گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی MotoGP 21 | تکراری اما قابل تحمل

طبق روال هر سال وقتی نوبت به بررسی عناوین ورزشی می‌رسد یک چیز ذهنم را مشغول می‌کند، آیا باز با همان عنوان تکراری روبرو هستم؟ جواب این سوال در ذهنم هست اما همچنان یک شک دورنی باعث می‌شود که برای تجربه بازی وسوسه بشم. تجربه‌ای که ذهنم به من می‌گوید که اثر پیش رو همچنان تکراری است و حقیقتا لزومی به خرید یا تهیه نسخه جدید آن نیست و عنوان MotoGP™21 یکی از همین عناوین است. یک بازی جدید از نظر شماره ولی تکراری از نظر محتوا که اما این‌بار یک چیز این حس را در من کمرنگ‌تر کرد چرا که به واسطه حضور کنسول‌های نسل جدید این احتمال را دادم که شاید با یک بازی جدید از نظر محتوا روبرو هستیم. با نقد و بررسی MotoGP™21 با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

بررسی بازی MotoGP 21 | تکراری اما قابل تحمل

اگر تا به حال تجربه‌ای از سری MotoGP نداشتید باید بگیم که این سری از جمله قدیمی‌ترین عناوین مسابقه‌ای ویژه موتروسواری در ژانر ورزشی است که از ابتدا سعی کرده است تا شبیه‌ساز واقعی از این سری مسابقات را برای مخاطبان ارائه دهد. تنوع کلاس‌ها و مهم‌تر از همه تنوع برگزاری مسابقات مختلف در کلاس‌های مختلف باعث شده تا این مجموعه در میان طرفداران مسابقات موتورسواری به محبوبیت برسد. اما در سال‌های اخیر به عادت خیلی از عناوینی که در زیرژانر ورزشی قرار می‌گیرند این سری هم در مسیر تکرار قرار گرفته است و شاید این نکته در ابتدای مطلب زیاد جالب نباشد اما باید اعتراف کنم که MotoGP 21 نیز همان بازی تکراری به مانند نسخه‌های قبلی است.

یکی از نکاتی که همیشه در بررسی عناوین تکراری نظر من را جلب می‌کند در این است که آیا آن اندک ایاردات نسخه قبلی رفع شده است یا نه؟ که خوشبختانه این مورد برای من به خوبی قابل لمس بود. در نسخه قبلی یعنی MotoGP20 بازی بیش از حد به یک شبیه‌ساز واقعی نزدیک شده بود. نه این که این کار یک اتفاق منفی است ولی واقعا برای شخصی مثل من که مدت‌های زیادی در سال‌های گذشته به این بازی و مخصوصا به موتورسواری علاقه داشتم سخت بود که یک مسیر ساده در یک ژیست ساده را نتوانم به اتمام برسانم، چرا که مشکلاتی از قبیل رسیدگی به مسائل فنی موتور واقعا عذاب‌آور بود. توجه به جزییات ریز در طول مسابقه از جمله حرارت صفحه دیسک ترمز‌ها یا حتی میزان بنزین یا وجود سخوت کافی و مسائل این‌چنیین از حمله مواردی بودند که انجام یک مسابقه را به کاری سخت تبدیل کرده بودند. که خوشبختانه این یک مورد در نسخه 21 رفع شده است و بازی با معیارهای قابل قبولی، مخاطب را با خودش درگیر می‌کرد.

بررسی بازی MotoGP 21 | تکراری اما قابل تحمل

در نسخه 20 این فیزیک بازی یکی از رقبای ما به حساب می‌آمد. تصادفات زیاد بودند که همین مورد واقعا به لذت بازی آسیب وارد می‌کرد اما در نسخه جدید یعنی 21 این مشکل کمی رفع شده است و در واقع میشه گفت که می‌توان مسیر را به اتنها رساند. اما هوش مصنوعی بازی به مانند نسخه 20 و حتی 19 همچنان ضعیف و به درد نخور ظاهر شده است. با این که این مورد در درجات سخی بالا کمی بهبود پیدا می‌کند اما با این وجود مشکلاتی از قبیل برخورد‌های عجیب و غیرقابل قبولی رخ می‌دهد که باعث می‌شود مخاطب از روند خوب بازی زده شود.

بررسی بازی MotoGP 21 | تکراری اما قابل تحمل

یکی از نکات مثبت نسخه قبلی وجود بخش مسابقات جهانی بود که متاسفانه در این نسخه این بخش حذف شده است و جایگزین مناسبی هم به آن اضافه نشده است. با این وجود مدهای حاضر در بازی جذاب و به شکلی طراحی شده‌اند که اگر از طرفداران موتورسواری و مسابقات موتورسواری باشید به خوبی از آنها لذت خواهید برد. اما بیشترین چیزی که در نسخه 21 به چشم می‌آید این است که بازی طوری شبیه‌سازی شده است که به خوبی ما را در یک دنیای واقعا مخصوصا از نظر توجه به نکات فنی و تخصصی موتور وارد می‌کند. دقت به ریزترین جزییات فنی در مورد موتورها از جمله مواردی است که اگر به این رشته و بازی علاقه‌مند باشید به خوبی از این جزییات زیاد لذت خواهید برد. این نکته به کیفیت کلی گیم‌پلی اثر مثبتی گذاشته و برخلاف نسخه 20باعث شده تا بازی قابل تحمل باشد.

بررسی بازی MotoGP 21 | تکراری اما قابل تحمل

به همان اندازه که به شبیه‌سازی بازی توجه شده است، به همان مقدار به گرافیک بازی کم توجهی شده است. این عدم توجه در نسخه‌های 20 و 19 هم وجود داشت و انتظار می رفت که با ورود به نسل جدید و دقت بیشتر سازندگان، گرافیک ارتقا پیدا کند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. البته من به عنوان نویسنده این مطلب بازی را روی نسخه PS4 تجربه کرده‌ام اما حداقل انتظار رفع خیلی از ایرادات بخش گرافیکی بازی را داشتم که این امر رخ نداده است. کیفیک گرافیکی بازی به صورت کلی در حد و اندازه‌های یک بازی سال 2021 نیست. با وجود این که کیفیت طراحی برخی از تکسچرها در نمای نزدیک زیبا و صیقلی هستند اما کیفیت پیست‌ها و به‌خصوص تماشاگران و محیط اطراف اصلا زیبا نیستند و ببازی از نظر فنی گرافیک قابل قبولی را ارائه نمی‌دهد این در حالی است که با کمی ارفاق می‌توانیم گرافیک بازی را از نظر بصری زیبا و چشم نواز قلم‌داد کنیم.

بررسی بازی MotoGP 21 | تکراری اما قابل تحمل

خوشبختانه کیفیت صداگذاری بازی همچنان به مانند نسخه‌های قبلی باکیفیت و با جزییات ظاهر شده است. با این که موزیک آنچنان قابل قبولی در متن بازی و حتی در منوی تنظیمات و بخش‌های گاراژ نواخته نمی‌شود اما توجه به ریزترین نکات صداگذاری روی موتور در مواقع مختلف است که خوب و قابل قبول است.

این نقد و بررسی بر اساس کد ارسالی توسط سازندگان آن برای گیمینگ‌گرویتی نوشته شده است.

سخن پایانی

اگر از طرفداران مجموعه MotoGP هستید و اگر به کنسول نسل نهمی دسترسی ندارید پیشنهاد ما به شما این است که قید نسخه 21 این بازی را بزنید. البته تفاوت نسخه نسل نهمی بازی هم فقط در گرافیک بازی خلاصه شده است و از نظر گیم‌پلی تفاوتی بین نسخه‌های نسل نهم و هشتم وجود ندارد لذا در انتها قابل ذکر است که بازی تغییر آنچنانی نسبت به نسخه قبلی ندارد.

نکات مثبت

رفع اندک ایرادات نسخه قبلی

نکات منفی

تکراری به مانند نسخه قبلی

گرافیک فنی ضعیف

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *