتیازات و ایستراگ‌های فراوان را به عنوان جایزه با جستجو در این مراحل به دست آورید.

۱۰/۶-نسخه‌ی SNES مرحله‌ی پاداش‌ به همراه Jasmine را داراست.

با اینکه صرفا یک مرحله‌ی  پاداش  بود، وجود علائدین و  Jasmine سوار بر فرش جادویی به عنوان یک بخش قابل کنترل در بازی علاالدین نسخه‌ی SNES، خلاقانه‌ترین و در عین حال ریسک‌دارترین چیزی بود که می‌شد به یک بازی اضافه کرد.

به جای تبدیل کردن آن به مرحله‌ای با دشمنانی که به زور گنجانده شده‌اند یا قرار دادن یک کات‌‌سین غیرقابل بازی، درگیر شدن برای راهنمایی آن دو عاشق جوان در مسیر ماجراجویی رمانتیک‌شان یک لحظه‌ی جادویی و هیجان‌انگیز بود؛ خصوصاً در عنوانی که در بین این دو نسخه کمتر سینماتیک بود.

۱۰/۵-نسخه‌ی جنسیس بیشتر به فیلم نزدیک بود.

یکی از دلایلی که عناوین لایسنس شده برای یک پلتفرم در عصر کنسول‌های ۸ بیت و ۱۶ بیت منفور بودند این بود که  بازی‌ها دسترسی کمی به یک عنوان لایسنس  داشتند و فقط می‌توانستند کاراکترهای محدودی را در مراحلی که می توانست به هر بازی دیگری ربط داشته باشد، استفاده کنند.

نسخه SNES بازی علائدین هم قربانی همین موضوع بود و بازیکنان را در مراحلی قرار می‌داد که ربطی به فیلم نداشتند. اما نسخه‌‌ی جنسیس چنین نبود. علاوه بر اینکه مراحل را بر اساس خود فیلم ساخته بودند، رسما مسیر پیشرفت داستانی فیلم را نیز در آن مراحل پیاده کردند‌.

۱۰/۴-نسخه‌ی SNES سختی متعادل و بهینه شده‌ای دارد.

هیچکدام از نسخه‌های ۱۶بیتیِ بازی آسان نیستند و هر دو بازیکن را مجبور به استفاده از بیشترین حد مهارت‌ها می‌کنند. به طور خاص هر دو نسخه مرحله‌ی فرار از غار عجایب را دارند که باعث می‌شود بازیکن حتی کنترلر بازی را به دیوار بکوبد.

اما جایی که نسخه‌ی جنسیس—با کنترل‌های سست و کند و یا عدم تشخیص در بعضی نقاط برخورد—باعث سخت شدن بیش از حد بازی می‌شود، نسخه‌ی SNES در حد سخت اما عادلانه باقی می‌ماند و فقط چند جای خاص وجود دارد که می‌شود گفت مرگ بر اثر خطای بازیکن نیست.

۱۰/۳- نسخه‌ی جنسیس آهنگ‌های بیشتر برگرفته از فیلم را داراست.

نسخه‌‌ی فیلم علائدین یک گروه از بهترین آهنگ‌ها را داراست؛ آهنگ‌های کلاسیک و یکی از یکی بهتر که حتی یک آهنگ بد هم داخل‌شان پیدا نمی‌شود. هر دو نسخه‌ی بازی با زیرکی بعضی از آن آهنگ‌ها را در بازی اجرا می‌کنند و هر دو هم تا جایی که سخت‌افزار اجازه می‌دهد به ورژن اصلی آهنگ‌ها نزدیک می‌شوند.

اما نسخه جنسیس اینجا هم برتر است، چرا که آهنگ‌های بیشتری از فیلم را شامل می‌شود و حتی بعضی‌ها را با کیفیت بهتری نسبت به رقیب ارائه می‌‌کند؛ به خصوص در آهنگ Friend Like Me

۱۰/۲- نسخه‌ی SNES پلتفرمینگ بهتری ارائه می‌کند.

با اینکه هر دو نسخه از نظر فنی پلتفرمر محسوب می‌شوند اما نسخه‌‌ی SNES  بیشتر مزه‌ی یک اثر پلتفرمر را می‌دهد.

در حالی‌که گیم‌پلی نسخه‌ی جنسیس بیشتر روی سطح زمین جریان دارد و ما هم زود به آن عادت می‌کنیم، نسخه‌‌ی SNES  روی یک علاالدین ورزیده و حرکات آکروباتیک حساب باز می‌‌کند و به بازیکن اجازه می‌دهد تا پرش کند، جهش داشته باشد و بتواند دور خودش بچرخد. مراحل بازی نیز بر اساس این حرکات طراحی شده است.

۱۰/۱-نسخه جنسیس یک شمشیر را نیز داراست.

شینجی میکامی کارگردان افسانه‌ای صنعت بازی کار خود را در بخش بازی های دیزنی در کپکام آغاز کرد که نسخه‌ی SNES بازی علائدین هم یکی از آن بازی‌ها بود.

وقتی اخیرا از او سوال شد کدام نسخه‌ی بازی بهتر است، میکامی پذیرفت که نسخه‌ی جنسیس بهتر بود چون برای مثال در نسخه‌ی جنسیس این بازی، علائدین یک شمشیر دارد. این ممکن است برای کاراکتری که روی سر دشمن پرش می‌کند تا به هوا پرتاب شود یا به طرف‌شان سیب پرتاب می‌‌کند درست نباشد، اما تبدیل کردن علائدین به یک ستاره‌ی اکشنِ هک اند اسلش  باحال‌تر است.

منبع: TheGamer

امتیاز به پست :

آدرس شبکه های اجتماعی :

3 پاسخ به “علائدین در مقابل علائدین : ۵ دلیل برای اینکه نسخه SNES بهترین است (و ۵ دلیل برای اینکه نسخه سگا جنسیس حتی بهتر است)”

  1. MohammadReza گفت:

    مقاله‌‌ی باحالی بود بهزاد
    بازیای مولتی اون نسل رو آدم باید هر دو نسخه‌شو تجربه کنه

  2. Alimctavish گفت:

    ای خدا یادش بخیر من با سگا چقدر اینو بازی کردم و لذت بردم
    شاید به خاطر بچگی بود ولی معتقدم رو دست بازی های سگا هیچوقت نیومد دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *