گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش نمایش بازی ۳۰XX | مگامن بلاتکلیف

این پیش‌نمایش بر اساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت گیمین‌گروتی نوشته شده است.

در سال ۲۰۱۴ استودیو Batterystaple Games تصمیم گرفت تا حس و حال بازی Mega Man X را بازسازی کند. آن‌ها با کمک گرفتن از سبک Rogue-like و مکانیک‌های زندان‌های تصادفی، در نهایت در سال ۲۰۱۷ عنوان ۲۰XX را منتشرکردند. عنوانی که با وجود مشکلاتی که در زمینه گیم‌ پلی داشت توانست تا حدودی عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد. حال این استودیو در حال ساخت دنباله‌ای بر این بازی با نام ۳۰XX است و با تجربه‌ای که از دموی قابل بازی این عنوان داشتم، می‌توانم بگویم که سازندگان در نحوه بهبود این بازی سردرگم هستند.

در بازی همانند عنوان قبلی باید دنیا را از دست ربات‌ها که در نتیجه خطای آزمایشگاهی از کنترل خارج شده‌اند از بین ببرید. همین! غیر از این مورد دیگری در بازی وجود ندارد و سازندگان فقط بر روی گیمپلی و سایر موارد بازی تمرکز کرده‌اند. البته هر از گاهی پس از شکست دادن غول‌آخر‌ها یک ویدئوی کوتاه پیدا می‌کنید که با مشاهده آن در مقر اصلی یک خاطره از گذشته شخصیت‌ها پخش می‌شود.

اولین چیزی که در بازی به چشم می‌خورد تغییر رنگ بندی و طراحی گرافیکی محیط‌های بازی نسبت به نسخه قبلی است که متاسفانه تعریف چندانی ندارد.گرافیک بازی افت چشمگیری داشته و حالت ۳۲ بیتی دارد. رنگ‌های استفاده شده در مراحل مختلف مثل زرد، نارنجی یا بنفش زیاد به چشم می‌زنند که گاها برای مخاطب آزاردهنده می‌شود. طراحی محیط و پس زمینه نیز حالتی به هم ریخته دارد و چندان جالب به نظر نمی‌آید. مورد بعدی نیز طراحی انیمیشن‌هاست که در ۳۰XX روان‌تر شده است، در نتیجه  کاراکتر شما، دشمنان و تله‌ها همگی مقداری سریع‌تر حرکت می‌کنند و گیم‌پلی کمی درگیر کننده‌تر می‌کند.

با شروع هر دور بازی از بین ۶ مرحله، یکی به صورت تصادفی انتخاب می‌شود. شما برای اتمام بازی باید ۱۰ مرحله پشت سر بگذارید در نتیجه در طول بازی باید ۴ مرحله تکراری را دوباره بروید که غیر منطقی است، مخصوصا برای نسخه دمو که نیازی به طولانی بودن گیمپلی در آن نیست. این انتخاب تصادفی مراحل یک مشکل را نیز در بازی ایجاد می‌کند، آن هم این است که طراح مجبور است تا حدودی همه مراحل را در یک سطح طراحی کند و دست او برای طراحی دشمنان یا تله‌های جدید بسته می‌شود. همچنین برخی مراحل سخت‌تر و برخی دیگر راحت هستند که بسته با شانس می‌تواند به شما شروعی خوب یا بد بدهد.

در این بازی شما دو کاراکتر که در نسخه قبلی نیز بودند در اختیار دارید. یکی Nina، ربات آبی رنگ که همانند Mega Man از دست خود شلیک میکند و دیگری Ace که قرمز رنگ است و از یک شمشیر به عنوان سلاح اصلی خود استفاده می‌کند. هر کدام از این کاراکتر‌ها نیز قابلیت‌های فرعی مخصوص به خود را دارند که با شکست دادن باس بازی می‌توانند آن را دریافت کنند. این قابلیت‌ها مانند شلیک کردن لیزر، یا رعد و برق به شما در مراحل بعدی در مبارزه و گاهی نیز در عبور از تله‌ها کمک می‌کنند.

در طول بازی یک سری ارتقاء‌های  دائمی وجود دارد که بیش‌تر به تقویت کاراکتر شما، مانند افزایش خط سلامتی، سرعت یا میزان آسیب شما کمک می‌کنند. برخی دیگر نیز که هسته  یا همان Core نام دارند. به قسمتی از بدن شما اضافه می‌شوند و یک توانایی جدید مانند پرش مجدد و پرواز کردن برای مدتی کوتاه به شما می‌دهند. این هسته‌ها را در منوی بازی می‌توانید بسته به شرایط و موقعیتی که در آن قرار دارید عوض کنید. علاوه بر این‌ها در برخی مراحل مجسمه‌ای وجود دارد که با فعال کردن آن باید در چند مرحله مبارزه پیروز شوید، پس از آن یک سلاح جدید دریافت می‌کنید که می‌توانید آن را با سلاح فعلی خود جایگزین کنید. این سلاح‌ها تغییر زیادی در روند گیم پلی ایجاد نمی‌کنند ولی باعث ایجاد کمی تنوع در طول بازی می‌شوند.

۲ نوع واحد پول در بازی وجود دارد، یکی از آن‌ها پیچ‌هایی هستند که در طول بازی از طریق از بین بردن دشمنان و صندوق‌ها بدست می‌آیند و در طول مراحل برای خریدن سلامتی یا ارتقاء‌ها از فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند. واحد‌های پول دیگر Memorial و Potentia Fragment هستند که با از بین بردن غول‌آخر‌ها و مینی باس‌ها بدست می‌آیند و در مقر اصلی برای باز کردن ارتقاءهای دائمی مانند افزایش انرژی،  سلامتی یا شروع بازی با تعدادی پیچ می‌شوند.

سازندگان بازی برای ایجاد تجربه‌ای متعادل تغییراتی در تله‌ها، چالش‌ها و دشمنان بازی ایجاد کرده‌اند که در بیش‌تر موارد جواب نداده و به تجربه بازی صدمه زده است. در نسخه قبلی با پیشروی کردن در بازی مراحل جدیدتر، تله‌های بیش‌تر و خطرناک‌تری داشتند و همچنین تعداد دشمنان نیز افزایش می‌یافت. باس‌های بازی نیز یا حملاتشان بیش‌تر می‌شد یا فاز‌های جدیدی دریافت می‌کردند. این موضوع اما باعث می‌شود مراحل پایانی بازی کمی طاقت‌فرسا شوند و سختی آن‌ها بیش‌تر حالت آزار دهنده پیدا کند. در نسخه دمو ۳۰XX هیچ کدام از این موارد وجود ندارد و  طراحی مراحل و تعداد دشمنان و حتی میزان سلامتی آن‌ها نیز ثابت می‌ماند، تنها میزان سلامتی باس‌های آخر هر مرحله بیش‌تر می‌شود. با اینکار با پیشروی در طول بازی و دریافت ارتقاء‌های جدید، مراحل بازی ساده‌تر می‌شوند تا جایی که در ۳ یا ۴ مرحله پایانی عملا هیچ چالشی وجود ندارد و اتمام بازی بسیار ساده است. البته شما می‌توانید چالش‌های جدیدی مانند افزایش آسیب دشمنان، طولانی کردن مراحل و … به بازی اضافه کنید ولی این کار باعث می‌شود که مراحل ابتدایی بسیار سخت و طاقت فرسا شوند.

Glory Zone ها در بازی محل‌های هستند که با رفتن به آن‌ها با چالش‌هایی روبرو می‌شوید. این‌ها چالش‌هایی هستند که در صورت انجام دادن آن‌‌ها مانند ضربه نخوردن یا از بین بردن دشمنان در زمانی خاص، صندوقی دریافت می‌کنید که به شما یک ارتقاء جدید می‌دهد. این موارد نیز در نسخه قبلی لذت بخش بودند و باید برای بدست آوردن آن‌ها از خود مهارت نشان می‌دادید اما در این بازی Glory Zone عملا یک محیط کوچک با تله‌های کم است که بدون هیچ دردسری به انتهای آن می‌رسید و صندوق را دریافت می‌کنید.

غول‌آخر‌های بازی نیز سریع‌تر شده‌اند و شلیک‌هایی که می‌کنند نیز اندازه بزرگ‌تری دارد، همچنین محیط مبارزه با آن‌ها نیز کوچک‌تر است. به این دلایل مبارزه با آن‌ها هیچ ارتباطی با یادگیری و تمرکز ندارد و وابسته به میزان سلامتی شماست. اگر قبل از مبارزه سلامتی شما بالا باشید، می‌توانید ضرباتی را دریافت کنید و باس را شکست دهید ولی اگر کم باشد امکان پیروزی در نبرد بسیار کم است.

مورد جدیدی که به بازی اضافه شده است، وجود مینی‌باس در میانه مراحل است. پس از پیمودن حدود نصف راه در هر مرحله باید با یکی از آن‌ها مبارزه کنید و با شکست دادن آن‌ می‌توانید بین ۳ عدد ارتقاء یکی را انتخاب کنید. همینطور پس از مبارزه نیز تعدادی صندوق وجود دارید که تخریب آن‌ها به شما سلامتی، پول و ارتقاءهای جدید می‌دهند. مینی باس‌ها بازی چالش‌های جالبی هستند و مبارزه با آن‌ها نیز جذاب است. همچنین وجود آن‌ها از کوتاه شدن زیاد مراحل که یکی از مشکلات بازی قبل بود جلوگیری می‌کند.

در کل واضح است که سازندگان قصد دارند تا تغییراتی در جهت بهبود روند بازی و متعادل بودن گیم‌پلی آن انجام دهند، ولی این تغییرات بیش‌تر یا باعث سختی یا آسانی زیاد بخش‌های مختلف بازی شده و بیش‌تر به تجربه بازی لطمه می‌زند تا کمک به آن. اما خب فاصله زیادی تا انتشار نسخه اصلی بازی داریم و امیدواریم که استودیو Batterystaple Games بتواند با اصلاحات خود در گیم‌پلی بازی تجربه‌ای بهتر و لذت بخش‌تر از نسخه قبلی به ما ارائه دهد.

امتیاز به پست :

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *