گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD | شمشیری رو به آسمان

مجموعه بازی‌های افسانه زلدا عمری بیش از 30 سال دارند. نینتندو با ساخت هر نسخه از این فرنچایز از 30 سال قبل تا اکنون به طور دائم استانداردهای جدیدی را برای صنعت بازی‌های ویدئویی تعریف کرده است. هر یک از کنسول‌های این شرکت حداقل یک نسخه از این فرنچایز را دریافت کرده‌اند و نینتندو پس از عرضه سوییچ در طول زمان سعی دارد به مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر به بازی‌های قدیمی و پرطرفدار خود فرصت دوباره‌ای بدهد. بازی «The Legend of Zelda: Skyward Sword» در سال 2011 بر کنسول Wii عرضه شد. این بازی آخرین اثر از فرنچایز زلدا با شیوه طراحی مراحل به شکل قدیمی بود و پس از آن «Breath of the Wild» تغییرات گسترده‌ای را به وجود آورد. نینتندو به تازگی نسخه Skyward Sword را با پسوند HD برای سوییچ بازسازی کرده و منتشر ساخته است. در ادامه بررسی می‌کنیم که این بازسازی چه تغییراتی در بازی ایجاد کرده است و آیا کیفیت اثر را بهبود داده است یا خیر. در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

 

شهر آسمانی

بررسی بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD | شمشیری رو به آسمان

داستان بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD در ابتدای خط زمانی فرنچایز افسانه زلدا قرار می‌گیرد و همه‌چیز از این نقطه آغاز می‌شود. داستان این بازی به زمانی برمی‌گردد که الهه هیلیا (Hylia)  برای محافظت از تریفورس (Triforce)، گنج 3 خدای افسانه‌ای روی زمین در برابر شیاطین، انسان‌ها را به سرزمینی روی آسمان منتقل می‌کند. سپس حصاری از ابر میان زمین و آسمان ایجاد کرده و در نبردی عظیم به شدت زخمی می‌شود؛ اما موفق شد دمیس شیطان (Demise) را شکست دهد.

چندین هزار سال بعد در سرزمین آسمانی اسکای لافت (SkyLoft) زلدا متولد شد و در هنگام شرکت در جشنواره «Wing Ceremony» توسط خادم دمیس ربوده شد. حال لینک به عنوان دوست دوران کودکی وی و قهرمان منتخب خدایان باید زلدا را نجات داده و جلوی دمیس را بگیرد. داستان این نسخه بسیار زیبا و با جزئیات است به خوبی می‌تواند شما را تا انتها با خود همراه کند؛ اما به علت جلوگیری از لو رفتن بیشتر داستان و کمبود فضا از توضیح بیشتر در مورد آن خودداری می‌کنم. در صورتی که علاقه دارید داستان کامل این نسخه و خط زمانی افسانه زلدا را مطالعه کنید، می‌توانید مطلب «در هایرول چه می‌گذرد؟» را مطالعه کنید.

 

 

در جستجوی دوست دوران کودکی

بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD یک اکشن ماجرایی سه‌بعدی با زاویه دید سوم شخص است. در این بازی شما کنترل پسری به نام لینک را بر عهده دارید که به مرور زمان در بازی پیشرفت کرده و مهارت‌های تازه به دست می‌آورد. پایه اصلی بازی بر اساس حل معماهای مختلف بنا شده است و از همان لحظات اولیه و آموزشی بازی باید به حل مسائل مختلف بپردازید که به مرور زمان پیچیده‌تر و زیباتر می‌شوند. بازی از قابلیت‌های بسیار متنوع و گسترده‌ای برخوردار است و به طور میانگین هر 30 دقیقه حداقل یک مهارت جدید کسب می‌کنید؛ بنابراین هیچ‌گاه احساس تکراری بودن به شما دست نخواهد داد. به علاوه در مراحل بالاتر باید این مهارت‌ها و تجهیزات را به منظور حل معماها با یکدیگر ترکیب کنید. این ابزارها طیف وسیعی از یک شلاق تا یک پهپاد باستانی را در برمی‌گیرند.

بررسی بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD | شمشیری رو به آسمان

بر اساس موارد گفته شده و تنوع ابزارها مأموریت‌های اصلی بازی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. از طرفی بازی دارای مأموریت و فعالیت‌های فرعی متنوعی هم است که در صورت انجام دادن جوایز خوبی به دست می‌آورید. این مأموریت‌ها از رساندن یک نامه تا کمک به شیطانی که قصد دارد به انسان تبدیل شده و کارهای خوب انجام دهد متفاوت هستند. همچنین می‌توانید با به شکار حشرات بپردازید و با جمع‌آوری کلکسیون آن‌ها کسب درآمد کنید یا تجهیزات خود را ارتقا بدهید.

در ابتدای این بخش گفته شد که سرتاسر The Legend of Zelda: Skyward Sword HD بر پایه حل معما پایه‌گذاری شده است. این موضوع حتی در دشمنان و باس‎فایت‎های بازی نیز وجود دارد. سیستم مبارزه بازی کاملاً به حسگر حرکتی جوی‌کان‌ها وابسته است. به این معنی که Master Sword دقیقه در جهت حرکت دست کاربر حرکت کرده و ضربه وارد می‌کند و برای گرفتن سپر نیز باید جوی‌کان چپ به صورت عمودی گرفته شود. بر همین اساس هنگام مبارزه با دشمنان ابتدا باید جهت درست وارد کردن ضربه را پیدا کنید؛ زیرا در غیر این صورت یا ضربات شما دفع می‌شوند یا خود آسیب می‌بینید. این مسئله تنوع خوبی به مبارزه‌ها می‌بخشد و باعث می‌شود همواره از مبارزه‌ها لذت ببرید.

از طرفی لینک دارای یک نوار استقامت است که دویدن، زدن ضربات خاص و بالا رفتن از موانع از میزان آن می‌کاهد؛ بنابراین کاربر باید در هنگام انجام مبارزات عامل‌های مختلفی را در نظر داشته باشد.

بازی از مینی گیم‌های کوچکی نیز بهره می‌برد که در میان انجام مأموریت‌های فرعی و اصلی انجام آن‌ها خالی از لطف نیست به خصوص که بعضی از آن‌ها جوایز ارزشمندی با خود به همره دارند.

تنها ایراد کوچک بازی مربوط به زمانی می‌شود که قصد دارید در حالت خانگی با حسگرهای حرکتی کار کنید. مواقع کمی پیش می‌آید که نشانه گر یا علامت دست پرش داشته و نتوانید به سرعت به هدف خود ضربه وارد کنید یا آیتم مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

تحول در زمین و آسمان

بررسی بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD | شمشیری رو به آسمان

در بازسازی بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD کیفیت بافت‌ها به HD ارتقا پیدا کرده و نرخ بروزرسانی تصویر (frame rate) از 30 به 60 ارتقا پیدا کرده است. همچنین در این نسخه برخلاف بازی اصلی کنترل کامل دوربین به صورت 360 درجه در اختیار کاربران قرار دارد تا یک تجربه لذت‌بخش‌تر داشته باشند.

مبارزات در Skyward Sword بر پایه حسگرهای حرکتی طراحی‌شده است. در نسخه Wii کاربران برای انجام این بازی و تشخیص صحیح حرکات باید افزونه‌ای به نام motion plus را خریداری می‌کردند تا این خطاها به کمترین میزان ممکن برسد؛ اما در نسخه سوییچ تمامی مشکلات رفع شده و کوچک‌ترین حرکات کاربر به خوبی شناسایی می‌شوند و مبارزات شکل نرم‌تری به خود گرفته است. از طرفی در این نسخه امکان کنترل شمشیر و سپر با استفاده از آنالوگ راست نیز به بازی اضافه شده است تا دارندگان Switch Lite و هنگام فعالیت در حالت قابل حمل نیز کاربران بتوانند از بازی لذت ببرند. در این حالت نیز حرکات به خوبی به بازی منتقل می‌شوند. البته به طور حتم انجام بازی با استفاده از حسگرهای حرکتی حس بهتری دارد.

از دیگر تغییرات بازی می‌توان به بهبود عملکرد سیستم ذخیره خودکار بازی اشاره کرد. همچنین اکنون بیش از یک slot برای ذخیره بازی وجود دارد. در بازی دیگر توضیحات تکراری وجود نداشته و هر آیتم تنها در همان برخورد اول معرفی می‌شود. از طرفی برخلاف نسخه اصلی در اینجا امکان رد کردن میان‌پرده‌ها و دیالوگ‌ها به کاربر داده شده است.

عملکرد فای (Fi)، روح Master Sword نیز در نسخه HD بهتر شده است. به این صورت که دیگر هر چند دقیقه یک بار از شمشیر بیرون نیامده و سعی در راهنمایی‌های آزار دهنده و تکراری ندارد؛ بلکه تنها زمانی با شما صحبت می‌کند که فراخوانی‌اش کرده باشید.

اما بزرگ‌ترین تغییر بازی که جابه‌جایی لحظه‌ای میان زمین و آسمان تنها در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که آمیبوی مخصوص آن را خریداری کرده باشند. با وجود این که این آمیبو از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است؛ اما در دسترس نبودن این قابلیت برای همه خریداران کمی توی ذوق می‌زند. با وجود این در صورتی که آمیبو را هم نداشته باشید مشکلی در پیش روی شما به وجود نخواهد آمد.

موسیقی و صداگذاری های بازی نیز مثل گذشته عالی هستند و هر مکان و شرایطی موسیقی خاص خود را دارد و به خوبی با گیمرها همراه می شوند. سازندگان برای این بخش نیز وقت بسیاری صرف کرده‌اند و اگر کمی دقت کنید حتی در محلی مانند بازار مرکزی اسکای لافت در هر مغازه آهنگی متفاوت را می‌شونید.

بررسی بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD | شمشیری رو به آسمان

سخن پایانی

با توجه به این که قصد دارید تنها مراحل اصلی The Legend of Zelda: Skyward Sword HD را به پایان برسانید یا بازی را 100 درصد کنید تکمیل بازی حدود20 تا 50 ساعت زمان نیاز دارد. شاید این نسخه یکی از خطی‌ترین بازی‌های فرنچایز زلدا باشد؛ اما هنوز هم بعد از 10 سال ارزش انجام دادن دارد و داستان، معماها و همه چیز آن به خوبی در کنار همدیگر قرارگرفته‌اند.

نکات مثبت

داستان، گیم پلی، موسیقی و به طور کل همه چیز

نکات منفی

به جز قفل شدن قابلیت سفر آنی میان زمین و آسمان پشت یک آمیبوی بسیار زیبا

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *