گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Shadowrun Trilogy | برقراری عدالت

اگر به اصطلاح خوره بازی‌های ویدیویی باشید، طبیعتاً عناوین سبک‌های استراتژی و نقش آفرینی را بازی کرده‌اید. این دو سبک، برای علاقمندان بازی‌های ویدیویی بسیار قابل احترام هستند و خاطرات شیرینی را رقم زده‌اند. اکنون در مورد بازسازی یک مجموعه صحبت می‌کنیم که این دو سبک را در درون خود دارد و شگفتی‌هایی را برای دوستداران خود آماده کرده است. با نقد و بررسی بازی Shadowrun Trilogy همراه گیمین‌گرویتی باشید تا با یکدیگر به تغییرات نسخه‌ی ریمستر نسبت به نسخه‌های پیشین بپردازیم.

با عرضه اولین نسخه بازی Shadowrun در سال ۱۹۹۳، همه علاقه‌مندان سبک نقش‌آفرینی و استراتژی مجذوب جزئیات و جهان ششم خارق‌العاده بازی شده بودند. علتی که این مجموعه را خیلی جذاب نشان ‌داد، موضوعات جدید و عناصر عالی این سری بود که به خوبی ارائه شد. فرآیند ساخت عناوین مختلف این مجموعه فراز و نشیب‌های مختلفی داشت اما با تمامی حواشی پیرامون خود، هنوز در دل هوادارانش بزرگ نامیده می‌شود.

۸ بازی ویدیویی برای مجموعه Shadowrun از سال ۱۹۹۳ تاکنون ساخته شده است. همانطور که پیش‌تر گفته شد، اولین نسخه این مجموعه توسط Beam Software برای کنسول Super Nintendo توسعه یافت. نسخه دوم در سال ۱۹۹۴ برای Sega Genesis به وسیله نرم‌افزار Bluesky ساخته شد. بازی سوم که سبک متفاوتی نسبت به دو نسخه قبل داشت، در سال ۱۹۹۵ توسط شرکت ژاپنی Group SNE برای CD Sega منتشر شد. نکته جالب درباره ۳ نسخه اول این است که با نام مشترک Shadowrun توسعه یافتند. عنوان چهارم که قرار بود با نام جدید Shadowrun: Assassin توسط Fasa Interactive در سال ۱۹۹۸ برای رایانه‌های شخصی عرضه شود، لغو شد. سپس در سال ۲۰۰۷ بار دیگر Fasa Interactive که در آن سال تحت مالکیت مایکروسافت بود، یک بازی با نام تکراری Shadowrun برای Xbox360 و Windows vista منتشر کرد. یکی از نکات مهم این بازی، امکان بازی آنلاین با سرویس Live Xbox360 و امکان بازی بین پلتفرمی Xbox 360 و رایانه شخصی (Windows Vista) بود. با تعطیلی استودیو Fasa Interactive توسط مایکروسافت در سپتامبر ۲۰۰۷، مایکروسافت حقوق رسمی این استودیو را به Smith and Tinker جردن ویزمن اعطا کرد. او یکی از سازندگان نسخه‌های قبلی بود و کاملا با این مجموعه آشنایی داشت. جردن ویزمن با ساخت کمپین kickstarter در سال ۲۰۱۲، توانست بودجه ساخت نسخه بعدی این مجموعه با نام Shadowrun Returns را به دست بیاورد و این بازی را در ژوئیه سال ۲۰۱۳ منتشر کند. یک سال بعد همین استودیو نسخه Shadowrun Dragonfall را به طور شوکه کننده‌ای عرضه کرد که با بازخوردهای بسیار خوبی همراه شد. جردن ویزمن که توانسته بود انتظارات طرفداران این مجموعه را برآورده کند، بار دیگر با ساخت یک کمپین kickstarter  مجدد توانست بودجه ساخت نسخه بعدی با نام Shadowrun: Hong kong را به دست بیاورد و این عنوان را برای کنسول‌های نسل ۸ در سال ۲۰۱۵ منتشر کند. استودیو cliffhanger نیز با ساخت یک کمپین kickstarter، بازی جدیدی را برای این مجموعه منتشر کرد. این بازی با نام Shafowrun Chronicles: Boston Lockdown، قرار بود در سال ۲۰۱۳ منتشر شود اما در آن سال Shadowrun Returns از این مجموعه، عرضه شده بود. به همین خاطر این عنوان در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. بعدها مایکروسافت با اعلام عرضه یک نسخه بازسازی با نام Shadowrun Trilogy بر روی کنسول‌های خود و سرویس گیم‌پس را داد. این بازی شامل ریمستر نسخه‌های Retuens ،Dragonfall و Hong Kong بود. موارد ذکر شده تمامی اتفاقات پیرامون ساخت این مجموعه است.

ا عرضه اولین نسخه بازی Shadowrun در سال ۱۹۹۳، همه علاقه‌مندان سبک نقش‌آفرینی و استراتژی مجذوب جزئیات و جهان ششم خارق‌العاده بازی شده بودند.

جهان ششمی که مجموعه ارائه داده، شامل جزئیات باکیفیت و سرگرم کننده‌ای است. در این دنیای سایبرپانکی، شما وارد ماجراجویی‌هایی می‌شوید که تاحالا نظیرشان را ندیده‌اید. جنگی که میان خیر و شر شکل می‌گیرد، دارای چندین سو است. یک طرف کسانی که دنبال عدالت‌خواهی و درستی جامعه هستند و یک طرف دیگر که با آلوده کردن شهر، قصد دارند حکومت دلخواه خود را بسازند و هرج و مرج را بیش از حد رواج بدهند. دیگر طرف‌های این ماجرا، کسانی هستند که ادعای دوستی می‌کنند و در ادامه به هر دو خیانت می‌کنند یا بعضی از آنها با هیچ طرفی کار نمی‌کنند و درآمدزایی خاص خود را دارند.

دنیایی که مجموعه بازی‌های Shadowrun به ارمغان می آورد، همیشه یک روح شاداب کم داشت که باید بگوییم اگر به دنبال این موضوع در دنیای جذاب این مجموعه هستید، کاملاً اشتباه می‌کنید. جهان بازی به واسطه شرارت‌ها، روحش را از دست داده است. این موضوع در نسخه‌های آخر و نسخه بازسازی Shadowrun Trilogyبه وضوح قابل مشاهده است. ما در یک دنیای خشک و خالی به ماجراجویی نمی پردازیم، بلکه جهان‌هایی را می‌بینیم که عظمت خلق آنها به معنای واقعی عالی است و حس عدالت‌جویی را در دل سیاهی شهر کاملاً واضح نشان می‌دهد.

جهان ششمی که مجموعه ارائه داده، شامل جزئیات باکیفیت و سرگرم کننده‌ای است.

ویژگی مناسبی که نسخه‌های پیشین مجموعه Shadowrun نشان دادند، شخصی‌سازی و خلق شخصیت مورد نظرتان است. این ویژگی در نسخه Shadowrun Returns بسیار به چشم آمد و سازندگان توانستند در عناوین بعدی این موضوع را به خوبی به نمایش بگذارند. هواداران در رابطه با این ویژگی، نظرات متفاوتی داشتند. عده‌ای تمجید و عده‌ای دیگر ضعف اصلی را به این موضوع ربط می‌دادند. باید گفت که در خصوص نسخه‌های پیشین، این موضوع طبیعی است که از  برخی ویژگی‌ها، طرفداران و منتقدین نظرات مختلفی را بازگو کنند اما در نسخه بازسازی جدید، هیچ تغییری به منظور بهتر نمایش دادن خلق شخصیت و شخصی سازی دیده نمی‌شود و ما همان همیشگی را مشاهده می‌کنیم.

از مهمترین ویژگی‌هایی که مجموعه Shadowrun توانست در طول سالیان به خوبی نمایش بگذارد، مهارت‌ها و تجهیزات است. طبیعتاً برای ایجاد عدالت شما هیچ وقت در هیچ گونه بازی نمی توانید با صحبت این عمل را به وجود بیاورید بلکه باید با تجهیزات جنگی و غیره این کار را انجام دهید. این مجموعه توانسته که گوناگونی زیادی را در این باره فراهم کند تا دست بازیکنان برای جنگ، هک کردن و غیره کاملاً باز باشد. برای اعمال جنگ یا هر کاری شما ابتدا باید مهارت لازم را داشته باشید، در غیر این صورت قادر به انجام آن نیستید. نسخه Shadowrun Returns توانست برای اولین بار بخشی را به این موضوع اختصاص دهد تا این کار به خوبی صورت بگیرد. در نسخه ریمستر Shadowrun Trilogy نیز همین کار صورت گرفته و تغییر خاصی دیده نمی‌شود، اما شمایل این بخش جذاب‌تر شده است تا ارتقا مهارت بسیار عالی به نظر برسد.

برای ارتقاء مهارت‌های شخصیت خود در بازی، شما با ویژگی مهمی به نام Karma سر و کار دارید که یکی از موارد جالب و بااهمیت مجموعه Shadowrun بخصوص نسخه ریمستر Trilogy است. با انجام ماموریت‌های اصلی و فرعی داستان، شما Karma به دست می‌آورید و مهارت‌های شخصیت خود را ارتقا می‌دهید. هماهنگی بخش ارتقاء مهارت با Karma، یکی از نکاتی است که چه در نسخه‌های قبلی و چه در نسخه‌ی ریمستر جدید به خوبی انجام شده است و لذت داستان هر سه نسخه‌ی نهفته در Trilogy را دوچندان کرده است.

از مهمترین ویژگی‌هایی که مجموعه Shadowrun توانست در طول سالیان به خوبی نمایش بگذارد، مهارت‌ها و تجهیزات است.

موردی که توانسته دنیاهای Shadowrun را از سایر جهان‌های عناوین استراتژی و نقش‌آفرینی متفاوت نشان دهد، نژادهای مختلف است. دنیاهای مجموعه Shadowrun توانست علاقه‌مندان بازی‌های سبک استراتژی و نقش‌آفرینی را شگفت‌زده کند. علت این شگفتی این است که بازیکنان در دنیاهایی قدم برمی‌دارند که فقط انسان‌ها درونشان زندگی نمی‌کنند. ترول‌ها، الف‌ها، دورک‌ها و غیره مواردی از نژادهای مهم Shadowrun هستند. یک نکته جالب و تحسین‌برانگیز در این رابطه، اتحاد نژادهای مذکور با یک دیگر است که در اکثر بازی‌های ویدیویی دیده نمی‌شود. نژادپرستی، کینه و درگیری‌های قومیتی مواردی است که این اتحادها را از بین می‌برد اما موارد ذکر شده به ندرت در داستان‌های مجموعه‌ی Shadowrun دیده می‌شود که باعث جذاب‌تر شدن داستان‌ها شده است. طبیعتا در نسخه‌ی ریمستر جدید این مجموعه، ما نباید تغییری در این نژادها ببینیم. نهایت تلاش برای بهتر دیده شدن این موضوع، اضافه کردن نژادهای جدید است که چیزی در این مورد مشاهده نمی‌شود. اژدهایانی با شمایل انسان، ترول‌هایی با چهره گرگینه و غیره از نکات عجیب نژادها بود که نهایت تلاش جهت بهتر نمایش دادن ازدیاد نژادها است.

موردی که توانسته دنیاهای Shadowrun را از سایر جهان‌های عناوین استراتژی و نقش‌آفرینی متفاوت نشان دهد، نژادهای مختلف است.

در سایر عناصر بازی مانند سیستم هک کردن تغییرات ویژه‌ای مشاهده نمی‌شود. همانطور که انتظار می‌رفت، شکل بازی و عناصر آن بسیار تمیزتر و دلنشین شده است به صورتی که بازیکنان قدیمی را دوباره به سمت خود بکشاند. تا به اینجا ما درباره‌ی تغییرات جزئی و قابل انتظار این ریمستر صحبت کردیم ولی اکنون به یکی از تغییرات اساسی و یک مشکل بزرگ این نسخه می‌پردازیم.

از نسخه‌ی Shadowrun Returns به بعد، سیستم مبارزات نوبتی کامل‌تری از مجموعه Shadowrun به نمایش گذاشته شد، اما با گذشت زمان و پدید آمدن موقعیت‌های مختلف در خط داستانی، بعضی از مشکلات این سیستم بسیار نمایان شد. یکی از این موارد، عدم کنترل مناسب شخصیت‌ها در نبرد با قابلیت‌های مخصوصشان بود. این شخصیت‌ها فقط در مبارزه از سلاح‌های گرم و سرد استفاده نمی‌کنند، بلکه جادو و نوعی مبارزه درون شبکه‌ای نیز یکی از عناصر مهم مبارزات آنها است که می‌تواند در موقعیت‌های خاصی بسیار کارآمد باشد. با تشکیل درگیری‌های سخت و حساس، کنترل این مبارزات به طور ناخواسته‌ای دشوار می‌شد بطوریکه شما مجبور می‌شدید برای اتمام این مراحل درجه‌ی سختی بازی را کاهش دهید.

در نسخه‌ی Shadowrun Trilogy شما در هنگام مبارزات در سمت راست کادر تصویر می‌توانید از چهار سلاح مختلف که قبلا تهیه کرده‌اید، استفاده کنید. علاوه بر آن نمایش مبارزات بهبود یافته است. به عنوان مثال اگر شما با اسلحه شاتگان به طرف دشمن شلیک کنید، شکل بهتری از زخمی شدن آن مشاهده می‌کنید. این موضوع برای شخصیت بازیکن شما نیز صورت می‌گیرد. سیستم تعویض خشاب اسلحه‌های گرم نیز هماهنگ تنظیم شده که موجب جذاب‌تر شدن مبارزات می‌شود. کنترل شخصیت‌ها در مبارزات که ضعیف بود نیز در نسخه جدید بهبود یافته، که بدین منظور هر شخصیت کار مورد نظر خود را انجام می‌دهد و سپس با توجه به نوبتی بودن شخصیت بعدی مبارزه را به روش دلخواه ادامه می‌دهد. در رابطه با جادو و مبارزات درون شبکه‌ای با به وجود آمدن شکل مناسبی از قدرت‌ها و سلاح، شما می‌توانبد دقت کافی را داشته باشید و دشمنان خود را شکست دهید.

در نسخه‌ی Shadowrun Trilogy مبارزات بهبود یافته است.

بزرگترین مشکل مجموعه Shadowrun عدم وجود صداپیشه برای شخصیت‌ها است. این مشکل کسل کننده گاهی باعث بی‌توجهی به دیالوگ‌های بازی می‌شود. یکی از انتظاراتی که از نسخه‌ی ریمستر Trilogy می‌رفت، اضافه کردن صداپیشه حداقل برای شخصیت‌های اصلی و مهم داستان بود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. به این منظور شما گاهی باید زمان زیادی را برای دیالوگ‌های طولانی منتظر بمانید که حوصلتان را سر می‌برد. لازم به ذکر است بخش مهمی از مجموعه Shadowrun به دیالوگ‌ها و نحوه‌ی صحیح انتخاب آنها در داستان بستگی دارد، پس حتما برای تجربه‌ی این مجموعه مخصوصا نسخه ریمستر Trilogy باید از تسلط کافی به زبان انگلیسی برخوردار باشید.

بزرگترین مشکل مجموعه Shadowrun عدم وجود صداپیشه برای شخصیت‌ها است.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه Xbox Series S پس از 12 ساعت تجربه بازی انجام شده است.

سخن پایانی

به عنوان نتیجه می‌توان گفت که نسخه ریمستر Shadowrun Trilogy توانست مشکلات جزئی سه نمونه از برترین بازی‌های مجموعه خود را برطرف کند و یک کلکسیون خوب و خاطره انگیزی را برای هواداران خود و سبک‌های استراتژی و نقش‌آفرینی ارائه دهد. مجموعه Shadowrun کماکان در نقطه‌ی اوج خود قرار دارد و دستاورد بزرگی در سبک خاص خودش است اما برای نسخه‌های آینده این مجموعه باید تلاش زیادی بر صداگذاری شخصیت‌ها انجام دهند تا تفاوت چشمگیری بین نسخه‌های آینده و گذشته بوجود بیاید.

نکات مثبت

عملکرد مناسب سیستم مبارزات جدید

داستان‌پردازی جذاب

دنیاهای وسیع و پرجزئیات

وجود تجهیزات متعدد

نکات منفی

عدم وجود صداپیشه

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *