گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی BlackWind | نجات سرباز هاوکینگز

پیدا کردن بازی‌های خوب با موضوع مکا و روبات‌های غول‌پیکر این روزها بسیار سخت است و هر بار چشم ما به یکی از این عناوین می‌خورد واقعاً نمی‌دانیم تا چه حد باید نگران باشیم. جدیدترین اثری که شک و تردید ما را به امتحان می‌گذارد بازی جدید استودیوی «Drakkar Dev» در سبک هک اند اسلش (Hack and Slash)، با نام «بلکویند» (Blackwind) است. بازی توسط «Blowfish Studios» در ژانویه امسال برای تمامی پلتفرم‌های موجود منتشر شده. این شرکت سابقه نسبتاً خوبی در انتشار بازی‌های مستقل کوچک و جمع‌وجور دارد. باید دید همکاری این دو استودیو در ساخت یک بازی Hack and Slash با روبات‌های غول‌پیکر به نتیجه مطلوبی منجر شده یا خیر؟ با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا طی یک بررسی جامع روی سوییچ به این سؤال جواب دهیم.

 

نجات کلونی انسان‌ها

داستان Blackwind در آینده‌ای بسیار دور اتفاق می‌افتد. کلونی انسان‌ها در سیاره مدوسا 42 مورد حمله موجودات فضایی قرار گرفته و آن‌ها درخواست کمک می‌کنند. پروفسور هاوکینگ، همراه با پسرش جیمز و سفینه پاندورا برای کمک از سمت زمین اعزام می‌شوند؛ اما هنگامی که به مقصد می‌رسند مورد تهاجم قرار گرفته و سفینه سقوط می‌کند. جیمز در نمونه اولیه یک زره مکا که به هوش مصنوعی پیشرفته‌ای مجهز است گرفتار شده و حال باید علاوه بر کمک به مردم سیاره، پدر خود را نیز نجات دهد.

داستان Blackwind روایت نسبتاً خوبی دارد؛ اما بسیار کلیشه‌ای بوده و می‌توان به راحتی پیچش‌های داستانی بعدی را پیش‌بینی کرد. شخصیت‌پردازی‌ها نیز به خوبی انجام نشده‌اند. برای نمونه جیمز یک جوان است که هیچ تجربه جنگیدنی ندارد؛ اما از همان ثانیه اول شروع بازی به کونه‌ای کاملاً متفاوت نسبت به این موضوع رفتار می‌کند.

 

 

این دوربین گیمر آزار

بازی Blackwind در سبک Hack and Slash با زاویه دید بالا به پایین (ایزومتریک) منتشر شده است. در این بازی شما در نقش جیمز باید یک روبات غول‌پیکر را هدایت کرده و با موجودات فضایی مبارزه کنید. مبارزات بازی تنوع خوبی دارند. شما می‌توانید با سلاح گرم از راه دور یا از نزدیک با تیغه‌های خود با دشمنان مبارزه کنید. همین موضوع باعث می‌شود تا هر فرد با توجه به سلیقه خود شیوه پیش روی در بازی را انتخاب کند. تنها سلاح گرم شما یک لیزر است که از کف دست شلیک می‌شود؛ اما به مرور زمان و پیشروی در بازی می‌توانید چند ضرب‌های مختلف و محدودی را برای روبات خود آزاد کنید. همچنین چندین قابلیت ویژه مانند ضربات موشکی و سپر دفاعی نیز وجود دارد که با توجه به شرایط می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

از طرفی برای افرادی که حالت تن‌به‌تن را انتخاب می‌کنند، ضربات تمام‌کننده‌ای نیز در نظر گرفته شده است که به سرعت تکراری می‌شوند؛ زیرا برای هر دشمن تنها یک نوع تمام‌کننده طراحی شده که بعضی مواقع بسیار شبیه به هم هستند.

علاوه بر موارد بالا شما یک پهپاد نیز در اختیار دارید که می‌تواند با عبور از فضاهای باریک به پیشروی در بازی کمک کند. هر چند در هنگام استفاده از پهپاد قابلیت‌های کلیدی روبات اصلی ماندن پرش دوگانه و مبارزه قفل می‌شود. از طرفی دشمنان بازی نیز تنوع خوب اما کم تعدادی دارند که با توجه به مدت‌زمان کوتاه بازی قابل‌قبول است.

درخت مهارت بازی نیز به سه بخش تقسیم می‌شود که مربوط به قابلیت‌های عمومی، مبارزات و ضربات ویژه هستند. بازیکن آزاد است با توجه به سبک بازی خود روی یک یا چند زمینه به طور هم‌زمان تمرکز کند و خوشبختانه تأثیر انتخاب‌های خود را به وضوح در بازی حس می‌کند.

با وجود تمام موارد بالا مبارزات بازی یک نقطه ضعف بزرگ همراه است و آن چیزی جز شیب سختی نامتعادل بازی نیست. در واقع در نیمه اول بازی همه‌چیز خوب پیش می‌رود؛ اما در نیمه دوم قدرت آتش و جان دشمنان به یک باره جهشی چند برابری پیدا کرده و شما را با مشکل مواجه می‌کنند. همچنین انجام مبارزات از راه دور بسیار ساده‌تر از نبرد تن‌به‌تن است.

بازی یک روند کاملاً خطی دارد و بعضی مواقع نیز با راه‌های مخفی و معماهای کوچکی نیز مواجه می‌شوید؛ اما بیشتر آن‌ها تنها به یک پوسته و رنگ‌بندی جدید برای مکای شما منتهی می‌شوند. بازی در دو بخش محیط‌های سرپوشیده و خارجی جریان خواهند داشت. در محیط‌های داخلی شما نقشه ساختمان را در اختیار خواهید داشت و با مراحلی کوچک و بدون پیچیدگی خاصی روبه‌رو هستید. در مقابل محیط‌های سر باز محل‌هایی نسبتاً بی‌قاعده هستند و هیچ نقشه‌ای از آن‌ها در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. درست است که با یک اثر خطی طرف هستیم؛ اما نبودن نقشه در محیط‌های سر باز شما را در پیدا کردن مسیر با مشکل مواجه می‌کند و این موضوع به علت دوربین بازی شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

تا صحبت از دوربین است همین‌جا بگویم تقریباً تمام مشکلات این بازی از دوربین سرچشمه می‌گیرد که در محیط‌های خارجی نیز نمود بیشتری پیدا می‌کند. شما کنترلی روی زاویه و بزرگنمایی دوربین ندارید و خود بازی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند. این مسئله باعث می‌شود به دفعات به اشیا گیر کنید یا در محیط‌های سرباز یک مسیر عبوری را تشخیص ندهید. به علاوه همین دوربین به خوبی شما را دنبال نمی‌کند و گاهی پیش می‌آید که جامانده و شما گم می‌شوید. در نتیجه مجبور خواهید شد از بازی خارج و دوباره وارد شوید. مشکل بعدی دوربین در زمان مبارزات در محیط‌های بیرونی خود را نشان می‌دهد. در این محیط‌ها زمانی که به دشمن شلیک می‌کنید، حتی اگر در محدوده حملات شما باشند؛ اما در کادر دوربین قرار نداشته باشند آسیب نمی‌بینند. در میان مبارزات برای تنوع بخش‌هایی نیز برای سکو بازی طراحی شده‌اند که باز هم ظرفیت آن‌ها به علت عملکرد ضعیف دوربین از بین رفته است.

بازی یک حالت همکاری دو نفره آفلاین نیز دارد. در این حالت نفر اول روبات اصلی و فرد دوم پهپاد را کنترل می‌کند. برخلاف حالت تک نفره در این حالت روبات و پهپاد تمام قابلیت‌های خود را حفظ کرده و می‌توانید با همکاری دوستان خود با دشمنان مقابله کنید که به لذت بازی می‌افزاید. همچنین احتمالاً در آینده نزدیک حالت بازی دو نفره آنلاین نیز به بازی اضافه می‌شود.

بازی از یک مشکل دیگر نیز رنج می‌برد که حاد نیست؛ اما قطعاً روی اعصاب خواهد رفت و آن تغییر خودکار زبان بازی است. در واقع ممکن است پس از ورود به بازی مشاهده کنید زبان بازی با تنظیمات شما متفاوت است و برای اصلاح آن با دردسر مواجه شوید. این مسئله تنها یک مرتبه برای من رخ داد و مجبور شدم از یک اکانت دیگر برای دیدن و حفظ کردن ترتیب منوها تا رسیدن به زبان بازی استفاده کنم.

 

 

سیاره رنگ و رو رفته

بازی Blackwind با استفاده از موتور Unity ساخته شده است؛ اما سازندگان به خوبی نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های آن استفاده کنند. فرقی نمی‌کند در آزمایشگاه، یک مرکز نظامی، جنگل یا کوهستانی برفی باشید طراحی محیط به شدت تکراری است. به علاوه بخش فنی بازی نیز لنگ می‌زند و مشکلات گرافیکی را به وضوح می‌توان مشاهده کرد. از طرفی بازی فیزیک مناسبی هم ندارد. برای مثال با وجود این که یک روبات غول‌پیکر و بسیار سنگین را کنترل می‌کنید، در هنگام حرکت و مبارزات از راه نزدیک حس کنترل چنین چیزی به شما منتقل نمی‌شود.

موسیقی بازی خوب است اما چیز خاصی ارائه نمی‌دهد و به سرعت فراموش خواهد شد. صداگذاری‌ها نیز با بی‌دقتی تمام انجام شده است. به علاوه دیالوگ‌های تکراری جیمز در زمان انجام مبارزه و اجرای تمام‌کننده‌ها نیز به سرعت روی اعصاب می‌رود.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 7 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

در بازی Blackwind می‌توانید با توجه به سلیقه خود مبارزه کنید؛ اما این اثر هیچ‌چیز جدید و مناسبی برای طرفداران قدیمی Hack and Slash و مکا ارائه نمی‌دهد و به سرعت باعث دل‌زده شدن آن‌ها خواهد شد. با وجود این اگر می‌توانید با مشکلات دوربین کنار بیایید می‌تواند حداکثر برای حدود 7 ساعت شما را سرگرم کند.

نکات مثبت

گیم پلی و پتلفرمینگ مناسب اما نه به یاد ماندنی

سبک مبارزات متنوع و دادن حق انتخاب

نکات منفی

دوربین روی اعصاب و ناتوان در نمایش مناسب محیط

صداگذاری ضعیف و سر سری

داستان کلیشه ای

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *